Aktualności
DECYZJA NR 1/ 2023
KOMITETU OKRĘGOWEGO OLIMPIADY HISTORYCZNEJ JUNIORÓW
W RZESZOWIE
Komitet Okręgowy Olimpiady Historycznej Juniorów w Rzeszowie
po przeprowadzeniu w dniu 24 listopada 2023 r. etapu pisemnego oraz 9 grudnia 2023 r. etapu ustnego eliminacji okręgowych V OHJ,
zgodnie z Regulaminem podjął decyzję o zakwalifikowaniu do finału następujących uczestników:
1. Piotra Lechowskiego ucznia Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Jaśle (suma zdobytych punktów – 99/ w tym: za eliminacje pisemne 49, za eliminacje ustne 50 )
2. Jakuba Długosza, ucznia Szkoły Podstawowej nr 12 im Jana Pawła II w Stalowej Woli (suma zdobytych punktów – 97 / w tym: za eliminacje pisemne 47, za eliminacje ustne 50)
3. Dominika Steca, ucznia Szkoły Podstawowej nr 2 w Rzeszowie (suma zdobytych punktów – 95/ w tym: za eliminacje pisemne 45, za eliminacje ustne 50)
4. Michała Prokockiego ucznia Szkoły Podstawowej nr 23 im. Jana Pawła 2 w Rzeszowie (suma zdobytych punktów – 89/ w tym: za eliminacje pisemne 39, za eliminacje ustne 50)
Jednocześnie Komitet Okręgowy OHJ w Rzeszowie korzystając z zapisów Regulaminu OHJ zawartych w § 10. pkt 3, na podstawie rekomendacji Komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej eliminacje ustne typuje jako kandydata do eliminacji centralnych:
5. Macieja Głodowskiego, ucznia Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Kielanówce(suma zdobytych punktów - 87/ w tym: za eliminacje pisemne 39, za eliminacje ustne 48)
Laureatom serdecznie gratulujemy !
Wszystkim Uczestnikom oraz ich Nauczycielom dziękujemy za udział tegorocznej edycji Olimpiady Historycznej Juniorów oraz włożony w przygotowanie do niej trud. Mam nadzieję, że zaowocuje on w przyszłych latach świetnymi ocenami, oraz sukcesami w kolejnych edycjach Olimpiad Historycznych.
Drodzy Uczniowie i Nauczyciele!
Serdecznie zapraszamy do udziału w III edycji Olimpiady Historycznej Juniorów.
Ogólne zasady Olimpiady nie ulegają zmianie. mamy ogromną nadzieję, że tegoroczne eliminacje uda nam się przeprowadzić w sposób tradycyjny. Możliwe jednak ze względu na panującą sytuację epidemiczną konieczne będzie wprowadzenie zmian organizacyjnych na wzór rozwiązań z ubiegłego roku. O wszystkich zmianach będziemy informować na bieżąco i z wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej http://podstawowa.olimpiadahistoryczna.pl.
Na początek – eliminacje szkolne. Z tematami i wskazówkami dotyczące tego etapu można zapoznać si poniżej lub pobrać je w postaci pliku pdf klikając tutaj
ELIMINACJE SZKOLNE 2021/2022
Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).
Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.
Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.
UWAGA!
Jeśli sytuacja związana z pandemią COVID-19 uniemożliwi przeprowadzenie eliminacji szkolnych w tradycyjnej formie, Komitet Główny Olimpiady przedstawi zasady ich przeprowadzenia w trybie zdalnym (on-line).
Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować trzech uczniów, którzy uzyskali przynajmniej 30 punktów z 50 punktów.
Uwaga dotycząca punktacji: uczestnik może zdobyć maksymalnie 40 pkt za test i 10 za wypracowanie.
Wyszczególnienie |
Punkty (max.) |
Starożytność |
8 |
Średniowiecze |
8 |
Nowożytność |
8 |
XIX wiek |
8 |
XX wiek |
8 |
WYPRACOWANIE |
10 |
RAZEM |
50 |
Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:
- Przeczytaj uważnie temat zwracając uwagę na zakres terytorialny i chronologiczny pracy.
- Zwróć uwagę, czy temat wymaga zastosowania opisu, porównania, uzasadnienia, oceny itp. Jeśli w temacie jest sformułowanie np. „Przedstaw i oceń …”, to należy najpierw przedstawić najważniejsze fakty i wydarzenia, a następnie przejść do oceny. Jeżeli temat dotyczy kilku aspektów, zwróć uwagę na zachowanie odpowiednich proporcji.
- Praca powinna składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia z zachowaniem właściwych proporcji.
- We WSTĘPIE należy napisać jakiego problemu dotyczy prac oraz o jakim okresie i terytorium będziesz pisać w pracy. Czasami daty graniczne będą podane w temacie, ale wówczas należy doprecyzować z jakimi ważnymi wydarzeniami się wiążą. Pamiętaj, aby wstęp nie był zbyt długi.
