dr Izabela Marczykowska
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: Ks. Jałowego 24
- Pokój: 118b
- Nr telefonu: 178721832
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-1910-3806
- Konsultacje dla studentów: tydz. A, B: wtorek 11.30-13.00
Informacje
Informacje
Dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pedagog specjalny, neurologopeda, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz pedagogiki leczniczej M. Montessori, terapeuta integracji sensorycznej, coach.
Od 23 lat nauczyciel akademicki w Uniwersytecie Rzeszowskim – adiunkt w Katedrze Badań nad Niepełnosprawnością. Obecnie również pedagog i neurologopeda w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 w Rzeszowie.
Praktykę zawodową łączy z zainteresowaniami naukowymi, do których należą:
- problemy diagnozy i terapii dzieci z ASD oraz wsparcie rodziny dziecka z ASD
- wczesna interwencja i wczesne wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych,
- terapia logopedyczna i neurologopedyczna w tym: profilaktyka rozwoju mowy, zaburzenia mowy u pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi i uszkodzeniami mózgu, emisja głosu nauczycieli,
- terapii pedagogicznej w odniesieniu do trudności w uczeniu się,
- pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością.
Publikacje
- [współaut.] Gagat-Matuła A, Gosztyła T, Lew-Koralewicz A The Satisfaction Of Parents Of Children With Autism Spectrum Disorders With The Specialist Support For Child And Family. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2024, Vol. 43, nr 1, s. 23-46
- Dziecko zagrożone niepełnosprawnością i niepełnosprawne w kontekstach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania w Polsce oraz wybranych krajach W: Wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych marginalizacją w środowisku rodzinnym : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania / redakcja naukowa Katarzyna Plutecka i Anna Gagat-Matuła. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2023, S. 173-200
- Pomoc dziecku w ośrodkach wczesnej interwencji w ocenie rodziców. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 72-81
- [współaut.] Rusin E, Kijowska A Program "Ready Set Go" metodą wspierającą osiąganie gotowości szkolnej dzieci. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2021, nr 2, s. 52-59
- [współaut.] Myszka A, Bieńkowska K Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi / [redaktorzy tomu Agnieszka Myszka, Katarzyna Ita Bieńkowska, Izabela Marczykowska]. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 202 s.
- [współaut.] Koczaja-Styka W Opóźniony rozwój mowy na tle skrajnego wcześniactwa : studium przypadku W: Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi / [redaktorzy tomu Agnieszka Myszka, Katarzyna Ita Bieńkowska, Izabela Marczykowska]. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 164-181
- [współaut.] Wasserman M Współczesne modele życia małżeńsko-rodzinnego w perspektywie opinii uczniów wybranych szkół ponadgimnazjalnych W: W trosce o potrzeby dziecka : pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej / redakcja naukowa Beata Gumienny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 131-145
- Metody pracy z dziećmi z autyzmem w opiniach rodziców W: Osoba z niepełnosprawnością na ścieżkach życia : kultura, społeczeństwo terapia / redakcja Joanna Godawa. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2017, S. 13-26
- [współaut.] Żelazko B Dyzartryczne zaburzenia mowy u pacjentki z chorobą Parkinsona W: Głos, język, komunikacja. 3 / redakcja naukowa Agnieszka Myszka, Ewa Oronowicz-Kida. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 106-118
- [współaut.] Zaborniak-Sobczak M, Bieńkowska K Sprawozdanie z obrad V Rzeszowskiej Sesji Logopedycznej "Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi", Rzeszów, 9-10 kwietnia 2016 roku W: Głos, język, komunikacja. 3 / redakcja naukowa Agnieszka Myszka, Ewa Oronowicz-Kida. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 222-227
- [współaut.] Marnik J Przegląd rozwiązań umożliwiających komunikowanie się niemówiących dzieci ze znaczną niepełnosprawnością ruchową W: Głos, język, komunikacja. 2 / redakcja naukowa Agnieszka Myszka, Ewa Oronowicz-Kida. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 67-86
- Wsparcie rozwoju małego dziecka w ujęciu systemowym W: Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 48-61
- Świadomość oferty kompleksowej i wielospecjalistycznej pomocy wobec małych dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością w opiniach pedagogów W: Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością : idee prof. Aleksandra Hulka i ich ponadczasowość w teorii i praktyce / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 97-110
- [współaut.] Zaborniak-Sobczak M Rola osób dorosłych we wspieraniu rozwoju językowego małych dzieci : założenia programu "Hanen" W: Kultura mówienia dawniej i dziś / pod red. nauk. Małgorzaty Kułakowskiej, Agnieszki Myszki. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 350-362
