FAQ - Najczęściej zadawane pytania

  • Kiedy rozpocznie się rejestracja kandydatów na studia na UR?

Rejestracja kandydatów na rok akademicki 2024/2025 rozpocznie się 27 maja 2024 roku i będzie odbywać się zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem rekrutacji. Pierwszym etapem rekrutacji jest rejestracja kandydata w uczelnianym systemie rekrutacyjnym.

 

  • Co mam zrobić, jeżeli zapomniałem hasła logowania do osobistego konta rejestracyjnego?

Należy skorzystać z funkcji odzyskiwania hasła, znajdującej się pod oknem logowania. Nowe hasło zostanie wygenerowane i przesłane automatycznie na adres e-mail podany przez kandydata w danych osobowych. 

 

  • Z kim można się kontaktować w przypadku kłopotów z rejestracją?

Problemy z rejestracją oraz pytania dotyczące spraw technicznych związanych z uczelnianym systemem rekrutacyjnym można zgłaszać pod wskazany adres i numer telefonu: e-mail: djamrozy@ur.edu.pl, tel. (17) 872 12 02

 

  • W jaki sposób osoby, niebędące obywatelami polskimi, mogą zostać studentami Uniwersytetu Rzeszowskiego?

W zakładce: Kandydat Rekrutacja cudzoziemców i Polaków z maturą zagraniczną 2024/2025 podane są zasady rekrutacji dla cudzoziemców oraz wykaz wymaganych dokumentów.
W razie pytań lub wątpliwości można zgłosić się do pracownika Działu Rekrutacji i Karier Studenckich, który udzieli niezbędnych informacji.
Kontakt: e-mail: rekrutacja@ur.edu.pl, tel. (17) 872 14 00.

 

  • Na ile kierunków mogę kandydować na UR?

Nie ma ograniczenia co do ilości kierunków, na które można kandydować na studia na UR. Należy pamiętać o tym, że jeśli kandydat ubiega się o przyjęcie na kilka kierunków musi uiścić opłatę za każdy z nich.  

 

  • Czy o przyjęciu na studia stacjonarne/niestacjonarne decyduje kolejność dokonania rejestracji w systemie rekrutacyjnym?

Nie ma to żadnego znaczenia, kandydaci są przyjmowani na studia zgodnie z zasadami przyjęć uchwalonymi przez Senat UR.

 

  • Czy studia stacjonarne są płatne?

Studia w Uniwersytecie Rzeszowskim dla Cudzoziemców są studiami odpłatnymi, chyba, że kandydat spełnia warunki, dzięki którym Uczelnia nie pobiera od niego opłat za usługi edukacyjne. Opłaty pobierane są zgodnie z załącznikami do  Zarządzenia w sprawie opłat za usługi edukacyjne dostępnym na stronie.
Wyjątkiem są kierunki prowadzone w języku angielskim – lekarski ED oraz Media, Visual and Social Communication, które są odpłatne dla wszystkich.

 

  • Kiedy cudzoziemiec nie ponosi opłat za kształcenie w Uniwersytecie Rzeszowskim?

Opłat za kształcenie na studiach stacjonarnych w Uniwersytecie Rzeszowskim  nie pobiera się od:

1) cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;

3) cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 przesłanki obligatoryjnego udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną ust. 1 lub art. 186 przesłanki obligatoryjnego udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2018 r. poz. 2094 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 577 i 622);

4) cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

5) cudzoziemca – posiadacza certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1480), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1;

6) posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;

7) cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

8) cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych ust. 1 lub art. 151b zezwolenie na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej naukowca ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b dopuszczalność mobilności krótkoterminowej naukowca ust. 1 tej ustawy lub posiadającego wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.

 

  • Ile wynosi opłata rekrutacyjna na studia w roku akademickim 2024/2025?

Kandydaci na studia I stopnia, II stopnia lub jednolite studia magisterskie ubiegający się o przyjęcie na studia w drodze rekrutacji,  wnoszą opłatę rekrutacyjną ustaloną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w wysokości:

  • 150 złotych - w przypadku kierunków, na których konieczne jest sprawdzenie uzdolnień artystycznych tj.: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, grafika, instrumentalistyka, jazz i muzyka rozrywkowa, sztuki wizualne, malarstwo;
  • 100 złotych - w przypadku przeprowadzenia egzaminu wstępnego - kierunek wychowanie fizyczne oraz logopedia z nauczaniem języka polskiego jako obcego;
  • 85 złotych - w przypadku pozostałych kierunków studiów.

