
Obraz Polski w prasie brytyjskiej w okresie od września 1938 
do sierpnia 1939  

Donald Trinder	

Streszczenie 

Podczas kryzysu we wrześniu 1938 r. zaledwie 23% Brytyjczyków 
opowiedziało się za zbrojną interwencją w obronie Czechosłowacji. Być może 
właśnie ten brak entuzjazmu do wojny skłonił Chamberlaina do powiedzenia 
w BBC: „Jak okropne, niewyobrażalne i niedorzeczne jest to, że mamy 
budować okopy i przymierzać maski przeciwgazowe z powodu kłótni w 
dalekim kraju, pomiędzy ludźmi, o którym nic nie wiemy." Jest całkiem 
możliwe, że Chamberlain, używając ignorancji, jako pretekstu, by nie iść na 
wojnę (Churchill słyszał kiedyś, że dla premiera „Europa […] była tylko 
większym Birmingham”) pokazał, co naprawdę myśli. Co ciekawe, niecały rok 
później ten sam ośrodek badania opinii podał, że 83% ankietowanych 
opowiedziało się za wojną w obronie Polski. Ta zmiana klimatu miała miejsce, 
pomimo że 12 miesięcy to za mało, aby naród mógł nadrobić braki wiedzy z 
zakresu geografii europejskiej. Oczywiście owo prowojenne nastawienie brało 
się częściowo ze zrozumienia potrzeby przeciwdziałania rosnącemu 
nazistowskiemu zagrożeniu dla bezpieczeństwa brytyjskiego, ale, jak donosiła 
organizacja Mass-Observation, napaść na Polskę wywołała wielki gniew oraz 
przekonanie, że Wielka Brytania miała moralny obowiązek bronić Polski 
zgodnie ze zobowiązaniami z marca 1939 r. 

Nastawienie to wydaje się jeszcze bardziej fascynujące, gdy weźmiemy 
pod uwagę fakt, że w okresie międzywojennym Czechosłowacja, jako liberalna 
demokracja w sercu Europy, cieszyła się względnie pozytywnym wizerunkiem 
w prasie, który został jeszcze wzmocniony na tle pleniącego się w latach 30. 
XX wieku faszyzmu. Z drugiej strony narracja dotycząca Polski została 
sformułowana bezpośrednio po I wojnie światowej przez premiera Davida 
Lloyda George'a, który stwierdził, że postawa polskiej delegacji na konferencji 
pokojowej w Paryżu była małostkowa i skutkowała obstrukcją przez chęć 
stworzenia niepodległego państwa, co samo w sobie było sprzeczne z 
brytyjską polityką w regionie. W okresie wojny polsko-bolszewickiej polityka 
względem Polski ponownie rozminęła się z planami Brytyjczyków - czy to w 
związku z dostarczaniem broni dla polskiego wojska, czemu gwałtownie 
sprzeciwiał się Lloyd George, czy to pod względem wytyczenia granic Polski, 
gdzie myślano o odtworzeniu państwa powierzchnią zbliżonego do stanu 
sprzed rozbiorów, podczas gdy Brytyjczycy starali się ograniczyć polskie 
marzenia do państwa o stosunkowo jednorodnej populacji. Dało to początek 
prawicowemu poglądowi na Polskę opisywaną, jako „drobnomocarstwową” i 
pogląd ten był podstawą jednej z dwóch dominujących narracji w prasie 



brytyjskiej dotyczących Polski w okresie międzywojennym. Druga narracja 
dotyczyła dyskryminacji okazywanej przez polskie władze wobec mniejszości, 
a zwłaszcza wobec społeczności żydowskiej. Pomimo ustaleń raportu 
Morgenthaua w pełni usprawiedliwiających polskie działania, w dalszym 
ciągu utrzymywało się przekonanie, szczególnie w publikacjach lewicowych, 
że Polska była wyraźnie antysemicka. W późniejszym okresie została, 
ponadto, oskarżona o wyjątkowo represyjne środki wobec innych mniejszości 
etnicznych - zwłaszcza Ukraińców. Te dwa wątki stanowiły podstawę 
postrzegania Polski przez typowego brytyjskiego czytelnika aż do momentu, 
gdy Polska stała się jednym z głównych graczy na europejskiej scenie 
politycznej w czasie nazistowskiego rozbioru Czechosłowacji. Powierzchowne 
wrażenie jest zatem takie, że Brytyjczycy wyruszyli na wojnę, jeśli nie z 
ochotą, to przynajmniej z przekonaniem, że tak trzeba, w obronie kraju o 
wartościach całkowicie nieakceptowalnych dla klasy rządzącej Zjednoczonego 
Królestwa. 

