Publications
List of publications
-
Hermann Grassmann, jego pracowite życie i renesansowe zainteresowania, Zesz. Nauk. Uniw. Szczecińskiego, ser. Historia Matematyki, Szczecin 1988, 133-139.
-
Evariste Galois - gwiazda niesłychanej jasności, Zesz. Nauk. Uniw. Szczecińskiego, ser. Historia Matematyki, Szczecin 1988, 125-131.
-
Korespondencja Samuela Dicksteina z Władysławem Natansonem, Preprint Instytutu Matematyki PAN, ser. C, Preprint 6, Warszawa 1988.
-
Matematyka w polskich czasopismach naukowych XIX wieku, w tomie: Prace XXVIII-XXXI konferencji szkoleniowej dla kandydatów na nauczycieli i młodych nauczycieli, Moskwa 1989.
-
Czasopiśmiennictwo matematyczne polskie XIX i początku XX wieku, w tomie: Matematyka przełomu XIX i XX w, Pr. Nauk. Uniw. Śl. Katow. 1253 (1992), 61-74.
-
Samuel Dickstein (1857-1939) w świetle korespondencji z Władysławem Natansonem i Marianem Smoluchowskim. Problemy nurtujące naukę polską, Pr. Nauk. Uniw. Śl. Katow. 1253 (1992), 61-74, 84-103.
-
Nasze podwórko, Biul. Kolegiów Nauczycielskich w Szczytnie 3 (1992/1993), 3-9 [wspólnie z E. Swobodą].
-
Matematyka ruchu, Biul. Kolegiów Nauczycielskich w Szczytnie 5 (1992/1993), 6-9.
-
Cięcia i co z nich wynikło, Biul. Kolegiów Nauczycielskich w Szczytnie 7 (1992/1993), 2-12 [wspólnie z H. Broekman, A. Hoffmann, Z. Kaszą, Z. Muzyczką i E. Swobodą].
-
Henri Poincaré (1854 - 1912). Genialny uczony, chluba Francji i całej ludzkości, w tomie: Probabilistyka i mechanika w szkicach historycznych cz. 2, Uniw. Szczeciński, Szczecin 1992, 402-409.
-
Władysław Gosiewski cz. 1, Uniw. Szczeciński, Szczecin 1992, 269-277.
-
O pracach probabilistycznych w Polsce w XIX wieku i na początku XX. cz. 1, w tomie: Probabilistyka i mechanika w szkicach historycznych, Uniw. Szczeciński, (1992), 277-287.
-
Jak sześcian może pomóc wyobraźni, WOM w Tarnobrzegu 1993, 80 [wspólnie z M. Lorensem].
-
Procenty, dzieciaki, kłopoty i my, WOM w Tarnobrzegu 1993, 80.
-
Nauczanie początkowe matematyki na przykładzie kształtowania pojęcia proporcji, WOM w Rzeszowie 1993, 1-44 [wspólnie z M. Jerzak, K. Karwowską-Paszkiewicz, A. Mełech, T. Rumakiem, G. Strzelecką i E. Swobodą].
-
Franciszek Mertens (1840-1927), Opuscula Math. 1522 (1993), 109-117.
-
Julian Karol Sochocki (1842-1927), Opuscula Math. 1522 (1993), 137-142.
-
Funkcje automorficzne w pracach Stanisława Kępińskiego (1867-1908), Opuscula Math. 1522 (1993), 143-150.
-
Historia matematyki, CODN KN w Nowym Sączu 1993, 62.
-
Gry i zabawy dydaktyczne, CODN w Warszawie 1994 [wspólnie z H. Broekman, E. Gargas, A. Hoffmann, M. Mendel, Z. Muzyczką i E. Swobodą].
-
Klasyfikacja, porównywanie, porządkowanie, CODN w Warszawie 1994 [wspólnie z H. Broekman, A. Hoffmann i Z. Muzyczką].
-
Wojna dorszowa, o geometrii i arytmetyce w nauczaniu początkowym, Biul. Kolegiów Nauczycielskich w Szczytnie 11 (1993/1994), 19-30 [wspólnie z E. Swobodą].
-
Liczenie, CODN w Warszawie 1995 [wspólnie z H. Broekman, A. Hoffmann, M. Mendel, Z. Muzyczką i E. Swobodą].
-
Pomiary, CODN w Warszawie 1995 [wspólnie z H. Broekman, A. Hoffmann, Z. Muzyczką i E. Swobodą].
-
Uwagi o literaturze matematycznej polskiej, w tomie: Matematyka polska w stuleciu 1851 - 1950, WN Uniw. Szczecińskiego 1995, 161-181.
-
Z doświadczeń w kształceniu matematycznym słuchaczy SJPC w Rzeszowie, Acta Univ. Lodz. 7/8 (1996), 259-268 [wspólnie z A. Dąbrowską].
-
Figury, CODN w Warszawie 1996 [wspólnie z H. Broekman, A. Hoffmann, Z. Muzyczką].
-
Z. Wilczyński, Wiadom. Mat. 32 (1996), 214.
-
Wśród nauczycieli Tadeusza Ważewskiego byli E. Borel, A. Denjoy, P. Montel, Zesz. Nauk. Uniw. Opolskiego 30 (1997), 67-79.
