
1

Prof, dr hab. Jarosław Moklak
Instytut Historii UJ

Kraków, 23 stycznia 2021

Recenzja pracy doktorskiej Donalda Trindera pt. The portrait of a nation: Poland through the eyes of 
the British press September 1938 - August 1939

Cezury recenzowanej rozprawy doktorskiej zostały określone na podstawie sytuacji 
geopolitycznej w Europie, jaka zaistniała po wybuchu kryzysu sudeckiego. Końcowa data odnosi się 
do podpisania traktatu sojuszniczego zawartego przez Polskę i Wielką Brytanię 25 sierpnia 1939 roku. 
Doktorant rozpoczął narrację od podania wyników sondażu przeprowadzonego wśród Brytyjczyków 
latem 1938 roku, z którego wynikało, że tylko 24% ankietowanych opowiedziało się za wojną w 
obronie Czechosłowacji, natomiast 76% respondentów wyraziło poparcie dla polityki appeasementu 
Neville'a Chamberlaina. Nastroje te zmieniły się po wkroczeniu wojsk niemieckich do Pragi w marcu 
1939 roku, gdy destrukcja porządku wersalskiego przybrała szerokie rozmiary. W swej narracji 
Doktorant rysuje obraz Polski na tle kryzysu czechosłowackiego wywołanego przez III Rzeszę i łączy 
kwestie bezpieczeństwa państwa polskiego. Rozwinął wątki międzynarodowe polsko-niemieckie, 
polsko-czechosłowackie, polsko-węgierskie oraz ukazał powiązane z nimi kwestie dotyczące 
mniejszości narodowych, niemieckiej, żydowskiej i ukraińskiej. Z ogromu dostępnego materiału 
Doktorant słusznie dokonał wyboru tylko tych artykułów, które w jego odczuciu wykraczały poza 
zwykły dziennikarski opis i zawierały pewną dozę analizy opisywanego zjawiska.

Myślą przewodnią rozprawy jest stosunek brytyjskiej opinii publicznej do państwa polskiego 
wyrażony poprzez prasę. Doktorant zbudował narrację na szerokim tle polityki niemieckiej, 
dokonując analizy na podstawie najbardziej poczytnych tytułów, które wyszczególnił w rozdziale 
pierwszym i opisał krótko ich historię. Pokusił się przy tym o określenie skuteczności wpływania prasy 
na opinię publiczną i słusznie zauważył, że techniki badania opinii publicznej w tamtym czasie były na 
początkowym etapie rozwoju, co utrudnia skuteczną kwalifikację. Dostrzegł także inne zagrożenia w 
materii badania opinii publicznej, np. dostępne dane o zasięgu czytelniczym danego tytułu nie są 
pewne z uwagi na fakt, że były podawane przez ich właścicieli, a ci zazwyczaj zawyżali liczbę 
sprzedawanych egzemplarzy. Doktorant zilustrował to zjawisko na przykładzie najpopularniejszej 
wówczas gazety „Daily Express" (wychodziła w nakładzie 2,5 mln, ale lord Beaverbrook, jej właściciel, 
podawał, że sprzedawano 3 min egzemplarzy dziennie, s. 9). Doktorant słusznie zauważył, posiłkując 
się cytatem z Eugene'a F. Shava, że „wszystkie środki masowego przekazu są wszechobecne, ale 
nieszczególnie przekonujące" (s. 11), że nie jest łatwo określić skalę oddziaływania mediów na opinię 
publiczną. Poza tym dostrzegł szerszy wymiar problemu. Z jednej strony podkreślił, że przeciętny 
Brytyjczyk bez wiedzy o Europie środkowej czy wschodniej, korzystając z opisów prasowych, musiał 
wyrabiać sobie jakąś opinię. Z drugiej strony twierdzenie Shava osłabia przekonanie o roli mediów w 
kształtowaniu postaw i poglądów czytelników. Wypada podkreślić brak kategorycznego twierdzenia 
Doktoranta, że prasa znacząco wpływała na światopogląd przeciętnego Brytyjczyka. Ważniejsza - jak 
wynika z toku narracji - była atmosfera panująca w redakcjach gazet oraz osobiste doświadczenia 
korespondentów. Redakcje funkcjonowały w określonych obszarach społecznych lub odzwierciedlały 
poglądy konkretnych grup politycznych czy sfer rządowych. Te ostatnie właściwości przypisywano 
największej brytyjskiej gazecie - „The Times".