W ten sposób docieramy do głównego pytania badawczego zawartego w 
niniejszej pracy, a mianowicie: jaki był wizerunek Polski przedstawiany w 
prasie brytyjskiej w okresie od września 1938 r. do podpisania sojuszu 
wojskowego 25 sierpnia 1939 r.? Powyższe ramy czasowe zostały wybrane 
ponieważ przed wrześniem 1938 r. Polska była w polityce europejskiej 
graczem peryferyjnym, a zdecydowana większość materiałów jej dotyczących 
miała charakter czysto opisowy. Jednak gdy Józef Beck i polski rząd zaczęli 
agitować i naciskać na aneksję regionu cieszyńskiego, Polska stała się 
graczem o znacznie większym znaczeniu, co skutkowało odpowiednio 
większym zainteresowaniem w komentarzach na stronach głównych 
brytyjskich gazet codziennych.  25 sierpnia z kolei jest ważny, ponieważ 
oznacza przekroczenie symbolicznego Rubikonu - kiedy Wielka Brytania 
ostatecznie podjęła decyzję o zaangażowaniu wojskowym, prasa skupiła się 
bardziej na pytaniu, czy kraj powinien zostać uwikłany w europejską pożogę 
wojenną. 

Kolejnym krokiem będzie wyjaśnienie, dlaczego praca skupia się na 
prasie drukowanej. Brytyjska opinia publiczna w latach 30. XX wieku miała 
dostęp do trzech podstawowych mediów: prasy drukowanej, radia i kronik 
filmowych. Jednak ze względu na fakt, że gazety gorliwie broniły swojej 
uprzywilejowanej pozycji jako czwartej władzy, zarówno radio, jak i kroniki 
filmowe ograniczały się do dostarczania wyłącznie informacji, bez możliwości 
dodania warstwy analizy lub komentarza. I chociaż być może prawdą jest, że 
jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów, obrazy malowane przez media 
nadawcze były nijakie i miały wyłącznie charakter informacyjny lub 
edukacyjny. Z drugiej strony tradycyjna prasa miała swobodę analizowania, 
krytykowania i koloryzowania przekazu, a dziennikarze dla nich piszący mieli 



ogromny wpływ na sposób, w jaki bieżące wydarzenia były prezentowane 
opinii publicznej. I tu przechodzimy do następnej kwestii - Brytyjczycy byli 
niezwykle oczytanym narodem. Średnia sprzedaż krajowych gazet w drugiej 
połowie lat trzydziestych przekraczała 15 milionów egzemplarzy dziennie, co 
daje niesamowity wynik jednej gazety na 3 obywateli - każdego dnia. Co 
ważniejsze, publikacje te nie trafiały wyłącznie do klasy średniej i wyższej. 
Wiele tytułów, jak The Daily Express, Mirror, Mail, Star, News Chronicle i 
Daily Herald kierowanych było do klas pracujących. Oprócz wszystkich 
krajowych dzienników w pracy uwzględniono dwa bardzo wpływowe tytuły 
regionalne: The Manchester Guardian i The Yorkshire Post. The Manchester 
Guardian, mimo że był publikowany w Manchesterze, był czytany w całej 
Wielkiej Brytanii i cieszył się ogromną reputacją dzięki relacjom dotyczącym 
spraw zagranicznych, za które odpowiadał utalentowany redaktor Frederick 
Voigt. The Yorkshire Post był wydawany przez jednego z najbardziej 
wpływowych ludzi w ówczesnej prasie, prezesa Stowarzyszenia Dziennikarzy, 
Arthura Manna. The Yorkshire Post wszedł do głównego nurtu w 1936 r., 
kiedy to Mann zdecydował się opublikować wiadomość o sprzeciwie Kościoła 
dotyczącego związku Edwarda VIII z Wallis Simpson, podsycając w ten sposób 
kryzys związany z abdykacją. Mann był jedynym redaktorem, który od 
samego początku sprzeciwiał się polityce ustępstw, wzywając rząd do zajęcia 
zdecydowanego stanowiska wobec nazistowskich prób zmiany postanowień 
traktatu wersalskiego. Oprócz prasy codziennej w pracy uwzględniono też 
szereg wpływowych czasopism, ponieważ one także brały udział w 
kształtowaniu dyskursu narodowego. Mamy tutaj zbiór szanowanych 
tytułów, takich jak The Economist, The New Statesman, Punch and 
Spectator, a także periodyki, które zostały utworzone w celu „oświecania” 
opinii publicznej w zakresie tego co naprawdę działo się w Europie 
kontynentalnej, takich jak Truth, The Arrow and The Whitehall News. 

