Procedura krok po kroku
Przed złożeniem wniosku zalecane jest spotkanie z Komisją ds. Stopni Naukowych w celu omówienia trybu postępowania habilitacyjnego w Uniwersytecie Rzeszowskim.
Na spotkanie można umówić się drogą e-mailową: postepowaniaawansowecm@ur.edu.pl
Kandydaci proszeni są o przygotowanie na spotkanie zestawienia dorobku naukowego wg poniższego wzoru:
Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wszczyna się na wniosek składany przez kandydata do podmiotu habilitującego za pośrednictwem Rady Doskonałości Naukowej (RDN).
Na wniosek składają się następujące dokumenty:
- Wniosek przewodni, w którym kandydat wskazuje dziedzinę i dyscyplinę, w której ubiega się o nadanie stopnia oraz wskazuje Uniwersytet Rzeszowski jako podmiot wybrany do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego.
- Dane wnioskodawcy.
- Kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie stopnia doktora.
- Autoreferat przedstawiający opis kariery zawodowej oraz istotnej aktywności naukowej albo artystycznej realizowanej w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej, wraz z kopiami dokumentów potwierdzającymi określone osiągnięcia, w szczególności dotyczących staży naukowych, grantów, publikacji powstałych w wyniku prowadzenia badań w więcej niż jednej jednostce naukowej.
- Wykaz osiągnięć naukowych albo artystycznych, stanowiących znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny, o których mowa w art. 219 ust. 1 pkt 2 Ustawy.
Wzory powyższych dokumentów oraz niezbędne informacje dotyczące sposobu i warunków składania wniosku w RDN znajdują się na stronie internetowej:
https://www.rdn.gov.pl/postepowanie-habilitacyjne.wymagania-dokumentacyjne-wnioskow-w-sprawie-nadania-stopnia-doktora-habilitowanego.html
Dokumenty wskazane przez Collegium Medicum Uniwersytetu Rzeszowskiego jako podmiotu habilitującego (do RDN wyłącznie w wersji elektronicznej, do UR należy złożyć w oryginale):
1. Oświadczenia współautorów.
Osiągnięcia stanowiące znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny mogą stanowić część pracy współautorskiej lub zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego, wymagane jest oświadczenie o merytorycznym wkładzie wszystkich współautorów
/do pobrania plik oświadczenie o wkładzie pracy
2. Analiza bibliometryczna wykonana przez Bibliotekę UR lub bibliotekę podmiotu naukowego, w którym zatrudniony jest kandydat.
3. Oświadczenie o przejęciu płatności za postępowanie (w oryginale).
Kandydaci zatrudnieni w Uniwersytecie Rzeszowskim są zwolnieni z opłat za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, pod warunkiem, że koszty te powstały w okresie ich zatrudnienia.
Kandydaci niebędący pracownikami Uniwersytetu Rzeszowskiego zobowiązani są do wniesienia opłaty na rzecz Uczelni, zgodnie z warunkami określonymi w umowie zawartej z kandydatem lub jednostką go zatrudniającą.
/do pobrania plik – oświadczenie o przejęciu płatności/
Wniosek o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego może być złożony do Rady Doskonałości Naukowej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP:
/RDN/SkrytkaESP
W takim przypadku wniosek powinien zostać podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Obowiązek złożenia właściwego podpisu elektronicznego dotyczy także wniosku przewodniego oraz każdego innego dokumentu wytworzonego przez Wnioskodawcę na potrzeby przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
W celu rozpoczęcia procesu elektronicznej wysyłki dokumentacji, należy wejść na stronę główną platformy ePUAP i:
- wpisać w dostępnej wyszukiwarce: „pismo ogólne do podmiotu publicznego” lub
- otworzyć „Katalog spraw”, a następnie wybrać ikonę: „Pisma do urzędu”.
Podpis zaufany (czyli bezpłatny podpis elektroniczny) w łatwy i szybki sposób można złożyć na poszczególnych dokumentach, które powinny być zapisane w formacie pdf, poprzez poniżej wskazaną stronę internetową:
https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego (wraz z załącznikami) może być także złożony osobiście w siedzibie Rady Doskonałości Naukowej lub za pośrednictwem przesyłki pocztowej/kurierskiej na adres:
Rada Doskonałości Naukowej
00 – 901 Warszawa
pl. Defilad 1
(Pałac Kultury i Nauki, p. XXIV, pok. 2414)
W takim przypadku wniosek przewodni oraz każdy inny dokument wytworzony przez Wnioskodawcę na potrzeby przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego musi być opatrzony podpisem własnoręcznym. Składając wniosek w tej formie należy także przedłożyć elektroniczny nośnik danych (pendrive) z wgranymi skanami wszystkich składanych dokumentów w formie papierowej.
