Mac Agnieszka, dr hab. prof. UR

Mac Agnieszka, dr hab. prof. UR
ORCID: 0000-0002-2670-6656
e-mail: agmac@ur.edu.pl

BIOGRAM

UZYSKANE TYTUŁY I STOPNIE NAUKOWE

Tytuł magistra w zakresie filologii germańskiej – Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 1997

Stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo – Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozprawa doktorska: Psycholinguistische Grundlagen der Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF–Unterricht als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen in der zu erlernenden Fremdsprache, 2004

Stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo – Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozprawa habilitacyjna: Textdesign und Bedeutungskonstitution im multimodalen Fernsehtext. Dramatisierungsstrategien in deutschen und polnischen Nachrichtensendungen, 2018

NAUKA

ZAKRES BADAŃ NAUKOWYCH:

  • lingwistyka tekstu
  • lingwistyka dyskursu
  • mediolingwistyka
  • kontrastywna lingwistyka tekstów medialnych
  • wybrane problemy glottodydaktyki

 

PROJEKTY NAUKOWE:

  • 2009-2010: grant Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej / Stiftung für Deutsch-Polnische Zusammenarbeit pt. Text und Stil; kierownik grantu prof. Zofia Bilut-Homplewicz, Uniwersytet Rzeszowski / Polska
  • 2011-2018: międzynarodowy projekt pt. Persuasionsstile in Europa; kierownik projektu prof. Hartmut Lenk, Uniwersytet Helsiński / Finlandia
  • 2013-2015: partner naukowy w projekcie pt. Lingwistyka mediów; projekt badawczy realizowany na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego w latach 2013-2015; grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
  • 2015-2017: realizacja projektu na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego pt. Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung

 

STYPENDIA ZAGRANICZNE I POBYTY NAUKOWO-BADAWCZE:

  • 1996-02.1997: stypendium semestralne DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej) – pobyt na Uniwersytecie w Augsburgu / Niemcy
  • 2000-07.2001: stypendium roczne DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej) – pobyt naukowo-badawczy na Uniwersytecie w Augsburgu / Niemcy
  • 2015-07.2015: stypendium DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej) – pobyt naukowo-badawczy na Uniwersytecie w Greifswaldzie / Niemcy
  • 2016-08.2016: stypendium niemieckiej fundacji Hanns-Seidel-Stiftung – pobyt naukowo-badawczy na Uniwersytecie w Greifswaldzie / Niemcy

 

INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ:

  • 2004-2012: asystent redaktorów w wydawanych przez Instytut Filologii Germańskiej Zeszytach Naukowych, Studia Germanica Resoviensia, Seria Filologiczna (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego)
  • od 2015: kolegium redakcyjne czasopisma „tekst i dyskurs – text und diskurs“ wydawanego przez Zakład Językoznawstwa Germańskiego Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego i Ośrodek Badawczo-Dydaktyczny i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacja w Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

CZŁONKOSTWO W STOWARZYSZENIACH NAUKOWYCH:

  • Stowarzyszenie Germanistów Polskich, od 2013
  • Członek zespołu założycielskiego Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacja na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego, działalność od 2011
  • Internationale Vereinigung für Germanistik, od 2009
  • Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, od 2009

 

PUBLIKACJE

MONOGRAFIE:

  • (2013) Zu den Behaltensleistungen beim Lesen fremdsprachiger Texte in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF-Unterricht. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego (311 stron)
  • (2017) Textdesign und Bedeutungskonstitution im multimodalen Fernsehtext. Dramatisierungsstrategien in deutschen und polnischen Nachrichtensendungen. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (668 stron)

 

PRACE REDAGOWANE:

  • (2010) Bilut-Homplewicz, Zofia / Mac, Agnieszka / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Text und Stil. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (575 stron)
  • (2017) Bilut-Homplewicz, Zofia / Hanus, Anna / Mac, Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung I. Textsortenfragen im medialen Umfeld. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (241 stron)
  • (2017) Bilut-Homplewicz, Zofia / Hanus, Anna / Lüger, Heinz-Helmut / Mac, Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung II. Kontrastive Ansätze im medial geprägten Kontext. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (256 stron)
  • (2020) Buk, Agnieszka / Hanus, Anna / Mac, Agnieszka / Miller, Dorota / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Tekst – Dyskurs – Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Text – Diskurs – Kommunikation. Theoretische, analytische und kontrastive Ansätze. Rzeszów: Wydawnictwo UR (766 stron)

 

ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH:

