Logopedia z nauczaniem języka polskiego jako obcego
Poziom i forma studiów: studia I stopnia stacjonarne
Sylwetka absolwenta:
Absolwenci tego kierunku nabędą wiedzę z zakresu nauczania języka polskiego obcokrajowców i dzieci dwujęzycznych oraz będą umieli samodzielne przeprowadzać postępowanie diagnostyczne, planowanie i prowadzenie terapii logopedycznej wybranych zaburzeń mowy, w tym jąkania, mowy dzieci z niepełnosprawnościami, korekcji wadliwie wymawianych głosek, wymowy polskich dźwięków. Podczas studiów zdobędą wiedzę z zakresu z kilku obszarów: 1. językoznawstwa (w szczególności fonetyki i kultury słowa), 2. literaturoznawstwa (kluczowe dzieła literatury polskiej i światowej, teoria literatury, poetyka), 3 psychologii i pedagogiki, 4. anatomii i neurologii, 5. terapii zaburzeń mowy oraz 6. języka polskiego jako obcego i kultury polskiej.
Perspektywy zawodowe:
Absolwent będzie mógł podjąć pracę jako nauczyciel wspomagający w zakresie logopedii w: szkołach, przedszkolach, żłobkach, jako nauczyciel języka polskiego jako obcego we wszystkich typach szkół oraz ośrodkach polonijnych w Polsce i za granicą. Edukację może kontynuować na studiach drugiego stopnia (magisterskich), które dadzą pełne uprawnienia w zawodzie nauczyciela oraz pełne uprawnienia logopedyczne umożliwiające pracę w: szpitalach, ośrodkach oświatowych, poradniach logopedycznych. Będzie miał także możliwość prowadzenia własnego gabinetu logopedycznego.
Poziom i forma studiów: studia II stopnia stacjonarne
Sylwetka absolwenta:
Absolwent(ka) zdobywa tytuł zawodowy magistra. Posiada ogólne wykształcenie humanistyczne – językoznawcze i literaturoznawcze. Absolwent(ka) jest przygotowany/a do prowadzenia terapii logopedycznej: poznaje możliwości i ograniczenia komunikacyjne człowieka, ma gruntowną wiedzę o medycznych podstawach pracy logopedy (wiedza z neurologii, neuropsychologii, psychiatrii), językowych podstawach logopedii (socjolingwistyka i psycholingwistyka, kultura języka). Zdobywa umiejętność oceny zjawisk logopedycznych, rozpoznawania nieprawidłowości w rozwoju mowy o różnej etiologii u dzieci i dorosłych oraz klasyfikowania różnych postaci zaburzeń mowy, poznaje także procedury postępowania diagnostyczno-terapeutycznego. Potrafi samodzielnie przeprowadzać postępowanie diagnostyczne, zaplanować i poprowadzić terapię logopedyczną mowy dzieci i dorosłych. Absolwent(ka) jest przygotowany/a do nauczania języka polskiego jako obcego: rozumie dynamikę zmian językowych, rozumie potrzebę zastosowania praktycznego tej wiedzy w terapii logopedycznej oraz nauczaniu języka polskiego jako obcego. Absolwent(ka) jest przy-gotowany(a) do pracy w zespole – potrafi kierować pracą zespołu, przyjmować i wyznaczać zadania, organizować i projektować rozmaite i złożone działania dydaktyczne i terapeutyczne; odważnie podejmować różne inicjatywy, krytycznie analizować poczynania swoje i zespołu.
Perspektywy zawodowe:
Studia dają pełne uprawnienia w zawodzie nauczyciela oraz pełne uprawnienia logopedyczne umożliwiające pracę w: ośrodkach oświatowych (przedszkola, szkoły, ośrodki szkolno-wychowawcze), poradniach psychologiczno-pedagogicznych), a także w placówkach podlegających służbie zdrowia (poradnie logopedyczne, przychodnie specjalistyczne, ośrodki wczesnej interwencji, prywatne gabinety współpracujące z NFZ) oraz w instytucjach wymagających kształcenia pracowników w zakresie logopedii artystycznej (teatry, media, szkoły aktorskie). Absolwent (ka) ma także możliwość prowadzenia własnego gabinetu logopedycznego.