1. Po otrzymaniu wniosku Rada Doskonałości Naukowej (RDN) dokonuje jego oceny formalnej. W ciągu 4 tygodni przekazuje wniosek do Uniwersytetu Rzeszowskiego, wskazanego przez kandydata jako podmiot habilitujący.
2. W terminie 4 tygodni od dnia wpłynięcia wniosku do Uniwersytetu Rzeszowskiego Rada Dyscyplin w Collegium Medicum UR rozpatruje wniosek i podejmuje uchwałę o jego przyjęciu do procedowania lub odmowie przeprowadzenia postępowania.
3. Na posiedzenie Rady Dyscyplin w Collegium Medicum UR zapraszany jest kandydat, który prezentuje swoją kandydaturę przygotowując prezentację multimedialną zgodnie z przygotowanym wzorem.
/do pobrania plik – przykładowa prezentacja/
4. Przewodniczący Rady Dyscyplin Collegium Medicum UR przekazuje podjętą uchwałę do Rady Doskonałości Naukowej (RDN).
5. W przypadku odpłatnego postępowania zawierana jest umowa z kandydatem lub jednostką go zatrudniającą. Kandydat zobowiązany jest do wniesienia pierwszej raty opłaty za postępowanie.
- W przypadku wyrażenia przez Radę Dyscyplin w Collegium Medicum UR zgody na przeprowadzenie postępowania, RDN w terminie 12 tygodni od dnia otrzymania wniosku, wskazuje 4 członków komisji habilitacyjnej. Rada Dyscyplin w Collegium Medicum UR, w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania pisma z RDN dotyczącego powołania części składu komisji habilitacyjnej, powołuje komisję habilitacyjną.
- Komisja habilitacyjna składa się z 7 osób: 4 członków wyznaczonych przez RDN (przewodniczący i 3 recenzentów) oraz 3 członków wyznaczonych przez Radę Dyscyplin Collegium Medicum UR (sekretarz i członek zatrudniony w UR, 1 recenzent – niebędący pracownikiem UR).
- Przewodniczący Rady Dyscyplin Collegium Medicum UR niezwłocznie po powołaniu komisji habilitacyjnej powiadamia przewodniczącego komisji, sekretarza oraz pozostałych członków o nominacji. Ustala z przewodniczącym i sekretarzem warunki współpracy z Biurem ds. Collegium Medicum UR oraz zwraca się do kandydata o nadanie stopnia doktora habilitowanego o dostarczenie kopii wniosku złożonego wcześniej do RDN wraz załącznikami (z wyjątkiem załącznika z danymi wnioskodawcy) w ilości ośmiu egzemplarzy oraz ośmiu pendrive’ów z elektroniczną wersją wniosku.
- Recenzenci, w terminie 8 tygodni od dnia doręczenia im wniosku wraz załącznikami, oceniają, czy osiągnięcia naukowe osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego odpowiadają wymaganiom określonym w art. 219 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U.z 2024 r., poz. 1571 z późn. zm.) i przygotowują recenzję, która zawiera jednoznaczną konkluzję określającą charakter recenzji: pozytywny lub negatywny.
- Recenzent przedstawia recenzję Przewodniczącemu Rady Dyscyplin w wersji papierowej i elektronicznej (bez podpisu odręcznego recenzenta).
- Po otrzymaniu ostatniej recenzji, Biuro ds. Collegium Medicum UR przekazuje drogą elektroniczną wszystkie recenzje sekretarzowi, który następnie przesyła je całej komisji habilitacyjnej oraz habilitantowi. Dopuszczalne jest przesłanie recenzji do wszystkich członków komisji habilitacyjnej oraz habilitanta przez Biuro ds. Collegium Medicum UR.
- Komisja habilitacyjna, w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania kompletu recenzji, przekazuje Przewodniczącemu Rady Dyscyplin ds. Collegium Medicum UR uchwałę zawierającą opinię wraz z uzasadnieniem oraz dokumentacją postępowania w sprawie nadania stopnia habilitowanego. Opinia nie może być pozytywna, jeżeli co najmniej dwie recenzje są negatywne.
- W przypadku postępowań w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wszczętychi niezakończonych do dnia 30 września 2023 r. komisja habilitacyjna może zrezygnować z przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego.
- W postępowaniach wszczętych od 1 października 2023 r. komisja habilitacyjna przeprowadza kolokwium habilitacyjne, które dotyczy osiągnięć naukowych lub artystycznych osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
- Kolokwium habilitacyjne przeprowadza się w miejscu wskazanym przez Przewodniczącego Rady Dyscyplin Collegium Medicum UR.
- Przewodniczący Rady Dyscyplin Collegium Medicum UR powiadamia kandydata do stopnia doktora habilitowanego o terminie i miejscu kolokwium na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem.