- Emisja głosu W: Kultura mówienia dawniej i dziś : propozycje, scenariusze, ćwiczenia / red. Małgorzata Kułakowska, Agnieszka Myszka. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2014, S. 58-77
- Wsparcie dziecka z zespołem Werdinga-Hoffmanna na przykładzie opisu indywidualnego przypadku W: W drodze ku dorosłości : wyzwania i szanse dla procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością / pod zbiorową red. Anny Kurzei i Mateusza Penczka. Katowice, Gnome - Wydawnictwa Naukowe i Artystyczne: 2014, S. 122-129
- [współaut.] Gumienny B Realizacja założeń korczakowskich we współczesnych domach dziecka W: W trosce o dziecko : rozważania w kontekście pedagogiki Janusza Korczaka. Sanok, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka: 2012, S. 135-143
- Neurologopeda w systemie wsparcia małego dziecka W: Tendencje i konteksty edukacyjno-rewalidacyjne : wykładnia teoretyczna i empiryczna : praca zbiorowa, T. 2 / pod red. Adama Stankowskiego ; Katolícka univerzita v Ružomberku. Pedagogická fakulta. Ružomberok, Verbum: 2012, S. 148-165
- Działania profilaktyczne w obszarze wczesnej interwencji W: Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej / pod red. Elizy Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 74-79
- Profesjonalna pomoc zespołu terapeutycznego we wczesnej interwencji i wczesnym wspomaganiu rozwoju W: Profesjonalizm w opiece, wychowaniu i pracy socjalnej : konteksty polsko-słowacko-czeskie / red. nauk. Urszula Gruca-Miąsik, Anna Tokárová, Eduard Lukáč. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 71-78
- Relacja : rodzice - terapeuci w procesie wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka W: Antropotechnika-kulturotechnika-socjotechnika w pedagogice specjalnej : praca zbiorowa. Ružomberok, Verbum: 2010, S. 95-102
- Trudności w uczeniu się dzieci konsekwencją nieprawidłowej stymulacji rozwoju W: Kierunki zmian w pedagogice opiekuńczej i pracy socjalnej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 205-210
- [współaut.] Walc W, Szluz B Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwań współczesności / pod red. Wiesławy Walc, Beaty Szluz, Izabeli Marczykowskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 342 s.
- [współaut.] Walc W, Szluz B Wstęp W: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwań współczesności / pod red. Wiesławy Walc, Beaty Szluz, Izabeli Marczykowskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 7-9
- Organizacje pozarządowe wspierające dziecko i rodzinę W: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwań współczesności / pod red. Wiesławy Walc, Beaty Szluz, Izabeli Marczykowskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 123-131
- Autoagresja wśród dzieci - uwarunkowania i konsekwencje W: Przemoc : konteksty społeczno-kulturowe. T. 1, Społeczne i psychologiczne aspekty zjawiska / pod red. Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 263-269
- Działalność Ośrodka Wczesnej Interwencji jako oferta pomocy dziecku i jego rodzinie W: Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : Charisteria dla Profesora Janusza Homplewicza / pod red. Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 123-134
- Znaczenie systemu wczesnej pomocy dla rodziców dziecka z trudnościami w rozwoju W: Edukacja i animacja społeczno - kulturalna dorosłych : (diagnoza - potrzeby - prognozy) / pod red. Adama Horbowskiego, Jerzego Potocznego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 420-428
- Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 341-350
- [współaut.] Markowska-Gos E, Solak A, Walc W Prawa dziecka : wybrane aspekty / red. Izabela Marczykowska, Ewa Markowska-Gos, Adam Solak, Wiesława Walc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 333 s.
- Pomoc dzieciom z deficytami rozwojowymi w kontekście działalności Ośrodków Wczesnej Interwencji W: W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, S. 210-220
- Prawa dziecka a aspekt wczesnej pomocy dziecku z dysfunkcjami w rozwoju W: Prawa dziecka : wybrane aspekty / red. Izabela Marczykowska, Ewa Markowska-Gos, Adam Solak, Wiesława Walc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 259-279
- Rehabilitacja edukacyjna w zarysie : ujęcie systemowe : Józef Sowa, Franciszek Wojciechowski / Izabela Marczykowska. - Kwartalnik Edukacyjny, 2006, nr 3, s. 80-82
- Rodzice egekutorami praw dzieci z niepełnosprawnością intelektualną W: Prawa dziecka w kontekście wychowawczym / pod red. ks. Adama Solaka. Tarnów, Wydaw. Diecezji Tarnowskiej "Biblios": 2005, S. 133-150
- Realizacja praw dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w społecznej rzeczywistości W: Prawa dziecka : teoria i praktyka / mat. zebrali i oprac. Ewa Markowska-Gos, Hubert Sommer, Wiesława Walc. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli ; Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2003, S. 56-63