  • (2004) Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen im DaF-Unterricht. W: Herwig, Rolf (red.): Sprache und die modernen Medien / Language and the modern media. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 513–523.
  • (2006) Multimedia und Hypertext als Gestaltungsparameter in der multimedialen Lernumgebung. W: Homa, Jaromin / Wille, Lucyna (red.): Menschen – Sprachen – Kulturen. Marburg: Tectum Verlag, str. 181–192.
  • (2010) Zur Textproduktion im Fremdsprachenunterricht am Beispiel des kreativen Schreibens in ausgewählten DaF-Lehrwerken. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Mac, Agnieszka / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Text und Stil. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 555–567.
  • (2011) Nauczanie słownictwa uczniów z dysleksją na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego. W: Knieja, Jolanta / Piotrowski, Sebastian (red.): Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego. Tom 167, str. 279–294.
  • (2012) Bewertungsmittel in deutschen und polnischen Kommentarüberschriften aus kontrastiver Sicht. W: Lenk, Hartmut E.H. / Vesalainen, Mario (red.): Persuasionsstile in Europa. Metodologie und Empirie kontrastiver Untersuchungen zur Textsorte Kommentar. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 323–348.
  • (2013) Komposita als lexikalische Einheiten beim Wortschatzlernen in ausgewählten DaF-Lehrwerken. W: Grucza, Franciszek (red.): Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010. Band 19. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 77–82.
  • (2014) Die Rolle der Strategien beim Wortschatzlernen. W: Schöpe, Katrin / Belentschikow, Renate / Bergien, Angelika / Burkhardt, Armin / Ebeling, Karin (red.): Pragmantax II. Zum aktuellen Stand der Linguistik und ihrer Teildisziplinen. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 497–510.
  • (2014) Über eine Naturkatastrophe berichten: Dramatisierungsstrategien in einem multimodalen Text am Beispiel deutscher und polnischer Fernsehnachrichten. W: Antos, Gerd / Opiłowski, Roman / Jarosz, Józef (red.): Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum. Wrocław / Dresden: ATUT / Neisse Verlag, str. 193–213.
  • (2015) Komentarz i jego warianty w dzisiejszej prasie codziennej. W: Ostaszewska, Danuta / Przyklenk, Joanna (red.): Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom 5: Gatunek a granice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 304–315.
  • (2015) Fernsehnachrichtenbeiträge als Mischtextsorte: Hybridisierungsprozesse aus kontrastiver Sicht. W: Hauser, Stefan / Luginbühl, Martin (red.): Hybridisierung und Ausdifferenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse. Bern: Peter Lang Verlag, str. 161–185.
  • (2016) Online-Informieren: Zur Ausgestaltung der Textsorte Nachrichten in der Online-Tagespresse – ein kontrastiver Vergleich. W: Baechler, Coline / Eckkrammer, Eva Martha / Müller-Lancé, Johannes / Thaler, Verena (red.): Medienlinguistik 3.0 – Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web.
    Berlin: Verlag Frank & Timme, str. 179–191.
  • (2016) Zur Besonderheit der polnischen Presselandschaft und zur Stellung des Kommentars in den Tageszeitungen. W: Lenk, Hartmut E.H. (red.): Persuasionsstile in Europa II. Kommentartexte in den Medienlandschaften europäischer Länder. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 203–228 (współautorka: Iwona Szwed).
  • (2016) Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech. W: Kita, Małgorzata / Loewe, Iwona (red.): Język w telewizji. Antologia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 168–183 (przedruk).
  • (2017) Pressekommentare im Textsortennetz um die Papstwahl in polnischen Tageszeitungen. W: Lenk, Hartmut E.H. / Giessen, Hans W. (red.): Persuasionsstile in Europa III. Linguistische Methoden zur vergleichenden Analyse von Kommentartexten in Tageszeitungen europäischer Länder. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 247–262 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
  • (2017) Medienlinguistik und Interdisziplinarität. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Hanus, Anna / Mac Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung I. Textsortenfragen im medialen Umfeld. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 9–16 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Anna Hanus).
  • (2017) Interdisziplinäre Analyseperspektiven auf einen multimodalen (Medien)Text am Beispiel von Fernsehnachrichten. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Lüger, Heinz-Helmut / Hanus, Anna / Mac Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung II. Kontrastive Ansätze im medial geprägten Kontext. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 81–115.
