Projekt Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP. Akademicki Portfel Wiedzy o Finansach
Instytut Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego serdecznie zaprasza do uczestnictwa w projekcie Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP. Akademicki Portfel Wiedzy o Finansach realizowanym z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
W związku z modernizacją strony internetowej Uniwersytetu Rzeszowskiego informujemy, że pierwotna strona Projektu funkcjonuje pod dotychczasowym adresem: http://we.ur.edu.pl/wspolpraca/oferta-dla-szkol/akademicki-portfel-wiedzy-o-finansach
Cele
Celem głównym projektu jest poszerzenie wiedzy i umiejętności 500 uczniów z terenu woj. podkarpackiego w zakresie finansów osobistych w okresie realizacji projektu od 2 stycznia do 26 czerwca 2020 r.
Celowi głównemu podporządkowano cele szczegółowe:
- Opracowanie innowacyjnego programu edukacyjnego skierowanego do młodzieży szkolnej, związanego ze świadomym gospodarowaniem finansami osobistymi.
- Podniesienie świadomości uczestników Projektu na temat rodzaju kompetencji niezbędnych na rynku pracy.
- Nabycie przez uczestników Projektu wiedzy dotyczącej obrotu gotówkowego i bezgotówkowego.
- Wzrost wiedzy uczestników Projektu z zakresu roli instytucji wpływających na stabilność finansową kraju oraz finansów gospodarstw domowych.
- Wzrost umiejętności dokonywania analiz inwestycyjnych oraz porównań produktów bankowych przez uczestników warsztatów.
Uczestnicy
Projekt zakłada uczestnictwo 500 uczniów z 20 szkół podstawowych (7 i 8 klasa) i ponadpodstawowych zlokalizowanych w województwie podkarpackim. Co najmniej 50 procent uczestników Projektu będą stanowili uczniowie szkół z miejscowości o liczbie mieszkańców mniejszej niż 100 tys. osób. Dodatkowo w Projekcie preferowani będą uczniowie uczęszczający do szkół w powiatach, gdzie odnotowywane są relatywnie niższe wskaźniki przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w relacji do średniej krajowej. Pozwoli to objąć wsparciem osoby narażone na wykluczenie społeczne i ekonomiczne.
Aktywności
Wsparcie w projekcie polega w szczególności na podniesieniu poziomu wiedzy, kompetencji i świadomości w zakresie funkcjonowania na rynku pracy oraz gospodarowania finansami osobistymi. Założenie to zostanie osiągnięte poprzez ciąg aktywności uczniów, które realizowane będą w ramach Projektu. Aktywności te obejmują w szczególności:
1. Udział w bloku warsztatowym odbywającym się w szkole, do której uczeń uczęszcza, na które składają się 3 dwulekcyjne warsztaty tematyczne prowadzone przez specjalistów–wykładowców Instytutu Ekonomii i Finansów UR.
2. Udział w bloku warsztatowym odbywającym się w kampusie Instytutu Ekonomii i Finansów UR, który umożliwi realizację kolejnych 3 warsztatów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych oraz sprzętu komputerowego.
3. Udział w wycieczce edukacyjnej. W tym samym dniu co blok warsztatowy w Instytucie Ekonomii i Finansów UR uczniowie odbędą w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie lekcję muzealną na temat historii polskiego pieniądza.
4. Uczestnictwo w „Konkursie wiedzy o finansach”. W trakcie obu sesji bloków warsztatowych (w szkołach i kampusie Instytutu Ekonomii i Finansów UR) przeprowadzone zostaną działania eliminacyjne w ramach „Konkursu wiedzy o finansach”. W trakcie obu bloków warsztatowych do finału konkursu zakwalifikowanych zostanie po 6 uczniów z danej grupy warsztatowej, co przekłada się na 120 uczniów uczestników finału, spośród których wyłonionych zostanie 6 zwycięzców (3 uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz 3 uczniów szkół ponadpodstawowych). W ramach konkursu przewiduje się nagrodzenie 3 osób z każdej grupy warsztatowej po każdym zrealizowanym bloku warsztatowym (w szkole i Instytucie Ekonomii i Finansów UR) oraz 6 zwycięzców w finale konkursu.
5. Samokształcenie uczniów bazujące na broszurach merytorycznych i książkach przekazanych uczestnikom projektu, a także informacjach zamieszczonych na Portalu Edukacji Ekonomicznej (https://www.nbportal.pl/) oraz dostępnych poprzez aplikację na urządzenia mobilne „Moje NBP”. Treści zawarte w publikacjach tradycyjnych i elektronicznych, rekomendowanych uczestnikom Projektu, stanowić będą także podstawę do przygotowania pytań celem realizacji etapu kwalifikacyjnego w Instytucie Ekonomii i Finansów UR oraz finału „Konkursu wiedzy o finansach”.
6. Udział w konferencji podsumowującej Projekt, połączonej z finałem „Konkursu wiedzy o finansach”. W trakcie wydarzenia odbędzie się ostatni etap konkursu, w którym spośród 120 finalistów wyłonieni zostaną jego zwycięzcy. Zakłada się przyznanie 6 nagród za zajęcie miejsc 1-3 w kategorii uczniów klas 7 i 8 szkoły podstawowej oraz 1-3 w kategorii uczniów szkół ponadpodstawowych. W trakcie weryfikacji testów konkursowych przez komisję konkursową uczniowie uczestniczyć będą w prelekcjach praktyków bankowości, którzy zaprezentują uczniom tajniki pracy banków i bankierów. Konferencję zakończy wręczenie finalistom dyplomów uczestnictwa w projekcie, a za pośrednictwem opiekunów także pozostałym uczestnikom Projektu, a także wręczenie nagród laureatom konkursu.
7. Udział w seansie edukacji filmowej. W dniu konferencji planowany jest także seans w jednym z rzeszowskich kin, w trakcie którego wyświetlony zostanie fabularyzowany film o tematyce ekonomicznej lub dotyczącej istotnych problemów społecznych. Uczestnictwo w seansie stanowić będzie dodatkową nagrodę dla wszystkich finalistów konkursu.