
The portrait of a nation: Poland through the eyes of the 
British press September 1938 - August 1939  

Donald Trinder	

Summary 

During the Crisis of September 1938, a mere 23% of British people 
favoured an armed intervention in defence of Czechoslovakia. It is possibly 
this lack of enthusiasm for war which prompted Chamberlain to tell the 
BBC ‘How horrible, fantastic, incredible it is that we should be digging 
trenches and trying on gas-masks here because of a quarrel in a far away 
country between people of whom we know nothing.’ It is quite possible 
that Chamberlain was speaking for himself when he used ignorance as an 
excuse for not going to war (Churchill once famously stated that for the 
PM ‘Europe […] was only a greater Birmingham’). Interestingly, less than 
one year later, the same polling organisation reported that 83% of those 
polled were in favour of war in defence of Poland. This change of heart 
took place in spite of the fact that 12 months was hardly sufficient time 
for a nation to become educated in European geography. Of course, some 
of this martial sentiment would have been provoked by an understanding 
of the need to face down the growing Nazi threat to British security, but, 
as was reported by Mass-Observation, there was a great anger at the way 
in which Poland had been victimised, and a true belief that Britain had a 
moral obligation to stand in defence of Poland in honour of their 
commitments of March 1939. 

What makes this sentiment even more fascinating is that during the 
inter-war period, Czechoslovakia enjoyed a relatively positive press image 
as a liberal democracy in the heart of Europe, an image that was only 
enhanced by the spread of fascism in the 1930s. Conversely, the narrative 
pertaining to Poland was formed in the immediate aftermath of WWI by 
Prime Minister David Lloyd George, who found the attitude of the Polish 
delegation to the Paris Peace Conference to be obstructionist and petty in 
their attempts to form a viable independent state that ran counter to 
British policies for the region. Over the period of the Polish-Bolshevik War, 
Polish policy ran counter to British wishes: whether it be in the provision 
of arms for the Polish military, which Lloyd George vehemently opposed; 
or the demarcation of Polish borders, with Polish sentiment being for the 
recreation of a state closely resembling the pre-Partition Kingdom while 
the British sought to limit Polish dreams to a relatively homogenous 
population. This gave rise to the right wing view of Poland as a “petty 
imperialist” power, which was one of two of the dominant narratives 
concerning Poland in the inter-war period in the British press. The second 

	1



pertained to the perceived discrimination shown by Polish authorities 
towards minorities, especially the Jewish community. Despite the findings 
of the Morgenthau Report presenting a complete vindication of Polish 
behaviour, the belief remained, especially among left-leaning publications, 
that Poland was strongly anti-Semitic, and was also later to be accused of 
extremely repressive measures against other ethnic minorities – especially 
the Ukrainians. These two narratives provided the basic framework of the 
image of Poland for the typical British reader up until Poland became one 
of the major players on the European political stage around the time of 
the Nazi partition of Czechoslovakia. So the superficial view is that the 
British went to war, if not eagerly then at least with conviction, in defence 
of a country which held values that were completely abhorrent to the 
establishment of the United Kingdom. 

This leads us to the main research question of this thesis, namely; 
what was the image of Poland portrayed in the British press in the Period 
from September 1938 to the signing of the Military Alliance on August 25th 
1939? This timeframe has been chosen because prior to September 1938, 
Poland remained a peripheral figure in European politics, and the vast 
majority of material including Poland was of a purely descriptive function. 
However, as Jozef Beck and the Polish Government began to agitate and 
press for the annexation of the Teschen region, Poland became a player of 
much greater significance, and consequently attracted far greater levels of 
comment on the pages of the main British daily newspapers. The cut-off 
point of the 25th August is significant because it marks the crossing of a 
symbolic Rubicon: as Britain finally made a firm military commitment the 
press focus turned more to the question of whether or not Britain should 
become embroiled in a general European conflagration.  

