Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych

Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych

Rok akademicki 2024/2025

 

 

Opiekun naukowy: dr hab. prof. UR Krystyna Barłóg

 

Powstanie koła: 2009

 

Zarząd:

Prezes: Natalia Bartnik

Z- ca prezesa: Magdalena Walaszek, Aleksandra Swierżewska

Sekretarz: Aleksandra Domagała, Kamila Błasiak

Kronikarze: Aleksandra Mielnikiewicz, Aleksandra Telega

Skarbnik: Aleksandra Turczyk

 

Kontakt:

Kolegium Nauk Społecznych

Instytut Pedagogiki,

Zakład Pedagogiki Specjalnej

  1. ks. J. Jałowego 24

35-010 Rzeszów

Opiekun e-mail: kbarlog@ur.edu.pl

Prezes: nb118494@stud.ur.edu.pl

 

Misja:

Poznanie wielokontekstowości funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, metod i form pracy z osobami z niepełnosprawnością, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Cele:

  1. Próba prowadzenia profesjonalnych badań naukowych,
  2. Poznanie różnych obszarów funkcjonowania osób, a szczególnie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością,
  3. Organizowanie konferencji, sympozjów naukowych, prezentacja badań naukowych prowadzonych przez Koło,
  4. Organizowanie spotkań, wykładów wybitnych profesorów oraz innych osób zajmujących się podejmowaną przez Koło problematyką,
  5. Poznanie metod i form pracy z osobami z niepełnosprawnością, a szczególnie z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  6. Nawiązanie współpracy z instytucjami, organizacjami stowarzyszeniami, specjalistami zajmującymi się pomocą dla osób z niepełnosprawnością oraz wsparciem dla ich rodzin,
  7. Organizowanie interesujących warsztatów dla studentów Koła,
  8. Organizowanie spotkań dla dzieci o zagrożonym rozwoju, ich rodziców i opiekunów,
  9. Organizowanie spotkań dla rodziców, rodzin dzieci o zagrożonym rozwoju oraz ze specjalistami,
  10. Wyjazdy studentów Koła do innych ośrodków akademickich oraz do instytucji specjalistycznego wsparcia.
  11. Nawiązanie kontaktu z innymi Kołami Naukowymi z innych uczelni, które podejmują podobną problematykę,
  12. Integracja członków KNPiPS celem wymiany doświadczeń i poglądów,
  13. Stała współpraca studentów KNPiPS z instytucjami pomocowymi oraz ze studentami z ograniczeniami sprawności,
  14. Rozpowszechnianie wyników badań prowadzonych przez członków Koła na konferencjach i sympozjach oraz publikacja uzyskanych wyników z badań w studenckich Zeszytach Naukowych i innych pracach pod redakcją.

 

Zadania:

Zadania zawierają się w następujących problemach badawczych:

  1. Rodzina jako system wspomagania rozwoju i społecznego wsparcia.
  2. Między inkluzją, a tendencjami do wykluczania.
  3. Poczucie sensu i jakości życia osób z niepełnosprawnością oraz ich rodziny.
  4. Hierarchia wartości oraz postawy wobec inkluzji osób wspomagających.
  5. Empatia w pomocowych oddziaływaniach wspomagających.
  6. Trajektoria cierpienia, postawy rodziców, rodzeństwa, dziadków wobec dziecka z niepełnosprawnością.
  7. Diagnoza dla rozwoju: diagnozowanie potencjałów, specjalnych potrzeb uczniów ze SPE.
  8. Metody i formy pracy z dziećmi z niepełnosprawnością.
  9. Edukacja włączająca - wyzwaniem dla szkoły i przestrzeni wspomagającej.
  10. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o zagrożonym rozwoju.
  11. Wspomaganie rozwoju i odkrywanie predyspozycji do uzdolnień u dzieci.
  12. Wsparcie edukacyjne dzieci ze SPE w szkole masowej.
  13. Gotowość szkół masowych do przyjęcia dzieci ze SPE.

 

Formy aktywności:

  1. Wyjazdy do instytucji organizujących pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzin,
  2. Spotkania i dyskusje z osobami organizującymi pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzin,
  3. Zapraszanie teoretyków oraz praktyków zajmujących się działalnością terapeutyczną,
  4. Organizowanie spotkań z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz z ich rodzicami,
  5. Prowadzenie badań naukowych: pilotażowych, monograficznych oraz empirycznych w zakresie oddziaływań terapeutyczno-diagnostycznych dotyczących dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera,
  6. Redagowanie publikacji oraz publikowanie w studenckich czasopismach naukowych,
  7. Współpraca z Kołami Naukowymi funkcjonującymi przy innych uczelniach,
  8. Udział w konferencjach naukowych związanych z kanonem zainteresowań Koła Naukowego,
  9. Realizacja grantów naukowych.