  • (2017) Analiza mediolingwistyczna telewizyjnych serwisów informacyjnych – studium przypadku. W: Hofman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne media: Gatunki w mediach. Tom II. Lublin: Wydawnictwo UMCS, str. 77–95.
  • (2018) Multimodalna aranżacja tekstu w telewizyjnych serwisach informacyjnych na przykładzie Wiadomości TVP1. W: Hofman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne media: Media multimodalne. Tom drugi: Multimodalność mediów elektronicznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, str. 9–32.
  • (2018) Online-Diskurse in der webbasierten Nachrichtenübermittlung. W: Antos, Gerd / Opiłowski, Roman / Jarosz, Józef (red.): Online-Diskurse im interkulturellen Gefüge. Wissenstransfer, Öffentlichkeiten, Textsorten. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 137–159.
  • (2019) Badania kontrastywne nad tekstami medialnymi w kontekście ich uwarunkowań kulturowych. W: Hofman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom drugi. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, str. 61–83.
  • (2019) Zur visuellen Ausgestaltung der Nachrichtenmoderationen aus medienkulturlinguistischer Perspektive. W: Giessen, Hans W. / Lenk, Hartmut E.H. / Tienken, Susanne / Tiittula, Liisa (red.): Medienkulturen – Multimodalität und Intermodalität. Bern: Peter Lang Verlag, str. 77–98.
  • (2019) Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren der überregionalen, regionalen und lokalen polnischen Tagespresse. W: Giessen, Hans W. / Lenk, Hartmut E.H. (red.): Persuasionsstile in Europa IV. Typen und Textmuster von Kommentaren in Tageszeitungen. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, 185–209 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
  • (2019) Wolfgang Heinemann als Inspirator der Forschungs- und Bildungsstelle Text – Diskurs – Kommunikation. W: Wiktorowicz, Józef / Just, Anna / Owsiński Piotr A. (red.): Facetten der Sprachwissenschaft. Bausteine zur diachronen und synchronen Linguistik. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 51–63 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Dorota Miller, Marta Smykała, Iwona Szwed).
  • (2020) Obraz przemocy w wiadomościach telewizyjnych serwisów informacyjnych w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim. W: Hoffman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne Media. Przemoc w mediach. Tom drugi. Lublin: Wydawnictwo UMCS, str. 57–85.
  • (2020) Murals als multimodale Kommunikationsform im öffentlichen Raum: Bilder, (Kurz)Texte, Kommunikate. W: Berdychowska, Zofia / Liedtke, Frank (red.): Prägnante Kürze und mehr. Kurztexte und multimodale Kurzformen im öffentlichen Raum. Berlin u.a.: Peter Lang Verlag, str. 173–192.
  • (2020) Zum »Prinzip Perspektivierung« an der Schnittstelle zwischen Fremdsprachendidaktik und Text- und Medienlinguistik − das Schulbuch als Textsorte am Beispiel der DaF-Lehrwerke. W: Buk, Agnieszka / Hanus, Anna / Mac, Agnieszka / Miller, Dorota / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Tekst – Dyskurs – Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Text – Diskurs – Kommunikation. Theoretische, analytische und kontrastive Ansätze. Rzeszów: Wydawnictwo UR, str. 167–187 (współautorka: Marta Smykała).
  • (2020) Darstellung von Migrant*innen und Migration in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache in Polen. W: Schütze, Sylvia / Matthes, Eva (red.): Migration und Bildungsmedien. Migration und Educational Media. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, str. 227–242 (współautorka: Marta Smykała).
  • (2020) Präferenzen beim Gebrauch von persuasiven Mitteln in Kommentaren unterschiedlicher Zeitungstypen im deutsch-polnischen Vergleich. W: Lenk, Hartmut E.H. / Giessen, Hans W. (red.): Persuasionsstile in Europa. Strategie und Mittel des Überzeugens in Zeitungskommentaren aus kulturkontrastiver Sicht. Berlin: Verlag Frank & Timme, str. 101–122 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
  • (2020) Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren der überregionalen, regionalen und lokalen polnischen Tagespresse. W: Giessen, Hans W. / Lenk, Hartmut E.H. (red.): Persuasionsstile in Europa IV. Typen und Textmuster von Kommentaren in Tageszeitungen. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 185–209 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
  • (2021) Medienlinguistik und ihre Facetten. Zu den Forschungsbeiträgen von Hartmut E. H. Lenk. W: Giessen, Hans W. / Lüger, Heinz-Helmut (red.): Text-, Diskurs- und Kommunikationsforschung. Landau: Verlag Empirische Pädagogik (Schriften zur Kommunikations- und Kulturwissenschaft; Bd. 29), str. 1–22. (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed)
  • (2023) Mediolingwistyka zakotwiczona w niemieckiej tradycji badawczej. W: Loewe, Iwona (red.): Encyklopedia mediolingwistyki. Kraków: Universitas, str. 373–391 (współautorka: Anna Hanus)