-
Recenzja książki: Z. Dybiec Błędy w procesie nauczania matematyki, Matematyka 4 (1997), 251-252.
-
O programie autorskim nauczania matematyki w kolegiach nauczycielskich o specjalności nauczanie początkowe, w tomie: Interakcja teorii i praktyki w nauczaniu matematyki, Wyd. WSP, Rzeszów 1997, 239-255.
-
100-lecie Wiadomości Matematycznych, Matematyka 6 (1997), 323-336.
-
D. Gierulanka, Wiadom. Mat. 33 (1997), 215-216.
-
Wiadomości Matematyczne w latach 1897 - 1939, 100-lecie czasopisma, Zesz. Nauk. Uniw. Szczecińskiego 1998, 211-236.
-
Stefan Banach& 39;s texbooks as an example of a mathematician& 39;s approach to teaching of mathematics, w tomie: CIEAEM, Neuchatel 1999, 387-389.
-
50-lecie czasopisma dla nauczycieli Matematyka, w tomie: Materiały konferencyjne z V Śródowiskowej Konferencji Matematycznej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1999, 185-189.
-
XII Szkoła Historii Matematyki, Wyd. Wydz. Mat. Stos. AGH, Kraków 1999, 327 [redakcja tomu].
-
Matematyka w Uniwersytecie Carskim w Warszawie w latach 1869 - 1915, Wyd. Wydz. Mat. Stos. AGH, Kraków 1999, 139-151.
-
Informacja o materiałach w Archiwum Obwodowym w Rostowie nad Donem, Wyd. Wydz. Mat. Stos. AGH, Kraków 1999, 152-154.
-
O szkolnych podręcznikach Stefana Banacha, w tomie: Dwa dni z dydaktyką matematyki, Uniwersytet Karola, Praha 1999, 18-20.
-
Konferencja CIEAEM, Matematyka 1 (1999), 53-54.
-
XIII Szkoła Historii Matematyki, Matematyka 6 (1999), 370-371.
-
Uniwersytet Wileński, Wiadom. Mat. 35 (1999), 125-139.
-
Vilnius between the wars, Mathematical Intelligencer 22 (2000), 47-50 [wspólnie z Z. Pawlikowską-Brożek].
-
Castecne vysledky vyzkumu vyuziti ucebnice pro III. rocnik, Uniwersytet Karola, Praha 2000, 14-15.
-
Rachunek różnic skończonych w pracach Taylora, Eulera, Lagrange& 39;a, w tomie: Matematyka VIII wieku (red. S. Fudali), Uniw. Szczeciński 51 (2001), 89-101.
-
Polskie podręczniki matematyki w wieku XVIII, w tomie: Matematyka VIII wieku (red. S. Fudali), Uniw. Szczeciński 51 (2001), 299-323.
-
Chyby, jichz se dopustim v didaktickem procesu, Uniwersytet Karola, Praha 2001, 34-36.
-
Cognitive and communicative teacher - student misunserstandings, w tomie: International Symp. Elementary Math. Teaching, Uniwersytet Karola, Praha 2001, 60-64.
-
Refleksje na temat nowego egzaminu maturalnego z matematyki w Polsce,w tomie: Matematyka w szkole dziś i jutro, Universitatis Catholicae in Ružomberok 2001, 66-81.
-
Dzieje WSP w Rzeszowie 1965-2000, tom pod redakcją W. Bonusiaka, Wyd. WSP, Rzeszów 2001, 160-179 [wspólnie z A. Dąbrowską, S. Midurą i T. Rumakiem].
-
Równania i zadania o charakterze równań, Zesz. Nauk. Uniw. Rzeszowskiego 1 (2001), 42-54.
-
O błędach w interakcji nauczyciel - uczeń, Zesz. Nauk. Uniw. Rzeszowskiego 1 (2001), 203-214.
-
Chapter 9 i Bibliography, w tomie: Writing the History of Mathematics and its Historical Development (red. J. Dauben i Ch. J. Scriba), Wyd. Birkhäuser, Basel 2002, 199-203, 591-643 [wspólnie z Z. Pawlikowską-Brożek].
-
Chyba v interakcii učitel& 39; - žiak, w tomie: Obozy matematyczno-fizyczno-informatyczne 3 (2002), 1-14 [wspólnie z M. Hejny].
-
Jej życiem była matematyka, Tygodnik Nadwiślański 49 (2002), 10.
-
Pierwszy krok do sukcesu - wiedzieć o czym się mówi (o rozumieniu pojęcia procentu), w tomie: Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości (red K. Jaremczuk), PWSZ Tarnobrzeg 2003, 35-361.
-
Does a teacher understand student& 39;s pre-concept?, SEMT, Uniwersytet Karola, Praha 2003, 61-65.
-
Interakcja nauczyciel-uczeń. Komentarz dydaktyczny - przykłady, w tomie: Disputationes Scientificae 3, Universitatis Catholicae in Ružomberok 2003, 11-20.
