Strategia rozwoju
STRATEGIA ROZWOJU KOLEGIUM NAUK HUMANISTYCZNYCH UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO NA LATA 2021-2030
Misja
Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego to jednostka akademicka dobrze rozpoznawalna w kraju i poza jego granicami, prowadząca badania naukowe i działalność artystyczną w dyscyplinach humanistycznych oraz dyscyplinach sztuki, rozwijająca badania interdyscyplinarne, kształcąca profesjonalne kadry zawodowe, pełniąca istotną rolę kulturotwórczą. Członkom wspólnoty akademickiej Kolegium przyświecają idee dążenia do prawdy i poszanowania wolności, przestrzegania wartości humanistycznych, pielęgnowania tożsamości historyczno-kulturowej regionu, kraju i Europy oraz troski o przyjazne warunki pracy, nauki i rozwoju zawodowego.
Wizja
Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego to jednostka akademicka o ustalonej renomie w krajowym i międzynarodowym obiegu naukowym, realizująca przełomowe badania w coraz większej liczbie dyscyplin humanistycznych oraz sztuki, w tym badania interdyscyplinarne, prowadząca na najwyższym poziomie kształcenie kadr zawodowych, pełniąca istotną rolę kulturotwórczą w kraju i poza jego granicami. Członkowie wspólnoty akademickiej Kolegium pielęgnują idee dążenia do prawdy i poszanowania wolności, przestrzegają uniwersalnych wartości humanistycznych i obyczajów akademickich, realizują postulaty doskonałości naukowej, dydaktycznej i artystycznej oraz tworzą przyjazne warunki pracy, nauki i rozwoju zawodowego.
UWAGI WSTĘPNE:
1. Strategia Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego wpisuje się w Strategię Rozwoju Uniwersytetu Rzeszowskiego na lata 2021-2030 i jest wynikiem:
a) doświadczeń wypływających z funkcjonowania jednostek wchodzących w skład Kolegium,
b) analiz i dyskusji przeprowadzanych w gremiach wchodzących w skład Kolegium.
2. Założenia ogólne:
a) Kolegium Nauk Humanistycznych stanowi tę część Uniwersytetu Rzeszowskiego, która w największym stopniu odpowiada za pełnienie przez Uniwersytet kulturotwórczej roli w województwie podkarpackim, kształci regionalnych liderów, zapewnia kadry instytucjom samorządowym, edukacyjnym, kultury oraz przedsiębiorstwom regionalnym i ponadregionalnym,
b) Strategia Rozwoju Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego ściśle łączy się z podstawowymi elementami misji i strategii rozwoju Uniwersytetu Rzeszowskiego, takimi jak tworzenie kapitału intelektualnego i kulturotwórczego dla regionu w oparciu o wysoko wykwalifikowaną własną kadrę, nowoczesną bazę naukowo-badawczą i wysokiej jakości badania naukowe i twórczość artystyczną.
c) Na Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego spoczywa historyczna i perspektywiczna odpowiedzialność za budowanie instytucjonalnych warunków oraz kształcenie kadr naukowych i artystów najwyższej jakości, które są w stanie odtworzyć we własnym zakresie potencjał akademicki Uniwersytetu i regionu w dziedzinie nauk humanistycznych i w dziedzinie sztuki,
d) Dokument uwzględnia cele strategiczne szkolnictwa wyższego zawarte w strategii rozwoju państwa oraz założenia wpisane do strategii rozwoju województwa podkarpackiego.
ANALIZA SWOT
Silne strony |
Słabe strony |
Badania naukowe: 1. Pełne prawa akademickie w czterech dyscyplinach nauk humanistycznych. |
Badania naukowe: 1. Niewielka liczba oraz zaawansowany wiek zatrudnionych w jednostkach Kolegium profesorów tytularnych. |
Kształcenie: 1. Stabilna rekrutacja. |
Kształcenie: 1. Nierównomierne obciążenie pracowników Kolegium zajęciami dydaktycznymi. |
Organizacja i zarządzanie: 1. Transparentna struktura organizacyjna Kolegium. |
Organizacja i zarządzanie: 1. Problemy ze zrozumieniem zasad funkcjonowania administracji kolegialnej. |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
Badania naukowe: 1. Możliwości rozwoju współpracy międzynarodowej. |
Badania naukowe: 1. Ograniczone możliwości zatrudniania młodej kadry badawczo-dydaktycznej. |
Kształcenie: 1. Zwiększenie mobilności studentów i kandydatów na studia, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska studentów ze Wschodu. |
Kształcenie: 1. Niekorzystny wpływ procesów demograficznych. |
Organizacja i zarządzanie 1. Dalsze podnoszenie efektywności dzięki otwartości i kompetencjom kadry zarządzającej oraz pracowników administracji Kolegium. |
Organizacja i zarządzanie 1. Brak wpływu na regulacje zewnętrze determinujące warunki funkcjonowania Kolegium. |
CELE WYNIKAJĄCE Z ANALIZY SWOT
Cele ogólne
1. Konsekwentny, systematyczny i długofalowy rozwój Kolegium Nauk Humanistycznych UR we wszystkich obszarach jego funkcjonowania.