- W ROZWINIĘCIU przedstaw opis/analizę opisywanego zagadnienia. Nie opisuj wszystkich faktów i wydarzeń, ale skup się na najważniejszych kwestiach, gdyż nie zdążysz napisać wszystkiego, co wiesz. Bardzo ważna jest natomiast umiejętność wyboru, czyli selekcji faktów. Pamiętaj, aby przedstawiać fakty i wydarzenia we właściwej kolejności chronologicznej, ale nie ograniczaj się do ich wymienienia – praca pisemna to nie kalendarium. Każdy fakt czy wydarzenie powinno być przedstawione z uwzględnieniem przyczyn i skutków i wiązać się logicznie z tematem. Pamiętaj o postaciach historycznych ważnych dla omawianego zagadnienia.
- W ZAKOŃCZENIU zawrzyj krótkie podsumowanie i wnioski, a jeśli temat tego wymagał – również ocenę opisywanych zjawisk/procesów historycznych.
- Pamiętaj nie tylko o stosowaniu poprawnej terminologii historycznej, ale również poprawnej polszczyzny!
- Podane przy każdym temacie publikacje mają uzupełnić twoją wiedzę i zainspirować cię do kreatywnego myślenia. Nie cytuj ich jednak w dużych fragmentach, bo to ma być twoja samodzielna praca. Jeśli chcesz przywołać jakąś cenną myśl autora danej publikacji, to podaj koniecznie jego imię i nazwisko.
- Na wypracowanie zostaną zarezerwowane w teście trzy strony, ale to nie znaczy, że musisz je całkowicie zapełnić. Każdy ma inny charakter pisma, inaczej formułuje wypowiedzi, ale liczy się wartość merytoryczna wypowiedzi, a nie jej objętość.
POWODZENIA!!!
TEMATY WYPRACOWAŃ
(uwaga: w arkuszu zostanie wskazany jeden temat)
- Powstanie Senatu w Polsce i jego funkcjonowanie w XV i XVI w.
Wskazówki bibliograficzne:
- podręczniki szkolne dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; w tym e-podręczniki
- Witryna edukacyjna Senatu RP
https://senat.edu.pl/historia/poczatki-senatu/
https://senat.edu.pl/historia/kalendarium/
https://senat.edu.pl/historia/
Noty o Senacie. Historia polskiego senatu
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/senatrp/noty2016/18.pdf
- Audycje radiowe:
Nihil novi – nic o nas bez nas
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1136535,Nihil-Novi-–-nic-o-nas-bez-nas
Przywilej mielnicki – król „przewodniczącym senatu”
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1534680
Pierwsza wolna elekcja - fundament Rzeczypospolitej Obojga Narodów
- Artykuły:
Z biblioteki sejmowej – 550 lecie Parlamentaryzmu Rzeczypospolitej https://biblioteka.sejm.gov.pl/wp-content/uploads/2019/04/folder-PL.pdf
Anna Kalinowska, Sejm i Senat – wzajemne relacje
https://www.wilanow-palac.pl/sejm_senat_wzajemne_relacje.html
Anna Kalinowska, Organizacja Sejmu w XVI wieku
https://www.wilanow-palac.pl/organizacja_sejmu_w_xvi_wieku.html
Dariusz Milewski, Renesansowe ostatki, manierystyczne inspiracje
https://mowiawieki.pl/templates/site_pic/files/Dziedzictwo_dawnej_RP_nr_02.pdf
- Przyczyny i znaczenie wojny secesyjnej w USA
Wskazówki bibliograficzne:
- podręczniki szkolne dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, w tym e- podręczniki, np. tematy: Porachunki. Wojna secesyjna
https://zpe.gov.pl/a/porachunki-wojna-secesyjna/DXfYHX8Kv
- Audycje radiowe:
Abraham Lincoln – wyzwoliciel niewolników https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1390601,Abraham-Lincoln-wyzwoliciel-niewolnikow
Zniesienie Niewolnictwa w stanach Zjednoczonych
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1037132,Zniesienie-niewolnictwa-w-Stanach-Zjednoczonych
Wojna secesyjna - najkrwawsza wojna w historii USA
- Artykuły:
Marek Korczyk, Jak gospodarka wygrała wojnę secesyjną?
https://histmag.org/Jak-gospodarka-wygrala-wojne-secesyjna-21444
Łukasz Nieroda, Przyczyny wojny secesyjnej – fakty i mity
https://histmag.org/Przyczyny-wojny-secesyjnej-fakty-i-mity-16743
Anna Stocka, Amerykańskie Południe po wojnie secesyjnej w świetle prasy warszawskiej z lat 1865–1885. „Białostockie teki historyczne” nr 12 z 2014
https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3029/1/BTH_12_2014_Stocka.pdf
- Miejsca upamiętniające wydarzenia lub postacie związane z historią Twojej najbliższej okolicy. Wybierz jedno z nich i je opisz (uwzględnij w opisie przebieg wydarzenia lub losy postaci, znaczenie dla Twojej okolicy oraz przyczyny i okoliczności upamiętnienia).
UWAGA: Przy tym temacie nie możemy podać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.