 

W przypadku wyboru większej liczby kierunków studiów kwota, którą kandydat zobowiązany jest wnieść na indywidualne subkonto, stanowi wielokrotność opłaty rekrutacyjnej.

Kandydat posiadający dokument uprawniający do podjęcia studiów uzyskany za granicą i ubiegający się o przyjęcie na studia prowadzone w języku angielskim może wnieść opłatę rekrutacyjną w walucie euro (EUR) w przypadku, gdy nie ma obiektywnej możliwości wniesienia opłaty w złotych (PLN).

Jedna opłata obejmuje obie formy studiów (stacjonarne i niestacjonarne) wybrane w ramach realizowanego w danej jednostce kierunku.

 

  • Na jakie konto należy uiszczać opłatę rekrutacyjną?

Kandydat posiadający obywatelstwo polskie oraz cudzoziemiec dokonuje opłaty rekrutacyjnej na indywidualne subkonto wygenerowane przez uczelniany system rekrutacyjny dla każdego kandydata, wskazując kierunek/kierunki studiów. System rekrutacyjny automatycznie nalicza odpowiednią wysokość opłaty rekrutacyjnej w zależności od liczby wybranych przez kandydata kierunków.

 

  • Kiedy (dokonana) opłata rekrutacyjna będzie widoczna w panelu kandydata i w uczelnianym systemie rekrutacyjnym?

Będzie ona widoczna po wpłynięciu i zaksięgowaniu na koncie rekrutacyjnym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Należy pamiętać, że księgowanie przelewu tradycyjnego może trwać do 3 dni roboczych. W przypadku tzw. szybkich przelewów, księgowanie jest natychmiastowe.

 

  • Co zrobić w przypadku, gdy opłata rekrutacyjna została dokonana, a nie jest ona widoczna w systemie rekrutacyjnym?

Jeżeli kandydat wniósł opłatę rekrutacyjną, a  nie jest ona widoczna w systemie rekrutacyjnym, zobowiązany jest zgłosić ten fakt Centralnej Komisji Rekrutacyjnej, a następnie przedstawić dowód jej wniesienia w formie ustalonej przez Komisję. Centralna Komisja Rekrutacyjna zgłasza zaistniałą sytuację administratorowi uczelnianego systemu rekrutacyjnego, który wprowadza status opłaty rekrutacyjnej „wpłata oczekująca”. Kandydat bierze udział w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym.

 

  • Czy rekrutując się na kilka kierunków studiów, muszę wnosić kilka opłat rekrutacyjnych, czy wystarczy jedna?

Kandydat ubiegający się o przyjęcie na kilka kierunków studiów, wnosi opłatę rekrutacyjną za każdy kierunek osobno lub jedną wpłatę, będącą sumą wszystkich należnych opłat. Indywidualny numer konta jest przypisany do konta każdego kandydata.

 

  • Jaka jest różnica pomiędzy przedmiotem obowiązkowym a dodatkowym?

Przedmiot obowiązkowy jest to przedmiot wymagany w postępowaniu kwalifikacyjnym. Brak na świadectwie maturalnym/dojrzałości tego przedmiotu uniemożliwia kandydatowi udział w rekrutacji na studia.
Przedmiot dodatkowy jest to przedmiot nieobowiązkowy w postępowaniu kwalifikacyjnym. Brak na świadectwie maturalnym/dojrzałości wyszczególnionego przedmiotu dodatkowego powoduje, że w postępowaniu rekrutacyjnym kandydat otrzymuje zero („0”) punktów z tego przedmiotu, ale nie wyklucza go to z dalszego przebiegu postępowania kwalifikacyjnego.

 

  • Co to jest kryterium dodatkowe?

Kryterium dodatkowe to dodatkowy przedmiot z egzaminu maturalnego, brany pod uwagę wtedy, gdy liczba kandydatów z tą samą liczbą punktów przewyższa limit wolnych miejsc na kierunek.

 

  • Jakie dokumenty wymagane są w procesie rekrutacji na studia prowadzone w Uniwersytecie Rzeszowskim?

Wykaz wymaganych dokumentów znajdziesz tutaj.

 

  • Czy na dokumentach wymagana jest klauzula apostille?

Brak klauzuli apostille na składanych przez kandydata dokumentach nie stanowi braku formalnego i tym samym nie wyklucza z procesu rekrutacji.

 

  • W jaki sposób należy złożyć wymagane dokumenty?

Wszystkie wymagane dokumenty należy załączyć w formie skanów (plików pdf) w uczelnianym systemie rekrutacyjnym na indywidualnym koncie kandydata lub złożyć je osobiście w siedzibie Centralnej Komisji Rekrutacyjnej w terminie zgodnym z harmonogramem rekrutacji.

Aby załączyć pliki dokumentów do uczelnianego systemu rekrutacyjnego należy na indywidulanym koncie kandydata przejść do zakładki  "Moje konto" -> "Wybrane kierunki", a następnie na każdym kierunku proszę kolejno wejść w "Wydruki" i dodać tam niezbędne dokumenty.

 

  • Czy niepełnoletni kandydat sam dostarcza dokumenty, czy musi być przy nim rodzic/opiekun prawny?

Kandydat, który w dniu składania dokumentów nie będzie jeszcze pełnoletni musi przyjść wraz z rodzicem lub opiekunem prawnym oraz posiadać uzupełnione oświadczenie wyrażające zgodę rodziców/opiekunów prawnych na udział w procesie rekrutacji i podjęcia studiów przez osobę niepełnoletnią. Wzór oświadczenia dostępny jest tutaj.

 

  • Czy przesłanie zdjęcia do elektronicznej legitymacji studenckiej jest obowiązkowe?

Przesłanie zdjęcia jest obowiązkowe, ponieważ to zdjęcie zostanie nadrukowane na podaniu, które będzie wygenerowane z konta kandydata oraz załączone do elektronicznej legitymacji studenckiej.  

 

  • W jaki sposób przeliczane są wyniki z egzaminów końcowych na punkty rekrutacyjne?

Sposób przeliczania wyników z egzaminów końcowych na punkty rekrutacyjne dla kandydatów z poszczególnych krajów znajdziesz tutaj.

 

  • Na jakim poziomie wymagana jest znajomość języka polskiego?

Będąc cudzoziemcem podejmującym kształcenie w Uniwersytecie Rzeszowskim jesteś zobowiązany już na etapie rekrutacji wgrać w system rekrutacyjny zaświadczenie o znajomości języka polskiego na poziomie min. B2.

 

  • Jakie dokumenty poświadczają znajomość języka polskiego na wymaganym poziomie?

Wykaz dokumentów poświadczających znajomość języka polskiego znajdziesz tutaj.

 

  • Co w przypadku, gdy nie posiadam żadnego z określonych dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na wymaganym poziomie?

Kandydaci, którzy nie posiadają w/w dokumentów, są zobowiązani do przystąpienia do potwierdzenia znajomości języka polskiego jako obcego organizowanego w trakcie rekrutacji przez Centrum Polonijne. Sprawdzenie znajomości języka odbędzie się on-line w formie rozmowy z lektorem. Więcej informacji (dokładny termin wraz z linkiem do spotkania) pojawi się na indywidualnym koncie kandydata.

 

  • Na jakie kierunki konieczne jest wykonanie badań lekarskich?

Badania lekarskie zobowiązani są wykonać kandydaci ubiegający się o przyjęcie na następujące kierunki:

  • agroleśnictwo,
  • analityka medyczna,
  • architektura krajobrazu,
  • biologia,
  • bezpieczeństwo i certyfikacja żywności,
  • biotechnologia,
  • dietetyka,
  • elektroradiologia,
  • fizjoterapia,
  • fizyka,
  • grafika,
  • informatyka,
  • informatyka i ekonometria,
  • inżynieria materiałowa,
  • jazz i muzyka rozrywkowa, specjalność: wykonawstwo wokalne,
  • kierunek lekarski,
  • logistyka w sektorze rolno-spożywczym,
  • malarstwo,
  • mechatronika,
  • menedżer rozwoju produktu,
  • nanotechnologia,
  • ochrona środowiska,
  • odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami,
  • optometria,
  • pielęgniarstwo,
  • położnictwo,
  • ratownictwo medyczne,
  • rolnictwo,
  • systemy diagnostyczne w medycynie,
  • sztuki wizualne,
  • technologia żywności i żywienie człowieka,
  • turystyka i rekreacja,
  • wychowanie fizyczne.

 

  • Kiedy i skąd wziąć skierowanie do lekarza medycyny pracy?