2

W redagowaniu doniesień prasowych, felietonów itp. wiele zależało od ich autorów. 
Doktorant zdaje sobie sprawę z tej zależności i zróżnicował czynniki wpływające na treść 
drukowanych materiałów. Wykazał rolę właścicieli gazet, tzw. baronów prasowych, w tej grupie 
wymienił np. Johna J. Astora i wspomnianego już Beaverbrooka. Z grupy redaktorów wymienił 
Arthura Christiansena (Dailly Express), Williama Croziera (Manchester Guardian), Arthura Manna 
(Yorkshire Post) i innych. Wyodrębnił wpływową grupę korespondentów, reporterów terenowych 
(Sefton Delmer, Norman Ebbut, Rothay Reynolds i inni). Wreszcie wskazał lobby i korespondentów 
politycznych, którzy szukali kontaktu w kołach dyplomatycznych, administracyjnych, politycznych, by 
uzyskać dostęp do informacji o najnowszych wydarzeniach (Vermon Barlett, Frederick Voigt, Charles 
Tower i inni). Doktorant trafnie zauważył, że zachodziło także zjawisko odwrotne - politycy byli 
zainteresowani publikowaniem materiałów zgodnych z realizowanymi przez nich celami politycznymi 
czy osobistymi, np. Chamberlain starał się kontrolować prasę pod kątem relacjonowania jego polityki 
zagranicznej. W tym kontekście można wspomnieć o akcjach prowadzonych przez ambasadę RP w 
Londynie i Ukraińskie Biuro Prasowe w Londynie.

Doktorant zastrzegł, że nie chodziło mu o ustalanie faktów, ponieważ-jak słusznie zauważył 
- prasa cechowała się brakiem pełnej wiarygodności i obiektywizmu. Zamierzał raczej „dotrzeć do 
umysłu czytelnika gazety". Wskazał także na inny istotny cel - zestawienie treści artykułów 
prasowych z rzeczywistością panującą w Polsce. Wybór tematu uważam za trafny oraz doceniam 
prace naukowe odwołujące się do prasy, która mimo zastrzeżeń co do obiektywizmu samego źródła, 
jest kopalnią informacji.

Interesujące są doniesienia prasowe „Manchester Guardian", „Daily Telegraph", „The Times", 
„The Economist" i innych tytułów, zarzucające Polsce intencję budowania regionalnego państwa 
imperialnego. Redakcje uzasadniały tę ocenę zajęciem Cieszyna oraz aktywnym poszukiwaniem 
współpracy z Węgrami w celu dokonania likwidacji Rusi Zakarpackiej. „Manchester Guardian" napisał 
wprost, że mniejszość polska w Cieszynie „aktywnie współpracuje" z liderem mniejszości niemieckiej 
Konradem Henleinem (s. 89). W dobie pomonachijskiej dążenie do rewizji porządku wersalskiego 
powiązane z prawami mniejszości narodowych stawało się jednym z głównych tematów doniesień 
prasowych. Wątki te przybierały różne natężenie w zakresie podawanych szczegółów, a komentarze 
szły tak daleko, że pisano o wspólnych interesach Polski, Węgier i Niemiec. Dla ilustracji tego 
stanowiska Doktorant przytoczył szereg artykułów. „Daily Express" napisał, że Hitler zgodził się 
reprezentować roszczenia wszystkich trzech narodów za pomocą wspólnego pakietu żądań. „Daily 
Herald" opublikował artykuł pt. „Polacy i Węgrzy żądają teraz terytorium czeskiego". Inna gazeta 
pisała, że Polacy za bardzo „wpadli w nazistowski obóz" itp. Ten ton w komentarzach gazet 
brytyjskich korespondował z sugestiami wysuwanymi pod adresem Polski i Węgier, np. „Daily Mail" 
wyrażał opinię, że kraje te powinny być bardziej powściągliwe, bardziej cierpliwe, a wówczas 
„wszystkie problemy zostaną rozwiązane przyjaźnie". Wskazywano tym samym na „błędy wieku 
dziecięcego" w polityce międzynarodowej tych państw.

