Aktualności

Nowa publikacjia zespołu badawczego dra hab. Mateusza Mołonia, prof. UR

Miło nam poinformować o nowej publikacji zespołu badawczego dra hab. Mateusza Mołonia, prof. UR, pt. „Disorders in the CMG helicase complex increase the proliferative capacity and delay chronological aging of budding yeast”, która została opublikowana w prestiżowym czasopiśmie BBA-Molecular Cell Research (IF=5.1; 140 pkt MNiSW).

Replikacja DNA wymaga specjalistycznej i skomplikowanej maszynerii. Ta maszyneria, znana jako replisom, jest silnie zachowana ewolucyjnie, od prostych organizmów jednokomórkowych, takich jak drożdże, do komórek ludzkich. Replisom składa się z wielu kompleksów białkowych odpowiedzialnych za różne etapy procesu replikacji. Kluczowym składnikiem replisomu jest kompleks helikazy Cdc45-MCM-GINS (CMG), który rozplata podwójnie niciowe DNA i koordynuje montaż i funkcję innych składników replisomu, w tym polimeraz DNA. Geny kodujące składniki helikazy CMG są niezbędne do inicjacji replikacji DNA.

W tej pracy wykazano jak brak jednej kopii genów kompleksu CMG w heterozygotycznych komórkach Saccharomyces cerevisiae wpływa na fizjologię i starzenie się komórek. Zaprezentowano dane, które  wykazały, że komórki heterozygot mają istotne zmniejszenie poziomu transkryptów dla odpowiednich białek kompleksu helikazy CMG, a także zakłócenia w cyklu komórkowym, wydłużone czasy podwojenia i zmiany w ich profilu biochemicznym. Dodatkowo ta praca dostarczyła po raz pierwszy dowodu, że komórki heterozygotyczne dla genów kodujących podjednostki helikazy CMG wykazywały znacznie zwiększony potencjał reprodukcyjny i opóźnione starzenie chronologiczne. Dodatkowo zaobserwowano korelacje między poziomami RNA i polisacharydów w drożdżach a ich potencjałem reprodukcyjnym, a także korelację między poziomami kwasów tłuszczowych a czasami podwojenia komórek. Opisane w tej pracy odkrycia rzucają również nowe światło na zastosowanie drożdży w badaniu potencjalnych celów terapeutycznych dla leczenia raka.

Dodatkowo w tej pracy pokazano, że odkryte wcześniej przez zespół dr hab. Mateusza Mołonia, prof. UR intrygujące zjawisko redukcji ploidii w czasie starzenia chronologicznego nie jest związane ze sporulacją komórek. Uzyskane dane sugerują potencjalne powiązania między ścieżkami autofagii a spadkiem zawartości DNA obserwowanym w komórkach starzejących się chronologicznie, co zostało zaprezentowane w pracy Enkhbaatar et al. 2023 opublikowanej w czasopiśmie Aging-US ( IF=5.2; 140 pkt MNiSW).