dr hab. prof. UR Beata Gumienny
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: 35-010 Rzeszów; ul. ks. Jałowego 24
- Pokój: 117
- Nr telefonu: 501504294
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-2022-9633
- Konsultacje dla studentów: czwartek godz. 10 -11.30 (tydzień A); środa godz. 10 - 11.30 (tydzień B)
Informacje
Dr hab. Beata Gumienny, prof. UR, Zakład Pedagogiki Specjalnej
Studia magisterskie ukończone w 2002 roku kierunek: pedagogika, specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza; Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny. Tytuł pracy magisterskiej: Funkcjonowanie wychowanków domów dziecka w klasie szkolnej, promotor: dr hab. prof. UR Barbara Czeredrecka. Doktorat obroniła w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii (2008r.), na podstawie dysertacji: Kompetencje społeczne niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka. Analiza pedagogiczna. Promotor: prof. zw. dr hab. Adam Stankowski. Studia podyplomowe:
- Edukacja i specjalne potrzeby edukacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Uniwersytet Rzeszowski;
- Zarządzanie instytucją oświatową w reformowanym systemie edukacji, Uniwersytet Rzeszowski,
Dodatkowe kwalifikacje:
- Trener Programu PRIDE: Rodzinna opieka zastępcza/adopcja, Towarzystwo Nasz Dom w Warszawie (trener kandydatów na opiekunów zastępczych i adopcyjnych)
- Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach, Centrum Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Warszawa.
Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz pięciu monografii, uczestniczka kilkudziesięciu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych. Dyrektor Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Przemyślu, wiceprzewodnicząca Zarządu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Przemyślu. Kilkanaście lat była opiekunem Międzywydziałowego Studenckiego Koła Naukowego Vita Ativa (Instytut Pedagogiki UR).
W początkowym okresie pracy naukowej zainteresowania badawcze zorientowane były wokół problematyki kompetencji społecznych niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka oraz wsparcia ich rodzin (proces reintegracji rodzin). Przez trzynaście lat pracowała w przemyskim Domu dla Dzieci „Nasza Chata” angażując się na rzecz reformy systemu instytucjonalnej i rodzinnej pieczy zastępczej w Polsce. Ostatnie lata aktywności naukowej, badawczej i zawodowej związane są z problematyką osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin, w tym z zagadnieniem inkluzji, przenoszeniem uczniów z placówek edukacyjnych, asystencji osobistej, teorią krytyczną ze szczególnym uwzględnieniem fenomenu oporu i zjawiska upośledzania społecznego. Autorka monografii pt.: Upośledzanie dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w środowisku edukacyjnym (od oporu do emancypacji) (2021). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego (s. 326), która została wyróżniona przez Polskie Towarzystwo pedagogiczne w konkursie na wybitną monografię w 2022r. https://www.ibuk.pl/fiszka/283554/uposledzanie-dzieci-i-mlodziezy-z-glebsza-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-srodowisku-edukacyjnym-od-oporu-do-emancypacji.html
Ekspert ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci wspierający pracę wychowawców w Domach dla Dzieci Towarzystwa Nasz Dom. Doradca w zespole ds. Programu PRIDE. Członek grupy Zespołu Ekspertów ds. opracowania Standardów Asystencji i opieki wytchnieniowej powołanej przez PSONI Zarząd Główny. Wypracowane standardy zostały zamieszczone w publikacji Standaryzacja usług społecznych w organizacji pozarządowej (2022). Red. M. Zima-Parjaszewska, B. Skrzypczak. Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA: Lublin. Autorka ekspertyzy nt.: Analizy rozwiązań z zakresu włączania społecznego w szczególności rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnościami szczególnie w zakresie:
- osób wymagających intensywnego wsparcia, w szczególności z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną
- wsparcia środowiskowego, w tym zapewnianego przez środowiskowe domy samopomocy. (s.50). (2021r.) Analiza została opracowana w ramach projektu „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
https://orcid.org/0000-0002-2022-9633
Publikacje
- Kreowanie upośledzonej tożsamości Innego w środowisku edukacyjnym (psychiatryzowanie). - Kultura i Edukacja, 2023, nr 1, s. 67-86
- Starość w perspektywie dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 48-60
- Home sharing - goszczenie w domu. Forma wsparcia rodzin i osób z niepełnosprawnościami w Irlandii. - Społeczeństwo dla Wszystkich, 2021, nr 3(77), s. 9-10
- Upośledzanie dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w środowisku edukacyjnym (od oporu do emancypacji). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 328 s.
