Aktualności
Seminarium naukowe „Algorytm przyszłości. Nowe technologie we wczesnej edukacji”
Seminarium naukowe „Algorytm przyszłości. Nowe technologie we wczesnej edukacji”
28 października 2024 r. odbyło się seminarium naukowe „Algorytm przyszłości. Nowe technologie we wczesnej edukacji” (Hotel Prezydencki w Rzeszowie), będące jednym z efektów projektu „Algorytm przyszłości – robotyka i programowanie dla szkół podstawowych” realizowanego w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II” przez Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko. Patronem merytorycznym projektu był Instytut Pedagogiki, a kierownikiem projektu dr Mariola Kinal z Katedry Pedagogiki Przedszkolnej
i Wczesnoszkolnej Instytutu Pedagogiki UR.
Seminarium było dedykowane nauczycielom szkół podstawowych, naukowcom zajmujących się problematyką edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz studentom, doktorantom i sympatykom nauki.
Prelekcje zaprezentowało 10 naukowców specjalizujących się w zagadnieniach relacji pedagogiki i nowych mediów z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz praktyków reprezentujących firmy Universee oraz Kodowanie na dywanie.
Seminarium rozpoczęła prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej, która opowiadała o relacjach kompetencji cyfrowych i edukacji medialnej we współczesnym świecie. Kolejna prelekcja autorstwa dr Agnieszki Heby dotyczyła wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji, w tym promptowania w modelach LLM. Następnie Małgorzata Małecka-Tomala zaprezentowała uczestnikom model wykorzystania koncepcji Design Thinking w rozwijaniu kreatywności u dzieci. Dr hab. Agata Opolska-Bielańska, prof. UW opowiadała o badaniu dotyczącym fascynacji młodego pokolenia AI. Pierwszą część seminarium zakończył wykład dr Martyny Dudziak-Kisio dotyczący zjawisk FOMO oraz NOMO. Drugą cześć seminarium rozpoczęła Anna Świc z firmy kodowanienadywanie.pl opowiadając uczestnikom o metodzie STEAM w rozwoju kompetencji przyszłości. Następnie mgr Katarzyna Myśliwiec zaprezentowała swoje badaniach dotyczące preferencji medialnych uczniów. Zagadnienia zdrowia psychicznego dzieci omówiły prof. Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz oraz dr Katarzyna Kowalczewska-Grabowska z Uniwersytetu Śląskiego. Sesję i całe seminarium zakończyły dwa referaty pracowników Uniwersytetu Rzeszowskiego mgr. Michała Skóry, który przedstawił prawne aspekty wykorzystania AI i mediów w edukacji wczesnoszkolnej oraz dr. Jarosława Kinala, który zaprezentował wyniki badań nad oczekiwaniami komunikacyjnymi rodziców względem nauczycieli.
Efektem seminarium będzie recenzowana publikacja naukowa udostępniona wszystkim zainteresowanym w Otwartym Dostępie, której wydanie planowane jest na 2025 rok. Ukaże się ona na stronie projektu: algorytmprzyszlosci.pl