Nasze pytanie badawcze jest ważne, ponieważ, jeśli założymy, że obraz 
Polski można poprawnie określić na podstawie tego, w jaki sposób 
przedstawiała ją prasa, to przy użyciu narzędzi językowych z zakresu analizy 
intertekstualności i analizy dyskursu da się ekstrapolować to przedstawienie 
na umysł czytelnika, a więc, da się także, w sposób pseudo-antropologiczny, 
odtworzyć obraz Polski, jaki czytelnik miał w chwili wybuchu drugiej wojny 
światowej. Rzeczywiste opinie czytelników, czy też dyskusje, jakie prowadzili 
mają mniejsze znaczenie, zwłaszcza, że odtworzenie ich byłoby niemożliwe. 
Ankiety BIPO przeprowadzono na grupach liczących około 1300–1500 osób i 
trudno je opisać jako lustro, które wiernie odbija nastroje Brytyjczyków z 
końca lat 30. XX wieku. Podobne zdanie miał Charles Madge, założyciel 
Mass-Observation, który jasno twierdził, że tak zwana opinia publiczna była 
konceptem tylko pozornie prawdziwym, który redaktorzy gazet i dziennikarze 
wykorzystywali, kiedy było im to wygodne, zazwyczaj, aby poprzeć własne 



opinie. Zdaniem Madge opinia publiczna była tak naprawdę „niczym więcej 
niż opiniami tych, którzy na co dzień otaczali redaktorów gazet lub 
polityków.” I rzeczywiście, żadna ówczesna gazeta nie miała narzędzi do 
badania opinii - jak ma to miejsce dziś - a rząd nie korzystał z opinii grup 
fokusowych. Biorąc ten fakt pod uwagę, rozpoczęcie dyskusji o opinii 
publicznej zdaje się być bardzo nierozsądnym krokiem. Krok ów wykonał 
Daniel Hucker stosując retrospektywnie pewne opisy manifestacji opinii 
publicznej, w celu skorelowania zakończenia polityki ustępstw prowadzonej 
przez Chamberlaina z tym, co faktycznie odczuwało społeczeństwo. Jedną z 
rzeczy, którą wyraźnie pokazuje analiza wyników wczesnych badań 
przeprowadzonych przez BIPO jest niezachwiana lojalność Brytyjczyków 
wobec ich politycznych przywódców. Na początku maja, w okresie 
poprzedzającym inwazję na Francję oraz w obliczu całkowitego upokorzenia w 
Norwegii, Chamberlain nadal cieszył się poparciem ponad 70% 
respondentów, a ogromna większość obywateli uważała go za najlepszego 
przywódcę na czas wojny. Zaledwie miesiąc później, w najtrudniejszym dla 
niego czasie, gdy Francja stanęła w obliczu całkowitej anihilacji, a Brytyjski 
Korpus Ekspedycyjny ewakuowano z plaż Dunkierki, Churchill cieszył się 
podobnym poparciem badanych rodaków. 