- O dacie i miejscu kolokwium habilitacyjnego oraz jego publicznym charakterze zawiadamia się jednostki organizacyjne uprawnione do nadawania stopnia doktora habilitowanego w danej dyscyplinie oraz wywiesza ogłoszenie w siedzibie ds. Collegium Medicum UR oraz umieszcza na stronie BIP, co najmniej 10 dni przed terminem kolokwium.
- Kolokwium habilitacyjne może być przeprowadzane w formie zdalnej za pomocą środków porozumiewania się na odległość, zgodnie z art. 221 ust. 9a Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U.z 2024 r., poz. 1571 z późn. zm.), zapewniających jednoczesną transmisję wizji i dźwięku.
- Kolokwium habilitacyjnego nie przeprowadza się, jeżeli co najmniej 2 recenzje są negatywne.
- Kolokwium habilitacyjne ma charakter publiczny, z wyłączeniem kolokwium w zakresie osiągnięć, o których mowa w art. 219 ust. 3 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U.z 2024 r., poz. 1571 z późn. zm.). W części jawnej kolokwium habilitacyjnego w charakterze obserwatorów, obecni mogą być członkowie Rady Dyscyplin oraz inne osoby.
- Przebieg kolokwium habilitacyjnego:
- kolokwium habilitacyjne prowadzi przewodniczący komisji habilitacyjnej,
- kolokwium habilitacyjne składa się z dwóch części: przedstawienia przez kandydata swoich osiągnięć naukowych Komisji Habilitacyjnej, w szczególności w formie zaprezentowania problemów badawczych wchodzących w zakres osiągnięć, oraz rozmowy członków Komisji Habilitacyjnej z kandydatem na temat jego osiągnięć naukowych.
- kandydat odpowiada na pytania i ustosunkowuje się do uwag,
- tylko członkowie Komisji Habilitacyjnej mogą zadawać pytania związane z osiągnięciem naukowym lub artystycznym kandydata. Obserwatorom publicznego kolokwium habilitacyjnego nie umożliwia się zabierania głosu.
- Po przeprowadzonym kolokwium habilitacyjnego komisja habilitacyjna przeprowadza posiedzenie niejawne, podczas którego członkowie komisji habilitacyjnej podejmują uchwałę, w której wyrażają opinię w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego.
- Posiedzenie Komisji Habilitacyjnej, na którym przeprowadza się kolokwium habilitacyjne oraz podjęta została uchwała w sprawie wyrażenia opinii w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego sporządza się jeden protokół.
- Osobą odpowiedzialną za przekazanie protokołu oraz uchwały Komisji Habilitacyjnej zawierającej opinię w sprawie nadania bądź odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego oraz dokumentacją postępowania habilitacyjnego jest sekretarz komisji, który przekazuje dokumentację do Biura ds. Collegium Medicum UR.
- Komisja habilitacyjna obraduje w obecności co najmniej sześciu członków, w tym przewodniczącego oraz sekretarza. Członek komisji, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, zobowiązany jest przedstawić pisemne usprawiedliwienie przewodniczącemu. Informacja o powodzie nieobecności zostaje odnotowana w protokole z posiedzenia komisji, a samo usprawiedliwienie przekazywane jest do Biura ds. Collegium Medicum UR za pośrednictwem sekretarza.
- Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w Collegium Medicum UR kończy się:
- decyzją o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego,
- zamknięciem postępowania w sprawie nadania stopnia w przypadku wycofania wniosku kandydata lub w przypadku jego śmierci.
- Rada Dyscyplin w Collegium Medicum UR w terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania uchwały Komisji Habilitacyjnej ws. nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego, podejmuje uchwałę i wydaje decyzję o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego. Z głosowania wyłączeni są członkowie Rady Dyscyplin będący członkami Komisji Habilitacyjnej.
- Prezentacji przebiegu postępowania, protokołu oraz treści uchwały Komisji Habilitacyjnej wraz z uzasadnieniem, na posiedzeniu Rady Dyscyplin Collegium Medicum UR dokonuje przewodniczący Komisji Habilitacyjnej lub – w jego zastępstwie sekretarz.
- Na posiedzenie Rady Dyscyplin w Collegium Medicum UR, na którym ma być podjęta uchwała o nadaniu lub odmowie nadania stopnia habilitowanego, Przewodniczący Rady Dyscyplin może zaprosić członków Komisji Habilitacyjnej, bez prawa głosu.
- Kandydat wnosi drugą ratę opłaty za postępowanie habilitacyjne.
- Osoba, której nadano stopnień doktora habilitowanego, wnosi opłatę za dyplom wynikającą z Zarządzenia Rektora UR.
- Osoba, której nadano stopnień doktora habilitowanego, otrzymuje dyplom w trakcje uroczystej promocji.