Seminarium prof. J. Miąso, prof. R. Pęczkowski, prof. M. Wrońska
Cele, założenia, problematyka seminarium doktorskiego z nauk pedagogicznych
Prowadzący:
Dr hab. Ryszard Pęczkowski, prof. UR e-mail: ryszard@ur.edu.pl
Dr hab. Marta Wrońska, prof. UR e-mail: mwronska@ur.edu.pl
Dr hab. Janusz Miąso, prof. UR e-mail: jmiaso@ur.edu.pl
CELE SEMINARIUM
- Kształtowanie umiejętności związanych z warsztatem naukowym, w tym: posługiwanie się literaturą naukową, prowadzeniem badań naukowych oraz prezentowanie wyników w formie wystąpień na konferencjach naukowych, tworzeniem tekstów naukowych.
- Przygotowanie, pod opieką merytoryczną opiekuna, koncepcji rozprawy doktorskiej.
- Opracowanie, pod kierunkiem opiekuna naukowego, dysertacji doktorskiej, która powinna stanowić oryginalne rozwiązanie problemu naukowego z obszaru nauk pedagogicznych
PROGRAM SEMINARIUM
- Zajęcia z metodologii pracy naukowej.
- Zajęcia z metodyki przygotowania rozprawy doktorskiej.
- Tematyczne seminaria doktorskie.
SEMINARIUM SKIEROWANE JEST DO:
- osób z pasją, mających wysoką motywację do działania,
- zainteresowanych poszerzeniem wiedzy i prowadzeniem badań naukowych,
- nauczycieli akademickich, kreatywnych nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych,
- osób zainteresowanych problematyką funkcjonowania systemu edukacji w przestrzeni społecznej, gospodarczej politycznej, kulturowej.
EFEKT KOŃCOWY SEMINARIUM JEST
- stopień naukowy doktora nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika.
PROBLEMATYKA SEMINARIUM:
Dr hab. Ryszard Pęczkowski, prof. UR
- Instytucja szkoły we współczesnym systemie edukacji – czynniki determinujące efektywność jej funkcjonowania w przestrzeni życia społecznego, gospodarczego, politycznego, kulturowego na wszystkich poziomach organizacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkolnictwo ponadgimnazjalne), funkcjonowanie szkoły w różnych systemach edukacyjnych;
- Funkcjonowanie małych szkół wiejskich – proces kształcenia i czynniki proces ten determinujące, system nauczania w klasach łączonych, poziom osiągnięć szkolnych uczniów małych szkół, losy edukacyjne uczniów małych szkół, alternatywne propozycje realizacji procesu kształcenia w małych szkołach;
- Proces kształcenia i czynniki determinujące jego efektywność, uczeń i nauczyciel jako podmioty współczesnej szkoły, relacje uczeń – nauczyciel, rodzice – szkoła; uwarunkowania środowiskowe, w wymiarze makro i mikro, i ich wpływ na funkcjonowanie szkoły na wszystkich poziomach organizacyjnych szkoły.
Dr hab. Marta Wrońska, prof. UR
- Różnorodne aspekty funkcjonowania mediów: media a opinia publiczna (np. teoria agenda setting, teoria spirali milczenia), funkcjonowanie mediów jako systemu (np. teorie systemów medialnych), media a świadomość odbiorcy (np. teorie kognitywistyczne, teorie primingu i framingu);
- Opisywanie i analizowanie właściwości oraz możliwości edukacyjnych mediów, a także opracowywanie optymalnych sposobów stosowania mediów w zorganizowanych procesach edukacyjnych;
- Mediatyzacja rzeczywistości społecznej: modele, normy i standardy zachowania kreowane przez media cyfrowe; analiza procesów socjalizacji i wychowania przebiegających w kulturze prefiguratywnej w przestrzeni zdominowanej przez media;
- Eksploracja, analiza, diagnoza oraz krytyczna oceny problemów społecznych w nowych mediach z uwzględnieniem różnorodnych perspektyw badawczych;
- Badania zawartości mediów: ilościowa i jakościowa analiza zawartości mediów (np. jakościowa analiza wytworów internautów: twórczość amatorska i fanfikcje (fan fiction), remiksy i kolaże), analiza semiologiczna;
- Przestrzeń nowych mediów a etyka komunikowania: problemy metodologiczne w badaniach dotyczących sposobów konwersacji internautów (fora, komentarze, interakcja w social media, facebook etc.) oraz sposobów interpretacji i konstruowania zachowań badanych użytkowników sieci; analiza relacji między świadomością odbiorców przekazów medialnych, treścią przekazów i zamierzeniami nadawców tych przekazów;
- Konwergencja mediów: zmiany w sposobie korzystania z mediów przez adresatów mediów (z biernego na czynny); kulturowe i cywilizacyjne zmiany w zjawiskach komunikacyjnych wzbogacone o media cyfrowe; nowe oprogramowanie: bazy danych, zasoby cyfrowe, technologie mobilne w badanach ilościowych i jakościowych.
Dr hab. Janusz Miąso, prof. UR
- Funkcjonowanie człowieka w świecie społecznym, immersyjnym (zanurzonym) w rzeczywistości mediów i multimediów (prasa, książka, radio, telewizja, Internet) oraz wypracowanie sposobów poznania mechanizmów odbioru i oddziaływania mediów na jednostkę i szerzej na grupy społeczne; wypracowanie postulatów pedagogiczne w zakresie wykorzystania multimediów w pedagogizacji jednostek, wspólnot, grup i społeczeństwa.
Wyżej wymieniony obszar będzie obejmował trzy sfery:
- ontologiczną, w której badane i rozpatrywane będą zjawiska społeczne w kategoriach wzajemnych relacji człowieka z mediami. Tłem tych rozważań będą procesy kulturowe, socjologiczne, psychologiczne i biologiczne, które – osadzone w filozoficznych podstawach – stanowią ważny punkt konstruowania różnych koncepcji funkcjonowania człowieka w świecie mediów;
- aksjologiczną, w której podejmowane będą problemy wartości w społeczeństwie zdominowanym komunikacją medialną oraz związane z tymi problemami zjawiska dotyczące procesów edukacyjnych;
- epistemologiczną, w której zajmować się będziemy poznawaniem zjawisk i mechanizmów odbioru i oddziaływania mediów na społeczeństwo, na człowieka.