Przy takim poziomie niemal ślepej lojalności wobec klasy rządzącej, 
uważam, że należy zignorować teorię agenda-setting, według której media 
masowe decydują o tym, o czym myśli społeczeństwo, ale nie kształtują jego 
opinii. Biorąc pod uwagę skromną ilość informacji, jakie docierały do 
czytelników w Wielkiej Brytanii w latach 30. XX wieku, można uznać, że to, 
co przeczytali, stanowiło podstawę wyrażanych przez nich opinii. Jak 
wcześniej wspomniano, BBC Wireless zachowywało ścisłą bezstronność, co 
uniemożliwiło im przedstawienie jakichkolwiek komentarzy lub analiz, 
kroniki filmowe zaś odgrywały podobną rolę dla publiczności preferującej 
chodzenie do kina. Korzystając z teorii intertekstualności, można odróżnić 
podstawowe informacje zawarte w przekazie od opinii, które dziennikarz chce 
przekazać, a odpowiedni dobór języka pomaga zbudować obraz w umyśle 
czytelnika i to właśnie zdefiniowanie tego obrazu jest głównym celem tej 
pracy. 

Zostanie także podjęta próba ustalenia polityki redakcyjnej omawianych 
gazet i czasopism. W niektórych przypadkach, takich jak The Times i The 
Manchester Guardian, jest to stosunkowo łatwe, ponieważ ich archiwa są 
otwarte, prywatne materiały należące do związanych z nimi osób są łatwo 
dostępne, a ich historia, jako tytułów znaczących i wpływowych, jest dobrze 
udokumentowana. Pozostałe tytuły sprawiły więcej trudności - czy to z 
powodu braku dostępności, czy niechęci do współpracy. Tak więc odpowiedź 
na pytanie jak i dlaczego gazety zmieniały swoje narracje jest tylko częściowo 



kompletna i pozostaje jedynie mieć nadzieje, że wytrwałość w dalszych 
badaniach pozwoli na uzupełnienie tej historii o nowe treści. 

Ponieważ prasa brytyjska charakteryzowa ła się niesamowitą 
różnorodnością tak struktur, jak i rodzajów wywieranych wpływów, pierwszy 
rozdział zawiera charakterystykę każdego z tytułów, które zostały 
uwzględnione w tym badaniu. Opisy te obejmują zarys historii gazety, 
postacie decydujące o jej formie i treści oraz wgląd w polityczne sympatie 
tytułu. W założeniu mają one dostarczyć jasny kontekst dla dalszych części 
pracy, a także pomóc wyjaśnić stopień zainteresowania sprawami 
międzynarodowymi oraz nastawienie danych osób do Niemiec i Polski. 

Rozdział drugi obejmuje okres od września 1938 r. do końca lutego 1939 
r. W tym okresie materiały o Polsce opisywały wiele kwestii, w tym (ale nie 
tylko) polskie roszczenia i starania dotyczące przejęcia regionu cieszyńskiego, 
rosnące wpływy Polski w Europie Środkowej, konflikt polsko-niemiecki 
związany z wydaleniem polskich Żydów, traktowanie mniejszości w Polsce i 
stosunki niemiecko-polskie. Generalnie da się tu zauważyć wrogie 
nastawienie większości gazet do polskich działań, które powszechnie 
postrzegano, jako nieudolny, pseudomocarstwowy oportunizm, oraz do 
dalszych kroków Polski podjętych w tym zakresie w ciągu następnych pięciu 
miesięcy. Najbardziej antypolski obraz był konsekwentnie kreowany przez 
The Daily Express, który to tytuł był, faktycznie, tubą propagandową jego 
właściciela, lorda Beaverbrooka, człowieka o ambicjach politycznych i 
ministerialnych. Według The Daily Express Polska była zacofanym militarnie 
państwem, w dużym stopniu kontrolowanym przez Niemców, a każdy o niej 
artykuł miał pejoratywny ton, co przy niewiarygodnej dbałości o szczegóły 
redaktora Arthura Christiansena prowadzi do jednego wniosku - takie 
właśnie przedstawianie Polski czytelnikom The Daily Express było całkowicie 
celowe. Chcąc podkreślić wyjątkowe warunki, w jakich funkcjonowała każda z 
gazet, warto wspomnieć, że inny tytuł należący do Beaverbrooka - The 
London Evening Standard - natychmiast po odejściu z rządu Duffa Coopera 
postanowił zatrudnić go jako stałego autora zajmującego się zagranicą. Gdy 
stało się jasne, że Gdańsk i kwestia niepodległości Ukrainy będą palącymi 
kwestiami w nadchodzącym roku (1939), w niektórych publikacjach starano 
się przyjąć nieco bardziej łagodzący ton, a gazety takie jak The Daily 
Telegraph i krytyczny wcześniej The Economist wskazywały dość jasno, że 
istnienie Polski było nierozerwalnie związane z zachowaniem niezależności 
Gdańska. 