 

ARTYKUŁY NAUKOWE:

  • (1998) Computer als Unterrichtsmedium. W: Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, nr 17, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 44–50.
  • (2001) Lernen in der Wissensgesellschaft. W: Studia Niemcoznawcze / Studien zur Deutschkunde. Tom XXII. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, str. 685–699.
  • (2002) Internet im Fremdsprachenunterricht als Medium zur Förderung neuer Lernkultur. W: Lingua ac Communitas. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 79–93.
  • (2003) Computerlinguistik und ihr Fachgebiet. W: Studia Germanica Resoviensia 1. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 3/2003. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 53–70.
  • (2006) Testen von Leseverstehens- und Behaltungsleistungen im DaF-Unterricht. W: Studia Germanica Resoviensia 4. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 35/2006. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 194–210.
  • (2007) Zum Verhältnis von L1 und L2 beim Lesen in L2. W: Studia Germanica Resoviensia 5. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 40/2007. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 267–285.
  • (2007) Lernförderung durch Bilder bei der Textarbeit. W: Studia Germanica Resoviensia 5. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 40/2007. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 286–304.
  • (2008) Das Konzept der Lernerautonomie im fremdsprachlichen Unterricht. W: Studia Niemcoznawcze / Studien zur Deutschkunde. Tom XXXVIII. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, str. 425–434.
  • (2008) Strategiengebrauch beim Lesen in L2. W: Studia Germanica Resoviensia 6. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 49/2008. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 188–211.
  • (2009) Zur Rolle des Lehrenden und Lernenden im autonomen Sprachunterricht. W: Studia Niemcoznawcze / Studien zur Deutschkunde. Tom XLIII. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, str. 369–380.
  • (2009) Zur Förderung der Lernerautonomie am Beispiel der Projektarbeit in den ausgewählten DaF-Lehrwerken für die Grundschule, das Gymnasium und die Oberschule. W: Studia Germanica Resoviensia 7. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 55/2009. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 223–245.
  • (2009) Einige Überlegungen zur Wortbildungslehre im fremdsprachlichen Deutschunterricht. W: Glottodidactica. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 103–115.
  • (2010) Zastosowanie badań eksperymentalnych w nauczaniu języków obcych na przykładzie przyswajania słownictwa. W: Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, nr 34. Glottodydaktyka jako nauka. Katowice: Studio noa, str. 265–274.
  • (2011) Zur Rolle der Wortbildung in ausgewählten DaF-Lehrwerken am Beispiel der Derivation. W: Zielsprache Deutsch. Eine internationale Zeitschrift für Deutsch als Fremdsprache / Deutsch als Zweitsprache. Jg. 38, Heft 1/2011, str. 3–21.
  • (2011) Zum Einsatz von authentischem Quellenmaterial im Fremdsprachenunterricht am Beispiel von Fernsehnachrichten. W: Glottodidactica. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 73–84.
  • (2011) Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech. W: Stylistyka XX. Integracja w stylistyce. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, str. 233–249.
  • (2013) Ausgewählte stilistische Handlungsmuster in deutschen und polnischen Fernsehnachrichten – eine kontrastive Untersuchung. W: Studia Germanica Gedanensia, nr 29. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, str. 38–54.
  • (2014) Textsortenvielfalt in den Fernsehnachrichten am Beispiel der öffentlich-rechtlichen Sender in Deutschland und Polen. W: Studia Germanica Gedanensia, nr 31. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, str. 140–154.
  • (2015) Wie wird das Wetter morgen? Informationsvermittlung in deutschen und polnischen TV-Wetterberichten. W: tekst i dyskurs – text und dyskurs, nr 8. Warszawa – Rzeszów, str. 103–131.
  • (2015) Modulare Formen der Berichterstattung: Textsortennetze in der deutschen und polnischen Tagespresse. W: Olszewska, Danuta / Kątny, Andrzej (red.): Studia Germanica Gedanensia, nr 33. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, str. 210–226.
  • (2016) Zu Intertextualitätsrelationen in den Kommentartexten der polnischen Tagespresse. W: Germanica Wratislaviensia, nr 141. Acta Universitatis Wratislaviensis No 3715. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, str. 267–283 (współautorka: Iwona Szwed).
  • (2018) Zu aktuellen Tendenzen des Kommentierens in der polnischen Presselandschaft. W: Stylistyka XXVII. Styl i aksjologia. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, str. 267–290.
  • (2018): Multimodale Berichterstattungsmuster in der fernsehspezifischen Nachrichtentextsorte im deutsch-polnischen Vergleich. W: tekst i dyskurs – text und dyskurs, nr 11, Warszawa – Rzeszów, str. 255–278.
  • (2020) Zwischen Information und Persuasion: Mediale Wirklichkeitskonstruktionen in Fernsehnachrichten. W: tekst i dyskurs – text und dyskurs, nr 13, Warszawa – Rzeszów, str. 311–340.
  • (2021) Pamięciotwórczy potencjał murali w przestrzeni komunikacyjnej polskich miast. W: Die Welt der Slaven, nr 66 (2021/2), str. 392–410, DOI: https://doi.org/10.13173/WS.66.2.392.
  • (2021) Kommentare zu gesellschaftlichen Themen und ihre charakteristischen Züge in ausgewählten polnischen Tageszeitungen. W: Zeitschrift für Slawistik, nr 66(1), str. 121–139, DOI: https://doi.org/10.1515/slaw-2021-0006 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
  • (2022) Multimodalna argumentacja retoryczna w konstruowaniu obrazów sytuacji kryzysowych na przykładzie newsów telewizyjnych serwisów informacyjnych. W: Res Rhetorica, nr 9 (4), str. 29–62, DOI: https://doi.org/10.31648/pj.8164.
  • (2022) Multimodalność przekazów medialnych – główne założenia analizy tekstów audiowizualnych na przykładzie telewizyjnej prognozy pogody. Perspektywa germanistyczna. W: Prace językoznawcze XXIV/4, str. 81–98, DOI: https://doi.org/10.31648/pj.8164. • (2023) Koncepcje genologiczne w badaniach Marii Wojtak oraz w ujęciach germanistycznych. W: Studia Medioznawcze, nr 24(1), str. 42–54, DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2023.1.736 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Anna Hanus).
  • (2023) Zastosowania dorobku metodologicznego Marii Wojtak w badaniach genologicznych i kontrastywnych w obszarze germanistycznym. W: Studia Medioznawcze, nr 24(1), str. 55–69, DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2023.1.737 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Anna Hanus).
  • (2023) Kreativität in Werbetexten: Zur Originalität von Markenslogans in der Kampagne zur Corona-Schutzimpfung. W: Studia Neophilologica, nr 3/2023, str. 1–27, DOI: https://doi.org/10.1080/00393274.2023.2261492.
  • (2023) Telewizyjna prognoza pogody – analiza gatunku z perspektywy diachronicznej. W: Stylistyka XXXII, str. 103–128, DOI: https:/doi.org/10.25167/Stylistyka32.2023.7.
  • (2023) Der persuasive Werbetext: Inhaltliche Argumentationsstrategien in den Slogans der Kampagne zur Corona-Schutzimpfung. W: tekst i dyskurs – text und diskurs, nr 17, str. 227–256, DOI: https://doi.org/10.7311/tid.17.2023.13.

 

RECENZJE:

  • (2002) Geni@lnie prosta nauka języka niemieckiego. Recenzja podręcznika do nauki języka niemieckiego w gimnazjum. W: Języki Obce w Szkole: Czasopismo dla nauczycieli. Nr 3/2002. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, str. 161–164.
  • (2003) Berliner Platz. Deutsch im Alltag / Niemiecki na co dzień. Recenzja podręcznika do nauki języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych. W: Języki Obce w Szkole: Czasopismo dla nauczycieli. Nr 2/2003. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, str. 171–174.
  • (2014) Luginbühl, Martin (2014): Medienkultur und Medienlinguistik. Komparative Textsortengeschichte(n) der amerikanischen „CBS Evening News“ und der Schweizer „Tagesschau“. Bern: Peter Lang Verlag, 557 stron. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 346–349.
  • (2021) Sprachwissenschaftliche Forschung in Polen und Deutschland nach der Wende: Kątny, Andrzej (2020) (red.): 30 Jahre germanistische Forschung in Polen und Deutschland. Reflexionen und Erinnerungen – Sprachwissenschaft. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 234 strony. W: Linguistische Treffen in Wrocław 20 (2021/II), str. 425–432. DOI: https://doi.org/10.23817/lingtreff.20-31.

