Informatyka

Nazwa kierunku

Informatyka

Poziom i forma studiów

Studia I stopnia, stacjonarne (3,5-letnie), prowadzące do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera

Opis kierunku/specjalności

Kierunek informatyka prowadzony przez Uniwersytet Rzeszowski przygotowuje jego absolwentów przede wszystkim do pracy w charakterze programisty. Szeroki wachlarz technologii i narzędzi programistycznych, jakie poznają studenci kierunku, uzupełniony przygotowaniem z zakresu algorytmiki pozwala im na sprecyzowanie własnych zainteresowań i preferencji w obszarze programistycznych kompetencji informatycznych oraz świadomy wybór stanowiska pracy po ukończeniu studiów (a nawet w ich trakcie). Podczas pierwszego roku studiów realizowane są w większości przedmioty z zakresu matematyki, algorytmiki, wstępu do programowania czy narzędzi indywidualnej i zespołowej pracy programisty, stanowiące bazę do zrozumienia zagadnień poruszanych na dalszych etapach kształcenia. Podczas kolejnych semestrów, to jest 3 i 4, wprowadzane są coraz bardziej zaawansowane treści z zakresu przedmiotów kierunkowych i inżynierskich. W trakcie semestrów 1 - 4 realizowany jest wspólny program dla całego kierunku informatyka, który obejmuje także podnoszenie kompetencji językowych z języka angielskiego. Semestry 5 - 7 to głównie przedmioty związane z wybraną specjalnością, przedmioty obieralne, przedmioty związane z realizacją inżynierskiego projektu dyplomowego oraz miesięczne praktyki zawodowe. Aktualnie istnieje możliwość wyboru ścieżki kształcenia (specjalności) spośród następujących: a) ścieżki kształcenia w zakresie inteligentnych systemów wspomagania decyzji, b) ścieżki kształcenia w zakresie administrowania bazami danych, c) ścieżki kształcenia w zakresie programowania aplikacji internetowych.

Specjalność inteligentne systemy wspomagania decyzji przygotowuje absolwentów do udziału w projektach o dużym komponencie innowacyjności, ukierunkowanym na wykorzystanie komputerów w złożonych problemach decyzyjnych występujących w różnorodnych obszarach funkcjonowania człowieka, uczenie się komputerów z danych i ich analizę.

Specjalność bazy danych przygotowuje absolwentów do administrowania bazami danych, wydobywania z nich ważnych informacji, osiągania zamierzonych celów w sposób efektywny.

Z kolei specjalność aplikacje internetowe przeznaczona jest dla osób, które wiążą swoją przyszłość zawodową z realizacją produktów informatycznych przeznaczonych do funkcjonowania w środowisku internetu.

Sylwetka absolwenta

Absolwenta kierunku informatyka będą cechować następujące kompetencje zawodowe, których uformowanie stanowi grupę głównych celów kształcenia:

- wiedza i umiejętności z zakresu ogólnych zagadnień informatyki oraz dodatkowo wiedza i umiejętności techniczne z zakresu systemów informatycznych,

- znajomość zasad budowy współczesnych komputerów i urządzeń z nimi współpracujących, systemów operacyjnych, sieci komputerowych i baz danych,

- posiadanie umiejętności programowania komputerów i znajomość zasad inżynierii oprogramowania w stopniu umożliwiającym efektywną pracę w zespołach programistycznych,

- sprawne posługiwanie się szerokim zestawem narzędzi informatycznych, wspierających pracę zespołową i pracę badawczą, ukierunkowaną na tworzenie produktów innowacyjnych,

- znajomość języka angielskiego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu informatyki.

Perspektywy zawodowe

Absolwent tego kierunku będzie mógł pracować między innymi w:

  • dowolnym przedsiębiorstwie lub instytucji używających systemów informatycznych w zespole wsparcia informatycznego, administracyjnym,
  • firmach produkujących i obsługujących systemy informatyczne jako programista, administrator, projektant, itp.
  • firmach informatycznych, których profil działalności związany jest ściśle z wybraną ścieżką kształcenia.

Absolwent tego kierunku będzie przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia (7 poziom PRK) na kierunku informatyka, a także na innych kierunkach o podobnie określonych efektach kształcenia.

Uniwersytet Rzeszowski współpracuje z wieloma firmami branży IT (głównie z Rzeszowa i okolic), w których studenci realizują praktyki zawodowe. Corocznym efektem przemyślanego wyboru miejsc realizacji praktyk jest podejmowanie przez część studentów, a także absolwentów, pracy w miejscach odbywania praktyk.

 

Nazwa kierunku

Informatyka

Poziom i forma studiów

Studia II stopnia, stacjonarne (1,5-roczne)

Opis kierunku/specjalności

Studia magisterskie stanowią kontynuację studiów inżynierskich. Jednak z uwagi na nieco innych charakter przeznaczone są dla tych absolwentów studiów pierwszego stopnia, którzy w rozwoju kompetencji zawodowych nie chcą poprzestać na kompetencjach inżynierskich lecz odkryli w sobie zainteresowania badawcze i pragną je rozwijać. Dlatego w programie studiów znalazły się przedmioty takie jak elementy kryptografii, metody optymalizacyjne czy języki, automaty obliczenia, które pozwalają poznać teoretyczne podstawy informatyki na poziomie akademickim oraz koncepcje leżące u podstaw istotnych zagadnień współczesnej informatyki. Studia informatyczne na poziomie magisterskim to także przedmioty na których przekazywana jest aktualna, zaawansowana wiedza i które kształtują umiejętności zawodowe w obszarach twórczego korzystania z algorytmów i struktur danych, modelowania systemów informatycznych, analizy i przetwarzania obrazów, programowania współbieżnego i rozproszonego czy sztucznej inteligencji. Przedmioty te a w szczególności proseminarium naukowe, badawczy projekt zespołowy i seminarium magisterskie pozwalają studentom zapoznać się z i wziąć udział w badaniach naukowych realizowanych przez prowadzących je nauczycieli akademickich. Studia magisterskie to także kontynuacja kształcenia kompetencji z języka angielskiego na poziomie B2+. Harmonogram studiów obejmuje także trzy kierunkowe przedmioty obieralne, których tematyka jest aktualizowana każdorazowo dla kolejnych cykli kształcenia.

Sylwetka absolwenta

Absolwenta tego kierunku będą cechować następujące kompetencje zawodowe, których uformowanie stanowi grupę głównych celów kształcenia:

- wiedza i umiejętności z zakresu stosowania współczesnych języków i paradygmatów programowania, w tym programowania współbieżnego,

- znajomość zasad inżynierii oprogramowania i odpowiednich narzędzi w stopniu umożliwiającym efektywną pracę w zespołach programistycznych tworzących złożone systemy informatyczne,

- wiedza o metodach sztucznej inteligencji i umiejętności ich stosowania,

- znajomość różnych obszarów badawczych w dyscyplinach informatyka, informatyka techniczna oraz pewne doświadczenie w pracy nad współczesnymi problemami naukowymi,

- znajomość języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu informatyki.

Perspektywy zawodowe

Absolwent tego kierunku będzie mógł pracować między innymi w:

  • firmach produkujących i obsługujących systemy informatyczne jako programista, administrator, projektant, kierownik zespołu programistycznego,
  • dowolnym przedsiębiorstwie lub instytucji używających systemów informatycznych w zespole wsparcia informatycznego,
  •  zespołach B+R.

Absolwent tego kierunku będzie przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.