Next, it is important to explain why the focus of the work is on the 
printed press. Yes, it is true that the British public in the 1930s had 
access to three basic media outlets: the printed press, radio and cinema 
newsreels. However, because of the zealous defence of its privileged 
position as the fourth estate, both radio and newsreel were limited in their 
scope to providing factual information only, without the possibility of 
adding a layer of analysis or comment. It may be true that a picture tells a 
thousand words, but in the case of the broadcast media, the pictures 
painted were bland and purely informative or educational. The traditional 
press, however, had free rein to analyse, criticise and embellish, with the 
result that print journalists had a huge influence over the way in which 
the issues of the day were presented to the public. Which leads us to the 
next point: that the British were an incredibly well-read nation. The 
average sales of national newspapers in the second half of the 1930s 
exceeded 15 million copies per day, an astonishing one newspaper per 3 

	2



members of the population – every day. More importantly, these 
publications did not remain the exclusive purview of the middle and upper 
classes. Many of the papers were written for and distributed among the 
working classes, including the Daily Express, Mirror, Mail, Star, News 
Chronicle and Daily Herald. As well as including all of the national dailies, 
two highly influential regional papers have been included: the Manchester 
Guardian and the Yorkshire Post. The Manchester Guardian, despite 
being published in Manchester, was read throughout the United Kingdom 
and enjoyed an unrivalled reputation for its coverage of foreign affairs 
under the guidance of the highly talented Diplomatic Editor, Frederick 
Voigt. The Yorkshire Post was edited by one of the most influential men in 
the press at the time, Chairman of the Press Association, Arthur Mann. 
The Yorkshire Post had moved into the mainstream in 1936 as it was 
Mann’s decision to break the news of the opposition of the Church to the 
relationship between Edward VIII and Wallis Simpson, thus fomenting the 
Abdication Crisis. Mann remained the one and only newspaper editor who 
opposed the policy of Appeasement from its very beginning, urging the 
government to take a strong stance against and Nazi attempts to rewrite 
the terms of the Versailles Treaty. As well as the daily press, a number of 
influential periodicals have also been included because they all helped to 
shape the national discourse. These include a number of well-established 
titles such as the Economist, the New Statesman, Punch and Spectator, 
as well as certain publications that had been set up to ‘enlighten’ the 
public as to the real events unfolding on continental Europe, such as 
Truth, The Arrow and the Whitehall News.  

The reason that the research question is important is that if the 
description of Poland can be properly established based upon the way in 
which the press portrayed Poland, then using the linguistic tools of 
Intertextuality and Discourse Analysis it is possible to extrapolate this 
imagery onto the mind of the reader, thus in a pseudo-anthropological 
way, it is possible to see the image which the reader had of Poland at the 
outbreak of World War Two. The actual opinions they held, or the 
discussions they had, are of less importance and would, in fact, be 
impossible to recreate. The polls of BIPO were conducted on populations 
of about 1,300-1,500, and can hardly be described as a true window into 
the soul of the residents of Britain in the late 1930s. Equally, Charles 
Madge, the founder of Mass-Observation, was quite clear in stating that 
public opinion was a rather spurious concept, which newspaper editors 
and journalists bandied around as they pleased generally to justify their 
own opinions. In fact, according to Madge, public opinion was generally 
‘nothing more than the opinions of those who surrounded the newspaper 
editors or politicians on any given day.’ Indeed, not one single newspaper 

	3



had an affiliated polling apparatus – as is common today – and the 
Government made no recourse to the opinions of focus groups. With this 
in mind it would be a very dangerous step to start to talk about public 
opinion. Indeed it seems somewhat foolhardy for Daniel Hucker to 
retrospectively apply certain understandings of the manifestation of public 
opinion in order to correlate the ending of Chamberlain’s policy of 
Appeasement with what the public actually felt. One thing that a study of 
the early BIPO results demonstrates clearly is an unfailing loyalty 
amongst the British public towards their political masters. At the 
beginning of May, in the run up to the invasion of France and facing utter 
humiliation in Norway, Chamberlain enjoyed the support of over 70% of 
respondents to the Polls, while the overwhelming majority believed him to 
be the best man to conduct the British war effort. Just one month later, 
during Churchill’s darkest hour, as France faced utter annihilation and 
the BEF were being extracted from the beaches of Dunkirk, he enjoyed 
similar poll ratings.  

