8.1 Pracownia Ergonomii i Organizacji Pracy
Kierownik
dr Waldemar Lib (Instytut Pedagogiki, Kolegium Nauk Społecznych)
email: libw@ur.edu.pl
Ogólny profil badań prowadzonych w pracowni
Badania realizowane w pracowni ergonomii i optymalizacji pracy koncentrują się na opisywaniu, wyjaśnianiu i prognozowaniu oraz formułowaniu prawidłowości dotyczących funkcjonowania przestrzeni edukacyjnej z punktu widzenia potrzeb i możliwości rozwojowych uczącego się człowieka.
Realizacja celu strategicznego opiera się na wyodrębnionych zadaniach priorytetowych (korespondujących z dokumentami formalno-prawnymi określającymi ergonomiczne warunki obiektów oświatowych):
- fizyczne czynniki warunkujące ergonomię systemu edukacji,
- psychofizjologiczne czynniki warunkujące ergonomię systemu edukacji,
- społeczne czynniki warunkujące ergonomię systemu edukacji.
Badania realizowane w perspektywie lat: 2020-2024
Weryfikacja cech dydaktycznych programów komputerowych – celem tych badań jest wypracowanie modelowych dydaktycznych kursów e-learningowych dla poszczególnych grup kierunków studiów UR (zgodnie z wymogami dydaktyki szkoły wyższej) uwzględniających kryteria aksjologiczne, merytoryczne, metodyczne i prawne .
Badania realizuje zespół: dr Waldemar Lib, dr inż. Tomasz Warzocha, dr inż. Krystian Tuczyński
Tematy realizowane w 2020/2021 roku
- Badanie cech optymalizujących multimedialne opracowania edukacyjne – opracowanie materiału badawczego do monografii (dr Waldemar Lib);
Badania zrealizowane i ciągłe
Od 2014 roku prace badawcze skupiały się na badaniach związanych pracą człowieka i ergonomią informacji, prakseologiczno-ergonomicznymi uwarunkowaniami psychologii pracy w ramach których zostały opublikowane artykuły:
Piątek T., Prakseologiczno-ergonomiczny aspekt wykorzystania technologii informacyjnych w rozwijaniu kultury pracy na przykładzie metody „Temat_Projekt2” (TP2) [w:] Edukacja Technika Informatyka, nr 2(13) 2015 Wyd. UR.
Piątek T., „Netlandia” – wybrane aspekty funkcjonowania człowieka w społeczeństwie informacyjnym [w:] Edukacja Technika Informatyka, nr 3(13) 2015 Wyd. UR.
Piątek T., Kultura pracy komponentem aksjologii dydaktyki przedmiotów informatyczno-komunikacyjnych [w:] Dydaktyka informatyki, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów (12)2017.
Piątek T., Znaczenie edukacji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych w przygotowaniu do cyfrowego życia [w:] Dydaktyka informatyki, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów (12)2017.
Garwol K., Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych w aktywizowaniu osób z niepełnosprawnościami, [w:] Dydaktyka informatyki, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2019
Zadania badawcze przypisane do Pracowni, zapisane w projekcie CIiTWT-P
Badania koncentrowały się będą na prowadzeniu analiz i modelowaniu:
- miejsca człowieka w procesie pracy (rodzaj pracy, czas pracy, warunki pracy, ochrona pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy, kształtowanie higienicznych warunków pracy);
- systemów organizowania i zarządzania produkcją;
- prakseologiczno-ergonomicznych uwarunkowaniach organizowania i zarządzania pracą człowieka.