Rozdział trzeci skupia się na marcu 1939 r. i na następstwach gwarancji 
brytyjskich, a zwłaszcza na dwutygodniowym okresie pomiędzy 
ustanowieniem przez Niemcy Protektoratu Czech i Moraw, a ogłoszeniem 
przez Chamberlaina gwarancji niepodległości Polski. Autor po raz kolejny 



analizuje pojawiające się opinie, zarówno te wyrażane na łamach prasy, jak i 
te krążące poza nią, a także przygląda się jednomyślności, która zaistniała w 
reakcji na tekst z The Times, w którym kwestionowano ważność gwarancji, 
sugerując, że, tak naprawdę, nic nie stało na drodze do aneksji Gdańska 
przez nazistów. W owym tekście, który początkowo wydawał się przebitką 
niesławnego artykułu z 7 września 1938 r., gdzie Geoffrey Dawson jako 
pierwszy otwarcie zasugerował oddanie Niemcom Kraju Sudetów, The Times 
zdawał się sugerować, że negocjowanie przyszłości Gdańska nie wiązało się z 
obietnicą utrzymania i obrony polskiej integralności terytorialnej, a także, że 
pewne zmiany terytorialne wciąż leżały na stole negocjacyjnym. Część tego 
rozdziału poświęcona jest roli korespondentów i ich poczuciu wpływu na 
rozwój wydarzeń. Mamy tu nieodparte poczucie, że istniał bardzo ścisły 
związek między zagranicznym korpusem prasowym w danym mieście, a 
służbami wywiadowczymi. Oczywiście można argumentować, że rola 
korespondenta zagranicznego i oficera wywiadu jest bardzo podobna - 
pozyskiwanie źródeł w celu zdobycia informacji wykraczających poza to, co 
jest publicznie wiadome. Ian Colvin z The Daily Herald był tego doskonałym 
przykładem, o czym świadczy jego dobrze udokumentowana bezpośrednia 
interwencja u Halifaxa i Chamberlaina na kilka dni przed ogłoszeniem 
gwarancji. Pomimo utrzymujących się podejrzeń, istnieje bardzo mało 
dowodów na powiązania zagranicznego korpusu prasowego w Berlinie i 
innych europejskich miastach z MI6. Z drugiej strony istniało wiele 
prywatnych inicjatyw w tej dziedzinie, takich jak prywatna sieć agentów, 
którzy raportowali bezpośrednio do Fredericka Voigta z The Manchester 
Guardian, lub niemal legendarna już „Sieć Z” Roberta Vansittarta, byłego 
głównego sekretarza Biura Spraw Zagranicznych. Nie ulega wątpliwości, że 
ludzie, którzy docierali do informacji jako pierwsi, mieli, do pewnego stopnia, 
poczucie własnej wielkości. Świadczy o tym korespondencja między Marcelem 
Fodorem, a redaktorem The Manchester Guardian Williamem Crozierem. 
Wynika z niej, że Fodor miał swobodę udawania się tam, gdzie chciał i 
obszernego opisywania sytuacji w Europie. Jego listy pełne są odniesień do 
źródeł, chociaż nie ma w nich konkretnych informacji dotyczących samych 
informatorów. Szczerze mówiąc, równie prawdopodobnym jest, że większość 
ówczesnych źródeł dziennikarskich opierało się o plotki wymieniane między 
korespondentami w późnych godzinach nocnych w barach w Berlinie i 
Warszawie. 