Given such apparent levels of almost blind loyalty to the ruling class, 
I believe it would be appropriate to ignore the Agenda Setting Theory, 
which states that the mass media decides what topics the general public 
thinks about, but does not form their opinions. Given the paucity of 
informational input available to the press-reading population of the United 
Kingdom in the 1930s, it is quite valid to suggest that that which the 
reader read formed the basis of the opinions which they expressed. As 
previously mentioned, the BBC Wireless services maintained a strict 
impartiality which prevented them from providing any form of comment or 
analysis, and the Newsreels played a similar role to the cinema-going 
audience. Using the theory of Intertextuality, it is possible to discern the 
basic factual information contained within a news report from the 
opinions which the journalist wishes to convey: the choice of language 
helps to build a picture in the mind of the reader, and it is defining this 
picture which is the main aim of this thesis. 

In addition to this, an effort will be made to establish the editorial 
politics of each of the newspapers and periodicals under consideration. In 
some cases, such as with The Times and The Manchester Guardian, this 
is a relatively easy task as the archives of the papers are open and the 
private papers of the individuals involved are easily accessible. Also, being 
such prominent and influential titles, the history of the two is well 
documented. Other newspapers, however, have proven to be more 
troublesome; either through a lack of accessibility or unwillingness to 
cooperate. Thus the stories about how and why the various newspapers 
changed their narratives remains only partially complete, and it remains 

	4



the hope that persistence and further investigation will provide further 
substance to this narrative.  

Given the incredible variety of structure and influence which existed 
within the British Press, the first chapter provides an overview of each of 
the titles which have been included in this study. This will include a 
potted history of the newspaper, plus an identification of the key figures in 
the establishment of the paper’s copy and editorial standpoint, and a 
broad insight into the title’s political inclination. This, it is hoped, provides 
a clear context for what follows, and also helps to understand the starting 
point of each newspaper in terms of its level of coverage of foreign affairs, 
and the attitudes of the relevant individuals to Germany and Poland.  

The Second Chapter covers the period from September 1938 to the 
end of February 1939. During this period, the coverage of Poland focused 
on a number of issues including (but not only) Polish claims and efforts to 
acquire the Teschen region, the growing influence of Poland in central 
Europe, the conflict between Poland and Germany over the Nazi expulsion 
of Polish Jews, Polish treatment of its minorities and German-Polish 
relations. It shows the generally hostile attitude which most newspapers 
adopted to what was broadly viewed as a clumsy act of opportune 
imperialism, and how this then diversified over the ensuing five-month 
period. The most anti-Polish picture was consistently painted by the Daily 
Express, which was effectively a mouthpiece for its owner, Lord 
Beaverbrook, a man with political ambitions and an eye on government. 
Their view was that Poland was a backward militaristic state, very much 
in the pocket of the Germans, and every single article has a pejorative 
undertone, which, given the incredible attention to detail displayed by 
Editor Arthur Christiansen, can only lead to the conclusion that the 
portrait painted for the readers of the Express was entirely deliberate. On 
an interesting note, and to highlight the unique circumstances that 
existed within each of the papers, it is curious that another Beaverbrook-
owned title – The London Evening Standard – chose immediately upon his 
resignation from the Government to employ Duff Cooper as a regular 
foreign affairs columnist. As it becomes clear that Danzig and the question 
of Ukrainian independence are bound to become pressing issues in the 
coming year (1939), some publications seek to take a more emollient tone, 
with papers such as the Daily Telegraph and the previously critical 
Economist indicating quite clearly that Polish existence was inextricably 
linked to the free city maintaining its independence.  