 

INNE PUBLIKACJE:

PRZEKŁADY

  • (2009) Tłumaczenie fragmentu książki prof. Zdzisława Wawrzyniaka (1980): Einführung in die Textwissenschaft. Probleme der Textbildung im Deutschen. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tytuły tłumaczonych rozdziałów: 3.3.2. Textverstehen, 3.4. Textpragmatik, 3.4.1. Pragmatische Paraphrasierung, str. 63–71; do tomu: Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Redaktorzy: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar / Smykała, Marta. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, str. 108–115.
  • (2015) Tłumaczenie artykułu naukowego: Luginbühl, Martin (2007): Textdesign in Fernsehnachrichten. Multimodale Bedeutungskonstitution durch Sprache, Bild und Geräusch. W: Roth, Kersten Sven / Spitzmüller, Jürgen (Hrsg.): Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft mbH, str. 203–223; do tomu: Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Redaktorzy: Opiłowski, Roman / Jarosz, Józef / Staniewski, Przemysław. Wrocław / Dresden: ATUT/ Neisse Verlag, str. 163–181.
  • (2016) Tłumaczenie rozmowy z prof. Martinem Luginbühlem do publikacji: ECKKRAMMER, EVA MARTHA / LUGINBÜHL, MARTIN / SKOWRONEK, BOGUSŁAW (2016): Zum Status der Medienlinguistik. Gespräch mit Prof. Eva Martha Eckkrammer, Prof. Martin Luginbühl und Prof. Bogusław Skowronek. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 19–27.
  • (2022) Tłumaczenie artykułu naukowego: Stöckl, Hartmut (2016): Multimodalität im Zeitalter des Social Web: Eine forschungsmethodische Skizze. W: Baechler, Coline / Eckkrammer, Eva Martha / Müller-Lancé, Johannes / Thaler, Verena (Hrsg.): Medienlinguistik 3.0 – Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web. Berlin: Frank & Timme GmbH, str. 21–29; do tomu: Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego. Redaktorzy: Czachur, Waldemar / Hanus, Anna / Miller, Dorota. Wrocław – Dresden: ATUT / Neisse Verlag, str. 231–239.

 

SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

  • (2003) Bericht über das 37. Linguistische Kolloquium in Jena. W: Andrzejewski, Bolesław (red.): Lingua ac Communitas, Poznań, str. 105–107.
  • (2012) Bericht über die internationale Fachtagung Persuasionsstile in Europa. 2-3.09.2011, Universität Helsinki. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 349–351.

 

