Głos – Język – Komunikacja 3
pod red. Agnieszki Myszki i Ewy Oronowicz-Kidy
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Rzeszów 2016
ISBN: 978-83-7996-359-1
ss. 232
Recenzowała: dr hab. prof. UAM Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska
Książka adresowana jest do studentów różnych kierunków logopedii, a także do czynnych zawodowo logopedów, nauczycieli, pedagogów, psychologów i osób pracujących głosem. Poświęcona jest zaburzeniom w zakresie języka i komunikacji u osób z chorobami neurologicznymi, głównie dorosłych i w wieku senioralnym, a także zjawisku higieny i patologii głosu. Autorzy poszczególnych artykułów zwracają uwagę na sposoby diagnozowania i programowania terapii w przebiegu chorób neurogennych. Interesują ich również, słabo jeszcze dostrzegane, problemy osób w wieku senioralnym dotyczące jakości słyszenia i ich możliwości komunikacyjnych. Praca w precyzyjny sposób łączy perspektywę logopedyczną z językoznawczą, psychologiczną, glottodydaktyczną oraz elementy teoretyczne z wnioskami wypływającymi z autorskich ćwiczeń z chorymi neurologicznie oraz z cudzoziemcami nabywającymi system języka polskiego.
Z recenzji dr hab. prof. UAM Małgorzaty Rutkiewicz-Hanczewskiej
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I
ROZPRAWY
Ewa Oronowicz-Kida: Unifikacja kulturowa w języku mieszkańców wsi południowo-wschodniej Rzeszowszczyzny (na przykładzie nazw własnych)
Streszczenie
Ewa Kazanecka: Diagnostyka i postępowanie w zaburzeniach głosu
Streszczenie
Agnieszka Płusajska-Otto: Świadomość ciała i emocji w posługiwaniu się głosem
Streszczenie
Aneta Domagała: „Księga życia” sposobem stymulowania osób starszych z otępieniem – w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i w sferze zachowań
Streszczenie
Wanda Kostecka, Anna Kostecka: Logopedyczno-psychologiczne podejście do kompleksowej rehabilitacji osób z chorobą Parkinsona
Streszczenie
Katarzyna Ita Bieńkowska, Joanna Kuśmierczyk-Kubiak, Agnieszka Woźniak: Wpływ niedosłuchu na możliwość porozumiewania się w wieku senioralnym – propozycja modelu terapii
Streszczenie
CZĘŚĆ II
STUDIA PRZYPADKÓW LOGOPEDYCZNYCH
Aneta Lew-Koralewicz: Terapia neurologopedyczna dziecka z zespołem Lennoxa-Gastauta – studium przypadku
Streszczenie
Bernadeta Żelazko, Izabela Marczykowska: Dyzartryczne zaburzenia mowy u pacjentki z chorobą Parkinsona
Streszczenie
Dorota Kopeć, Wanda Kostecka: Diagnoza i terapia logopedyczna osoby dorosłej jąkającej się w ujęciu interdyscyplinarnym
Streszczenie
Anna Kostecka: Diagnoza i terapia logopedyczna osoby dorosłej z postlingwalnym ubytkiem słuchu
Streszczenie
CZĘŚĆ III
GLOTTODYDAKTYKA
Agnieszka Gerula, Monika Ochałek, Edyta Żuczek: Na dobry początek – scenariusz zajęć do nauki języka polskiego jako obcego dla poziomu A1
Streszczenie
Magdalena Drzał, Małgorzata Kazanowska, Paulina Paluch, Izabela Kopała: Co to jest? Jakie to jest? Ile tego jest? Scenariusz zajęć języka polskiego dla obcokrajowców dla poziomu A1
Streszczenie
Dobrawa Kulka: Cześć Marysiu! Powiedz mi: jaka jesteś? Scenariusz lekcji języka polskiego jako obcego – poziom A1
Streszczenie
Barbara Januszkiewicz: Legenda a historia. Dlaczego Polacy nie lubią Konrada Mazowieckiego? Scenariusze lekcji historii Polski dla obcokrajowców
Streszczenie
CZĘŚĆ IV
VARIA
Ewa Żytka-Rydosz: Zintegrowana Skala Rozwoju jako narzędzie służące do przesiewowych badań słuchu u dzieci zdrowych w wieku od 12. do 24. miesiąca życia
Streszczenie
Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Katarzyna Ita Bieńkowska, Izabela Marczykowska: Sprawozdanie z obrad V Rzeszowskiej Sesji Logopedycznej Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi Rzeszów, 09–10 kwietnia 2016 r.
Noty o autorach