The third Chapter looks closely at the month of March 1939 and the 
immediate aftermath of the British guarantee, especially the two-week 
period between the German establishment of the Protectorate of Bohemia 

	5



and Moravia and the unilateral announcement by Chamberlain the 
guarantee of Polish independence. Once again it examines the range of 
opinions held, both on and off the pages of the press, and also looks at the 
unity which developed in opposition to The Times leader which 
undermined the validity of the guarantee, effectively suggesting that the 
road to a Nazi annexation of Danzig was well and truly open. In what 
initially appears to be a carbon copy of the infamous leader column of 
September 7th, 1938, in which Geoffrey Dawson became the first person to 
suggest openly the idea of ceding the Sudetenland to the Germans, The 
Times seemed to suggest that negotiating over the future of Danzig was 
not connected with a promise to uphold and defend Polish territorial 
integrity, and that any territorial correction was still on the negotiating 
table. Part of the interest in this chapter is the role of the correspondents, 
and how influential they feel they are in the development of events. There 
is a persistent conjecture that there is a very close relationship between 
the foreign press corps in any given city and the intelligence services. 
Indeed, one might argue that the role of a foreign correspondent and an 
intelligence officer is very similar – to cultivate sources to gain information 
that goes beyond that which is already in the public domain. Ian Colvin, of 
the Daily Herald, was a perfect example, as can be seen by his well-
documented direct intervention with Halifax and Chamberlain in the days 
prior to the issuing of the guarantee. Despite the lingering beliefs, there is 
very little evidence to link the foreign press corps in Berlin and other 
European cities with MI6. However, there were a number of private 
initiatives in this field, such as the private network of agents which 
directly reported to Frederick Voigt of The Manchester Guardian, or the 
almost mythological ‘Z Network’ of Robert Vansittart, the former Chief 
Secretary of the Foreign Office. What remains unquestionable is that the 
people who scooped the stories had a certain feeling of their own 
greatness, as can be seen by the correspondence between Marcel Fodor 
and Manchester Guardian editor William Crozier. From this it emerges 
that Fodor has the freedom to take himself where he pleases, and writes 
extensively about how the European situation will unfold. His letters are 
strewn with sources, although no concrete information is provided as to 
the precise nature of those feeding him his information. To be perfectly 
honest it is just as likely that most journalistic sources were nothing more 
than the result of late-night gossip in the bars of Berlin and Warsaw 
between members of the foreign press pack.  

The fourth and final part of the work deals with the period between 
the official state visit of Colonel Beck at the beginning of April 1939 and 
the conclusion of the Military Agreement on August 25th. The main focus 
of this chapter is to determine the general level of support for Poland as a 

	6



‘victim’ of Nazi aggression of each of the papers, and also the extent to 
which the papers supported the idea of war in defence of Danzig. An 
interesting aside is provided by the sudden glut of Polish journalists who 
became contracted to specific titles in order to provide a ‘view from 
Poland’, and thus an attempt has been made to find out who these 
journalists are, and how they brought influence to bear.  

One current which runs throughout is the influence which outside 
agents sought to exert on the content of daily newspapers. To start with, 
there is the obvious effort of Chamberlain and the Cabinet designed to 
swing the press behind the official Government line. Chamberlain adopted 
a multi-pronged approach to this task, including the use of influential 
Ministers and members of the peerage to intervene directly with owners, 
empowering the Conservative Research Department and the National 
Publicity Bureau to conduct a positive propaganda campaign to promote 
the cause of peace, and even buying their own title to run a subversive 
campaign against anybody who stood in their way. On the opposite side of 
the coin there are the anti-Appeasers, led by Churchill, Amery and 
Anthony Eden. Churchill was an especially active agent in this sense, 
penning a number of ‘guest columns’ on a monthly basis, and writing a 
regular feature for the Daily Mirror, which, amongst the Fleet Street 
dailies, had been the most vociferous critic of Chamberlain since the 
beginning of his term of office. Interestingly, Churchill’s profuse output 
may have been a reflection of the depth of his feeling on the subject of the 
Nazi threat, but could also have been the result of his dire financial 
situation. An interesting addition to the wealth of material on Churchill 
was made by David Lough, who carefully investigated Churchill’s parlous 
financial situation, and demonstrated how as Churchill’s finances 
plummeted into the red in the second half of the 1930s, his agent was 
placed under increasing pressure to find more sources of income from the 
publication of articles. Naturally, as the threat of war grew, so too did 
demand for the Churchillian pen. Finally, there were foreign agents, of 
which the lead was unquestionably taken by Polish Ambassador Count 
Edward Raczyński. Following his appointment to the Court of St. James in 
1934, one of the key elements of his terms of reference was to improve the 
nature of the relationship between the British press and Poland, and to 
try to positively influence the nature of reporting. On the whole, Raczyński 
was unsuccessful in his task, as can be seen by the episode in which he 
dined with Beaverbrook to try to bring the peer onside, and to get him to 
exert influence on both Christiansen and Frank Owen (the left-leaning 
Editor of the Evening Standard) to encourage them to be less critical of the 
Polish government, especially Foreign Minister Beck. During what 
Raczyński reported as having been a most sociable and amiable of 