-
Słownik biograficzny matematyków polskich, Wyd. PWSZ, Tarnobrzeg 2003, 286 [wspólnie z Z. Pawlikowską-Brożek, D. Węglowską].
-
Cz. Bessaga, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
A. Białynicki - Birula, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
J. Czech, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
S. Dickstein, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
W. Gosiewski, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
J. M. Hoene-Wroński, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
S. Kaczmarz, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
M. Kac, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
S. Kempisty, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
M. Król, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
A. Łomnicki, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
J. Marcinkiewicz, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
F. Mertens, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
O. Nikodym, Wielka Encyklopedia Powszechna PWN.
-
Komentarz dydaktyczny do interakcji nauczyciel (student) - uczeń, w tomie: Student jako ważne ogniwo procesu kształcenia (red. K. Jankowski, B. Sitarska i C. Tkaczuk), Wyd. AP, Siedlce 2004 .
-
Podmiotowość ucznia i studenta a polski sposób kształcenia, w tomie: Uwarunkowania przedsiębiorczości (red. K. Jaremczuk), Wyd. PWSZ, Tarnobrzeg 2004, 599-608.
-
& 1057;& 1086;& 1079;& 1076;& 1072;& 1085;& 1080;& 1077; & 1080; & 1088;& 1072;& 1079;& 1074;& 1080;& 1090;& 1080;& 1077; & 1084;& 1077;& 1090;& 1086;& 1076;& 1072; & 1082;& 1072;& 1090;& 1077;& 1075;& 1086;& 1088;& 1080;& 1080; & 1041;& 1101;& 1088;& 1072; & 1074; & 1088;& 1072;& 1073;& 1086;& 1090;& 1072;& 1093; & 1087;& 1086;& 1083;& 1100;& 1089;& 1082;& 1080;& 1093; & 1084;& 1072;& 1090;& 1077;& 1084;& 1072;& 1090;& 1080;& 1082;& 1086;& 1074;, w tomie: Studia matematyczne w okresie międzywojnia 3, Instytut Historii Przyrodoznawstwa i Techniki Akademii Nauk Rosji, Moskwa 2005, 39-46.
-
B. Cavallieri i jego zasada, Matematyka 2 (2005), 132-137.
-
O & 1088;& 1072;& 1079;& 1074;& 1080;& 1090;& 1080;& 1080; & 1085;& 1077;& 1082;& 1086;& 1090;& 1086;& 1088;& 1099;& 1093; & 1090;& 1086;& 1087;& 1086;& 1083;& 1086;& 1075;& 1080;& 1095;& 1077;& 1089;& 1082;& 1080;& 1093; & 1080;& 1076;& 1077;& 1081; C. M& 1072;& 1079;& 1091;& 1088;& 1082;& 1077;& 1074;& 1080;& 1095;& 1072;, Instytut Historii Przyrodoznawstwa i Techniki Akademii Nauk Rosji, Wyd. Dipol, Moskwa 2005, 320-322.
-
Steinahaus H. D., Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, t. 26.
-
Śniadecki J. Ch., Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, t. 27.
-
Zajączkowski W., Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, t. 30.
-
O pracy K. Kuratowskiego: Sur 1& 39;operation A de 1& 39;Analysis Situs z 1992 roku, Scientific Bulletin of Chełm, Section of Mathematics and Computer Science 1 (2006), 35-41.
-
Remarks ot the history of Banach-Tarski-Hausdorff Paradox, Scientific Bulletin of Chełm, Section of Mathematics and Computer Science 2 (2006), 33-39.
-
Stefan Banach& 39;s textboobks (in 60th memory of death), katolicki Uniwersytet Ruzomberok, Słowacja 2006, 46-50.
-
Domoradzki S.: Kamienie milowe w nauczaniu matematyki dzieci w Polsce od ostatnich dekad XIX stulecia do ostatnich dekad XX w., in: (ed) Becvar J., Becvarova M.,36 Mezinarodni Konference Historie Matematiky, Katedra Didaktiky Matematiky MFF UK, Matfyzpress, Praha, 2015, pp. 24-44 (ISBN 978-80-7378-297-9)
-
Domoradzki S.: Reimann surfaces in Puzyna’s monograph: Teorya funkcyj analitycznych, Technical Transactions 2015, Fundamentale Sciences, Issue NP. 2(2015)
-
Domoradzki S., Stawiska M.: Distinguished graduates in mathematics of Jagiellonian University in the interwar period 1918-1925, Technical Transactions 2015, Fundamentale Sciences, Issue NP. 2(2015)
-
Domoradzki S., Stawiska M.: Distinguished graduates in mathematics of Jagiellonian University in the interwar period Part II: 1918-1925, Technical Transactions 2015, Fundamentale Sciences, Issue NP. 2(2015)
-
Domoradzki S., Zarichnyi M.: On beginnings of topology in Love, Technical Transactions 2015, Fundamentale Sciences, Issue NP. 2(2015)
-
Domoradzki S.: Refleksje o książce: M. Becvarova, I. Netuka: Karl Lowner and his student Lipman Bers – Preawr Prague mathematician, Antiqitates Mathematica 9(2015)