dr hab. Agnieszka Lech-Bińczycka, prof. UR
dr hab. Agnieszka Lech-Bińczycka, prof. UR
Kolegium Nauk Humanistycznych
Instytut Sztuk Pięknych
Zakład Grafiki Warsztatowej i Teorii Sztuki
Kontakt: alech@ur.edu.pl
Prowadzone przedmioty: Historia grafiki, Podstawy widzenia artystycznego, Podstawy grafiki warsztatowej – druk wklęsły
BIOGRAM:
Urodzona w 1984 roku. Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych, specjalizacja: grafika warsztatowa (wklęsłodruk). Dyplom z wyróżnieniem w 2008 roku w pracowni Prof. Włodzimierza Kotkowskiego. Stypendystka Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza (2008). W 2011 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pracownia Prof. Henryka Ożoga). Od roku 2012 zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, od 2020 roku na stanowisku profesora UR w Instytucie Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi wykłady z historii grafiki oraz zajęcia w pracowni druku wklęsłego. Brała udział w ponad 100 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. Autorka tekstów i artykułów o grafice i jej historii publikowanych w roczniku „Warstwy”; artykułu „Autoportret - narzędzie potwierdzenia tożsamości czy dowód jej braku?” (w:) „Człowiek - podmiot - osoba. Eseje z filozofii człowieka”, Rzeszów 2019, jak również wykładów m.in. z okazji 100 rocznicy urodzin Jerzego Panka. Jerzy Panek - Grafik z Tarnowa, Muzeum w Tarnowie (2018) oraz „Melanż z akwafortą - historia kilku związków” na 2 Ogólnopolskim Sympozjum Grafiki Artystycznej „Przestrzenie Grafiki - Koegzystencja”, Rzeszów 2016. Współorganizatorka konferencji „Inspiracje japońskie w grafice” (ISP UR 2023).
OSIĄGNIĘCIA:
Wystawy zbiorowe (wybór):
2023
- 21. Biennale Internationale de la Gravure de Sarcelles / Francja
- The First International Biennal of Miniature Graphics And Drawings, IBMB, Bitola / Północna Macedonia
- Wystawa Finałowa III Ogólnopolskiego Konkursu z cyklu Nowe Sytuacje, Uchwycenia, Galeria Apteka Sztuki, Warszawa / Polska
- 18. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki Polska – Łódź 2023
- The 12th Kochi International Triennial Exhibition of Prints, The Tosa-washi International Committee, Ino-cho Paper Museum, Kochi / Japonia
- 22th International Print Biennial Varna, Varna City Art Gallery, Varna / Bułgaria
- Panopticum 1.0 / Curator’s Choice, Bimer House Gallery, Warszawa / Polska
- Sic, wystawa indywidualna, Pragaleria, Warszawa / Polska
2022
- Ogólnopolskie Biennale Sztuki - 47. Salon Zimowy, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” Radom / Polska
- IX Edycja Konkursu na Ekslibris im. Klemensa Raczaka „Ekslibris 2022”, Galeria Atanazego, Poznań / Polska
- Grafika gór – Geo. Migracje transgraficzne, Galeria Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach / Polska
- Ja-Ona, Ja-On, Miejska Galeria Sztuki MM, Chorzowskie Centrum Kultury, Chorzów / Polska
- XIII Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris. Gliwice-Cieszyn. 2022, Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach / Polska
- OKKSa 2021, Akademia Lubrańskiego w Poznaniu / Polska
- 1st International GCB-MiniPrint 2022, Graphik-Collegium Berlin, STUDIO BILDENDE KUNST, Berlin / Niemcy
- IPC International Mini Print, NTNU Teh-Chun Art Gallery, Taiwan
- III Ogólnopolski Konkurs Grafiki Artystycznej Grafiteka 2022. Galeria DAP – OWZPAP, Warszawa / Polska
- 7 Graphic Art Biennial of Szeklerland / Rumunia
- VIII Bienal Internacional de Grabado Aguafuerte, The Exhibition Hall of the Palacio Pimentel in the Provincial Council of Valladolid / Hiszpania
- XVIII Międzynarodowy Konkurs Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu – Ostrów Wielkopolski 2019, Muzeum Miasta Ostrowa / Polska
- The Fifth International Biennial of Printmaking, Čačak / Serbia
- International Biennial Print Exhibit: 2022 R.O.C, National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung / Tajwan
- Żebro Ewy, Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki”, Kielce / Polska
- transPRINT 2 RZ/SZ, Wystawa Polskiej Grafiki Współczesnej, Galeria R+, Akademia Sztuki w Szczecinie / Polska
- The International exhibition of prints and artist’s books in Rijeka — GraficaRi, Kortil Gallery in Rijeka / Chorwacja
2021
- 10th International Graphic Triennial - Bitola 2021, Macedonia Północna
- 21th International Print Biennial Varna, Varna City Art Gallery, Bułgaria
- Second International mini print Triennial «Intaglio», CAC «White World», Kyiv/Ukraina
- Third International Print Biennale, Yerevan 2021, The Museum of the National Centre for Aesthetics, Armenia
- 2. Międzynarodowe Triennale Grafiki w Cieszynie
- Ogólnopolskie Biennale Sztuki - 46 Salon Zimowy, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” - Radom
