Głos – Język – Komunikacja 2
pod red. Agnieszki Myszki i Ewy Oronowicz-Kidy
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Rzeszów 2015
ISBN: 978-83-7996-213-6
ss. 213
Recenzowała: prof. dr hab. Danuta Ostaszewska
Tom przedstawia problematykę języka i komunikacji, a ponieważ przeznaczony został w szczególności dla badaczy i studentów logopedii, stąd większość zgromadzonych w nim publikacji podnosi, zgodnie z tym adresem, zagadnienia ograniczeń komplikujących proces komunikowania się. Artykuły prezentują zagadnienia różne: od teoretycznych rozważań (część I: Rozprawy), poprzez wspieranie teorii doświadczeniami empirycznymi – badania obejmujące studia przypadków (część II: Studia przypadków), po propozycje dydaktycznych rozwiązań – ważnych dla językowego kształcenia cudzoziemców; cel: to doskonalenie znajomości języka polskiego i umiejętności komunikowania się z jego udziałem (część III: Glottodydaktyka - scenariusze zajęć).
Jestto interesująca monografia, ważna zarówno ze względów naukowych, jak też dla procesu dydaktycznego. Autorzy, podejmując różne problemy językowe i komunikacyjne, oparte w większości na własnych (autorskich) obserwacjach i doświadczeniach badawczych, wnoszą nowe treści do teorii logopedii i nauk z nią spokrewnionych, poszerzają obszar wiedzy na tematy logopedyczne. Prace z zakresu studiów przypadku nie tylko rozwiązują konkretne problemy komunikacyjne – ich autorzy, z jednej strony stawiają diagnozy (często mało zbadanych zaburzeń) i proponują terapię, z drugiej natomiast przywołują istniejące propozycje naukowe, które w wielu przypadkach są uzupełniane bądź korygowane.
(z recenzji prof. dr hab. Danuty Ostaszewskiej)
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I
ROZPRAWY
Kazimierz Ożóg: Język jako wartość
Streszczenie
Grażyna Gunia: Terapia logopedyczna osób niesłyszących – aktualne zadania i aplikacje na przyszłość
Streszczenie
Magdalena Łuniewska, Joanna Kołak, Agnieszka Kacprzak, Marta Białecka-Pikul, Ewa Haman, Zofia Wodniecka: Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych
Cały artykuł
Wanda Kostecka: Diagnoza i terapia dysfagii w przypadku dzieci
Streszczenie
Izabela Marczykowska, Joanna Marnik: Przegląd rozwiązań umożliwiających komunikowanie się niemówiących dzieci ze znaczną niepełnosprawnością ruchową
Streszczenie
Kinga Szymona: Jak pracować z dzieckiem z ADHD?
Streszczenie
Natalia Kajka: Trening sukcesu w pracy z dzieckiem z ADHD
Streszczenie
Grażyna Cieślik: Rola diety w profilaktyce narządu głosu
Streszczenie
CZĘŚĆ II
STUDIA PRZYPADKÓW
Aneta Lew-Koralewicz: Rola diagnozy funkcjonalnej w planowaniu terapii logopedycznej dzieci z autyzmem
Streszczenie
Anna Kostecka: Psychospołecznie funkcjonowanie dziecka z systemem implantu ślimakowego
Streszczenie
Barbara Skarbek-Kostka, Katarzyna Bieńkowska: Zaburzenia mowy i komunikacji pozawerbalnej u dzieckaz całościowymi zaburzeniami rozwoju o podłożu genetycznym – zespół Retta
Streszczenie
Joanna Paluch Bożek, Katarzyna Bieńkowska: Zaburzenia ogólnorozwojowe związane z zespołem Edwardsa.
Streszczenie
CZĘŚĆ III
GLOTTODYDAKTYKA (SCENARIUSZE ZAJĘĆ)
Agnieszka Myszka, Anna Jamrozek-Sowa, Małgorzata Kułakowska: Pory roku
Małgorzata Kułakowska, Agnieszka Myszka, Anna Jamrozek-Sowa: Polska grzeczność językowa
Anna Jamrozek-Sowa, Małgorzata Kułakowska, Agnieszka Myszka: Czy opakowanie czyni przedmiot