Praca obfituje w szereg zagadnień i nie sposób odnieść się do wszystkich. Szczególnie 
zainteresowały mnie wątki węgiersko-polsko-ukraińskie, zasygnalizowane już w poprzednim akapicie. 
Rewizjonizm węgierski gazety brytyjskie wiązały z niemieckimi planami rozbioru Czechosłowacji oraz 
z polskimi planami zajęcia Śląska Zaolziańskiego. Węgry dążyły do odzyskania części terytoriów 
utraconych na mocy traktatu podpisanego 4 czerwca 1920 roku w pałacu Grand Trianon, a znaczna 
część tych terytoriów była w posiadaniu Czechosłowacji. Osadnictwo węgierskie ciągnęło się wzdłuż



3

południowej granicy, obejmując południową Słowacją i południową Ruś. Doktorant zauważył, że 
gazety brytyjskie łączyły pespektywę zajęcia Rusi Zakarpackiej przez Węgry nie tyle ze sprawą 
Cieszyna wpisującą się w szersze zagadnienie mniejszościowe, ile z perspektywą osłabienia ruchu 
ukraińskiego w Polsce. Służby polskie orientowały się, że pewna część aktywistów ukraińskich, 
głównie związanych z OUN, opuszczała Polskę i udawała się na Zakarpacie, wspomagając tamtejszy 
ruch ukraiński. Zajęcie Zakarpacia przez Węgry osłabiłoby ewentualną irredentę ukraińską na 
terenach województw południowo-wschodnich. Doktorant wyszczególnił szereg artykułów 
podejmujących kwestię Rusi Zakarpackiej, powiązał je z konkretnymi tytułami prasowymi i spora ich 
część wskazywała na antyukraińską politykę prowadzoną przez władze polskie. Takie podejście 
brytyjskiej prasy miało już sporą tradycję. Szczególnie ostro krytykowano polską politykę wobec 
mniejszości ukraińskiej podczas pacyfikacji w 1930 roku, tym bardziej można było tę narrację 
kontynuować. Doktorant przytoczył m.in. opublikowany w „The Times" artykuł Wołodymyra 
Kysilewskiego, w którym autor m.in. skrytykował „chrześcijańskie" państwo polskie za „niszczenie 
cerkwi" w 1938 roku. Doktorant jednak nie sprawdził, kim był Kysilewski. Gdyby to uczynił, 
wiedziałby, że był on kierownikiem Ukraińskiego Biura Prasowego w Londynie, którego zadaniem 
było m.in. upowszechnianie na Wyspach idei państwowości ukraińskiej i krytyka polityki 
narodowościowej II RP. Biuro wykazywało sporą aktywność w pierwszej połowie lat 30. Między 
innymi ukazała się wówczas broszura The Ukrainian question and its importance to Great Britain. 
Działalność Biura została opisana w historiografii polskiej (zob. A. Zięba, Lobbing dla Ukrainy w 
Europie międzywojennej. Ukraińskie Biuro Prasowe w Londynie oraz jego konkurenci polityczni (do 
roku 1932), Kraków 2010). Późniejszy okres jego działalności jest słabo znany, tym bardziej cieszy 
odnaleziony przez Doktoranta artykuł Kysilewskiego z września 1938 roku. Nieco światła na ten temat 
rzuca ukraińska literatura historyczna, która - zapewne ze względu na barierę językową - nie została 
wykorzystana przez Doktoranta. Należałoby także sprawdzić działalność Anglo-Ukraińskiego Komitetu 
w Londynie (Anglo-Ukrainian Committee) pod kątem jego związków z prasą brytyjską. Komitet ten 
tworzyli znani Brytyjczycy, jak np. Robert William Seton-Watson czy Lancelot Lawton. Obaj 
utrzymywali związki z Ukraińskim Biurem Prasowym. Pytanie, jaki był ich wpływ na popularyzację 
wśród Brytyjczyków kwestii ukraińskiej w Polsce i Czechosłowacji w latach 1938-1939, pozostaje 
otwarte. Wydaje się, że więcej uwagi Komitet poświęcał kwestii ukraińskiej w ZSRR (P. Cnpora, 
SpumaHCbKi nibepanu, Poóepm BisibriM CimoH-BomcoH i «Hemacnuea Hapin». (/jocniduceHHn 3 
icmopii npoyKpaiHCbKoeo pyxy y Benuniu BpumaHii e 1919-1939 poxax) [w:] BicHUK JlbBiBCbKoro 
yHiBepcmeTy: Cepia icropHHHa. /IbBiB, 2003/38. s. 293-367; P. CnpoTa, flei cnpodu sanpoeadweHHn 
yupaiHicmuKu e MiweoeHHiu Besiuuiu BpumaHii [w:] Ynpama MO/tepna, m. 7, 2002, s. 185-211). 
Przynajmniej do dwóch artykułów opublikowanych w języku angielskim Doktorant miał dostęp (O. 
Martynowych, A Ukrainian Canadian in London: Vladimir J. (Kaye) Kysilewsky and the Ukrainian 
Bureau, 1931-40, Canadian Ethnic Studies, 2015, Vol. 47, No. 4-5, s. 263-288; R. Syrota, Ukrainian 
Studies in Interwar Great Britain: Good Intentions, Major Obstacles, Harvard Ukrainian Studies, 27, 

