Sprachanimateure

Projekt Sprachanimateure

Pomysłodawca i koordynator: dr hab., prof. UR Anna Hanus

Sprachanimateure to projekt, który zrodził się z chęci i potrzeby wyjścia naprzeciw zainteresowaniom studentów i studentek kierunku Lingwistyka stosowana prowadzonego przez Katedrę Lingwistyki Stosowanej obecnie Instytut Lingwistyki Stosowanej.

Studenci przygotowywani do wymagającego zawodu tłumacza odkrywają u siebie nierzadko predyspozycje dydaktyczne, które chcieliby sprawdzić, rozwinąć, udoskonalić z myślą o ewentualnym wykorzystaniu ich w przyszłości zawodowej. Ponieważ studia na kierunku Lingwistyka stosowana nie mają modułów dydaktycznych, nie obejmują kształcenia pedagogicznego, sensownym wydało się przygotowanie projektu, który wypełniałby tę lukę i optymalizował w ten sposób rozwój młodych ludzi.

Projekt przygotowany przez dr hab., prof. UR Annę Hanus miał na celu wsparcie studentów zamierzających spróbować swoich sił w dydaktyce poprzez zaoferowanie im w pierwszej kolejności specjalistycznych warsztatów dydaktyczno-metodycznych z zakresu nauczania języków obcych. Dzięki długoletniej współpracy prof. Hanus z Goethe-Institut Krakau, pierwsi studenci Lingwistyki stosowanej mogli nieodpłatnie wziąć udział w warsztatach szkoleniowych dla nauczycieli w roku 2018. Obecnie Instytut Goethego w Krakowie przygotowuje dla naszych studentów oddzielne szkolenia w ramach ich programu doskonalenia nauczycieli: #krk_vernetzt. W tym miejscu szczególne podziękowania należą się wicedyrektorowi Instytutu Goethego w Krakowie, a zarazem kierownikowi Działu Językowego Andresowi Kotzowi, który przychylnym okiem spojrzał na nasze potrzeby i nadal stale wspiera to przedsięwzięcie. Podziękowania kierujemy także do trenerek i trenerów współpracujących z Instytutem, a w szczególności do pani Beaty Hadasz i pani Joanny Przybyłowskiej, które od lat troszczą się o doskonałe wyszkolenie naszej młodej kadry. Nie można także nie wspomnieć o panu Wojciechu Dzido, który czuwa nad organizacyjną stroną przedsięwzięcia w Krakowie

Szkolenia odbywające się przynajmniej cztery razy w roku w gościnnych murach naszej uczelni, umożliwiają zaineresowanym studentom stałe doskonalenie ich kompetencji dydaktyczno-metodycznych, na miejscu i nieodpłatnie.

Wspomniane szkolenia miały, w zamyśle pomysłodawczyni projektu, stanowić jedynie bazę do dalszych działań. Należało bowiem wykorzystać młodzieńczy zapał i ciekawość poznawczą a także predyspozycje studentów do niestandardowego przekazywania wiedzy innym młodym ludziom. Bo kto lepiej niż młody człowiek, znajdzie wspólny język lepiej, niż drugi młody człowiek.

Drugi etap projektu miał na celu praktyczne zastosowanie poznanych uprzednio metod i technik do przeprowadzenia faktycznych zajęć z uczniami. I tu odpowiedzieliśmy na potrzeby nauczycieli języków obcych, którzy zgłaszali chęć przeprowadzenia innowacyjnych zajęć z uczniami w rodzimych placówkach w celu urozmaicenia ich oferty dydaktycznej.  

Wspomniana inicjatywa stawia sobie za cel transfer wiedzy i wzbudzanie chęci uczenia się języka obcego na zasadzie: młodzi dla młodych. Chodzi przy tym o dzielenie się własną wiedzą i kompetencjami językowymi z uczniami szkół podstawowych poprzez ruch i zabawę. Pomysł prowadzenia przez studentów animacji językowych dla dzieci powstał w Katedrze Lingwistyki Stosowanej a do współpracy zaproszony został ponownie Instytut Goethego w Krakowie, który znów odpowiedział gotowością pełnego wsparcia.

Zaineresowani studenci i studentki przeszkoleni zostali tym razem w zakresie kreatywnej pracy z uczniami w roli animatorów językowych. Zdobyte kompetencje i wiedza praktyczna miały im umożliwić prowadzenie animacji językowych podczas spotkań w szkołach. Obecnie młodzi animatorzy językowi oferują uczniom zabawy ruchowe z wykorzystaniem języka obcego, gry, quizy, konkursy, łamigłówki czy pracę z tekstem i muzyką w szkołach podstawowych, do których są zapraszani.

Projekt realizowany jest na terenie województwa podkarpackiego. Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się zainteresowane szkoły podstawowe. Po dopełnieniu formalności i uzgodnieniu terminu dogodnego dla obu stron, studenci zaopatrzeni w liczne rekwizyty odwiedzają dzieci w szkołach.

Projekt Instytutu Lingwistyki Stosowanej i Instytutu Goethego finansowany jest w całości przez krakowski ośrodek.

Do udziału w kolejnych edycjach projektu Sprachanimateure szkoły mogą zgłaszać się w lutym każdego roku. Animacje powadzone są zaś w miesiącach letnich od marca do maja.