Strategia rozwoju dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo
STRATEGIA ROZWOJU DYSCYPLINY ROLNICTWO I OGRODNICTWO
W UNIWERSYTECIE RZESZOWSKIM
W LATACH 2021-2030
„INNOWACJE – DOSKONAŁOŚĆ – PERSPEKTYWY”
Słowo wstępne dyrektora Instytutu Nauk Rolniczych Ochrony i Kształtowania Środowiska
Dyscyplina Rolnictwo i Ogrodnictwo funkcjonuje zgodnie z zarządzeniem Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz.U. 2018 poz. 1818) i mieści się w dziedzinie nauk rolniczych. Reforma Uniwersytetu Rzeszowskiego, przeprowadzona w 2019 roku zainicjowała powstanie Instytutu Nauk Rolniczych Ochrony i Kształtowania Środowiska, włączonego w strukturę Kolegium Nauk Przyrodniczych. Instytut powstał po podzieleniu Wydziału Biologiczno-Rolniczego na instytuty reprezentujące poszczególne dyscypliny naukowe. Choć pracownicy Instytutu Nauk Rolniczych Ochrony i Kształtowania Środowiska w zdecydowanej większości przypisani są do Dyscypliny Rolnictwo i Ogrodnictwo, to jednak reprezentują oni nie tylko nauki rolnicze, ale także obszar nauk ścisłych i przyrodniczych.
Dyscyplina Rolnictwo i Ogrodnictwo jest oparta na całej społeczności pracowników Instytutu Nauk Rolniczych Ochrony i Kształtowania Środowiska. Z uwagi na istniejące struktury organizacyjne uczelni, na potrzeby realizacji celów naukowych i kształcenia pracownicy naukowo-dydaktyczni przypisani do dyscypliny współpracują z innymi dyscyplinami w Uniwersytecie Rzeszowskim.
Aktualnie do dyscypliny przyporządkowane są kierunki studiów: Agroleśnictwo, Architektura Krajobrazu, Logistyka w przemyśle rolno-spożywczym, Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, Ochrona środowiska oraz Rolnictwo, na których kształci się studentów na I i II stopniu studiów. Dla tych kierunków Dyscyplina jest wiodąca, tzn. w jej ramach jest uzyskiwana ponad połowa efektów uczenia się. Z Dyscypliną związana jest działalność studenckich kół naukowych: Krajobrazy, Rolników ,,Włościanin’’, Zrównoważonego Rozwoju oraz Koło Naukowe Przyrodników. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego w Dyscyplinie.
W ramach Dyscypliny możliwe jest kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Strategia rozwoju Dyscypliny Rolnictwo i Ogrodnictwo jest dokumentem wewnętrznym Instytutu Nauk Rolniczych, Ochrony i Kształtowania Środowiska i przedstawia ona uwarunkowania i kierunki jego rozwoju.
Strategia rozwoju Dyscypliny Rolnictwo i Ogrodnictwo opiera się na kompleksowej diagnozie strategicznej, związanej z polityką rozwoju Uczelni, a także uwzględnia strategiczne cele Instytutu Nauk Rolniczych Ochrony i Kształtowania Środowiska oraz sposoby ich realizacji. Przy sporządzeniu diagnozy strategicznej wykorzystano analizę SWOT.
Strategia obejmuje lata 2021-2030. Okres ten jest zgodny z przygotowaną strategią rozwoju Uniwersytetu Rzeszowskiego i Kolegium Nauk Przyrodniczych. W dokumencie sformułowano misję, wizję, cele strategiczne i cele szczegółowe, a także określono sposób monitorowania.