2004-2005, s. 149-180).
W recenzowanej pracy pojawiają się liczne odniesienia do autonomii Ukrainy Karpackiej i 

państwowości Ukrainy Karpackiej. Antonomię nadała Rusi pomonachijska Czecho-Słowacja, a 
niepodległość Ukraina Karpacka ogłosiła po wkroczeniu wojsk niemieckich do Pragi w marcu 1939 
roku. Polskę łączono bezpośrednio z dekompozycją porządku wersalskiego na tym obszarze. Autor 
artykułu opublikowanego w „Yorkshire Post" Frederick Voigt przypisał Polsce rolę sępa 

V I



4

rozczłonkowującego Czechosłowację. Co więcej, wyraził opinię, że nikt nie będzie płakał, gdy Polska 
upadnie. Zaborczy charakter Polski tłumaczono złożami węgla w okręgu cieszyńskim. Doktorant 
zwrócił uwagę na artykuły podkreślające ścisły związek pomiędzy zajęciem Zaolzia przez Polskę a 
roszczeniami węgierskimi. Co więcej, utwierdzano czytelnika brytyjskiego w przekonaniu, że wejście 
wojsk polskich na teren Czechosłowacji nie było celem samym w sobie, lecz stanowiło preludium do 
zadośćuczynienia żądaniom węgierskim, a w dalszej kolejności ustanowienia granicy polsko- 
węgierskiej kosztem Ukrainy Zakarpackiej. Konstatacją Voigta było twierdzenie o awanturnictwie 
politycznym Polski. Z doktoratu zdaje się wynikać, że kwestie autonomii Rusi gazety brytyjskie 
chętniej wiązały z interesami polskimi niż węgierskimi. „Daily Mail" opisał aresztowanie premiera 
Andrija Brodija, lecz Doktorant, zapewne sugerując się treścią artykułu, ograniczył się do przywołania 
oskarżenia o zdradę stanu i nie wspomniał o prowęgierskiej orientacji Brodija. Natomiast gazeta 
wyeksponowała powołanie nowego premiera Augustyna Wołoszyna, zwolennika niepodległości 
Ukrainy Karpackiej, co - można wnioskować - było, według tej gazety, uważane za bardziej szkodliwe 
dla Polski niż dla Węgier. Pisano nawet o „mrocznych obawach Warszawy", gdyby Zakarpacie miało 
się stać „trampoliną" do podżegania ludności ukraińskiej w Polsce. Z przytoczonych przez Doktoranta 
komentarzy prasowych wynika, że to Polska była bardziej zainteresowana likwidacją Ukrainy 
Karpackiej niż Węgry.

