8.3 Pracownia e-learningu
Ogólny profil badań prowadzonych w pracowni
Badania realizowane w pracowni e-learningu koncentrują się na projektowaniu i optymalizacji nowoczesnych opracowań metodycznych wykorzystywanych w e-learningu oraz badaniami związanymi z efektywnym prowadzeniem i zarządzaniem procesami nauczania on-line.
Realizacja celu strategicznego opiera się na wyodrębnieniu zadań priorytetowych korespondujących z wprowadzaniem kształcenia zdalnego na Uniwersytecie Rzeszowskim:
- bieżące monitorowanie realizacji kształcenia e-learningowego w poszczególnych kolegiach i jednostkach ogólnouczelnianych
- przygotowywanie raportów o stanie i perspektywie rozwoju kształcenia zdalnego w szkolnictwie wyższym;
- określanie postaw studentów i nauczycieli akademickich wobec e-learningu;
- opracowanie zasad tworzenia materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w kształceniu zdalnym.
Badania realizowane w perspektywie lat: 2020-2024
Profilowanie e-learningowego przygotowania nauczycieli szkoły wyższej z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z bieżącej realizacji programu kształcenia, jak i w sytuacjach nadzwyczajnych (pełnego kształcenia zdalnego w okresie pandemii) – celem tych badań jest wypracowanie modelu szkolenia z zakresu tworzenia kursów i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przez nauczycieli akademickich UR
Tematy realizowane w 2020/2021 roku:
- Badanie postawy nauczycieli akademickich i studentów wobec e-learningu w czasie pełnego kształcenia zdalnego w okresie pandemii
Badania zrealizowane i ciągłe
W 2015 roku prace badawcze koncentrowały się wokół opracowania założeń wykorzystywania elektronicznych systemów zarządzania szkołą. Badania dotyczyły funkcjonowania dziennika elektronicznego. Badane oprogramowanie cechowała duża łatwość obsługi i intuicyjność, dzięki czemu mogło być wprowadzone do obecnych systemów szkolnych.
W 2016-2017 roku badania dotyczyły testowania platform e-learningowych dla potrzeb poszczególnych jednostek Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Na platformie WBTServer powstało wiele e-kursów, takich jak m.in.:
- Język angielski dla informatyków” na kierunku informatyka i ekonometria;
- Pakiety obliczeń matematycznych i inżynierskich na kierunku informatyka;
- Administracja publiczna i samorząd terytorialny na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne;
- Podstawy organizacji i zarządzania w administracji publicznej na kierunku administracja.
W ramach wykonanych kursów opracowany został wzór umowy dotyczącej przeniesienia praw autorskich.
Ponadto opracowano zasady dotyczące przygotowania i przekazywania materiałów niezbędnych do tworzenia kursów osobom zarządzającym i wykonującym obsługę techniczną e-learningu na Uniwersytecie Rzeszowskim.
W latach 2017-2018 realizowany był cykl 12-godzinnych szkoleń z zakresu projektowania, tworzenia oraz publikowania multimedialnych materiałów dydaktycznych w formie e-learningowej. Szkolenia ukończyło 58 nauczycieli akademickich z 11 ówczesnych wydziałów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szkolenie obejmowało wykorzystanie platformy WBTServer oraz usługi ClickMeeting podczas realizacji procesu kształcenia.
W latach 2018-2020 realizowane były szkolenia pn. Podnoszenie kompetencji informatycznych kadry akademickiej Uniwersytetu Rzeszowskiego w zakresie stosowania metod i technik kształcenia na odległość. Zakładanym efektem było teoretyczno-praktyczne przygotowanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik e-learningowych. W szkoleniu wzięło udział 916 nauczycieli akademickich Uniwersytetu Rzeszowskiego.
W latach 2018-2020 realizowane zostały wielowymiarowe badania dotyczące postaw nauczycieli akademickich wobec kształcenia zdalnego. Analiza otrzymanych wyników badań posłużyła przygotowaniu pracy doktorskiej pt. Postawy nauczycieli akademickich wobec e-learningu w szkole wyższej przez dra inż. Krystiana Tuczyńskiego.
W 2020 roku w pracowni przeprowadzone zostały m.in. szkolenie on-line pn. Miody wzbogacone dodatkiem ziół i owoców jako nowy produkt dla przetwórstwa miodu na Podkarpaciu, sesja naukowa nt. Literatury i sztuki w edukacji elementarnej współczesnego dziecka oraz wykłady oraz interaktywne pokazy w ramach Nocy Biologów.
Prowadzone w pracowni badania z zakresu wykorzystania e-learningu w procesie kształcenia akademickiego publikowane są na bieżąco w formie artykułów w czasopismach naukowych.
Zadania badawcze przypisane do Pracowni, zapisane w projekcie CIiTWT-P
- określenie obszaru funkcjonowania jednostek odpowiedzialnych za rozwój e-learningu, lokalizacja tej formy w działalności uczelni,
- sformatowanie wymiarów: dydaktycznego i finansowego,
- opracowanie wielowarstwowych matryc zastosowań e-learningu,
- opracowanie wirtualnego laboratorium podstaw fizyki.