Aktualności
Warsztaty Instytutu Goethego w Katedrze Lingwistyki Stosowanej
Katedra Lingwistyki Stosowanej wraz z Instytutem Goethego w Krakowie oraz Medioteką Instytutu Goethego w Rzeszowie przygotowały kolejne warsztaty w ramach cyklu szkoleń #krk_vernetzt. Dwudniowy kurs, przeprowadzony w dniach 22-23 listopada 2024, skierowany był do nauczycieli i lektorów języka niemieckiego i obejmował 16 jednostek zajęć. Warsztaty przeprowadził trener Instytutu Goethego w Krakowie, pan Dawid Borgosz. Tematyka zajęć obejmowała następujące zagadnienia: Umgang mit Hausaufgaben im DaF-Unttericht oraz Nachhaltiges Lernen im DaF-Unterricht.
Gospodyni przedsięwzięcia, dr hab. prof. UR Anna Hanus, zaprosiła do udziału również studentów Lingwistyki stosowanej, którzy dzięki temu mieli okazję doskonalić swoje kompetencje językowe i umiejętności dydaktyczne. Poniżej zamieszczamy ich krótkie wypowiedzi:
To było bardzo wartościowe doświadczenie. Poznałam nie tylko różne innowacyjne metody i narzędzia do nauczania języków obcych, ale także sposoby wzbogacenia zajęć za pomocą różnych gier i zabaw ruchowych. Poznałam również wiele przydatnych narzędzi i stron internetowych pomocnych w nauczaniu i tworzeniu materiałów do zajęć. Warsztaty były też świetną okazją, do doskonalenia swoich kompetencji językowych w gronie wykładowców. Z pełnym przekonaniem mogę polecić udział w warsztatach każdemu, kto swoją przyszłość wiąże z nauczaniem języków - i nie tylko!
Pola Rogoz, 2. rok, S1 LS
Warsztaty Goethe Institut okazały się doskonałym wyborem zarówno dla nauczycieli jak i studentów, którzy chcą wspierać uczniów w edukacji. Były one zorganizowane w sposób niezwykle przemyślany, łącząc teorię z praktycznymi wskazówkami. Jednym z głównych punktów było uświadomienie uczestnikom, że zadania domowe wcale nie muszą być nudne i mechaniczne. Pan Dawid Borgosz wykazał się bardzo profesjonalnym podejściem, a jednocześnie był otwarty na pytania uczestników. Polecam te warsztaty każdemu, kto chce wzbogacić swoje podejście do nauki i nauczania języków obcych!
Eryk Ciołek, 2. rok, S1 LS
Oprócz realizacji różnorodnych aktywności, takich jak organizacja gier i zabaw grupowych, zostały nam zaprezentowane nowoczesne narzędzia, takie jak programy do generowania obrazów za pomocą sztucznej inteligencji. Istotne było dla mnie również to, że zajęcia przeprowadzono w języku niemieckim, co umożliwiło mi nie tylko poznanie nowego słownictwa i struktur językowych, ale również ich użycie w praktyce podczas konwersacji z gronem germanistów. Bez wątpienia było to niezwykle wzbogacające doświadczenie, dzięki któremu zgłębiłem tajniki dynamicznego świata edukacji, widzianego również z perspektywy nauczyciela. Każdemu, kto rozważa obranie ścieżki zawodowej związanej z nauczaniem języków, z całego serca polecam udział w warsztatach.
Karol Chropała, 2. rok, S1 LS
Udział w warsztatach okazał się niezwykłą okazją do porównania perspektywy studenta i nauczyciela. Mieliśmy okazję zarówno do integracji z nauczycielami i wykładowcami języka niemieckiego poprzez różne aktywności, jak też do dyskusji na temat prac domowych. Ta wymiana doświadczeń odbyła się w języku niemieckim, co dodatkowo podniosło poziom trudności. Jednak wszyscy byli wyrozumiali i otwarci na pytania z naszej, studenckiej strony. Moim ulubionym punktem programu była aktywność o tajemniczej nazwie „Rumpfdialog”. Jeśli ktoś chce się dowiedzieć, o co chodziło, koniecznie musi wziąć udział w kolejnym szkoleniu!
Magdalena Okoń, 2. rok, S II LS