Wypada sądzić, że zainteresowanie było obopólne. Po pierwszym arbitrażu wiedeńskim z 2 
listopada 1938 roku Węgry zajęły południową część Słowacji i autonomicznej wówczas Ukrainy 
Karpackiej, planując zajęcie całego regionu. Interes polskich kół rządowych był inny - prasa brytyjska 
pisała o dążeniu do odcięcia zakarpackiego ruchu ukraińskiego od mniejszości ukraińskiej w Polsce, co 
dokonałoby się po zajęciu całej Rusi przez Węgry. Przemawia za tym przerzucenie na granicę z Rusią 
części oddziałów biorących udział w zajęciu Śląska Zaolziańskiego i przeprowadzenie akcji „Łom" 
przez II Oddział Sztabu Głównego, o czym nie ma wzmianki w recenzowanej pracy. Rozpoznanie tego 
zagadnienia wymagałoby sięgnięcia do literatury przedmiotu, ponieważ prasa śledząca wydarzenia na 
bieżąco nie miała dostępu do szeregu informacji, zwłaszcza tajnych.

Ogólny wniosek płynący z recenzowanego doktoratu jest taki, że Polska była dyktaturą 
wojskową. Niemniej Doktorant dostrzegł także artykuły przedstawiające Polskę w sposób wyważony, 
np. odwołał się do zamieszczonego w „Sunday Times" artykułu pt. „Nowy kurs Polski". Tekst ten 
zawierał próbę oceny miejsca Polski w europejskim układzie geopolitycznym, wskazywał na obecność 
polskich środowisk demokratycznych, na posiadanie przez Polskę zasobów naturalnych określających 
gospodarcze znaczenie Polski w Europie, a przede wszystkim podkreślał istotę położenia Polski 
między Niemcami a ZSRR i krajami bałtyckimi. Jednak i w tym artykule znalazła się przysłowiowa 
„łyżka dziegciu" w konstatacji polegającej na stwierdzeniu, że od czasów Piłsudskiego „nic się nie 
zmieniło", a rozwój wypadków prowadzi Polskę „ku faszyzmowi" (s. 93). Pisano o proniemieckiej 
polityce Becka i zapowiadano uczestnictwo ambasadora RP w Berlinie Józefa Lipskiego w zjazdach 
NSDAP w Norymberdze. Stosunek prasy brytyjskiej do Polski zaczął się zmieniać dopiero od wiosny 
1939 roku, gdy pojawiły się pierwsze wzmianki o możliwości podzielenia przez Polskę losu 
Czechosłowacji. Doktorant wskazał na przyczyny tej stopniowo dokonującej się przemiany - coraz 
więcej dziennikarzy jeździło do Polski, osobiście doświadczając atmosfery życia społecznego i 

politycznego (s. 298).
Mam kilka uwag do bazy źródłowej rozprawy pana Donalda Trindera, zwłaszcza wobec 

deklarowanego celu badawczego - zestawienia prasy brytyjskiej z rzeczywistością panującą w Polsce.