2. Doskonalenie procedur niezbędnych do zapewnienia efektywnego procesu rozwoju naukowego, dydaktycznego i organizacyjnego Kolegium Nauk Humanistycznych UR.
3. Stymulowanie procesów współpracy na wszystkich polach aktywności jednostek wchodzących w skład Kolegium Nauk Humanistycznych.
Cele w obszarze "Nauka"
1. Podniesienie jakości i efektywności badań naukowych i aktywności artystycznej we wszystkich dyscyplinach reprezentowanych w ramach Kolegium Nauk Humanistycznych UR, w szczególności związane ze stałą obecnością w krajowych i międzynarodowych projektach i programach naukowo-badawczych, artystycznych i aplikacyjnych, a także szczególna dbałość o rozwój młodej kadry naukowej.
2. Uzyskiwanie we wszystkich ewaluowanych w ramach Kolegium Nauk Humanistycznych UR dyscyplinach kategorii naukowych gwarantujących spełnienie wymagań niezbędnych do realizacji pełnych uprawnień akademickich.
3. Rozwój czasopism naukowych afiliowanych w jednostkach Kolegium, w szczególności poprzez przygotowywanie wydawanych periodyków do obecności w najbardziej prestiżowych naukowych bazach danych.
4. Wspieranie naukowców aplikujących i realizujących granty krajowe i międzynarodowe.
5. Zatrudnianie młodych naukowców i artystów oraz stworzenie im odpowiednich warunków do rozwoju.
6. Promowanie mobilności międzynarodowej w ramach programów wymiany kadry akademickiej.
7. Stworzenie platformy pozyskiwania kooperantów i komercjalizacji badań naukowych.
8. Przygotowanie i wdrożenie działań umożliwiające ewaluację kolejnych dyscyplin w ramach Kolegium.
Cele w obszarze "Kształcenie"
1. Kształcenie studentów zgodnie z potrzebami rynku pracy w oparciu o prowadzone w Kolegium badania oraz dorobek artystyczny z dziedziny sztuki, realizowane ze szczególną troską o ich jakość i praktyczne zastosowanie, w tym z wykorzystaniem możliwości stwarzanych przez różnorodne interdyscyplinarne formy kształcenia.
2. Zwiększenie liczby studentów umożliwiające optymalizację wykorzystania wynikających z prowadzonych badań naukowych kompetencji dydaktycznych pracowników Kolegium.
3. Zwiększenie liczby studentów zagranicznych oraz zwiększenie liczby studentów wyjeżdżających za granicę w ramach programu Erasmus +.
4. Wdrożenie rozwiązań z zakresu E-learning i Blended Learning.
5. Zwiększenie oferty kursów i studiów podyplomowych.
6. Tworzenie, w porozumieniu z instytucjami zewnętrznymi, nowych kierunków studiów odpowiadających na zapotrzebowanie rynku pracy.
7. Współpraca z interesariuszami zewnętrznymi, w szczególności w zakresie konstruowania programów kształcenia na kierunkach oraz specjalnościach prowadzonych przez Kolegium Nauk Humanistycznych.
8. Podniesienie rangi dydaktyki zgodne z obowiązującą na UR dydaktyczną ścieżką rozwoju kadry akademickiej.
9. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie dydaktyki poprzez udział pracowników Kolegium w różnych formach doskonalenia zawodowego
10. Zwiększanie znaczenia w programach kształcenia kwestii związanych z rozwojem nowych technologii w sferze humanistyki cyfrowej oraz uwzględnienie potrzeby wykształcenia umiejętności miękkich u absolwentów kierunków prowadzonych przez Kolegium.
Cele w obszarze "Organizacja"
1. Konsekwentne doskonalenie istniejących dobrych praktyk w zakresie organizacji i zarządzania Kolegium Nauk Humanistycznych.
2. Systemowe i profesjonalne budowanie relacji ze społeczno-gospodarczym środowiskiem regionu poprzez zaangażowanie w badania na rzecz innowacyjnej gospodarki (w tym rozwój działań wspierających badania B+R oraz wsparcie przedsiębiorczości Spin-off w regionie), a także poprzez rozbudowę praktycznych specjalizacji programów nauczania i upowszechnianie nauki w szkołach w różnych formach, w tym przez aktywne uczestnictwo pracowników Kolegium w Uniwersyteckim Portalu Wiedzy, olimpiady szkolne, konkursy tematyczne dla uczniów szkół średnich, organizowanie otwartych dni nauki, a także przez udział w inicjatywach naukowych, kulturalnych i społecznych organizowanych przez jednostki administracji centralnej i samorządowej oraz instytucje kultury (m.in. Instytut Pamięci Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, Urząd Miasta).
3. Stworzenie rozwiązań systemowych umożliwiających racjonalną gospodarkę finansową Kolegium Nauk Humanistycznych.
4. Uzyskanie tożsamości marketingowej Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego i jednostek wchodzących w jego skład na rynku edukacyjnym.