Pedagogika
Poziom i forma studiów: studia I i II stopnia, stacjonarne i niestacjonarne
Opis kierunku/specjalności:
Studia I stopnia (profil kształcenia: ogólnoakademicki) odbywają się na specjalnościach:
- pedagogika medialna z animacją kultury
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- pedagogika resocjalizacyjna
- profilaktyka społeczna z resocjalizacją
Studia II stopnia (profil kształcenia: ogólnoakademicki) odbywają się na specjalnościach:
- pedagogika medialna z animacją kultury
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- pedagogika resocjalizacyjna
- profilaktyka społeczna z resocjalizacją
Sylwetka absolwenta:
Absolwent:
- dysponuje wiedzą pedagogiczną, społeczno-kulturową, psychologiczną, medialną, historyczno-filozoficzną i biologiczną stanowiącą teoretyczne podstawy działalności edukacyjnej w obszarze kształcenia, wychowania, rozwoju i autokreacji człowieka w ciągu całego życia;
- posiada niezbędne umiejętności dotyczące opisywania, analizowania, interpretowania, projektowania oraz ewaluacji różnorodnych strategii działań pedagogicznych;
- posiada szerokie kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, etiologii i mechanizmów zaburzeń w przystosowaniu społecznym, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych, oraz racjonalnego poruszania się w przestrzeni medialnej;
Perspektywy zawodowe:
Ukończenie studiów na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika medialna z animacją kultury, stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej w:
- instytucjach oświatowych w zakresie: wykorzystania mediów i technologii informacyjnych w pracy dydaktyczno - wychowawczej szkoły,
- marketingu przy kreowaniu wizerunku instytucji edukacyjnych, oraz przy promowaniu wydarzeń kulturalnych,
- środkach masowego przekazu, redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych oraz mediach elektronicznych np. portalach społecznościowych w zakresie spraw edukacji,
- urzędach państwowych i instytucjach prywatnych, w których istnieje zapotrzebowanie na działalność animacyjną oraz niezbędni są rzecznicy i specjaliści ds. kontaktów z mediami,
- agencjach reklamowych, ośrodkach kultury i w innych instytucjach, które w swojej działalności wykorzystują media i multimedia (np. świetlice środowiskowe, muzea: digitalizacja zasobów muzealnych, biblioteki w zakresie cyfrowego przetwarzania zbiorów bibliotecznych),
- instytucjach, urzędach administracji państwowej i samorządowej (np. wojewódzkich i miejskich centrach kultury, gminnych ośrodkach kultury), galeriach i biurach, które zajmują się szeroko rozumianą działalnością kulturalną, artystyczną, turystyczną, rekreacyjną, wydawniczą itp.
Studiując pedagogikę medialną z animacją kultury istnieje możliwość uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL- European Computer Driving Licence)
Certyfikat Umiejętności Komputerowych zwiększa możliwości znalezienia zatrudnienia dla szerokich grup społeczeństwa, a w szczególności dla osób:
- szukających po raz pierwszy pracy, wkraczających na rynek pracy,
- powracających do pracy po dłuższej przerwie (np. kobiety po urlopie macierzyńskim),
- poszukujących (lub podejmujących) pracy w innych krajach europejskich, Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych jest jednolity w całej Europie i służy:
- przygotowaniu obywateli Europy do życia w Społeczeństwie Globalnej Informacji,
- podniesieniu poziomu umiejętności wykorzystywania komputerów w pracy zawodowej i życiu codziennym,
- wprowadzaniu i ujednoliceniu bazowego poziomu kwalifikacji, niezależnego od kierunku i poziomu wykształcenia pracownika,
- opracowaniu modelu edukacji w zakresie użytkowania komputerów,
- umożliwieniu przemieszczania się pracowników pomiędzy krajami w ramach Unii Europejskiej.
Uzyskanie tytułu zawodowego licencjata umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia na studiach II stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, w tym również na specjalności pedagogika medialna z animacją kultury, podczas których zdobędzie przygotowanie pedagogiczne.
Uzyskanie tytułu magistra umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia w Szkole Doktorskiej.
Ukończenie studiów na kierunku pedagogika specjalność: pedagogika opiekuńczo wychowawcza umożliwia uzyskanie podstawowych kwalifikacji zawodowych do pracy w:
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących w systemie pomocy społecznej (w charakterze wychowawcy),
- instytucjach pomocy społecznej na stanowisku asystenta rodziny,
- żłobku,
- placówkach oświatowych (w charakterze wychowawcy, po uzupełnieniu przygotowania pedagogicznego na studiach II stopnia),
- szkole podstawowej (w charakterze pedagoga i wychowawcy świetlicy, po uzupełnieniu przygotowania pedagogicznego na studiach II stopnia).
Uzyskanie tytułu zawodowego licencjata umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia na studiach II stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, w tym również na specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza.
Uzyskanie tytułu magistra umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia w Szkole Doktorskiej.
Ukończenie studiów na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi) w:
- placówkach socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-resocjalizacyjnych,
- policji,
- instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji oraz przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym,
- stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
- organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym, a także innych instytucjach rządowych i pozarządowych.
Uzyskanie tytułu magistra umożliwia absolwentowi tego kierunku i specjalności kontynuację kształcenia w Szkole Doktorskiej.
Ukończenie studiów I stopnia na kierunku pedagogika, specjalność: profilaktyka społeczna z resocjalizacją stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi) jako:
- specjalista do spraw profilaktyki w instytucjach państwowych, samorządowych i pozarządowych, które zajmują się diagnozowaniem problemów społecznych, organizacją środowiska społecznego osób i grup doświadczających problemów społecznych.
- jako wychowawca/pedagog w:
- młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
- bursach, internatach, placówkach wsparcia dziennego,
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Ukończenie studiów II stopnia na kierunku profilaktyka społeczna z resocjalizacją stwarza możliwość podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień, określonych przepisami branżowymi) w:
- charakterze pedagoga szkolnego lub zawodowego kuratora sądowego,
- placówkach socjalizacyjnych, profilaktyczno-wychowawczych i resocjalizacyjnych,
- schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych,
- jednostkach penitencjarnych Służby Więziennej i Policji,
- młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
- świetlicach środowiskowych i socjoterapeutycznych;
- instytucjach rządowych i pozarządowych powołanych do wykonywania zadań w zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznej w środowisku otwartym i zamkniętym,
- stowarzyszeniach, fundacjach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką, wychowaniem oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
- organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym.