mgr Mikołaj Głos

  ORCID: 0000-0002-7056-8377

The topic of my dissertation is: „Palingenesis of myths in Polish women’s prose at the turn of the 20th and 21st centuries”

So far, researchers’ interest in the presence of myth in women’s prose has focused primarily on the writers’ thematic references to mythical stories, and to a lesser extent on the ways of exploring it - reconstruction or evolution. Hence, the main goal of my dissertation will be not only the analysis and interpretation of contemporary women’s prose focused on the presence of myth, but I will also be interested in the functions of myth in the context of deconstructing patriarchy and the sign – a symbol of the fight against the male narrative. An important issue will also be the issue of determining the characteristic features of this type of women’s writing and its evolution (the metaphor of the text as a „fabric”, the ways in which a mythical story functions and the creation of mythical characters in a literary text). Such a focused reflection on the myth will allow me to analyze the strategies used in prose by contemporary writeresses.

  A preliminary overview of the issue allows us to put forward the thesis that in contemporary Polish women’s literature we are dealing with the rebirth of myth in two forms: retelling and „new” mythology. The starting point for my considerations is selected prose, in which I see strategies of „rewriting” the myth. I point out two methods here: matrixing the mythical story and retelling. The subject of the examination will be the strategies and poetics used by writeresses (e.g. metaphors of the „traditional” Arachne and the „rehabilitated” Athena, rituals and symbols). This approach will allow for research on the evolution of literary myth. I assume that the second method of palingenesis is attempts to create a „new” mythology in which the source of inspiration is not only, or not primarily, Greek mythology, but pre-Christian beliefs and Slavic mythology. The poetics of women’s writing is also evolving (e.g. metaphors of the Great Goddess, exploration of the so-called neo-paganism and Wiccan beliefs, where the symbolism of the Triple Goddess and the Horned God dominates). Within the presented prose, I will use cultural research and close reading methods.

The following questions will be constitutive of my considerations: How does the myth „return” in contemporary women’s prose? What measures support the palingenesis of myth in recent women’s literature? What is the purpose of reconstructing the myth in this way? Is it possible for women to create the so-called „new mythology”? Is the exploration of myth by writeresses the result of cultural struggle, fashion, a permanent determinant of women’s writing?

Publication:

  • Głos M., Matuszko K., Prasa w rękach kobiet – działalność pierwszych polskich redaktorek. Rekonesans badawczy [w:] W kręgu prasy dawnej i współczesnej, wybrane problemy, t. 1, red. J. Kowal, M. Patro-Kucab, P. Podolska, Rzeszów 2021.
  • Głos M., Matuszko K., Dwa bieguny światopoglądowe. Kreowanie rzeczywistości w mediach społecznościowych na przykładzie facebookowych profili Barta Staszewskiego i Waldemara Krysiaka (Gej przeciwko światu) [w:] Media – język – społeczeństwo. Stan badań i aktualne problemy, red. D. Popielec, K. Marcinkiewicz, Kraków–Wrocław 2021.
  • Głos M., Matuszko K., „Bo warto czytać” – czy vlogi książkowe są skuteczną formą promocji czytelnictwa? Analiza na wybranych przykładach [w:] Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. Młode Dziennikarstwo 4, red. G. Filip, J. Majchrowska, M. Bożek, Rzeszów 2022.
  • Głos M., Matuszko K., Relacja człowieka i świata przyrody w powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” Radka Raka [w:] Obszary Polonistyki 6. Człowiek i natura w języku, literaturze, kulturze i sztuce współczesnej, red. M. Krauz, R. Magryś, Rzeszów 2022.
  • Głos M., Czy matki odchodzą – O Bezmatku Miry Marcinów, „Fraza” 2022, nr 1–4.
  • Głos M., Matka Polka Destruktorka – dwa oblicza dysfunkcyjnego macierzyństwa (na przykładzie „Szopki” Zośki Papużanki i „Gorzko, gorzko” Joanny Bator), „Tematy i Konteksty” 2022, nr 12.
  • Głos M., Kto uratuje Ariadnę? – palingeneza kreteńskiego mitu w popfeministycznych retellingach (na przykładzie „Pani labiryntu” Magdy Knedler i „Ariadny” Jennifer Saint), „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2023, z. 1.
  • Głos M., (Anty)bohaterowie. Kreacje Odyseusza i Dedala w popfeministycznych retellingach greckich mitów [w:] Obszary Polonistyki 7. (De)konstruowanie męskości. (De)mitologizacje, (dez)iluzje i (de)heroizacje męskości w literaturze, kulturze i języku, red. K. Matuszko, M. Głos, K. Maciąg, B. Drozd, Rzeszów 2024.
  • Głos M., Kobiety i inne potworności. Mityzacja i female queer gothic w „Empuzjonie” Olgi Tokarczuk, „Dydaktyka Polonistyczna” 2023, nr 9 [w druku].
  • Głos M., Rebeliantka. Inanna jako bohaterka polskich retellingów mitów sumeryjskich, „Tematy i Konteksty” 2024, nr 14 [w druku].

Editor:

  • Obszary Polonistyki 7. (De)konstruowanie męskości. (De)mitologizacje, (dez)iluzje i (de)heroizacje męskości w literaturze, kulturze i języku, red. K. Matuszko, M. Głos, K. Maciąg, B. Drozd, Rzeszów 2024.
  • Obszary Polonistyki 8. (De)konstruowanie feminizmu. Narracje (post)feministyczne w literaturze i kulturze, red. K. Matuszko, M. Głos, K. Gielarek-Gorczyca, [w procesie wydawniczym].

Popular-science:

  • Głos M., Matuszko K., „Jestem pisarzem ludowym”. Rozmowa z Radkiem Rakiem, „Fraza” 2021, nr 3–4.