Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Więcej informacji tutaj
Nazwa kierunku |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Poziom i forma studiów |
Studia I stopnia stacjonarne |
Opis kierunku/specjalności |
Charakterystyka ogólna: Absolwenci są przygotowani do zawodu dziennikarza pracującego w periodycznych mediach masowych (przede wszystkim w prasie, radiu i telewizji oraz zawodach realizujących dziennikarstwo online). Kształcenie na tym kierunku jest prowadzone w zakresie jednej z dwóch ścieżek kształcenia: media i broker informacji oraz reklama, concierge, public relations. Studenci wybierają jedną z ww. specjalności od 2. semestru studiów. Charakterystyka szczegółowa (specjalność media i broker informacji): Studenci w trakcie nauki zapoznają się przede wszystkim z zagadnieniami z zakresu pragmatyki komunikacyjnej, mediów oraz kultury; zdobywają niezbędną wiedzę w zakresie dziennikarstwa prasowego, internetowego, radiowego oraz telewizyjnego. W kształceniu wykorzystuje się najnowsze badania naukowe i współpracę ze środowiskiem lokalnym i krajowym. Studenci korzystają z nowoczesnej oferty edukacyjnej oraz dobrze wyposażonej bazy dydaktycznej (m.in. zinformatyzowanych sal, studia radiowo-telewizyjnego oraz bogatego księgozbioru Biblioteki i Centrum Informacji Naukowej). Studia przygotowują do podjęcia zatrudnienia we wszystkich typach mediów oraz w zawodzie brokera informacji: a) w mediach drukowanych i cyfrowych, w tym wypadku szczególny nacisk kładzie się na kompetencje związane z mówieniem i pisaniem (np. reportaży, felietonów, komentarzy itp.). Program studiów skoncentrowano na intensywnym warsztacie słowa pisanego (od pozyskiwania i oceny wagi oraz jakości informacji poprzez kształtowanie umiejętności jej przekazywania w wielu gatunkach dziennikarskich aż po umiejętność pracy z cudzym tekstem i jego redagowania). Absolwenci są przygotowani do opracowywania poprawnych pod względem merytorycznym, językowym i gatunkowym tekstów dziennikarskich. b) w radiu i telewizji, w tym wypadku szczególny nacisk kładzie się na kompetencje związane z wystąpieniami przed kamerą i mikrofonem oraz autoprezentacją, a także na umiejętności dotyczące obsługi nowoczesnego sprzętu w studiu telewizyjnym i radiowym (np. podstawy montażu radiowego i telewizyjnego, realizacji radiowej i telewizyjnej itp.). Program studiów skoncentrowano na obecności przedmiotów o charakterze warsztatowym. Absolwenci są przygotowani do opracowywania poprawnych pod względem merytorycznym, językowym i gatunkowym programów informacyjnych, publicystycznych czy rozrywkowych w radiu i telewizji; uczą się także technik pozwalających im w profesjonalny sposób pełnić rolę prezentera radiowego lub telewizyjnego. Poza tym absolwenci zdobywają kompetencje, które pozwolą im zinterpretować i krytycznie rozumieć rolę radia i telewizji w społeczeństwie demokratycznym oraz zagadnienia wpływu społecznego tych mediów. c) w zawodzie brokera informacji, zawód ten narodził się współcześnie w wyniku połączenia specjalizacji bibliotekoznawczej oraz technik transmisji informacji i należy do profesji przyszłości. Broker pełni rolę pośrednika pomiędzy poszukującymi informacji a zasobami informacyjnymi (media, biblioteki, zasoby internetowe itp.). Dostarczone przez brokera informacje odnoszą się do przedmiotu zlecenia i cechują się wysoką jakością, popartą wiarygodnymi oraz odpowiednimi źródłami. Charakterystyka szczegółowa (specjalność reklama, concierge i PR): Absolwenci studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna ze specjalnością reklama, concierge, PR dysponują wiedzą teoretyczną z zakresu komunikacji medialnej i kulturowej, poznają m. in. teorię komunikowania, teorię kultury, teorię systemów medialnych w Polsce i na świecie, teorię form i gatunków dziennikarskich, teorię public relations. Nacisk edukacji położony jest na poznanie języka nowych mediów, komunikacji wizualnej i innych współczesnych zjawisk komunikacyjnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter studiów (łączenie wiedzy Absolwenci tej specjalności przede wszystkim są przygotowani do: a) wykonywania zawodu rzecznika prasowego różnych instytucji życia publicznego, a także do pracy w mediach; b) pracy na stanowisku specjalisty dbającego o pozytywny wizerunek instytucji (firmy, szkoły, zakładu itp.); c) pracy w agencji reklamowej; d) pracy na stanowisku concierge’a, czyli „asystenta od wszystkiego” – doradcy udzielającego biznesowego wsparcia swojemu przełożonemu (współuczestnika spotkań służbowych kontrolującego przepływ informacji; zarządcy kalendarzem dyrektorów firmy, organizatora spotkań biznesowych, osoby przygotowującej prezentacje i materiały na różnego typu spotkania, osoby o szerokich kompetencjach biznesowo-kulturowych). |
Sylwetka absolwenta |