CZYNNY UDZIAŁ W KONFERENCJACH NAUKOWYCH

  • 11-12.09.1998: IX. Kongres Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu; tytuł wygłoszonego referatu: Computer als Unterrichtsmedium.
  • 11.1998: Międzynarodowa konferencja w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie: Charakter i znaczenie certyfikatów językowych w przeddzień przystąpienia Polski do Unii Europejskiej; tytuł wygłoszonego referatu: Grammatiktraining am Computer.
  • 07-04.08.2001: Międzynarodowa konferencja nauczycieli języka niemieckiego: Mehr Sprache – mehrsprachig – mit Deutsch. Lucerna / Szwajcaria; tytuł wygłoszonego referatu: Internet im Fremdsprachenunterricht als Medium zur Förderung neuer Lernkultur.
  • 25-27.09.2002: 37. Kolokwium Lingwistyczne w Jenie / Niemcy; tytuł wygłoszonego referatu: Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen im DaF-Unterricht.
  • 10-13.09.2008: 43. Kolokwium Lingwistyczne w Magdeburgu / Niemcy; tytuł wygłoszonego referatu: Die Rolle der Strategien beim Wortschatzlernen.
  • 2-8.08.2009: Międzynarodowa konferencja nauczycieli języka niemieckiego: Deutsch bewegt. Jena – Weimar / Niemcy; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Die Rolle des kreativen Schreibens in den ausgewähltenDaF-Lehrwerken; 2. Die Rolle der Wortbildung beim Wortschatzlernen am Beispiel der Derivation in ausgewählten DaF-Lehrwerken.
  • 7-9.09.2009: Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego: Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce. Uniwersytet Śląski / Sosnowiec; tytuł wygłoszonego referatu: Zastosowanie badań eksperymentalnych w nauczaniu języków obcych na przykładzie przyswajania słownictwa.
  • 07-07.08.2010: XII. Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów: Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Uniwersytet Warszawski, Sekcja nr 54: Deutsch als Fremdsprache im Wandel. Von der linguistischen Fremdsprachendidaktik zur interkulturellen Fremdsprachenpädagogik; tytuł wygłoszonego referatu: Komposita als lexikalische Einheiten beim Wortschatzlernen in ausgewählten DaF-Lehrwerken.
  • 6-8.09.2010: Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego: Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej / Lublin; tytuł wygłoszonego referatu: Nauczanie słownictwa uczniów z dysleksją na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego.
  • 2-3.09.2011: Międzynarodowa konferencja naukowa: Persuasionsstile in Europa I. Uniwersytet w Helsinkach / Finlandia; tytuł wygłoszonego referatu: Bewertungsmittel in deutschen und polnischen Kommentarüberschriften aus kontrastiver Sicht.
  • 6-8.09.2012: Międzynarodowa konferencja naukowa: Hybridisierung und Differenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse. 4. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik. Uniwersyet w Zurychu / Szwajcaria; tytuł wygłoszonego referatu: Fernsehnachrichten als Mischtextsorte: Hybridisierungsprozesse aus kontrastiver Sicht.
  • 20-21.09.2013: Międzynarodowa konferencja naukowa: Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und im polnischen Kommunikationsraum. Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Germańskiej / Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Germanistisches Institut; tytuł wygłoszonego referatu: Über eine Naturkatastrophe berichten: Dramatisierungsstrategien in einem multimodalen Text am Beispiel deutscher und polnischer Fernsehnachrichten.
  • 14-15.11.2013: Konferencja naukowa: Gatunki mowy i ich ewolucja. Gatunek a granice. Uniwersytet Śląski w Katowicach / Wydział Filologiczny / Instytut Języka Polskiego / Zakład Historii Języka Polskiego; tytuł wygłoszonego referatu: Komentarz i jego warianty w dzisiejszej prasie codziennej.
  • 01-01.02.2014: Międzynarodowa konferencja naukowa: Medienlinguistik 3.0: Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Sozial Web. 5. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik. Uniwersytet w Mannheim / Niemcy; tytuł wygłoszonego referatu: Online-Informieren: Zur Ausgestaltung der Textsorte »Nachrichten« in der online-Tagespresse – ein kontrastiver Vergleich.
  • 26-29.05.2014: Międzynarodowa konferencja naukowa: Persuasionsstile in Europa II. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuł wygłoszonego referatu: Zur Besonderheit und Stellung des Kommentars in der polnischen Presselandschaft.
  • 27-29.05.2015: Międzynarodowa konferencja naukowa: Persuasionsstile in Europa III. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Pressekommentare im Textsortennetz. Zur Spezifik der Berichterstattung in den polnischen Tageszeitungen. 2. Gibt es heute noch prototypische Kommentare? Kommentartypen und ihre charakteristischen Merkmale in der polnischen Presselandschaft (współautorki referatów: prof. Zofia Bilut-Homplewicz, dr Iwona Szwed).
  • 4-5.04.2016: Konferencja naukowa: Współczesne media – Gatunki w mediach. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Multimodalne zasoby tekstowe na przykładzie telewizyjnych serwisów informacyjnych – studium przypadku.
  • 1-3.06.2016: Międzynarodowa konferencja naukowa: Persuasionsstile in Europa IV. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Gesellschaftlich ausgerichtete Kommentare und ihre Typen in ausgewählten polnischen Tageszeitungen. 2. Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren anhand von ausgewählten polnischen Tageszeitungen (współautorki referatów: prof. Zofia Bilut-Homplewicz, dr Iwona Szwed).
  • 8-9.05.2017: Konferencja naukowa: Współczesne media – Media multimodalne. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Multimodalna aranżacja tekstu w telewizyjnych serwisach informacyjnych na przykładzie Wiadomości
  • 23-25.08.2017: Międzynarodowa konferencja naukowa: Medienkulturen – Multimodalität und Intermedialität. 7. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuł wygłoszonego referatu: Multimodale Bedeutungskonstitution in Fernsehnachrichten aus medienkulturlinguistischer Perspektive.
  • 16-17.11.2017: Międzynarodowa konferencja naukowa: Online-Diskurse im interkulturellen Gefüge. Wissenstransfer, Öffentlichkeiten, Textsorten. Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Germańskiej; tytuł wygłoszonego referatu: Online-Diskurse in der webbasierten Nachrichtenübermittlung.