Czwarta i ostatnia część pracy dotyczy okresu między oficjalną wizytą 
pułkownika Becka na początku kwietnia 1939 r., a podpisaniem układu 
sojuszniczego 25 sierpnia. Głównym celem tego rozdziału jest określenie 
ogólnego poziomu poparcia dla Polski jako „ofiary” nazistowskiej agresji w 
każdej z gazet, a także zakresu, w jakim gazety te poparły ideę wojny w 
obronie Gdańska. Dodatkową ciekawostką jest nagły przypływ polskich 



dziennikarzy, którzy zostali zatrudnieni przez dane tytuły w celu 
dostarczenia „polskiej perspektywy”. Stąd też autor podjął próbę ustalenia, 
kim byli ci dziennikarze i w jaki sposób wpływali na gazety dla których 
pracowali. 

Ważnym wątkiem jest wpływ, jaki różne siły zewnętrzne starały się 
wywierać na treść codziennych gazet. Chamberlain i jego gabinet 
podejmowali oczywiste próby uzyskania poparcia prasy dla oficjalnej linii 
polityki rządu. Chamberlain realizował to zadanie na wielu płaszczyznach - 
wykorzystał wpływowych ministrów i członków Izby Lordów do bezpośredniej 
interwencji u właścicielami gazet, upoważnił Wydział Badań Partii 
Konserwatywnej i Narodowe Biuro Promocji do przeprowadzenia pozytywnej 
kampanii propagandowej promującej rozwiązania pokojowe, a nawet kupił 
własny tytuł, aby przeprowadzić kampanię przeciwko każdemu, kto stanie 
jego wysiłkom na drodze. Z drugiej strony mamy przeciwników polityki 
ustępstw pod przewodnictwem Churchilla, Amery'ego i Anthony'ego Edena. 
Churchill był szczególnie aktywny w tym obszarze, pisząc "gościnnie" co 
miesiąc do kilku tytułów oraz pisząc regularnie artykuły do The Daily Mirror, 
który to tytuł, wśród najważniejszych dzienników, było najgłośniejszym 
krytykiem Chamberlaina od początku jego kadencji. Co ciekawe bogaty 
dorobek dziennikarski Churchilla mógł być odzwierciedleniem jego głębokiego 
przejęcia nazistowskim zagrożeniem, ale mógł to być również wynik jego 
tragicznej sytuacji finansowej. Interesującym dodatkiem do wielkiego zbioru 
literatury dotyczącej Churchilla jest dzieło Davida Lougha, który dokładnie 
zbadał jego trudną sytuację finansową i pokazał, jak, za sprawą długów, w 
które popadł Churchill w drugiej połowie lat trzydziestych XX wieku, jego 
agent poddawany był rosnącej presji, aby znaleźć więcej źródeł dochodów z 
publikacji artykułów. Oczywiście wraz ze wzrostem zagrożenia wojną wzrosło 
również zapotrzebowanie na artykuły Churchilla. Trzecim graczem były siły 
zagraniczne, a tu bezsprzecznie najaktywniejszy był polski ambasador hrabia 
Edward Raczyński. Po otrzymaniu akredytacji w 1934 r. jednym z 
kluczowych elementów jego działalności była poprawa charakteru relacji 
między prasą brytyjską, a Polską oraz próba polepszenia jej wizerunku. 
Raczyński, ogólnie rzecz ujmując, nie odniósł wielkiego sukcesu. Ilustruje to 
obiad, na którym spotkał się z Beaverbrookiem, aby przekonać go do swoich 
racji i sprawić, aby wpłynął on na Christiansena oraz Franka Owena 
(lewicowego redaktora The Evening Standard) i zachęcił ich do zmniejszenia 
krytyki polskiego rządu, a zwłaszcza ministra spraw zagranicznych Becka. 
Podczas spotkania, które Raczyński uznał za jak najbardziej miłe i przyjazne, 
Beaverbrook zgodził się nieco uspokoić sytuację. Następnego dnia The 
Evening Standard opublikował artykuł wstępny zawierający słabo 
zawoalowany atak na tych, którzy starali się podważyć niezależność 
brytyjskiej prasy. Tekst ten został, według Raczyńskiego, napisany przez 



Beaverbrooka osobiście, jako bezpośrednia reprymenda dla „pogubionego” 
ambasadora. 

