Temperatura. Znaczenie w życiu codziennym i w nauce.
Nazwisko Prowadzącego: dr Dariusz Żak
Krótki opis: Przedstawiony zostanie rys historyczno/dydaktyczny na temat znaczenia temperatury dla życia codziennego, klimatu, badań naukowych, połączony z pokazem wpływu bardzo niskich temperatur (-200 st.C. - ciekły azot) na zjawiska biologiczne/mechaniczne/elektryczne wraz z komentarzem.
Tematyka spotkania jest elastyczna - uzależniona od grupy wiekowej i profilu edukacji uczestników. Przed wizytą wskazane byłoby przedyskutowanie potrzeb odwiedzających z opiekunem (nauczycielem) danej grupy. Z uwagi na konieczność stosowania dewara z ciekłym azotem (waga-utrudniony transport) pokazy mogą się odbywać lokalnie (Laboratorium Niekonwencjonalnych technik Wytwarzania nr.03 CIT).
Czas trwania: 45-90 min
Liczebność grupy: optymalnie -10 do 15 osób + opiekun
Przykładowy plan spotkania:
- rys historyczny, zakresy temperatur doświadczane w otoczeniu, temperatura jako parametr środowiska;
- wpływ temperatury na tkanki biologiczne - pokaz z komentarzem;
- pokaz skraplania ciekłego tlenu - własności energetyczne i magnetyczne uzyskanej cieczy;
- obserwacja/badanie rozszerzalności gazów i ciał stałych;
- pokaz wpływu temperatury na zdolność przewodzenia prądu elektrycznego, zachowanie elementów elektronicznych.
- pokaz skraplania ciekłego tlenu - własności energetyczne i magnetyczne uzyskanej cieczy;
- obserwacja/badanie rozszerzalności gazów i ciał stałych;
- pokaz wpływu temperatury na zdolność przewodzenia prądu elektrycznego, zachowanie elementów elektronicznych.