Dyscyplina Rolnictwo i Ogrodnictwo pełni ważną rolę w regionie, z uwagi na uwarunkowania środowiskowe (zasoby środowiska przyrodniczego i specyfikę gospodarczą). Chcemy, aby silna Dyscyplina odgrywała ważną rolę naukową nie tylko w regionie. Zależy nam również na tym, by nasze prace badawczo-rozwojowe były jeszcze lepiej rozpoznawalne także w świecie, dlatego wzmocnienie współpracy zagranicznej w obszarze nauki i dydaktyki jest jednym z ważniejszych celów strategii. Mamy świadomość bardzo mocnych podstaw, umożliwiających dalszy, intensywny rozwój, naszą siłą są zwłaszcza doświadczeni i kompetentni pracownicy, nowe pokolenia studiujących oraz nowoczesna infrastruktura dydaktyczno-badawcza.
Dążymy również do tego, aby Instytut był postrzegany jako przestrzeń wszechstronnego rozwoju pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska, miejsce zintegrowane wewnętrznie, z którym wszyscy się identyfikujemy. Pomyślny rozwój Instytutu i Dyscypliny nie będzie możliwy bez naszego zaangażowania, kreatywności i wytrwałości. Realizacja ambitnych celów zapisanych w tym dokumencie dokona się bowiem za sprawą mądrego współdziałania całej społeczności. Przyszłość Instytutu oraz reprezentowanej Dyscypliny Rolnictwo i Ogrodnictwo zależy od nas wszystkich.
MISJA
Misją dyscypliny Rolnictwo i Ogrodnictwo jest tworzenie odpowiednich warunków i koordynowanie działań służących:
- prowadzeniu wysokiej jakości badań naukowych i prac rozwojowych w Dyscyplinie,
- pozyskiwaniu środków finansowych na badania naukowe i badawczo-rozwojowe,
- zwiększaniu wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki,
w tym komercjalizacja i popularyzacja wyników badań naukowych oraz współdziałanie
z otoczeniem zewnętrznym,
- podnoszeniu jakości kadry naukowej,
- prowadzeniu wysokiej jakości działalności dydaktycznej opartej o badania naukowe.
Działalność powyższa będzie realizowana adekwatnie do zadań i kompetencji Dyscypliny, wynikających z rozwiązań określonych w Strategii Uniwersytetu Rzeszowskiego i Kolegium Nauk Przyrodniczych.
WIZJA
Dyscyplina Rolnictwo i Ogrodnictwo będzie nadal wspólnotą sprawnie zarządzaną i przyjazną całej społeczności Uczelni. Dzięki zaangażowaniu i współdziałaniu wszystkich pracowników Instytutu, Dyscyplina osiągnie wysoką pozycję naukową wśród ośrodków akademickich w kraju, prowadząc zaawansowane badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe, a kształcenie na kierunkach przyporządkowanych do Dyscypliny będzie realizowane na najwyższym poziomie, z uwzględnieniem obecnych i prognozowanych potrzeb rynku pracy. Dyscyplina Rolnictwo i Ogrodnictwo powinna być także dyscypliną o priorytetowym znaczeniu dla gospodarki. Będzie to możliwe, gdy prowadzone w jej ramach badania będą cechowały się wysokim poziomem naukowym, a ich wyniki znajdą uznanie w krajowym i w międzynarodowym środowisku naukowym.
Głównym celem działania Instytutu Nauk Rolniczych Ochrony i Kształtowania Środowiska będzie dalszy dynamiczny rozwój dyscypliny Rolnictwo i Ogrodnictwo. Realizowane to będzie poprzez zintensyfikowanie aktywności badawczej i publikacyjnej pracowników Instytutu oraz zwiększenie ich rozpoznawalności na arenie międzynarodowej. Działania te przyczynią się także do wzrostu znaczenia Dyscypliny w życiu społeczno- gospodarczym kraju.
Rozwój Dyscypliny jest możliwy poprzez realizację trzech celów strategicznych:
Cel strategiczny 1.
