Głos – Język – Komunikacja 1
pod red. Agnieszki Myszki
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Rzeszów 2014
ISBN: 978-83-7996-037-8
ss. 161
Recenzowała: dr hab. Helena Synowiec prof. nadzw. UŚ
Głównym tematem monografii jest GŁOS, zarówno w wąskim rozumieniu, jako dźwięk artykułowany, wydawany przez istoty żyjące jak i w szerszym - jako synonim mowy: zdolność mówienia, zdanie, sąd, opinia, przemówienie, wypowiedzi. Autorzy poszczególnych artykułów omawiają go w aspekcie fizjologii, higieny, psychologii, ale też funkcji społecznych i kulturowych oraz w aspekcie normatywnym. A ponieważ głos to tylko jedno z narzędzi językowego porozumiewania się, część artykułów poświęcona jest także innym sposobom komunikowania. Autorzy zwrócili uwagę przede wszystkim na zmiany w języku młodego pokolenia. Ważne miejsce zajmują ponadto sposoby terapii zaburzeń głosu i szerzej: zaburzeń komunikacji językowej.
Książka jest kierowana przede wszystkim do studentów logopedii, a także do już pracujących logopedów, nauczycieli, kandydatów na nauczycieli, dziennikarzy i wszystkich innych osób czynnie pracujących głosem i nad głosem.
Ze Wstępu
Do pobrania pliki ze streszczeniami artykułów
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I
GŁOS JAKO NARZĘDZIE PRACY
Wanda Kostecka
Logopedyczne podstawy prawidłowego mówienia dla nauczycieli
Krzysztof Sobiech
Rola witamin, minerałów i składników pokarmowych w diecie osób pracujących głosem
Barbara Misztal
Gimnastyka języka, czyli rola łamańców językowych oraz innych ćwiczeń artykulacyjnych na zajęciach teatralnych
CZĘŚĆ II
ZABURZENIA KOMUNIKACJI
Aneta Kotowicz
Podstawy rozwijania mowy dzieci z autyzmem według modelu wczesnej intensywnej interwencji behawioralnej
Paulina Orłowska, Wanda Kostecka
Diagnoza i terapia logopedyczna osób pracujących głosem – na przykładzie dwójki teleankieterów
Agnieszka Wasąg, Wanda Kostecka
Diagnoza i terapia logopedyczna trzynastoletniej dziewczynki z zaburzeniami głosu
Agnieszka Rydz, Wanda Kostecka
Diagnoza i terapia logopedyczna w przypadku młodzieżowej grupy teatralnej
CZĘŚĆ III
WSPÓŁCZESNY JĘZYK POLSKI
Agnieszka Myszka
Wymowa grup spółgłoskowych – znajomość normy a realizacja (badania sondażowe)
Magdalena Wasylewicz, Monika Zielińska
Język środowiskowy współczesnych nastolatków w kontekście języka nowych mediów
Sylwia Popis
Kultura języka użytkowników portali społecznościowych
CZĘŚĆ IV
TECHNIKI USPRAWNIAJĄCE EMISJĘ GŁOSU
Magdalena Kędzior
„Technika Alexandra” – coś więcej niż kolejna metoda radzenia sobie z problemami z głosem
Marzena Motyl-Kozłowska
Gimnastyka oddechowa według metody A. Strielnikowej w pracy nad emisją głosu
Marzena Motyl-Kozłowska
Naturalna emisja głosu. Techniki i metody pracy na bazie warsztatów głosowych Fundacji OVO dla Kultury i Edukacji