	7



meetings, Beaverbrook agreed to tone things down a bit. The following day 
The Evening Standard led with an editorial containing a thinly veiled 
attack on those who sought to undermine the independence of the British 
press, an article which Raczyński felt was written by Beaverbrook 
personally as a direct admonishment to the ‘errant’ ambassador.  

The most fascinating aspect of this thesis is the huge variety of 
influences that led to the painting of a complex and often contradictory 
portrait of Poland. It is unquestionable that in 1938, Poland did not enjoy 
the favour of Fleet Street, and the attitude towards the acquisition of 
Teschen was, to put it mildly, vitriolic. If the British had been asked to go 
to war in defence of Poland in September 1938 the result would 
undoubtedly have been the same as with Czechoslovakia. 12 months later 
the British view of Poland had altered radically. Of course, from a political 
perspective, the need to fight Germany had become paramount, and this 
should not be overlooked, except for Beaverbrook and the Daily Express. 
On the other hand, the newspaper reading public were fully aware of the 
existence of Poland, of the nature of the free city of Danzig and its 
importance in the maintenance of her independence. The discrepancy of 
opinions occurred with respect to how important this was to British 
sovereignty, and how deserving Poland was of British support. Thus it is 
possible to conclude that the British went to war in defence of a country, 
about which they were fully informed. The portrait was more of an Oliver 
Cromwell ‘warts and all’ than Holbein’s ‘Anne of Cleves’, tending to focus 
on the ugly side of the Polish state. By August 1939 some publications 
had been brought round to the desperate plight of Poland, with the most 
radical volte face being the Economist. In the period October 1938 to April 
1939 not one single positive word on the subject of Poland can be found in 
its bi-weekly pages. Once, however, the nature of the threat to Polish 
existence became clear, it is as if an instant redemption took place and 
Poland’s claims on her own territory were suddenly justified, and the 
politics of Beck were unimpeachable. On the flip side of the coin, the 
obdurate Daily Express managed to remain obdurately hostile to Poland, 
and even in mid-August 1944 Christiansen felt confident enough to lead 
with the Headline ‘No War before ‘44’, and opined about the fact that 
Europe’s borders had been liable to alteration throughout history, and the 
traditional fluidity should not suddenly be brought to an end.  

To conclude, the impression we are left with is of an imperfect nation 
that enjoyed little love in Britain until it became the subject of Nazi 
demands. At this point, we might hark back to the traditional proverb 
which states that ‘adversity makes the strangest bedfellows’, and part of 
the transformation in the reporting of Poland is undoubtedly the result of 
pragmatism. However, as an increasing number of special correspondents 

	8



descended on Poland, their understanding of the country became first 
hand, rather than anecdotal, and this certainly had a positive impact on 
the way in which she was portrayed. More importantly, however, the 
evolution of the sketch over the eleven months prior to the outbreak of the 
war provides a fascinating insight into the intricate workings of the British 
press, and the vast array of actors who were struggling to get their voices 
heard on the pages of Britain’s daily newspapers.

	9