  • 19-20.04.2018: Konferencja naukowa: Współczesne media – Problemy i metody badań nad mediami. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Badania kontrastywne tekstów medialnych w kontekście ich uwarunkowań kulturowych.
  • 6-8.06.2018: Międzynarodowa konferencja naukowa: Persuasionsstile in Europa V. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Präferenzen beim Gebrauch von persuasiven Mitteln in Kommentaren unterschiedlicher Zeitungstypen im deutsch-polnischen Vergleich. 2. Sprachliche Kreativität als Persuasionsstrategie in deutschen und polnischen Pressekommentaren (współautorki referatów: prof. Zofia Bilut-Homplewicz, dr Iwona Szwed).
  • 18-19.10.2018: Międzynarodowa konferencja naukowa: Text- und Diskurswelten in der massenmedialen Kommunikation – Zugänge zur Produktion, Rezeption und Wirkung von multimodalen Textformaten. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; tytuł wygłoszonego referatu: Zwischen Information und Persuasion: Mediale Wirklichkeitskonstruktionen in Fernsehnachrichten.
  • 20-21.05.2019: Międzynarodowa konferencja naukowa: ,Was man alles nicht sagen muss.’ Kurztexte und multimodale Kurzformen im öffentlichen Raum. Uniwersytet Jagielloński / Instytut Germanistyki, Kraków; tytuł wygłoszonego referatu: Murals als multimodale Kommunikationsform im öffentlichen Raum: Bilder, (Kurz)Texte, Kommunikate.
  • 4-6.10.2019: Międzynarodowa konferencja naukowa: Migration und Bildungsmedien / Migration and Educational Media. Jahrestagung der Internationalen Gesellschaft für Schulbuch- und Bildungsmedienforschung e.V. IGSBi. Pädagogische Hochschule Graubünden, Chur / Szwajcaria; tytuł wygłoszonego referatu: Darstellung von Migrant*innen und Migration in Fremdsprachenlehrwerken für Deutsch als Fremdsprache (współautorka referatu: dr Marta Smykała).
  • 6.12.2019: IV. seminarium naukowe Język w mediach. Uniwersytet Śląski / Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej, Katowice; tytuł wygłoszonego referatu: Metody analizy tekstu multimodalnego. Perspektywy i ograniczenia i mediolingwistyki kontrastywnej (współautorka referatu: dr hab. prof. UR Anna Hanus).
  • 22-23.04.2021: Konferencja naukowa: Współczesne media – Współczesne dyskursy medialne. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Dzisiaj o słońcu można było tylko pomarzyć, ale jutro… Telewizyjny dyskurs audycji informacyjnych na przykładzie prognozy pogody.
  • 15-20.08.2021: Światowy Kongres Lingwistyki Stosowanej / World Congress of Applied Linguistics: The dynamics of language, communication, and culture in the changing world. Groningen / Niderlandy; tytuł wygłoszonego referatu: News – transnational, translocal, glocal: multimodal patterns of television news reporting in inter- and intra-cultural comparison.
  • 8-11.09.2021: Międzynarodowa konferencja naukowa: 55. Kolokwium Lingwistyczne: Inter- und intrasprachliche Kontraste. Uniwersytet Rzeszowski; tytuł wygłoszonego referatu: Zum Wandel des Fernsehwetterberichts – eine diachrone Untersuchung der Textsorte aus medienlinguistischer Sicht.
  • 25-26.11.2021: XIX Konferencja Polskiego Towarzystwa Retorycznego: Retoryka racji i emocji w czasach kryzysu. Uniwersytet Warszawski, Katedra Italianistyki; tytuł wygłoszonego referatu: Wzorce retoryczne w konstruowaniu obrazów sytuacji kryzysowych na przykładzie wiadomości telewizyjnych serwisów informacyjnych.
  • 22-23.09.2022: Międzynarodowa konferencja naukowa: Historia i styl. Uniwersytet Opolski, Instytut Językoznawstwa; tytuł wygłoszonego referatu: Telewizyjna prognoza pogody – analiza gatunku z perspektywy diachronicznej.
  • 29-09.2022: Internationale Tagung / Międzynarodowa konferencja: Norm – Fehler – Innovation / Norma – Błąd – Innowacja. Uniwersytet Wrocławski, Institut für Germanistik Universität Wrocław / Instytut Filologii Germańskiej; tytuł wygłoszonego referatu: Kreativität in Werbetexten: Zur Originalität von Markenslogans in der Impfkampagne zur Corona-Schutzimpfung.
  • 12.2022: IX mediolingwistyczne seminarium naukowe „Język w mediach”: Koncepcje Marii Wojtak w badaniach mediolingwistycznych; Uniwersytet Warszawski / Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Warszawa; tytuł wygłoszonego referatu: Koncepcje Marii Wojtak w germanistycznych badaniach mediolingwistycznych i kontrastywnych (współautorki referatu: Zofia Bilut-Homplewicz i Anna Hanus).
  • 20-21.04.2023: Konferencja naukowa: Współczesne media – dziennikarstwo w czasach kryzysów. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Medialny obraz kryzysu na przykładzie okładek tygodników opiniotwórczych na temat wojny w Ukrainie – ujęcie kontrastywne niemiecko-polskie.
  • 05-1.06.2023: Międzynarodowa konferencja naukowa: EUROPHRAS 2023: New Trends in Phraseology: Languages and Cultures in Comparison. Uniwersytet w Mediolanie / Università degli Studi di Milano / Włochy; tytuł wygłoszonego referatu: Tierphraseologismen in der Beschreibung ausgewählter menschlicher Eigenschaften im deutsch-polnischen Vergleich.
  • 14-16.09.2023: Międzynarodowa konferencja naukowa: Argumentation, Persuasion und Manipulation in Medientexten und -diskursen / Argumentacja, perswazja i manipulacja w tekstach i dyskursach medialnych. 9. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Germanistyki; tytuł wygłoszonego referatu: Argumentieren im multimodalen Text: Eine diskurslinguistische Analyse von Schlagwörtern und Schlagbildern auf den Titelseiten von Nachrichtenmagazinen zum Ukraine-Krieg – ein deutsch-polnischer Vergleich.
  • 12-14.10.2023: Międzynarodowa konferencja naukowa z okazji stulecia germanistyki na Uniwersytecie w Sofii 100 Jahre Germanistik an der Universität Sofia: Wege und Umwege zum Wandel, Uniwersytet Sofijski / Bułgaria; tytuł wygłoszonego referatu: ‘Auf jeden Regen folgt auch Sonnenschein’. Wandlungsprozesse von Medientexten am Beispiel des Fernsehwetterberichts.
  • 26-28.10.2023: Międzynarodowa konferencja naukowa: Język niemiecki narzędziem budowania perspektyw europejskich. POLSKO-UKRAIŃSKO-NIEMIECKIE WARSZTATY PRZYSZŁOŚCI / Mit der deutschen Sprache europäische Perspektiven entwickeln. Ein polnisch-ukrainisch-deutscher Zukunftsworkshop; Uniwersytet Rzeszowski, Katedra Germanistyki i Katedra Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Neofilologii; tytuł wygłoszonego referatu: Zum gegenwärtigen Status der Studiengänge Germanistik und Angewandte Linguistik in Polen.