2020
- 5th International Ex Libris Exhibition Skopje / Macedonia Północna
- International Triennial of Ex libris and Small Format Print Graphic, World Culture Heritate - Ekaterinburg / Rosja
- Maxi Print Berlin 2020, Galerie Heike Arndt DK - Berlin/ Niemcy
- The International Biennial of Miniature Art - Timisoara / Rumunia
- VI Edition Biennale di Grafica Contemporanea Premio Diego Donati - Perugia / Włochy
- 17. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
- International Virtual Engravist Printmaking Bienal - / Turcja
- 6th Graphic Art Biennial - Szeklerland / Rumunia
- Athens Open art, Art Number 23, Thissio - Ateny / Grecja
- VII Bienal Internacional de Grabado Aguafuerte - / Hiszpania
- transPrint 2, Contemporary Polish & Greek Printmaking Exhibition, Municipal Gallery of Cyclades – Siros / Grecja
2019
- Bucharest International Print Biennale – Bucharest / Rumunia
- Maxi Print Berlin, Galerie Heike Arndt DK-– Berlin / Niemcy
- II Ogólnopolski Konkurs Grafiki Artystycznej Grafiteka – Warszawa
- Second International Print Biennale – Yerevan / Armenia
- 20th International Print Biennial - Varna / Bułgaria
- 7th Guanlan International Print Biennial - Guanlan / Chiny
2018
- 10 Triennale Grafiki Polskiej - Katowice
- IV International Biennial of Nude „Marko Gregović“ – Montenegro / Czarnogóra
- Ex libris International Competition - Varna / Bułgaria
- International Biennial Print Exhibit ROC, National Taiwan Museum of Fine Arts - / Taiwan
2014
- „10 lat minęło... Najlepszy dyplom 2004–2014”, Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
- „Grafika jest kobietą. Grafika polska XX i XXI wieku”, MCSG w Krakowie
- XV Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu - Ostrów Wielkopolski
2013
- Międzynarodowe Triennale Grafiki Kraków - Stambuł / Turcja
- The 17th International Print Biennial, „Boris Georgiev” - Varna / Bułgaria
2012
- 8 Triennale Grafiki Polskiej, Galeria Sztuki Współczesnej BWA – Katowice
- 7 Międzynarodowe Triennale Grafiki - Bitola / Republic of Macedonia
2011
- „Agnieszka Lech-Bińczycka. Grafika”, Galeria Lamelli – Kraków
- „Dotyk”, Galeria Klimy Bocheńskiej – Warszawa
2010
- „W stronę dawnych Mistrzów…”, Gabinet Rycin BUW – Warszawa
- Międzynarodowe Triennale Grafiki, Horst Janssen Museum Druckfrisch. Grafika młodych twórców polskich i austriackich - Oldenburg / Wiedeń
2009
- 6 Ogólnopolskie Biennale Grafiki Studenckiej, Galeria Miejska Arsenał – Poznań
- 7 Triennale Grafiki Polskiej – Katowice
- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, Bunkier Sztuki – Kraków
2008 – Kulisiewicz i Jego stypendyści, Galeria Przy Van Gogha - Warszawa
Nagrody i wyróżnienia:
2023
- Fourth International Print Biennale Yerevan 2023, A center of Printmaking in the Region, Jerewań / Armenia - I Nagroda
- 3rd International Biennial of Engraving and Sculpture -Celommi Prize 2023, Castello Della Monica, Teramo / Włochy - II Nagroda
- Fourth International Print Biennale Yerevan 2023, A center of Printmaking in the Region, Jerewań / Armenia - I Nagroda
- 3rd International Biennial of Engraving and Sculpture - Celommi Prize 2023, Teramo / Włochy - II Nagroda
2022
- 5th International “Guadalupe Posada” Print Contest, Museo José Guadalupe Posada / Meksyk - Wyróżnienie
- 5th International “Guadalupe Posada” Print Contest 2022, Museo José Guadalupe Posada / Meksyk -
Wyróżnienie
2020
- 5th International Ex Libris Exhibition - Skopje / Macedonia - III Nagroda
- „Obraz, Grafika, Rzeźba, Rysunek Roku 2019-2020”- Rzeszów - Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa
2019
- II Ogólnopolskim Konkursie Grafiki Artystycznej Grafiteka – Warszawa - Wyróżnienie
2018
- „Obraz, Grafika, Rzeźba, Rysunek Roku 2018” – Rzeszów - III Nagroda
2010
- „W stronę dawnych Mistrzów”, Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego - Wyróżnienie
- Przegląd Sztuki Młodych, Podkarpacki Festiwal Sztuki – Rzeszów - III Nagroda
2009
- II Ogólnopolskie Triennale Granice Rysunku – Rzeszów - Wyróżnienie Przewodniczącego Jury
CHARAKTERYSTYKA TWÓRCZOŚCI / INSPIRACJE:
„U schyłku XIX wieku, głównie dzięki odkryciu grafiki japońskiej przez zachodnich artystów, pojawił się prąd, którego siłę oddziaływania porównywano z odkryciem rzeźb antycznych, przez twórców doby renesansu. Patrząc z perspektywy czasu, trudno przecenić wpływ kultury japońskiej, na sztukę przełomu XIX i XX stulecia, gdyż na okres ten przypada chyba najmocniej akcentowane „japonizowanie” dzieł, przez artystów niemal w całej Europie. Sto lat później w dalszym ciągu kultura japońska, jest obecna w naszym otoczeniu. Wnikając w przestrzeń życia codziennego, jest już zupełnie naturalnym zjawiskiem, które oswoiliśmy, i do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić.