- [współaut.] Barłóg K Studencki ruch naukowy 1973-2016 W: Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 162-198
- Integracja/inkluzja (perspektywa ortopedagogiki) W: Kalejdoskop : współczesne pojęcia pedagogiczne / redakcja naukowa Maria Czerepaniak-Walczak, Sławomir Iwasiów. Szczecin, Uniwersytet Szczeciński: 2021, S. 262-271
- Źródła zasobów rodziców wychowujących dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. - Parezja, 2020, nr 2, s. 62-82
- O wypalaniu się sił rodziców. - Społeczeństwo dla Wszystkich, 2020, nr 1(71), s. 2-3
- Przenoszenie uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną ze szkół specjalnych. Badania wstępne rozpatrywane w kontekście uczniowskiego oporu. - Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2020, vol. 50, nr 4, s. 59-78
- Sukcesy edukacji inkluzyjnej w percepcji nauczycieli W: Edukacja, opieka i wsparcie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin / pod redakcją Anny Banasiak i Ewy Repelewicz. Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie: 2020, S. 23-32
- Recenzja książki "Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną" / Remigiusz Kijak.- Warszawa, 2019. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2019, nr 1, s. 98-101
- Dziecko z niepełnosprawnością w zawodowej rodzinie zastępczej - opieka i wychowanie. [Warszawa], Towarzystwo Nasz Dom: 2019, 144 s.
- [współaut.] Kasprzyk K Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetlicy szkolnej - doniesienia z badań. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2018, nr 4, s. 45-55
- Integracja/inkluzja osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Refleksje : Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświatowy, 2017, nr 2, s. 20-27
- Resistance as an interdisciplinary phenomenon - inspiration for special education. - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2018, nr 22, s. 237-257
- W trosce o potrzeby dziecka : pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej / redakcja naukowa Beata Gumienny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 235 s.
- Barbara Czeredrecka - droga życiowa i naukowa W: W trosce o potrzeby dziecka : pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej / redakcja naukowa Beata Gumienny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 19-23
- Opieka-pomoc-wsparcie osoby z niepełnosprawnością intelektualną W: Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną : poradnik metodyczny dla profesjonalistów / [redakcja Monika Zima-Parjaszewska, Barbara Ewa Abramowska]. Warszawa, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną: 2017, S. 31-48
- Pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej W: W trosce o potrzeby dziecka : pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej / redakcja naukowa Beata Gumienny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 28-45
- Sytuacja społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej : doniesienia z badań W: Osoba z niepełnosprawnością na ścieżkach życia : kultura, społeczeństwo terapia / redakcja Joanna Godawa. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2017, S. 83-100
- Współpraca asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną z rodziną W: Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną : poradnik metodyczny dla profesjonalistów / [redakcja Monika Zima-Parjaszewska, Barbara Ewa Abramowska]. Warszawa, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną: 2017, S. 107-114
- Funkcjonowanie dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - poglądy rodziców. - Niepełnosprawność : zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2016, nr 3, s. 92-112
- W trosce o potrzeby dziecka. Pamięci profesor Barbary Czeredreckiej. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2016, nr 9, s. 62-64
- Podmiotowość dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną : integracja czy alienacja W: Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością w procesach diagnozy, edukacji i rehabilitacji : praca zbiorowa. T. 1 / pod redakcją Barbary Grzyb i Sabiny Pawlik. Ružomberok, Verbum - vydatel'stvo Katolíckej univerzity: 2016, S. 58-70
- Więzi rodzinne w kontekście rozwoju małego dziecka W: Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym / pod redakcją naukową Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 33-43
- Wybrane konteksty sytuacji trudnych w klasach integracyjnych W: Specjalne potrzeby edukacyjne : wspomaganie rozwoju - wielość obszarów, wspólnota celów : praca zbiorowa / pod redakcją Barbary Grzyb, Gabrieli Kowalskiej. Gliwice, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej: 2016, S. 237-249
- [współaut.] Torba J Ucieczka w świat fantazji. - Społeczeństwo dla Wszystkich, 2015, nr 1(53), s. 24
- Kompetencje nauczycieli w zakresie diagnozowania potrzeb edukacyjnych uczniów W: Kreatywność w edukacji szkolnej / pod redakcją Ireny Adamek i Urszuli Szuścik. Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner: 2015, S. 93-103
- Rodzina współczesna w kontekście współpracy ze szkołą W: Oblicza współczesnej rodziny / red. nauk. Katarzyna Serwatko, Anna Śniegulska. Sanok, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku: 2015, S. 167-180
- The intellectually disabled in the view of the young W: Przestrzenie andragogiki specjalnej : wyzwania i szanse dla procesu rehabilitacji : monografia naukowa : praca zbiorowa / pod redakcją Adama Stankowskiego, Małgorzaty Satoły. Ružemberok, Verbum: 2015, S. 121-133
- Twórczość niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym W: Współczesna arteterapia. Aspekty teoretyczno-praktyczne / redakcja naukowa: Iwona Bugajska-Bigos, Anna Steliga. Nowy Sącz, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu: 2015, S. 224-233
