Filozofia

Poziom i forma studiów: studia I stopnia, stacjonarne

Opis  kierunku studiów:
Student w trakcie studiów winien uzyskać gruntowną i wszechstronną wiedzę w zakresie wszystkich przedmiotów objętych programem studiów. Przedmioty podstawowe kładą nacisk na wiedzę z zakresu historii filozofii i logiki. W obrębie przedmiotów kierunkowych istotne znaczenie mają filozofia człowieka, teoria bytu, teoria poznania, filozofia społeczna, etyka i estetyka. Studia oferują także nachylenie bardziej praktyczne czego egzemplifikacją są retoryka oraz w idee filozofii jako sposobu życia.
Student ma możliwość wyboru specjalności - filozofia teoretyczna lub kognitywistyka  ze zróżnicowaną gamą przedmiotów specjalizacyjnych:

  • Filozofia teoretyczna oferuje kształcenie w zakresie ekofilozofii, filozofia polityki, filozofii religii, antropologii kulturowej, psychologii humanistycznej itp.;
  • Kognitywistyka kształci w zakresie nauk kognitywistycznych, nauk o sztucznej inteligencji, podstaw modelowania komputerowego. Zajęcia na tej specjalności realizowane są we współpracy z Centrum Modelowania Komputerowego UR.

Sylwetka absolwenta:
Student posiada wiedzę w zakresie filozofii, a nadto w trakcie studiów uzyskał narzędzia do samodzielnej interpretacji i analizy tekstów filozoficznych w języku polskim i obcym, umiejętność samodzielnego, krytycznego i nieuprzedzonego myślenia oraz rozumienia podstawowych problemów współczesności.

Perspektywy zawodowe:
Absolwent może podjąć pracę na stanowiskach wymagających wiedzy humanistycznej i społecznej, kompetencji kulturowych, kreatywnego myślenia, formułowania i rozwiązywania problemów.
Absolwent może kontynuować swoje wykształcenie na dwuletnich studiach filozoficznych II stopnia.

Poziom i forma studiów: studia II stopnia, profil ogólnoakademicki

Opis kierunku:
Studia mają na celu wypracowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia dociekań filozoficznych i stosowania filozoficznych kompetencji w sferze publicznej i pracy zawodowej.
Student obowiązkowo realizuje przedmioty: kształcenia ogólnego, podstawowe, kierunkowe oraz kierunkowe do wyboru. Z przedmiotów ogólnych uzyskuje  wiedzę z zakresu psychologii i socjologii. Z przedmiotów podstawowych wiedza ta dotyczy filozofii praktycznej, teoretycznej, metafilozofii, filozofii kultury  cywilizacji, teorii komunikacji, metanarracji i postprawdy, coachingu i filozofii rozwoju osobistego, filozofii nauki, filozofii umysłu, bioetyki i nowych technologii, etyki komunikacji i mediów społecznościowych, filozofii jako terapii i filozofii płci. W grupie przedmiotów kierunkowych szczególne znaczenie wiąże się z następującymi przedmiotami: seminarium magisterskie, wybrane zagadnienia filozofii najnowszej, translatorium tekstów filozoficznych, filozofia jako sposób życia, wykluczenia społeczne i myślenie krytyczne. Natomiast grupa przedmiotów kierunkowych do wyboru stanowi dwanaście wykładów monograficznych.

Sylwetka absolwenta Absolwent kierunku filozofia to osoba wszechstronnie wykształcona w zakresie myślenia krytycznego, analizowania złożonych problemów i formułowania klarownych argumentów. Dzięki dogłębnemu zapoznaniu się z historią myśli filozoficznej, kluczowymi koncepcjami ontologii, etyki, epistemologii oraz logiki, absolwent jest przygotowany do rozwiązywania problemów intelektualnych i praktycznych. Wyróżnia się zdolnością do interpretacji tekstów filozoficznych, refleksji nad fundamentalnymi pytaniami dotyczącymi ludzkiego istnienia, wartości i świata oraz umiejętnością pracy z wielością perspektyw kulturowych i światopoglądowych.
W toku studiów student rozwija również kompetencje miękkie, takie jak umiejętność komunikacji, pracy w zespole, kreatywnego podejścia do wyzwań oraz syntetyzowania i przekazywania informacji w sposób zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców. Zdobyte umiejętności pozwalają mu także dostosować się do zmieniających się warunków na rynku pracy.

Perspektywy zawodowe Wiedza uzyskana w trakcie studiów przygotowuje, z jednej strony, do podejmowania pracy badawczej i dydaktycznej w instytucjach akademickich oraz w szkolnictwie średnim, z drugiej - do świadomego, profesjonalnego zaangażowania w działalność polityczną, kulturalną i społeczną, do pracy w zawodach i na stanowiskach wymagających umiejętności krytycznego i kreatywnego myślenia oraz rozwiązywania nietypowych problemów.
Absolwent może kontynuować kształcenie na III poziomie studiów, np. w Szkole Doktorskiej UR w dyscyplinie Filozofia.

Przewidywane miejsca zatrudnienia

  • Edukacja i badania naukowe:

Uniwersytety, szkoły wyższe oraz inne instytucje edukacyjne (jako nauczyciel, nauczyciel akademicki, wykładowca, autor podręczników i materiałów dydaktycznych).

Instytuty badawcze (prowadzenie badań z zakresu filozofii, etyki stosowanej, logiki).

  • Media i kultura:

Redakcje czasopism, portali internetowych, stacji telewizyjnych i radiowych (jako redaktor, publicysta, komentator kulturowy).

Wydawnictwa (praca nad tłumaczeniami tekstów filozoficznych, redakcja książek i artykułów).

  • Sektor publiczny i organizacje pozarządowe:

Praca w administracji publicznej (analiza polityk publicznych, rozwijanie strategii etycznych i społecznych).

Organizacje zajmujące się problematyką społeczną, prawami człowieka, środowiskiem naturalnym (tworzenie analiz i rekomendacji etycznych).

  • Biznes i doradztwo:

Praca w działach HR, marketingu, PR (analiza strategii komunikacyjnych, budowanie relacji interpersonalnych, rozwijanie etycznych standardów w organizacjach).

Doradztwo filozoficzne (coaching filozoficzny, wsparcie w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego).

  • Etyka:

Firmy zajmujące się tworzeniem i implementacją kodeksów etycznych, tzw. dobrych praktyk.

Instytucje zajmujące się etyką biznesu, sztuczną inteligencją i nowymi technologiami.

  • Kreatywne zawody:

Twórczość artystyczna (pisarstwo, scenopisarstwo, kuratorstwo wystaw).

Inicjatywy popularyzujące filozofię w społeczeństwie (prowadzenie warsztatów, podcastów, wydarzeń publicznych).

Dzięki wszechstronnemu charakterowi filozofii absolwenci znajdują zatrudnienie w różnorodnych obszarach, w których ceniona jest zdolność do krytycznego myślenia, analiza problemów oraz umiejętność tworzenia nowych perspektyw dla ich rozwiązywania.