Najbardziej fascynującym aspektem tej pracy jest ujęta w niej ogromna 
różnorodność czynników, które doprowadziły do powstania złożonego i często 
pełnego sprzeczności obrazu Polski. Nie ulega wątpliwości, że w 1938 r. 
Polska nie cieszyła się przychylnością najpoczytniejszych tytułów, a stosunek 
do przejęcia Cieszyna był, delikatnie mówiąc, nieprzychylny. Gdyby 
Brytyjczyków poproszono o pójście na wojnę w obronie Polski we wrześniu 
1938 r., wynik byłby bez wątpienia taki sam, jak w przypadku 
Czechosłowacji. 12 miesięcy później brytyjskie spojrzenie na Polskę 
radykalnie się zmieniło. Oczywiście nie można nie zauważyć, że, z 
politycznego punktu widzenia, potrzeba walki z Niemcami stała się kwestią 
kluczową – przekonania tego nie podzielał jedynie Beaverbrook i jego The 
Daily Express. Z drugiej strony czytelnicy gazet byli w pełni świadomi 
istnienia Polski jako takiej, charakteru wolnego miasta Gdańska i jego 
znaczenia dla utrzymania polskiej niepodległości. Rozbieżność opinii 
dotyczyła powiązania zaangażowania wojennego z utrzymaniem brytyjskiej 
suwerenności oraz tego, w jakim stopniu Polska zasługiwała na brytyjskie 
wsparcie. Można zatem stwierdzić, że Brytyjczycy wyruszyli na wojnę w 
obronie kraju, o którym wiedzieli wszystko. A obraz, jaki mieli w głowie, z 
turpistycznym zacięciem eksponował wszystkie brzydkie detale oblicza 
ówczesnej Polski. Przed sierpniem 1939 r. w części publikacji zaczęto zwracać 
uwagę na rozpaczliwą sytuację Polski, przy czym najbardziej radykalny zwrot 
wykonał tutaj The Economist. W okresie od października 1938 r. do kwietnia 
1939 r. na jego łamach nie dało się znaleźć ani jednego pozytywnego słowa na 
temat Polski. Kiedy jednak zagrożenie dla jej egzystencji stało się oczywiste, 
nastąpiło coś na kształt natychmiastowego odkupienia jej win - roszczenia 
Polski dotyczące jej terytorium stały się nagle uzasadnione, a polityka Becka 
całkowicie zrozumiała. Po drugiej stronie sporu The Daily Express uparcie 
trwał w swojej wrogości do Polski i jeszcze w połowie sierpnia 1944 roku 
Christiansen czuł się na tyle pewnie, że opublikował artykuł z nagłówkiem 
„No War before ‘44”, gdzie wyraził opinię, że granice Europy podlegały 
zmianom w czasie całej swojej historii i tej tradycyjnej płynności nie należy 
nagle kończyć. 

Ostatecznie zostajemy z obrazem narodu niepozbawionego wad, który, 
zanim nie stał się przedmiotem roszczeń nazistów, nie budził u Brytyjczyków 
ciepłych uczuć. Możemy tutaj przytoczyć tradycyjne przysłowie mówiące, że 
„wróg mojego wroga jest moim przyjacielem” i uznać, że część zmian w 
sposobie opisywania Polski niewątpliwie wynikała z pragmatyzmu. Z drugiej 
strony wzrost liczby specjalnych korespondentów wysyłanych do Polski 
sprawił, że ich doświadczenie tego kraju stało się bardziej bezpośrednie, a to z 



pewnością miało pozytywny wpływ na sposób, w jaki Polska została 
przedstawiona. Co ważniejsze jednak, ewolucja obrazu Polski mająca miejsce 
w ciągu jedenastu miesięcy przed wybuchem wojny umożliwia wgląd w 
fascynujące, skomplikowane działania brytyjskiej prasy i szeroką gamę 
graczy, walczących o to, aby ich głosy przebiły się na łamy brytyjskich gazet 
codziennych.


