mgr Katarzyna Tereszkiewicz


mgr Katarzyna Tereszkiewicz

Kolegium Nauk Humanistycznych Instytut Sztuk Pięknych
Zakład Grafiki Warsztatowej i Teorii Sztuki

Kontakt: katereszkiewicz@ur.edu.pl

Prowadzone przedmioty: Podstawy grafiki warsztatowej - druk płaski


BIOGRAM:
Katarzyna Tereszkiewicz – urodzona w 1996 roku w Rzeszowie. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Rzeszowie oraz kierunku grafika w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Laureatka Nagrody Rektora dla najlepszego studenta Uniwersytetu Rzeszowskiego. Aktualnie doktorantka na tej samej uczelni. Tworzy w dziedzinie grafiki warsztatowej, malarstwa, fotografii. Laureatka kilku nagród oraz uczestniczka około 60 wystaw zbiorowych krajowych i zagranicznych, m. in. w Rumunii, Bułgarii, Japonii, Serbii, Francji, Norwegii. Organizatorka i uczestniczka warsztatów, plenerów i innych projektów graficznych/artystycznych dla dzieci i dorosłych.

OSIĄGNIĘCIA:
Laureatka kilku nagród m.in.

2022 - Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego - Nagroda dyrektor Galerii Sztuki Wozownia
2020 - International Senefelder Stiftung Award - Nagroda specjalna

 

Uczestniczka ok. 60 wystaw krajowych i zagranicznych, m. in.
2022

- IPC International Mini Print - / Tajwan
- Art and Life, Art and Life 2, Wela Art Gallery – Gasny / Francja
- Graphic Art Biennale of Szekerland - Szekrland / Rumunia - I. Biennale Sztuki VIA CARPATIA - Stary Sącz
- Srebrny Czworokąt

2021
- Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat, Przemyśl; 2021
- 10. Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w Grafice” - Toruń - Awagami International Miniature Print Exhibition - / Japonia
- Art and Life, Art and Life 2, Wela Art Gallery – Gasny / Francja
- International Print Biennale - Varna / Bułgaria

2020
- 17. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki - Łódź
- Międzynarodowe Biennale Miniatury Częstochowa 2020, 2022
- Biennial of Miniature Art – Timișoara 2020, 2022 - Senefelder Award 2020 - / Niemcy

2019
- XVII Międzynarodowy Konkurs Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu Ostrów Wielkopolski 2019
- HIT- og AVTRYKK-festivalen - Norwegia,
- The State of - USA, Wielka Brytania, Kanada;
- Kettos Portre – Węgry
- LITHO-Kielce 2018, 2021


Uczestniczka plenerów, warsztatów i rezydencji krajowych i zagranicznych, m.in.

2022
- Istanbul Artist Residency – Istambul / Turcja
- Międzynarodowy plener malarski „eNRA”, 2021, 2022 / Słowacja
- XV Międzynarodowy plener malarski - sympozjum kultur lokalnych - Stary Sącz
- Polsko-węgierskie warsztaty graficzne „Portret podwójny” – Miszkolc / Węgry

 

CHARAKTERYSTYKA TWÓRCZOŚCI:
Grafika warsztatowa to dla mnie sposób ukazania relacji czasu i otoczenia. Ważne jest dla mnie uchwycenie momentu, zapisanie go za pomocą środków graficznych. Inspiracją staje się wszystko, co zawiera w sobie jakąś historię, co przykuwa wzrok i może być podstawą do dalszych badań. W pracach wykorzystuję różne techniki: zarówno te z dziedziny druku płaskiego, jak i wklęsłego, czy wypukłego, często łącząc je razem w poszukiwaniu odpowiednich wartości plastycznych.

Malarstwo jest dla mnie osobistym zapisem emocji. Każda warstwa, którą umieszczam na płótnie, daje mi możliwość wyrażenia się poprzez kolor, strukturę czy formę i przekazania tego co czuję. W taki sposób obraz staje się dla mnie swego rodzaju notatnikiem, w którym znajduje się wszystko, co odniosło na mnie w jakiś sposób wpływ. Przez video i fotografię przekazuje moją interpretację otoczenia. Lubię obserwować, uwieczniać emocje i wydarzenia, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Te cyfrowe formy zapisu są też często dla mnie początkiem, medium, które wykorzystuję do dalszych realizacji w grafice czy malarstwie.

 

PRACA DYDAKTYCZNA:
W pracy dydaktycznej na pierwszym etapie kontaktu studentów z grafiką warsztatową staram się przekazywać podstawową wiedzę technologiczną i pokazywać, jak można dostosować ją do swoich potrzeb. Podstawowym założeniem Pracowni Druku Płaskiego i Litografii jest bowiem rozwijanie artystycznej wrażliwości studenta, dlatego też studenci mają możliwość eksperymentowania w zakresie techniki czy tematu. Ważnym elementem dydaktyki jest dla mnie również szacunek dla indywidualności studentów i ich działań oraz konstruktywna rozmowa/korekta na każdym etapie pracy.