Kandydaci cudzoziemcy zobowiązani są do dostarczenia kompletu dokumentów (w tym zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na danym kierunku) w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji. Badania należy wykonać u polskiego lekarza medycyny pracy na podstawie imiennego skierowania, które generowane jest automatycznie po uzyskaniu statusu "zakwalifikowana/y" na indywidualnym koncie kandydata w Uczelnianym Systemie Rekrutacyjnym. Na odwrocie skierowania znajduje się lista placówek Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy,  w których badania można wykonać bezpłatnie.  Istnieje możliwość wykonania badań w jednostce Medycyny Pracy na terenie Polski, spoza listy-wówczas kandydat wykonuje badania w sposób ODPŁATNY.

W uzasadnionych przypadkach skierowanie na badania można otrzymać wcześniej, składając wniosek o jego wydanie do Centralnej Komisji Rekrutacyjnej osobiście lub mailowo na adres: rekrutacja@ur.edu.pl

 

  • Dlaczego na koncie kandydata widnieje status rejestracja niekompletna?

Do uzyskania statusu „rejestracja kompletna” potrzebne jest spełnienie trzech warunków:

1) ukończenie procesu zapisu na kierunek (wypełnienie swoich danych, wpisanie ocen itd.)

2) wpłynięcie opłaty rekrutacyjnej na konto bankowe Uczelni.

3) zaakceptowanie przez Uczelnię dostarczonego zdjęcia kandydata.

 

  • Gdzie i kiedy będę mógł sprawdzić wyniki rekrutacji?

Wyniki rekrutacji widoczne będą w systemie rekrutacyjnym, na indywidulanym koncie kandydata w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji.

 

  • Co oznacza status "zakwalifikowany" po ogłoszeniu wyników rekrutacji?

Status "zakwalifikowany" oznacza pozytywne przejście elektronicznego etapu rekrutacji.  Kandydat uzyskując taki status zobowiązany jest przystąpić do kolejnego etapu rekrutacji - czyli do złożenia oryginałów wymaganych dokumentów w siedzibie właściwego Kolegialnego Zespołu  Rekrutacyjnego, w terminie wskazanym w harmonogramie rekrutacji (szczegóły na koncie kandydata w zakładce "ogłoszenia"). Dotyczy to tylko i wyłącznie kandydatów, którzy załączyli skany dokumentów do systemu rekrutacyjnego. Kandydaci, którzy przedłożyli oryginały dokumentów osobiście w siedzibie Centralnej Komisji Rekrutacyjnej są zwolnieni z tego etapu.

Niezłożenie oryginałów dokumentów w wyznaczonym terminie oznacza brak spełnienia warunków formalnych i tym samym skutkować będzie uzyskaniem decyzji o nieprzyjęciu na studia.

 

  • Kiedy należy dostarczyć dokumenty na uczelnię?

Daty przyjmowania dokumentów od kandydatów cudzoziemców określa harmonogram rekrutacji, który dostępny jest tutaj.

 

  • Czy wymagane dokumenty jestem zobowiązany dostarczyć osobiście, czy też może to zrobić w moim imieniu inna osoba? Jeśli tak, to czy konieczne są dodatkowe dokumenty?

Istnieje możliwość dostarczenia dokumentów kandydata przez inną osobę. Konieczne jest do tego pełnomocnictwo, którego wzór dostępny jest do pobrania tutaj. Pełnomocnictwa nie trzeba poświadczać notarialnie.

 

  • Co powinien zrobić kandydat, który złożył oryginały dokumentów, ale jednak chce zrezygnować ze studiów?

W takim przypadku należy złożyć pisemną rezygnację ze studiów w terminie do 30 września do odpowiedniego Kolegialnego Zespołu Rekrutacyjnego. Wzór oświadczenia dostępny jest tutaj. Kontakt z KZR znajdziesz tutaj.

 

  • Kto i kiedy może złożyć odwołanie od negatywnej decyzji Centralnej Komisji Rekrutacyjnej?

Odwołanie do JM Rektora może złożyć osoba, która otrzymała pisemną, negatywną decyzję administracyjną. Odwołanie należy złożyć w siedzibie Centralnej Komisji Rekrutacyjnej wraz z kopią decyzji o nieprzyjęciu. Wzór odwołania dostępny jest tutaj.

 

  • Czy Uniwersytet Rzeszowski dysponuje Domami Studenckimi?

Tak, istnieje możliwość zakwaterowania w jednym z pięciu domów studenckich. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie Uniwersytetu w zakładce "Student" → "Domy studenta"