Aktualności
Monografia profesora Jurija Pełecha (Yurii Pelekh - ang.) „Aksjopedagogika: koncepcja teoretyczno-metodologiczna i perspektywy praktyczne”
W Wydawnictwie Uniwersytetu Rzeszowskiego została opublikowana monografia profesora UR Jurija Pełecha (Yurii Pelekh - ang.) „Aksjopedagogika: koncepcja teoretyczno-metodologiczna i perspektywy praktyczne” https://wydawnictwo.ur.edu.pl/produkt/axiopedagogy-theoretical-and-methodological-concept-and-practical-perspectives/
Celem napisania monografii było wskazanie na aktualny wymiar nowej subdyscypliny Pedagogiki – Aksjopedagogiki (pedagogiki (pedagogii) wartości). W niniejszym opracowaniu uwaga została skupiona na zagadnieniach przede wszystkim metodologicznych: 1) zdefiniowaniu kryteriów statusu naukowego (dyscyplinarnego) Aksjopedagogiki; 2) utrwalenie obszaru badawczego i wytyczenie przedmiotowego zakresu, (3) określenie statusu naukowego Aksjopedagogiki w dziedzinach nauk humanistycznych i społecznych. Zaproponowane przez autora ujęcie odpowiedzi na wskazane pytania ukierunkowane są na uzasadnienie naukowej perspektywy Aksjopedagogiki, przede wszystkim w celu aksjologizacji procesu edukacyjnego jako środka zapewniającego zintegrowany wymiar humanizmu pod względem rozwoju sfery wartościowo-semantycznej współczesnego ucznia (studenta).
Aksjopedagogika w kontekście organizacji oświaty rozumiana jest przez autora jako system edukacyjno-dydaktyczny, którego klasycznymi składnikami są cele wychowania, treści nauczania, procesy dydaktyczne, formy, metody, środki, zasady wychowania. Właściwe podejście wymagało zwrócenia szczególnej uwagi na koncepcyjny cel i zadania Aksjopedagogiki, a także jej zasady, prawa i funkcje, co zapewnia najpełniejsze ujawnienie wartościowego charakteru Aksjopedagogiki. Praktyczne funkcjonowanie odpowiedniego systemu wychowawczo-dydaktycznego zapewniają narzędzia informacyjno-technologiczne i teoretyczno-metodyczne, które podmioty edukacyjne wykorzystują w ramach interakcji wartościowej dla osiągnięcia ostatecznie zamierzonego celu pedagogicznego - ukształtowania kultury aksjologicznej na wysokim poziomie.