Informatyka
Nazwa kierunku |
Informatyka |
Poziom i forma studiów |
Studia I stopnia, stacjonarne (3,5-letnie), prowadzące do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera |
Opis kierunku/specjalności |
Kierunek informatyka prowadzony przez Uniwersytet Rzeszowski przygotowuje jego absolwentów przede wszystkim do pracy w charakterze programisty. Szeroki wachlarz technologii i narzędzi programistycznych, jakie poznają studenci kierunku, uzupełniony przygotowaniem z zakresu algorytmiki pozwala im na sprecyzowanie własnych zainteresowań i preferencji w obszarze programistycznych kompetencji informatycznych oraz świadomy wybór stanowiska pracy po ukończeniu studiów (a nawet w ich trakcie). Podczas pierwszego roku studiów realizowane są w większości przedmioty z zakresu matematyki, algorytmiki, wstępu do programowania czy narzędzi indywidualnej i zespołowej pracy programisty, stanowiące bazę do zrozumienia zagadnień poruszanych na dalszych etapach kształcenia. Podczas kolejnych semestrów, to jest 3 i 4, wprowadzane są coraz bardziej zaawansowane treści z zakresu przedmiotów kierunkowych i inżynierskich. W trakcie semestrów 1 - 4 realizowany jest wspólny program dla całego kierunku informatyka, który obejmuje także podnoszenie kompetencji językowych z języka angielskiego. Semestry 5 - 7 to głównie przedmioty związane z wybraną specjalnością, przedmioty obieralne, przedmioty związane z realizacją inżynierskiego projektu dyplomowego oraz miesięczne praktyki zawodowe. Aktualnie istnieje możliwość wyboru ścieżki kształcenia (specjalności) spośród następujących: a) ścieżki kształcenia w zakresie inteligentnych systemów wspomagania decyzji, b) ścieżki kształcenia w zakresie administrowania bazami danych, c) ścieżki kształcenia w zakresie programowania aplikacji internetowych. Specjalność inteligentne systemy wspomagania decyzji przygotowuje absolwentów do udziału w projektach o dużym komponencie innowacyjności, ukierunkowanym na wykorzystanie komputerów w złożonych problemach decyzyjnych występujących w różnorodnych obszarach funkcjonowania człowieka, uczenie się komputerów z danych i ich analizę. Specjalność bazy danych przygotowuje absolwentów do administrowania bazami danych, wydobywania z nich ważnych informacji, osiągania zamierzonych celów w sposób efektywny. Z kolei specjalność aplikacje internetowe przeznaczona jest dla osób, które wiążą swoją przyszłość zawodową z realizacją produktów informatycznych przeznaczonych do funkcjonowania w środowisku internetu. |
Sylwetka absolwenta |
Absolwenta kierunku informatyka będą cechować następujące kompetencje zawodowe, których uformowanie stanowi grupę głównych celów kształcenia: - wiedza i umiejętności z zakresu ogólnych zagadnień informatyki oraz dodatkowo wiedza i umiejętności techniczne z zakresu systemów informatycznych, - znajomość zasad budowy współczesnych komputerów i urządzeń z nimi współpracujących, systemów operacyjnych, sieci komputerowych i baz danych, - posiadanie umiejętności programowania komputerów i znajomość zasad inżynierii oprogramowania w stopniu umożliwiającym efektywną pracę w zespołach programistycznych, - sprawne posługiwanie się szerokim zestawem narzędzi informatycznych, wspierających pracę zespołową i pracę badawczą, ukierunkowaną na tworzenie produktów innowacyjnych, - znajomość języka angielskiego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu informatyki. |
Perspektywy zawodowe |
Absolwent tego kierunku będzie mógł pracować między innymi w:
Absolwent tego kierunku będzie przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia (7 poziom PRK) na kierunku informatyka, a także na innych kierunkach o podobnie określonych efektach kształcenia. Uniwersytet Rzeszowski współpracuje z wieloma firmami branży IT (głównie z Rzeszowa i okolic), w których studenci realizują praktyki zawodowe. Corocznym efektem przemyślanego wyboru miejsc realizacji praktyk jest podejmowanie przez część studentów, a także absolwentów, pracy w miejscach odbywania praktyk. |
Nazwa kierunku |
Informatyka |
Poziom i forma studiów |
Studia II stopnia, stacjonarne (1,5-roczne) |
Opis kierunku/specjalności |
Studia magisterskie stanowią kontynuację studiów inżynierskich. Jednak z uwagi na nieco innych charakter przeznaczone są dla tych absolwentów studiów pierwszego stopnia, którzy w rozwoju kompetencji zawodowych nie chcą poprzestać na kompetencjach inżynierskich lecz odkryli w sobie zainteresowania badawcze i pragną je rozwijać. Dlatego w programie studiów znalazły się przedmioty takie jak elementy kryptografii, metody optymalizacyjne czy języki, automaty obliczenia, które pozwalają poznać teoretyczne podstawy informatyki na poziomie akademickim oraz koncepcje leżące u podstaw istotnych zagadnień współczesnej informatyki. Studia informatyczne na poziomie magisterskim to także przedmioty na których przekazywana jest aktualna, zaawansowana wiedza i które kształtują umiejętności zawodowe w obszarach twórczego korzystania z algorytmów i struktur danych, modelowania systemów informatycznych, analizy i przetwarzania obrazów, programowania współbieżnego i rozproszonego czy sztucznej inteligencji. Przedmioty te a w szczególności proseminarium naukowe, badawczy projekt zespołowy i seminarium magisterskie pozwalają studentom zapoznać się z i wziąć udział w badaniach naukowych realizowanych przez prowadzących je nauczycieli akademickich. Studia magisterskie to także kontynuacja kształcenia kompetencji z języka angielskiego na poziomie B2+. Harmonogram studiów obejmuje także trzy kierunkowe przedmioty obieralne, których tematyka jest aktualizowana każdorazowo dla kolejnych cykli kształcenia. |
Sylwetka absolwenta |
Absolwenta tego kierunku będą cechować następujące kompetencje zawodowe, których uformowanie stanowi grupę głównych celów kształcenia: - wiedza i umiejętności z zakresu stosowania współczesnych języków i paradygmatów programowania, w tym programowania współbieżnego, - znajomość zasad inżynierii oprogramowania i odpowiednich narzędzi w stopniu umożliwiającym efektywną pracę w zespołach programistycznych tworzących złożone systemy informatyczne, - wiedza o metodach sztucznej inteligencji i umiejętności ich stosowania, - znajomość różnych obszarów badawczych w dyscyplinach informatyka, informatyka techniczna oraz pewne doświadczenie w pracy nad współczesnymi problemami naukowymi, - znajomość języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu informatyki. |
Perspektywy zawodowe |
Absolwent tego kierunku będzie mógł pracować między innymi w:
Absolwent tego kierunku będzie przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej. |