- Zmiany profilu kształcenia uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną ze sprzężeniami. - Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 2014, t. 19, nr2, s. 139-149
- Działania skoncentrowane na rozwiązaniach W: Profilaktyka, diagnoza i terapia w teorii i praktyce edukacyjnej / red. nauk. Urszula Szuścik, Joanna Skibska, Ewa Kochanowska. Kraków, Libron: 2014, S. 23-32
- Niepełnosprawność w opiniach młodzieży - wybrane aspekty W: W drodze ku dorosłości : wyzwania i szanse dla procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością / pod zbiorową red. Anny Kurzei i Mateusza Penczka. Katowice, Gnome - Wydawnictwa Naukowe i Artystyczne: 2014, S. 196-201
- Sztuka muzyczna w pracy z niepełnosprawnymi intelektualnie W: Rol'a sprijnâttâ mistectva u formuvannì osobistostì ta suspìl'nogo etosu. L'vìv, L'vivs'kij nacìonal'nij unìversitet ìmenì Ìvana Franka: 2014, S. 74-84
- Niepełnosprawni intelektualnie w domach dziecka - perspektywa trzech światów W: Zbliżanie światów osób (nie-) pełnosprawnych : uwarunkowania, obszary, dobre parktyki : praca zbiorowa. Tom 1 / pod red. Adama Stankowskiego, Iwony Wendreńskiej. Ružomberok, Verbum: 2013, S. 85-96
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów podkarpackich szkół podstawowych W: Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej - dylematy współczesnej edukacji / redakcja naukowa Joanna Skibska i Ewa Kochanowska. Bielsko-Biała, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej: 2013, S. 263-283
- Wybrane aspekty włączania społecznego osób niepełnosprawnych inteletualnie W: Tradycja i nowoczesność - funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie : [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Helena Orieščiková, Małgorzata Kowalska-Kantyka, Agnieszka Lewko. Ružomberok, Verbum - vydavatel'stvo Katolíckiej univerzity: 2013, S. 135-143
- [współaut.] Marczykowska I Realizacja założeń korczakowskich we współczesnych domach dziecka W: W trosce o dziecko : rozważania w kontekście pedagogiki Janusza Korczaka. Sanok, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka: 2012, S. 135-143
- Grupa usamodzielniająca jako forma przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu wychowanków placówek socjalizacyjnych W: Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej / pod red. Elizy Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 107-114
- Dziecko ze specjalnymi potrzebami w opiece zastępczej. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2010, nr 9, s. 19-22
- Kompetencje społeczne niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 179 s.
- Kształtowanie kompetencji społecznych niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka celem przeciwdziałania marginalizacji W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 337-345
- Placówki socjalizacyjne w perspektywie zmian W: Kierunki zmian w pedagogice opiekuńczej i pracy socjalnej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 97-104
- Sytuacja życiowa niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków placówek socjalizacyjnych W: Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 44-66
- Niepełnosprawni intelektualnie w domach dziecka. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2009, R. 49, nr 1, s. 24-28
- Rola opieki w toku procesu usamodzielniania wychowanków W: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwań współczesności / pod red. Wiesławy Walc, Beaty Szluz, Izabeli Marczykowskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 46-53
- O powinnościach pedagogiki opiekuńczej wobec wychowanków niepełnosprawnych intelektualnie przebywających w domach dziecka W: Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 175-186
- Przemocowe doświadczenia wychowanków domu dziecka W: Przemoc : konteksty społeczno-kulturowe. T. 1, Społeczne i psychologiczne aspekty zjawiska / pod red. Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 177-183
- Społeczne aspekty edukacji kandydatów na opiekunów zastępczych W: Edukacja i animacja społeczno - kulturalna dorosłych : (diagnoza - potrzeby - prognozy) / pod red. Adama Horbowskiego, Jerzego Potocznego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 234-241
- Barbara Czeredrecka 1936-2006. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2006, nr 9, s. 60-61
- Pożegnanie : Barbara Czeredrecka 1936-2006. - Kwartalnik Edukacyjny, 2006, nr 2, s. 68-70
- Koncepcje pracy z rodziną wychowanków domu dziecka W: W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, S. 128-143
- Prawa dziecka w opinii wychowanków domu dziecka W: Prawa dziecka : wybrane aspekty / red. Izabela Marczykowska, Ewa Markowska-Gos, Adam Solak, Wiesława Walc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 193-209
- Wybrane aspekty wsparcia i pomocy wychowankom domu dziecka i ich rodzinom W: Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 118-130
- Funkcjonowanie domu dziecka na przykładzie Domu dla Dzieci "Nasza Chata". Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2005, 158 [1] s.
- Planowanie sytuacji życiowej wychowanków. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2004, nr 2, s. 29-31
- Funkcjonowanie wychowanków domu dziecka w klasie szkolnej W: Edukacyjne aspekty współpracy i partnerstwa w środowiskach lokalnych / red. nauk. Czesław Lewicki. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycielskiej: 2004, S. 271-280
- Wychowankowie domu dziecka w klasie szkolnej. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2003, nr 2, s. 31-33
- Realizacja praw dziecka w placówce socjalizacyjnej W: Prawa dziecka : teoria i praktyka / mat. zebrali i oprac. Ewa Markowska-Gos, Hubert Sommer, Wiesława Walc. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli ; Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2003, S. 97-104