dr Justyna Łuczaj-Salej

Justyna Łuczaj-Salej_zdjecie.jpg [86.67 KB]

dr Justyna Łuczaj-Salej

Kolegium Nauk Humanistycznych
Instytut Sztuk Pięknych
Zakład Grafiki Projektowej i Multimediów

Kontakt: jluczaj@ur.edu.pl


Prowadzone przedmioty:
Działania interdyscyplinarne, Multimedia

BIOGRAM:

Absolwentka Państwowego Liceum  Sztuk Plastycznych w Krośnie, Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, Wydziału Reżyserii PWSTViT w Łodzi. Studentka V r. Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich w PWSFTViT w Łodzi. Reżyserka, scenarzystka, producentka tv, malarka, asystentka w Instytucie Sztuk Pięknych UR.


Ważniejsze realizacje:

- ”T.Rickster” etiuda fabularna 27’ Nagroda Specjalna SFP na FPFF w Gdyni,
- „Archiwum istnień” film dokumentalny 54’ prod. TVP S.A. (scenariusz i reżyseria, pokazywany m.in. na NYPFF w Nowym Jorku, dotacja Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej),
- „Dziki obiad Łukasza Łuczaja” – serial dokumentalno -kulinarny dla Canal+ (scenariusz, reżyseria, produkcja),
- „Karpaty Dyzajn” serial dokumentalno - lifestylowy dla Canal+ (scenariusz, reżyseria, produkcja),
- „Dziura”36’ film eksperymentalny zrealizowany na wystawę Życie. Instrukcja - Zachęta Galeria Narodowa (scenariusz, reżyseria, scenografia, kostiumy, charakteryzacja);  Allachu Akbar (scenariusz, reżyseria, montaż, scenografia, kostiumy, charakteryzacja)
- Indywidualna retrospektywna wystawa malarstwa - Szklarnia Szkoły Filmowej w Łodzi 2016
- Fragment filmu „Koński ogon” pokazywany był na najbardziej prestiżowych targach filmowych w Europie -  Marché du Film - Festival de Cannes, jako jeden z pięciu filmów reprezentujących Polskę.


Obecnie pracuje nad pełnometrażowym debiutem fabularnym „Koński ogon” (scenariusz i reżyseria). Producentem filmu jest Studio Filmowe Indeks w Łodzi. Film otrzymał dofinansowanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Film znajduje się w postprodukcji, planowana premiera 2022.

 

CHARAKTERYSTYKA TWÓRCZOŚCI / INSPIRACJE:

W filmie interesuje mnie przede wszystkim żywy proces, bez sztywno określonego rezultatu, którego najistotniejszym elementem jest praca z aktorami nieprofesjonalnymi, badanie możliwości rozwoju języka filmowego i przekraczania granic gatunków filmowych.  Główne inspiracje filmowe – Robert Bresson i Pier Paolo Pasolini. Zajmuję się również malarstwem. Malarstwo dla mnie to energia koloru. Za pomocą koloru oraz uproszczonych form przedstawiających staram się wyrażać uczucia. Stosuję technikę olejną na płótnie (duże formaty). Kładę wiele laserunkowych warstw, aby uzyskać ostatecznie właściwie brzmienie koloru. Najważniejsze inspiracje Miriam Cahn, Susan Rothenberg, Mark Rothko.

 

PRACA DYDAKTYCZNA:

Na zajęciach przekazuję studentom wiedzę z zakresu filmu (przedmioty Multimedia; Działania interdyscyplinarne). Począwszy od zagadnień związanych z pisaniem scenariusza, scenopisu, przygotowaniem storyboardu aż do działań praktycznych – praca z kamerą, inscenizacja, montaż. Nasze działania filmowe poprzedzone są analizą fragmentów filmów pod kątem elementów języka filmowego oraz użytych środków filmowych. Formy filmowe, które powstają na zajęciach mają charakter artystyczny (np. surrealistyczny program kulinarny, mocumentary, teledysk, found footage, portret filmowy, felieton wizualny) i reklamowy (np. reklama społeczna, reklama teaserowa). Prowadzę również cykl wykładów monograficznych p.t. „Creating a film world: The evolution of film language.”



GALERIA PRAC: