Aktualności
12 rozmów na trudne czasy: historia gospodarcza w służbie współczesnym wyzwaniom – podcasty na temat historii gospodarczej
W pierwszej opublikowanej rozmowie prof. dra hab. Pawła Graty, historyka z Uniwersytetu Rzeszowskiego i prof. dra hab. Sławomira Kamosińskiego, ekonomisty i historyka gospodarczego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, dyskutowano o tym czy Państwo może być marką oraz czy istnieją marki narodowe oraz poruszono zagadnienia związane z marketingiem terytorialnym oraz strategią budowy marek narodowych i regionalnych.
Profesor Sławomir Kamosiński zaznaczył, że państwo, region, a nawet miasto mogą funkcjonować jako marka, co jest istotnym aspektem współczesnego marketingu. Marki narodowe przyciągają przedsiębiorców i turystów, jednocześnie budując lokalną dumę i kapitał społeczny. W świecie, gdzie globalne marki ustępują lokalnym, coraz więcej regionów tworzy swoje logo i promuje tożsamość kulturową – od kuchni po zabytki architektoniczne.
Dyskusja dotyczyła również wpływu polityki, globalizacji oraz innowacji na postrzeganie marek narodowych i regionalnych. Przykłady globalnie rozpoznawalnych miejsc i produktów, takich jak zamek w Bawarii czy kuchnia podlaska, ukazują, jak pozytywne stereotypy mogą wzmacniać wizerunek regionu i przyciągać odwiedzających.
Podcast jest jedną z 12 rozmów przeprowadzonych przez prof. Pawła Gratę i dr Jarosława Kinala z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Kolejne odcinki będą publikowane w 2 tygodniowych odstępach na stronie projektu (www.12rozmow.pl) oraz na kanale YouTube „12 rozmów na trudne czasy” (https://www.youtube.com/@12rozm%C3%B3w/videos). Na stronie internetowej projektu dostępne będą również transkrypcje rozmów w języku polskim i języku angielskm. Rozmowy zostaną również wzbogacone o naukowe wprowadzenia i wydane w formie książki dostępnej w Otwartym Dostępie w 2025 roku.
Rozmówcami w ramach podcastów są wybitni polscy historycy i ekonomiści z wiodących polskich uniwersytetów: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Projekt „Czego uczy nas historia gospodarcza? 12 rozmów na trudne czasy” jest realizowany przez Uniwersytet Rzeszowski w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki Ministerstwa Edukacji i Nauki RP. Wartość projektu 232 500 zł, kwota dofinansowania 209 000 zł.
Kierownikiem projektu jest dr Jarosław Kinal z Instytutu Historii Kolegium Nauk Humanistycznych UR.