5

Doktorant zapoznał się z szeregiem zbiorów dokumentów, ale nie korzystał ze źródeł 
przechowywanych w Archiwum Akt Nowych w Warszawie czy Instytucie im. gen. Sikorskiego w 
Londynie. Z literatury pamiętnikarskiej brakuje wydanej w Rzeszowie pracy Skirmunta, która byłaby 
pomocna w ilustracji wątków odwołujących się do początku lat 30. (K. Skirmunt, Moje wspomnienia 
1866-1945, Rzeszów 1997). W wykazie książek i artykułów zabrakło szeregu publikacji (J. Kasparek, 
Poland's 1938 Covert Operations in Ruthenia [w:] East European Quarterly, Vol. XXIII, nr 3 
(September 1989), s. 365-373; J. Kasparek: Przepust karpacki. Tajna akcja polskiego wywiadu, 
Warszawa 1992 ; J. Kupliński: Polskie działania dywersyjne na Ukrainie Zakarpackiej w 1938 r., 
Wojskowy Przegląd Historyczny nr 4/1996; P. Samuś, K. Badziak, G. Matwiejew: Akcja „Łom". Polskie 
działania dywersyjne na Rusi Zakarpackiej w świetle dokumentów oddziału II Sztabu Głównego WP, 
Warszawa 1998 ; T. A. Olszański: Akcja „Łom", Płaj. Almanach Karpacki, nr 21, 2000; M. P. 
Deszczyński, Ostatni egzamin. Wojsko Polskie wobec kryzysu czechosłowackiego 1938-1939, 
Warszawa 2003; D. Dąbrowski, Rzeczpospolita Polska wobec kwestii Rusi Zakarpackiej 
(Podkarpackiej) 1938-1939, Toruń 2007; A. Wszendyrówny, Działania specjalne na Ślqsku 
Zaolziańskim i Rusi Zakarpackiej w 1938 roku (akcja „Łom"). Cz. II. „Bellona". 1/2014 (676), Wojskowy 
Instytut Wydawniczy, Warszawa 2014; 71. Tpo4)mmobmh, Kapnamo-yKpaiHCbKa npoóneMa e nonimuuj 
Apysoi Pe^inocnonumoi e 1939 p. [w:] BiKcbKoeo-HayKOBnii bIchmk, 2014, Bun. 21; K. Kania, Edward 
Bernard Raczyński 1891-1993 : dyplomata i polityk, Warszawa 2014; K. Mozgawa, Ruś Zakarpacka w 
polityce czechosłowackiej (1920 -1938) [w] Koło Historii, nr 16, Lublin 2015; R. Segal, Genocide in the 
Carpathians: War, Social Breakdown, and Mass Violence 1914-1945, Stanford University Press, 2016; 
N. Micygała, Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP, Zeszyty Naukowe 
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne, 146, z. 1 (2019), s. 171-188; N. Micygała, Prasa 
brytyjska a Polska w przededniu i w trakcie kampanii wrześniowej 1939 roku, Warszawa 2020 - tej 
ostatniej pozycji najprawdopodobniej Doktorant nie zdołał wykorzystać, gdyż być może złożył dysertację 
przed jej ukazaniem się). Mam też uwagę do spisu treści, w którym brakuje całego trzeciego podrozdziału 
(3. A Brief History of the British Press and its Ideological) z rozdziału pierwszego i nie zgadzają się strony (s. 
30/32 do 74).

Reasumując, cel w postaci podjęcia „próby dotarcia do umysłów czytelników" został osiągnięty 
niezależnie od trudności, z których Doktorant zdawał sobie sprawę, np. nie miał możliwości 
zidentyfikowania nazwisk niektórych korespondentów przebywających w Warszawie i podróżujących 
po Polsce w latach 1938-1939. Cel w postaci zestawienia treści artykułów prasowych z rzeczywistością 
polityczną w Polsce został osiągnięty częściowo, zabrakło dopełnienia w postaci dostępnej literatury 
fachowej i skonfrontowania jej z treścią artykułów prasowych. Silną stroną pracy jest wykazanie 
związków kręgów redakcyjnych z politykami i dyplomatami na tle szeroko zarysowanych kierunków 
polityki międzynarodowej. Analiza przeprowadzona przez Doktoranta dostarczyła szeregu 
interesujących konstatacji zarówno w zakresie sposobu gromadzenia, przedstawiania, jak i 
promowania publikowanych treści. Praca zawiera nie tylko ogromny materiał źródłowy do relacji 
międzynarodowych w badanym okresie, ale może stanowić podstawę do pogłębionych studiów w 
zakresie związków dziennikarstwa z polityką. Uważam, że wyczerpuje wymagania stawiane przez 
ustawę i wnioskuję o dopuszczenie pana mgr. Dolanda Trindera do dalszego etapu przewodu

doktorskiego.