Nie mniej jednak moja fascynacja Krajem Kwitnącej Wiśni, nie do końca ma źródła w kulturze współczesnej, gdyż przede wszystkim zawdzięczam ją (XVIII-XIX wiecznym) drzeworytom wielobarwnym. To właśnie te same grafiki, które kiedyś zachwyciły m.in. Gauguina, Lautreca, Mary Cassatt a później Wyspiańskiego, Weissa czy Wyczółkowskiego, ukształtowały też moją wrażliwość i wyobrażenie o kulturze Japonii. Dzięki grafikom Harunobu, Utamaro oraz Kuniyoshi odkryłam całe bogactwo środków takich jak dekoracyjny układ form, asymetria czy aktywna rola pustej przestrzeni. Artyści ukiyo-e w kadrach drzeworytu przenosili odbiorcę w sferę nieograniczonej wyobraźni. Dokonywali tego rezygnując z dosłowności nieokrytego ciała na rzecz tkanin i ich układu. Znaczące stały się dla mnie wyrafinowane formaty wąskich pionowych kompozycji, ich monumentalna forma, gdzie twórcy przedmiotem badań uczynili draperię szat i skrywające się w nich ciało, a jednocześnie istotne dla nich stały się wewnętrzne przeżycia portretowanej postaci, stojących, będących w ruchu czy np. zajętych codzienną toaletą.
Poza ukazywaniem japońskiego ubioru i interpretacją zasad kompozycji, jest też dialog z inną duchowością, koegzystencja kultur przecież tak różnych od siebie, autonomicznych, a jednocześnie posiadających naturalną cechę syntezy, w wyniku której możliwe jest operowanie obrazem zawierającym w sobie zarówno pierwiastek sztuki japońskiej i antyku”.
PRACA DYDAKTYCZNA:
Historia grafiki
Program historii grafiki obejmuje zagadnienia związane z grafiką artystyczną, technikami oraz twórcami wraz ze wskazaniem warunków społecznych, kulturowych, w których się rozwijała. Obrazuje przemiany zachodzące w grafice na przestrzeni dziejów sztuki. Prezentuje główne nurty i tendencje, najważniejsze ośrodki, szkoły, jak i niezależnych artystów, których dokonania wpłynęły w znaczący sposób na kształtowanie się stylu danej epoki. Autorski program z roku na rok ulega modyfikacjom, by w sposób bardziej kompletny i interesujący przybliżyć studentom problematykę przedmiotu.
Podstawy grafiki warsztatowej - druk wklęsły
Program nauczania przedmiotu oparty jest na przekazywaniu i utrwalaniu podstawowych zagadnień i wiedzy na temat grafiki artystycznej, jako indywidualnej formy wypowiedzi umożliwiającej uzyskanie odbitki graficznej (oryginalnego dzieła graficznego), będącego wynikiem zbieżności zamysłu twórczego i wrażliwości z wiedzą warsztatową, a także umiejętnością powielania tego dzieła w określonej liczbie egzemplarzy. Metody nauczania związane są ściśle z indywidualnymi predyspozycjami poszczególnych studentów, w związku z tym realizację programu cechuje znaczna elastyczność uwzględniająca szereg indywidualnych odniesień i uwarunkowań. Poza dążeniem do uzyskania biegłości technicznej istotne jest kształtowanie umiejętności i świadomości artystycznej studenta.
GALERIA PRAC: