Aktualności

UNICOMM - Raport o zaangażowaniu studentów

“University as community: students’ perceptions of participation, engagement and belonging at European higher education institutions” Raport z międzynarodowego badania

Jakie wartości są najważniejsze dla osób studiujących? Na czym skupić się, chcąc zachęcić do działania: na tematyce inicjatywy, czy motywacjach osób uczestniczących? Konsorcjum międzynarodowego Projektu UNICOMM zaprasza do zapoznania się z raportem  “University as community: students’ perceptions of participation, engagement and belonging at European higher education institutions”, który jest wynikiem ankiety przeprowadzonej wśród 465 studentów europejskich uczelni z ponad 20 krajów. Publikacja skierowana jest przede wszystkim do pracowników uczelni i organizacji studenckich. Może być także cennym źródłem wiedzy dla instytucji oraz organizacji pozarządowych, których grupą docelową są osoby studiujące, jak również dla wszystkich tych, których interesują zmiany pokoleniowe.

Inspiracja do stworzenia projektu

Idea projektu UNICOMM – University Community Active Participation Project zrodziła się z przekonania, że ​​instytucje szkolnictwa wyższego  to coś więcej niż zajęcia akademickie i badania naukowe, a ich społeczność powinna mieć możliwość oraz zachętę do angażowania się w ważne inicjatywy.

Ostatnie wydarzenia, które wpłynęły na wzrost poczucia niepewności względem otaczającej nas rzeczywistości, uwydatniły wagę relacji i przynależności do grupy. Jednocześnie pokazały, że szybko zmieniające się warunki utrudniają budowanie i wzmacnianie więzi. Z tego względu główne cele projektu to:

  • identyfikacja wzorców i czynników wspierających włączanie i aktywne uczestnictwo osób studiujących;
  • podnoszenie kompetencji osób studiujących, aby umożliwić im pełne uczestnictwo w życiu społeczności uczelni, otwartej i nastawionej na włączanie;
  • stworzenie wytycznych i rekomendacji dotyczących struktur organizacyjnych uczelni, biorąc pod uwagę dużą dynamikę zmian oraz złożoną rzeczywistość.

Fokus na oczekiwania, potrzeby i budowanie więzi

Głównym celem projektu UNICOMM jest zbadanie oczekiwań i potrzeb studentów oraz pracowników uczelni. Dlatego pierwszym działaniem w ramach projektu było przygotowanie ankiety mającej na celu analizę czynników wpływających na budowanie więzi pomiędzy osobami studiującymi a uczelnią  — rozumianą zarówno jako instytucja, jak również społeczność. Aby zweryfikować oraz poszerzyć dotychczasową wiedzę, organizatorzy projektu zaprosili osoby studiujące na uczelniach europejskich do wypełnienia ankiety i podzielenia się swoimi opiniami.

Analiza odpowiedzi ankietowanych została przedstawiona w raporcie “University as community: students’ perceptions of participation, engagement and belonging at European higher education institutions”. Obejmuje on następujące zagadnienia:

  • Podejście osób studiujących do kwestii budowania relacji z uczelnią.
  • Spojrzenie osób studiujących na wsparcie ze strony instytucji szkolnictwa wyższego.
  • Postrzeganie przez młode osoby swojej na uczelni.
  • Rodzaje zaangażowania oraz sposoby uczestnictwa osób studiujących w działania dodatkowe w ramach uczelni.
  • Motywacje osób studiujących do zaangażowania i partycypacji.
  • Zbiór tematów oraz wartości ważnych dla osób studiujących na europejskich uczelniach.
  • Budowanie relacji między różnymi członkami społeczności uczelni.
  • Wyzwania życia studenckiego i sposoby radzenia sobie z problemami.
  • Relacje rówieśnicze i utrzymywanie ich z innymi osobami studiującymi.
  • Planowania czasu oraz zajęć i obowiązków przez osoby studiujące.

Projekt UNICOMM ma również na celu włączenie różnorodnych głosów w kształtowanie społeczności europejskich uczelni i zwiększenie równego dostępu do różnorodnej oferty. Studentki i studenci zagraniczni oraz pracujący mają często mniejsze możliwości uczestniczenia w zajęciach, oraz w życiu społeczności akademickiej. Wynika to m.in. z bariery językowej, kulturowej oraz czasowej. W raporcie znaleźć można części poświęcone punktowi widzenia tych dwóch grup, aby ułatwić uczelniom tworzenie inicjatyw oraz przestrzeni włączających dla jak najbardziej zróżnicowanych zespołów studenckich.

Dlaczego warto sięgnąć po raport?

Część analizy przedstawionej w raporcie pokazuje, że osoby studiujące dość chętnie angażują się w działania związane z uczelnią. Wspieranie inicjatyw skupiających się na dodatkowych formach zaangażowania i aktywnego uczestnictwa, może przynieść wiele korzyści dla wszystkich stron. Dzięki takim działaniom wzmacniana jest wspólnota oraz wzrasta poczucie przynależności. Wiedza o motywacjach osób studiujących może być ważnym drogowskazem, tak samo, jak szereg praktycznych rekomendacji, które znalazły się w raporcie projektu UNICOMM.

Publikacja będzie także pomocna w projektowaniu i wdrażaniu działań mających na celu podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z osobami studiującymi. Na podstawie jego wyników uczelnie mogą określić kierunki rozwoju umiejętności i kompetencji miękkich obydwu grup.

Raport ukazuje również zmianę pokoleniową oraz wpływ obecnych czasów na młodych ludzi. Dlatego może być również ciekawym źródłem wiedzy nie tylko dla osób związanych ze szkolnictwem wyższym.

Pobierz raport
Strona raportu:
https://wolontariat.uw.edu.pl/unicomm-report/

Projekt UNICOMM jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

Koordynator Projektu

Uniwersytet Warszawski (Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu)
Partnerzy projektu:

  • University of Applied Sciences Upper Austria
  • Palacký University Olomouc, Republika Czeska
  • European Students’ Union, Belgia

Follow UNICOMM and don't miss other project activities:

 

 

 

wstecz