Wzrost jakości badań naukowych prowadzonych w ramach Dyscypliny
Cele szczegółowe
1.1. Uzyskanie przez Dyscyplinę, a następnie utrzymanie, wysokiej kategorii naukowej w ramach ewaluacji jakości działalności naukowej
1.2. Dążenie do uzyskania wysokiej pozycji naukowej kadry badawczo-dydaktycznej, wyrażonej m.in. publikacjami w prestiżowych czasopismach
1.3. Zwiększenie aktywności pracowników naukowo-dydaktycznych w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe
1.4. Poszerzenie krajowej i międzynarodowej współpracy badawczej, opartej na projektach naukowych i wspólnych publikacjach naukowych
1.5. Wspieranie rozwoju młodych, początkujących pracowników naukowo-dydaktycznych
1.6. Wspieranie podnoszenia kwalifikacji kadry naukowo-dydaktycznej oraz zdobywanie przez reprezentantów Dyscypliny kolejnych stopni i tytułów naukowych
1.7. Integracja naukowa społeczności Instytutu dla dobra rozwoju Dyscypliny oraz poszerzanie współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin
1.8. Promowanie zasad rzetelnej pracy naukowej realizowanej w przyjaznej atmosferze,
z poszanowaniem praw własności intelektualnej
Cel strategiczny 2.
Dbałość o wysoki poziom kształcenia na kierunkach, dla których Dyscyplina jest dyscypliną wiodącą
Cele szczegółowe
2.1. Postrzeganie wysokiej jakości kształcenia, jako długoterminowej inwestycji w absolwentów, tj. tworzenia perspektywy współpracy z absolwentami, jako przyszłymi pracownikami uczelni lub instytucji sektora społeczno-gospodarczego
2.2. Czuwanie nad kształceniem na kierunkach, dla których Dyscyplina jest dyscypliną wiodącą
2.3. Podniesienie poziomu i utrzymanie wysokiej jakości kształcenia, opartego na wynikach najnowszych badań naukowych
2.4. Zwiększenie oferty przedmiotów prowadzonych w języku angielskim
2.5. Utrzymanie wysokiego poziomu praktyk zawodowych
2.6. Zwiększanie udziału studentów w badaniach naukowych, poprzez rozszerzenie możliwości podjęcia indywidualnego toku studiów
2.7. Pełniejsze wykorzystanie możliwości zatrudnienia w projektach badawczych najzdolniejszych absolwentów, stwarzanych przez granty krajowe i międzynarodowe
2.8. Zwiększenie roli przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego w kształtowaniu programów kształcenia, w celu systematycznego dopasowywania kompetencji absolwentów do potrzeb rynku pracy
Cel strategiczny 3.
Zwiększenie wpływu Dyscypliny na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki
Cele szczegółowe
3.1. Zintensyfikowanie współpracy z podmiotami gospodarczymi z kraju i zagranicy.
3.2. Zwiększenie roli prac badawczo-rozwojowych w działalności naukowej prowadzonej w ramach Dyscypliny, w tym zwiększenie liczby zgłoszeń patentowych.
3.3. Zwiększenie wpływu na otoczenie społeczne, poprzez rozszerzenie działań popularyzujących naukę.
3.4. Implementowanie wyników badań naukowych w opracowania o charakterze praktycznym,
w tym zintegrowanych systemów zarządzania środowiskiem przyrodniczym, oraz promowanie „zasobooszczędnych”, innowacyjnych, konkurencyjnych i opartych na wiedzy naukowej metod i technik pozyskiwania zasobów naturalnych.
Ze względu na dużą zmienność uwarunkowań zewnętrznych, konieczne jest elastyczne dostosowywanie systemu monitorowania założeń przyjętych w Strategii do istniejących rozwiązań. Monitorowanie realizacji Strategii odbywać się będzie w ramach Rady Dyscypliny i polegać będzie na ewaluacji, oraz przyjmowaniu rozwiązań służących poprawie jej wdrażania, a w razie konieczności zmian jej zapisów.