 

DYDAKTYKA

NAUCZANE PRZEDMIOTY:

  • Uniwersytet Rzeszowski (Instytut Filologii Germańskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny – studia III stopnia / doktoranckie): metodyka nauczania języka niemieckiego (wykłady, ćwiczenia), dydaktyka języka niemieckiego na 1. i 2. etapie kształcenia (ćwiczenia), technologia informacyjna w szkole (wykłady, ćwiczenia), najnowsze tendencje w nauczaniu języków obcych (ćwiczenia), przedmioty w ramach praktycznej nauki języka niemieckiego (ćwiczenia), gramatyka języka niemieckiego (ćwiczenia), przygotowanie do pisania pracy dyplomowej (ćwiczenia), seminarium dyplomowe, wykład monograficzny.
  • Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Tarnobrzegu, sekcja języka niemieckiego: przedmioty w ramach praktycznej nauki języka niemieckiego (ćwiczenia), seminarium dyplomowe.

 

UDZIAŁ W ZAGRANICZNYCH STAŻACH I WIZYTACH NAUKOWYCH:

  • 10-14.05.2010: pobyt na Uniwersytecie w Lublanie / Słowenia w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Univerza v Ljubljani, Department of German with Dutch and Swedish / The Faculty of Arts)
  • 9-13.05.2011: pobyt na Uniwersytecie w Lublanie / Słowenia w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Univerza v Ljubljani, Department of German with Dutch and Swedish / The Faculty of Arts)
  • 20-24.06.2011: pobyt na Uniwersytecie Koblenz-Landau / Niemcy w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Universität Koblenz-Landau, Institut für fremdsprachliche Philologien)
  • 7-18.05.2012: pobyt w Instytucie Herdera na Uniwersytecie w Lipsku / Niemcy (Herder-Institut / Universität Leipzig) w ramach programu Budowa potencjału dydaktycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego na poziomie europejskim; projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
  • 11-15.06.2012: pobyt na Uniwersytecie w Grazu / Austria w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Karl-Franzens-Universität, Geisteswissenschaftliche Fakultät / Institut für Germanistik)
  • 3-13.10.2012: pobyt w Instytucie Germanistyki na Wydziale Studiów Europy Centralnej, Wschodniej i Północnej na Uniwersytecie British Columbia w Vancouver / Kanada (Department of Central, Eastern and Northern European Studies CENES University of British Columbia / Vancouver); w ramach programu: UR – nowoczesność i przyszłość regionu, projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
  • 20-24.05.2013: pobyt na Uniwersytecie w Lublanie / Słowenia w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Univerza v Ljubljani, Department of German with Dutch and Swedish / The Faculty of Arts)
  • 4-10.10.2015: pobyt w Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Departement Angewandte Linguistik (Institut für Übersetzen und Dolmetschen), Winterthur / Szwajcaria; w ramach programu: UR – nowoczesność i przyszłość regionu, projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

PODNOSZENIE KWALIFIKACJI

  • 26-30.08.2019: Executive Training Institute, Malta; kurs „Fluency & Language Development for Educational Staff”; w ramach projektu: „Jednolity Program Zintegrowany Uniwersytetu Rzeszowskiego – droga do wysokiej jakości kształcenia” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet IV: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
  • 16-26.09.2021: Kurs szkoleniowy w Atlantic Language Galway / Irlandia; w ramach projektu: „Jednolity Program Zintegrowany Uniwersytetu Rzeszowskiego – droga do wysokiej jakości kształcenia” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet IV: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
  • 28.04-10.05.2022: Kurs szkoleniowy w Inlingua Language School Edinburgh / Szkocja – Projekt POWER „Jednolity Program Zintegrowany Uniwersytetu Rzeszowskiego droga do wysokiej jakości kształcenia” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet IV: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.

 

PEŁNIONE FUNKCJE I PRACE ORGANIZACYJNE

  • od 2019 kierownik Katedry Lingwistyki Stosowanej i kierownik kierunku lingwistyka stosowana
  • kierownik sekcji języka niemieckiego w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Tarnobrzegu w latach 2004-2010
  • członek zespołu założycielskiego Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacja na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego, działalność w ośrodku od roku 2011
  • współorganizacja międzynarodowych konferencji językoznawczych Text und Stil (2009) i Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung (2015) oraz Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia Germanistów Polskich Gegenwart und Zukunft der Auslandsgermanistik (2013)
  • współorganizacja międzynarodowej konferencji naukowej: Język niemiecki narzędziem budowania perspektyw europejskich. POLSKO-UKRAIŃSKO-NIEMIECKIE WARSZTATY PRZYSZŁOŚCI / Mit der deutschen Sprache europäische Perspektiven entwickeln. Ein polnisch-ukrainisch-deutscher Zukunftsworkshop; 26-28.10.2023, Uniwersytet Rzeszowski, Katedra Germanistyki i Katedra Lingwistyki Stosowanej / Instytut Neofilologii
  • współorganizacja licznych wykładów gościnnych dla pracowników, doktorantów i studentów Instytutu Filologii Germańskiej, Katedry Lingwistyki Stosowanej
  • udział w realizacji projektu POWER w Katedrze Lingwistyki Stosowanej / Uniwersytet Rzeszowski; koordynacja szkoleń dla studentów w latach 2018-2022

 

NAGRODY i WYRÓŻNIENIA

  • nagroda specjalna Dyrektora Zespołu Kolegiów Nauczycielskich w Tarnobrzegu za osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej, 2009