Wszyscy absolwenci studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna rozumieją podstawowe procesy życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego, zarówno w skali lokalno-regionalnej, jak i krajowo-międzynarodowej. Rozumieją znaczenie mediów masowych w życiu i funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa. Absolwenci uzyskują umiejętności umożliwiające wykonywanie różnych zawodów związanych z szeroko pojętą dziedziną komunikacji społecznej – w stosunkach publicznych, reklamie, promocji, instytucjach prowadzących edukację medialną. Absolwenci znają język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieją posługiwać się językiem specjalistycznym niezbędnym do wykonywania zawodu. Absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia. Absolwenci mają wiedzę teoretyczną i przede wszystkim umiejętności praktyczne w zakresie sprawnego i poprawnego komunikowania się w języku ojczystym (w odmianie pisanej oraz mówionej). Znają zasady pisania i redagowania tekstów o charakterze informacyjnym i perswazyjnym (m. in. oświadczeń dla prasy czy komunikatów reklamowych), udzielania wywiadów dla mediów, prowadzenia konferencji prasowych, przygotowywania mów okolicznościowych, tworzenia strony internetowej. Wyposażeni są w podstawowe kompetencje potrzebne do zarządzania wizerunkiem i informacją, planowania i realizowania strategii public relations, budowania tekstowych strategii prezentacyjnych i autoprezentacyjnych, zarządzania komunikacją w sytuacjach kryzysowych oraz w wiedzę dotyczącą podstaw prawnych i etycznych działań PR. |
Perspektywy zawodowe |
Absolwenci specjalności media i broker informacji będą mogli podejmować pracę:
Absolwenci specjalności reklama, concierge, PR będą mogli podejmować pracę:
|
Nazwa kierunku |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Poziom i forma studiów |
Studia II stopnia stacjonarne |
Opis kierunku/specjalności |
Charakterystyka ogólna: Absolwenci kończą studia o charakterze interdyscyplinarnym – odpowiadające współczesnym trendom uniwersyteckim – łączą wiedzę z zakresu językoznawstwa, nauk o kulturze i religii, komunikacji społecznej i mediów oraz literaturoznawstwa, co umożliwia im uzyskanie szerokich możliwości zatrudnienia. Kształcenie na tym kierunku jest prowadzone w zakresie jednej z dwóch ścieżek kształcenia: research i dokumentacja medialna oraz copywriting i kreowanie wizerunku. Studenci wybierają jedną z ww. specjalności od 1. semestru studiów. Charakterystyka szczegółowa (specjalność research i dokumentacja medialna): To nowy profil kształcenia, który zwraca uwagę na problematykę działań komunikacyjnych związanych Nasi absolwenci po ukończeniu ww. ścieżki kształcenia potrafią wyszukać ważny temat, przedstawić go dzięki umiejętności wyszukania rzetelnych informacji oraz przygotowania efektownych i efektywnych wizualizacji czy raportów. To z kolei sprawi, że mogą stać się autorami spektakularnych reportaży czy medialnych produkcji. Absolwenci zdobywają wiedzę i umiejętności z wielu przedmiotów, do których należą: produkcja medialna, dokumentacja i research medialny, wystąpienia publiczne z elementami autoprezentacji, kreatywne pisanie tekstów, korekta i skład tekstu, sztuka mówienia dla dziennikarzy, kreacja kampanii medialnych, warsztaty form filmowych i telewizyjnych, współczesne formy dziennikarstwa radiowego i formaty medialne. Charakterystyka szczegółowa (specjalność copywriting i kreowanie wizerunku): Absolwenci zdobywają kwalifikacje z zakresu zyskującej coraz większe zainteresowanie w kraju i Europie – profesji copywritera oraz specjalisty od wizerunku. Absolwenci zdobywają wiedzę i umiejętności z wielu przedmiotów, do których należą: media cyfrowe w kulturze i komunikacji, multimedia i grafika, budowanie i zarządzanie reputacją marki, copywriting (wraz z SEM i SEO), twórcze pisanie tekstów, warsztaty z autoprezentacji, zarządzanie kampanią reklamową, kreowanie i zarządzanie wizerunkiem w Internecie, warsztat rzecznika instytucji. |
Sylwetka absolwenta |
Absolwenci posiadają przede wszystkim ogólną wiedzę humanistyczną, szeroko wzbogaconą o zakres wiedzy Absolwenci są ponadto przygotowani do prowadzenia badań naukowych, gdyż posiadają umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz jej zastosowania w typowych sytuacjach profesjonalnych, a także posiadają rozległe umiejętności badawcze pozwalające na analizę konkretnych badań oraz prowadzenie stosunkowo skomplikowanych procedur medioznawczych dotyczących różnych etapów komunikacji. Tym samym absolwenci uzyskują kompetencje umożliwiające dalszy rozwój naukowy (w szkołach doktorskich W trakcie dwuletnich studiów magisterskich studenci poszerzają swoją wiedzę i przygotowują się do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. W programie studiów zwrócono szczególną uwagę na zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności związanych z różnymi gatunkami wypowiedzi dziennikarskiej (telewizyjnymi, radiowymi i prasowymi), mechanizmami produkcji medialnej, pracą z kamerą, zasadami zaawansowanego montażu filmowego oraz na kształcenie kompetencji językowych (pisanie tekstów, przygotowywanie scenariuszy telewizyjnych spotów, reklam dla różnorodnych środków masowego przekazu, broszur reklamowych, ulotek itp.; tworzenie form o funkcji użytkowej; znajomość strategii komunikacyjnych itd.). Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu wielu przedmiotów, do których należą: genologia dziennikarska, montaż zaawansowany, tworzenie i zarządzanie projektami interaktywnymi, fotografia prasowa i reklamowa, zarządzanie instytucją medialną, pragmatyka językowa, metodologie badań medioznawczych, metodologie badań językowo-kulturowych, główne nurty literatury światowej i polskiej XX i XXI wieku, praca z kamerą i mikrofonem, webwriting czy język obcy nowożytny. |
Perspektywy zawodowe |
Możliwość zatrudnienia: Absolwenci specjalności research i dokumentacja medialna będą mogli podejmować pracę:
Absolwenci specjalności copywriting i kreowanie wizerunku będą mogli podejmować pracę:
|