Pedagogika

Poziom i forma studiów: studia I i II stopnia, stacjonarne i niestacjonarne

Opis kierunku/specjalności:

Studia I stopnia (profil kształcenia: ogólnoakademicki) odbywają się na specjalnościach:

  • pedagogika medialna z animacją kultury
  • pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
  • pedagogika resocjalizacyjna
  • profilaktyka społeczna z resocjalizacją

Studia II stopnia (profil kształcenia: ogólnoakademicki) odbywają się na specjalnościach:

  • pedagogika medialna z animacją kultury
  • pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
  • pedagogika resocjalizacyjna
  • profilaktyka społeczna z resocjalizacją

Sylwetka absolwenta:
Absolwent:

  • dysponuje  wiedzą pedagogiczną, społeczno-kulturową, psychologiczną, medialną, historyczno-filozoficzną i biologiczną stanowiącą teoretyczne podstawy działalności edukacyjnej w obszarze kształcenia, wychowania, rozwoju i autokreacji człowieka w ciągu całego życia;
  • posiada niezbędne umiejętności dotyczące opisywania, analizowania, interpretowania, projektowania  oraz ewaluacji różnorodnych strategii działań pedagogicznych;
  • posiada szerokie kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, etiologii i mechanizmów zaburzeń w przystosowaniu społecznym, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych, oraz racjonalnego poruszania się w przestrzeni medialnej;

Perspektywy zawodowe:

Ukończenie studiów na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika medialna z animacją kultury, stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej w:

  • instytucjach oświatowych w zakresie: wykorzystania mediów i technologii informacyjnych w pracy dydaktyczno - wychowawczej szkoły,
  • marketingu przy kreowaniu wizerunku instytucji edukacyjnych, oraz przy promowaniu wydarzeń kulturalnych,
  • środkach masowego przekazu, redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych oraz mediach elektronicznych np. portalach społecznościowych w  zakresie spraw edukacji,
  • urzędach państwowych i instytucjach prywatnych, w których istnieje zapotrzebowanie na działalność animacyjną oraz niezbędni są rzecznicy i specjaliści ds. kontaktów z mediami,
  • agencjach reklamowych, ośrodkach kultury i w innych instytucjach, które w swojej działalności wykorzystują media i multimedia (np. świetlice środowiskowe, muzea: digitalizacja zasobów muzealnych, biblioteki w zakresie cyfrowego przetwarzania zbiorów bibliotecznych),
  • instytucjach, urzędach administracji państwowej i samorządowej (np. wojewódzkich i miejskich centrach kultury, gminnych ośrodkach kultury), galeriach i biurach, które zajmują się szeroko rozumianą działalnością kulturalną, artystyczną, turystyczną, rekreacyjną, wydawniczą itp.

Studiując pedagogikę medialną z animacją kultury istnieje możliwość uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL- European Computer Driving Licence)
Certyfikat Umiejętności Komputerowych zwiększa  możliwości znalezienia zatrudnienia dla szerokich grup społeczeństwa, a w szczególności dla osób:

  • szukających po raz pierwszy pracy, wkraczających na rynek pracy,
  • powracających do pracy po dłuższej przerwie (np. kobiety po urlopie macierzyńskim),
  • poszukujących (lub podejmujących) pracy w innych krajach europejskich, Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych jest jednolity w całej Europie i służy:
  • przygotowaniu obywateli Europy do życia w Społeczeństwie Globalnej Informacji,
  • podniesieniu poziomu umiejętności wykorzystywania komputerów w pracy zawodowej i życiu codziennym,
  • wprowadzaniu i ujednoliceniu bazowego poziomu kwalifikacji, niezależnego od kierunku i poziomu wykształcenia pracownika,
  • opracowaniu modelu edukacji w zakresie użytkowania komputerów,
  • umożliwieniu przemieszczania się pracowników pomiędzy krajami w ramach Unii Europejskiej.        

Uzyskanie tytułu zawodowego licencjata umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia na studiach II stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, w tym również  na specjalności pedagogika medialna z animacją kultury, podczas których zdobędzie przygotowanie pedagogiczne.
Uzyskanie tytułu magistra umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia w Szkole Doktorskiej.

Ukończenie studiów na kierunku pedagogika specjalność: pedagogika opiekuńczo wychowawcza umożliwia uzyskanie podstawowych kwalifikacji zawodowych  do pracy w:

  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących w systemie pomocy   społecznej  (w charakterze wychowawcy),
  • instytucjach pomocy społecznej na stanowisku asystenta rodziny,
  • żłobku,
  • placówkach oświatowych (w charakterze wychowawcy, po uzupełnieniu przygotowania pedagogicznego na studiach II stopnia),
  • szkole podstawowej (w charakterze pedagoga i wychowawcy świetlicy, po uzupełnieniu przygotowania pedagogicznego na studiach II stopnia).

Uzyskanie tytułu zawodowego licencjata umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia na studiach II stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, w tym również  na specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza.
Uzyskanie tytułu magistra umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia w Szkole Doktorskiej.

Ukończenie studiów na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi) w:

  • placówkach socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-resocjalizacyjnych,
  • policji,
  • instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji oraz przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym,
  • stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
  • organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym, a także innych instytucjach rządowych i pozarządowych.

Uzyskanie tytułu magistra umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia w Szkole Doktorskiej.

Ukończenie studiów I stopnia na kierunku pedagogika, specjalność: profilaktyka społeczna z resocjalizacją stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi) jako:

  • specjalista do spraw profilaktyki w instytucjach państwowych, samorządowych i pozarządowych, które zajmują się diagnozowaniem problemów społecznych, organizacją środowiska społecznego osób i grup doświadczających problemów społecznych.
  • jako wychowawca/pedagog w:
    • młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
    • bursach, internatach, placówkach wsparcia dziennego,
    • poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Ukończenie studiów II stopnia na kierunku profilaktyka społeczna z resocjalizacją stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi) w:

  • charakterze pedagoga szkolnego lub zawodowego kuratora sądowego,
  • placówkach socjalizacyjnych, profilaktyczno-wychowawczych i resocjalizacyjnych,
  • schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych,
  • jednostkach penitencjarnych Służby Więziennej i Policji,
  • młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
  • świetlicach środowiskowych i socjoterapeutycznych;
  • instytucjach rządowych i pozarządowych powołanych do wykonywania zadań w zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznej w środowisku otwartym i zamkniętym,
  • stowarzyszeniach, fundacjach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką, wychowaniem oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
  • organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym.