Aktualności
Zakończenie Projektu „Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP. Akademicki Portfel Wiedzy o Finansach”
W okresie od 2 stycznia do 10 grudnia 2020 roku ponad 500 uczniów z województwa podkarpackiego wzięło udział w projekcie edukacyjnym realizowanym przez Uniwersytet Rzeszowski, przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim zatytułowanym „Uczelnie Szkołom - o finansach z NBP. Akademicki Portfel Wiedzy o Finansach” .
Projekt skierowany był do uczniów szkół podstawowych oraz średnich z województwa podkarpackiego, w szczególności z obszarów zagrożonych szeroko rozumianym wykluczeniem społecznym bądź ekonomicznym.
Głównym celem Projektu było poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie finansów osobistych.
Pomimo trudnych warunków realizacji Projektu w sytuacji panującej pandemii zespół pracowników Instytutu Ekonomii i Finansów w składzie: dr hab. Katarzyna Szara, dr Magdalena Cyrek, dr Ewa Kubejko-Polańska, dr Małgorzata Leszczyńska, dr Jadwiga Pawłowska-Mielech, mgr Magdalena Suraj, mgr Magdalena Wiercioch, mgr Konrad Drozd, mgr Rafał Pitera, kierowany przez doktora Piotra Cyrka, a wspierany przez pracowników Działu Spraw Osobowych - inż. Bożenę Małek, Działu Płac - mgr Annę Bereś oraz Sekcji Kosztów Kwestury UR - mgr Annę Rychlak z powodzeniem zrealizował wszystkie działania przewidziane w Projekcie.
Na cały Projekt składały się różne aktywności, takie jak: bloki warsztatowe odbywające się w poszczególnych szkołach, bloki warsztatowe w kampusie Instytutu Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz w formie online, wycieczka edukacyjna do Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, w tym również w formie wirtualnej, „Konkurs wiedzy o finansach” przebiegający w trzech etapach oraz konferencja podsumowująca Projekt.
Uczniowie walczyli o atrakcyjne nagrody takie jak: portfele, kalkulatory naukowe, tablety i laptopy.
Podczas 40-tu bloków warsztatowych, na które złożyło się 240 godzin zajęć uczestnicy Projektu uczyli się jak osiągnąć sukces finansowy, bezpiecznie realizować obrót gotówkowy i bezgotówkowy, zarządzać własnymi pieniędzmi, oszczędzać i inwestować, umiejętnie korzystać z kredytów i pożyczek oraz poznali główne instytucje, które wpływają na stabilność finansową kraju.
Na spotkaniach przedstawiano podstawowe zasady zarządzania finansami gospodarstw domowych wykształcając w uczniach nawyki, które zaowocują pozytywnymi zmianami w odniesieniu do gospodarowania własnymi środkami. Uczniowie zostali objęci wsparciem w zakresie świadomego podejmowania planów edukacyjnych i zawodowych, co w naturalny sposób poprawi ich konkurencyjność na rynku pracy. W Projekcie pokazano również możliwości wykorzystania nowych technologii informatycznych, które pomagają w zarządzaniu własnymi środkami finansowymi. Wskazano na możliwości samodzielnego uczenia się finansów przy wykorzystaniu Internetu, między innymi poprzez Portal Edukacji Ekonomicznej na stronie nbportal.pl oraz w aplikacji mobilnej Moje NBP, która umożliwia bieżący dostęp do szerokiej i rzetelnej wiedzy ekonomicznej.
Zrealizowany Projekt służył przekazaniu uczniom czym jest niezależność finansowa i jak należy do niej dążyć, jak gospodarować środkami pieniężnymi oraz jak przygotować się do zarządzania domowymi finansami w przyszłości. Mamy nadzieję, że wszystkie te cele zostały osiągnięte, a uczniowie wynieśli z Projektu dużo praktycznej wiedzy i kompetencji finansowych.
Było nam bardzo miło gościć w licznych podkarpackich szkołach średnich i podstawowych oraz witać uczniów oraz nauczycieli w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie, słowa uznania dotyczące realizowanego Projektu oraz wszelkie przejawy Państwa życzliwości. Liczymy na dalszą owocną współpracę.
Pragniemy podziękować również Partnerom wspierającym realizację Projektu, w szczególności Dyrekcji i Pracownikom Narodowego Banku Polskiego, Dyrekcji i Pracownikom Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, a także Dyrekcji i Nauczycielom szkół, których uczniowie czynnie uczestniczyli we wszystkich aktywnościach Projektu.
Z wyrazami szacunku, wdzięczności i sympatii
w imieniu Zespołu Projektowego
dr Piotr Cyrek – koordynator Projektu