Prof. dr hab. Andrzej Cwynar

1. Stopień naukowy, imię i nazwisko pracownika

 

prof. dr hab. Andrzej Cwynar

  • telefon: 17 872 16 04
  • e-mail: acwynar@ur.edu.pl
  • adres: ul. M. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, pokój 106

 

ORCID: 0000-0003-2702-0397

https://www.webofscience.com/wos/author/record/1887898

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57194600380

https://www.researchgate.net/profile/Andrzej-Cwynar-2

 

  1. Zakres badań naukowych

Zajmuję się finansami konsumenckimi ze szczególnym uwzględnieniem alfabetyzmu finansowego konsumentów. Interesują mnie przede wszystkim interakcje pomiędzy płcią

i alfabetyzmem finansowym oraz rola języka w rozwijaniu alfabetyzmu finansowego.

Według klasyfikacji JEL: D1, D9, G3, G4, G5

 

  1. Publikacje
  • 3 najważniejsze publikacje

Cwynar, A. (2021). Alfabetyzm finansowy na świecie i w Polsce (Financial literacy in Poland and worldwide). Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Nagroda Beta.

Cwynar, A. (2010). Analiza porównawcza wybranych mierników zysku rezydualnego. Konsorcjum Akademickie.

Cwynar A., Cwynar W. (2002). Zarządzanie wartością spółki kapitąłowej. Koncepcje - systemy - narzędzia. fundacja rozwoju Rachunkowości w Polsce. Nagroda Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

  • publikacje z 3 ostatnich lat

Białowolski, P., Cwynar, A., & Weziak-Bialowolska, D. (2024a). Credit purpose and the interest rate -Evidence from the European Household Finance and Consumption Survey. International Journal of Finance and Economics, 29(1), 162–176. https://doi.org/10.1002/ijfe.2680

Białowolski, P., Cwynar, A., & Weziak-Bialowolska, D. (2024b). The role of financial literacy in reducing financial distress: What if consumers were perfectly financially literate? Journal of Consumer Affairs, Early View. https://doi.org/10.1111/joca.12605

Baryła-Matejczuk, M., Poleszak, W., Filipek, K., Cwynar, A., & Źółtak, T. (2023). In the quest for effective factors of satisfaction with life: Insights from intra-couple interaction and financial management variables. PLoS ONE, 18(3), e0279079. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0279079

Cwynar, A. (2022). Are two heads really better than one in intra-household financial management? Evidence on the financial behaviour of couples in Poland. South East European Journal of Economics and Business, 17(1), 95–110. https://doi.org/10.2478/jeb-2022-0007

Białowolski, P., Cwynar, A., Xiao, J. J., & Weziak-Bialowolska, D. (2022). Consumer financial literacy and the efficiency of mortgage-related decisions: New evidence from the Panel Study of Income Dynamics. International Journal of Consumer Studies, 46(1), 88–101. https://doi.org/10.1111/ijcs.12646

Białowolski, P., Cwynar, A., & Białowolska-Węziak, Dorota. (2022). Co-holding behaviour: Unlocking the puzzle. Applied Economics Letters, 29(4), 333–337. https://doi.org/10.1080/13504851.2020.1866742

Potocki, T., & Cwynar, A. (2022). Obligacje oddziaływania społecznego - od teorii do praktyki / Social impact bonds - theory and practice. Innovation Press.

Cwynar, A., Świecka, B., Filipek, K., & Porzak, R. (2021). Consumers’ knowledge of cashless payments: Development, validation, and usability of a measurement scale. Journal of Consumer Affairs, Early View. https://doi.org/10.1111/joca.12424

Cwynar, A. (2021). Do women behave financially worse than men? Evidence from married and cohabiting couples. Central European Business Review, 10(5), 81–98. https://doi.org/10.18267/j.cebr.270

Porzak, R., Cwynar, A., & Cwynar, W. (2021). Improving debt literacy by 2/3 through four simple infographics requires numeracy and not focusing on negatives of debt. Frontiers in Psychology, 26. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.621312

Białowolski, P., Cwynar, A., & Cwynar, W. (2021). Decomposition of the financial capability construct: A structural model of debt knowledge, skills, confidence, attitudes, and behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 32(1), 5–20. https://doi.org/10.1891/JFCP-19-00056

Cwynar, A. (2021). Financial literacy in Eastern Europe. In G. Nicolini & B. J. Cude (Eds.), Handbook of financial literacy. Routledge.