Galeria
III RZESZOWSKA SESJA LOGOPEDYCZNA
W dniach 29-30.03.2014 r. odbyła się III Rzeszowska Sesja Logopedyczna. Konferencja zainaugurowała obchody VII Tygodnia Polonistów w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wzięło w niej udział ponad 160 osób: referentów, logopedów, nauczycieli, słuchaczy studiów podyplomowych, studentów.
Konferencję otworzył Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej prof. dr hab. Janusz Pasterski. Hasłem przewodnim obrad i zarazem tematem konferencji stała się komunikacja i jej zaburzenia. Referenci starali się ująć problem wieloaspektowo. Prof. dr hab. Kazimierz Ożóg (UR) mówił o języku jako wartości komunikacji, prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska (UŚ) analizowała i omawiała zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, natomiast prof. dr hab. Anna Zwierzchowska (AWF Katowice) opowiedziała o praktycznym wykorzystaniu stymulacji taktylnej w usprawnianiu funkcji dużej i małej motoryki. Po językoznawcach i specjalistce od fizjoterapii głos zajęli pedagodzy: prof. dr hab. Mieczysław Radochoński (UR) przybliżył problem diagnozy Zespołu Aspergera u dzieci i młodzieży, dr Kinga Szymona (UMCS) przedstawiła różne aspekty pracy z dziećmi z ADHD, a dr Wanda Kostecka (UMCS) zastanawiała się nad istotą zaburzeń płynności mowy w zespole Downa. Kolejne dwa referaty dotyczyły problemów komunikacyjnych dzieci niesłyszących: Prof. dr hab. Grażyna Gunia (UP Kraków) przedstawiła aktualne zadania i aplikacje na przyszłość terapii logopedycznej osób niesłyszących, zaś mgr Anna Kostecka omówiła psychospołeczne funkcjonowanie dziecka z systemem implantu ślimakowego. Na koniec głos zabrał lekarz: pani mgr Anna Kidacka opowiedziała o trudnościach artykulacyjnych związanych z krótkim wędzidełkiem
Drugi dzień sesji wypełniły warsztaty dla logopedów i dziennikarzy: pani redaktor Bożena Targosz szkoliła z zakresu medialnej emisji głosu, dr Łukasz Przygoda prowadził zajęcia z wczesnej interwencji (torowanie kompleksu ustno-twarzowo-obręczowego), mgr Agnieszka Kotowicz analizowała działania logopedy w triadzie pacjent – rodzic – terapeuta, panie Anna Kostecka, Wanda Kostecka pomagały wypracować strategie postępowania logopedycznego w przypadku terapii grupowej osób jąkających się, mgr Urszula Wojnarowska uczyła sposobów wywoływania głoski sz, Natalia Kajka propagowała Trening sukcesu w pracy z dzieckiem z ADHD, zaś panie Bogumiła Wilk, Łucja Skrzypiec pokazywały, w jaki sposób można stymulować proces uczenia/nabywania mowy i języka.
Fot. Elżbieta Wójcikiewicz