 

 

Lista Członków:

  1. Zuzanna Kotulska
  2. Wiktoria Szołek
  3. Klaudia Przetacznik
  4. Faustyna Turoń
  5. Anna Nowak
  6. Klaudia Strzępek
  7. Magdalena Walaszek
  8. Katarzyna Kuśnierczyk
  9. Nina Potocka
  10. Weronika Sarzyńska
  11. Klaudia Pięta
  12. Aleksandra Domagała
  13. Weronika Bukała
  14. Edyta Michałkowska
  15. Martyna Ciepły
  16. Karolina Bereś
  17. Gabriela Białek
  18. Antonina Biśto
  19. Marcel Bożek
  20. Emilia Chorzępa
  21. Magdalena Gucwa
  22. Joanna Kendra
  23. Julia Malik
  24. Aleksandra Socha
  25. Aleksandra Twaróg

 

 

Projekty badawcze:

  1. Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły - 2015 r.
  2. Szkoła przyjazna dla dzieci z niepełnosprawnością - 2015 r.
  3. Metody i formy pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością - 2016 r.
  4. Poczucie sensu i jakości życia młodzieży z niepełnosprawnością - 2017 r.
  5. Między integracją - inkluzją a normalizacją - 2017r.
  6. Bariery czy zmiana? Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej - 2018 r.

 

Publikacje:

  1. Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2017
    1. Alicja Kurasz (2017), Katechizacja i przygotowanie do sakramentów dzieci z autyzmem (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 48-57.
    2. Natalia Kwoka (2017) Adaptacja uczniów z autyzmem do warunków szkoły masowej w opinii nauczycieli i wychowawców(w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 81-87.
    3. Monika Głód (2017) Problemy z komunikacją u dziecka z autyzmem i możliwości terapii (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 102 - 108.
    4. Karolina Kapica (2017) Współpraca rodziców dzieci z autyzmem z terapeutami(w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 140 - 154.
    5. Karolina Kapica (2017) Stereotypy społeczne wobec dzieci z autyzmem, (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 166-183.
  2. Szkoła wspierająca dzieci z niepełnosprawnością, Barłóg, Dominika Karcz, Janusz Kawa, Klaudia Sabat-Zabłotni, Wyd. UR Rzeszów, 2017
  3. Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2017
    1. Klaudia Sabat-Zabłotni (2017) Biblioterapia kobiet ofiar przemocy (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 56- 63.
    2. Katarzyna Ginalska-Połomska, Ewelina Ginalska-Rak (2017) Praca z dzieckiem Metoda krakowska (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych- perspektywa- life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 77- 87.
    3. Natalia Kwoka (2017) Metoda Ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną - od tradycji ku współczesności (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 88- 94.
    4. Janusz Kawa (2017) Metody pracy z uczniem zdolnym (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 95-108.
    5. Aleksandra Warcaba, Gabriela Nagórna (2017) Metoda Weroniki Sherborne w pracy zdziećmi z niepełnosprawnością (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 121-130.
    6. Karolina Bieniarz, Alicja Eglass, Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi zniepełnosprawnością (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 131- 140.
    7. Dominka Gołąb, Dominika Szczepanik (2017) Terapia plastyczna w procesie wspomagania rozwoju komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną(w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 143-152.
    8. Dominika Karcz, Karolina Nowak, Muzykoterapia - wspomaganie terapii poprzez dźwięk imuzykę (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 153-161.
    9. Barbara Maciąg-Bebło, Justyna Michalewska (2017) Metoda Dennisona jako metodawspomagająca rozwój dziecka z niepełnosprawnością wieloraką (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 162-172.
    10. Monika Godos, Barbara Szetela, Izabela Zajdel (2017) Rola rodziców wychowaniu dziecka zwadą słuchu (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 195-205.
  4. Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, 2019
    1. Marzena Baran (2019) Gotowość kandydatów na nauczycieli do edukacji inkluzyjnej w szkole ogólnodostępnej (w) Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, K. Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, s. 98-113.
    2. Maciej Kokoszka (2019) Edukacja w procesie readaptacji społecznej skazanych (w) Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, K. Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, s. 114-123.
    3. Klaudia Sabat–Zabłotni (2019) Inkluzja społeczna byłych więźniów- szanse czy bariery w perspektywie przyszłych pedagogów resocjalizacyjnych (w) Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, K. Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, s. 125-141.
  5. Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2019
    1. Joanna Trzyna, Ewa Materna, Janusz Kawa (2019) Wyzwanie, oczekiwanie i funkcje rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów.
    2. Klaudia Sabat–Zabłotni (2019) Jakość życia czyli bezsens, a może sens egzystencji studentów z niepełnosprawnością (na przykładzie studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego) (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 86.
    3. Janusz Kawa, Joanna Trzyna (2019) Poczucie sensu i jakości życia oraz charakter uczestnictwa młodzieży studiującej z niepełnosprawnością w życiu społeczności lokalnej (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 106.
    4. Katarzyna Ginalska-Połomska, Ewelina Ginalska-Rak (2019) Wykształcenie jako jeden z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnością (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 116.
    5. Ewa Materna (2019) Poczucie sensu życia niepełnosprawnych studentów i ryzyko zachorowań suicydalnych (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 182.
    6. Janusz Kawa, Joanna Trzyna (2019) Być albo nie być – dialog niepełnosprawni – pełnosprawni (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 196.

 

Osiągnięcia:

  1. Wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w konkursie StRuNa w kategorii „Koło Naukowe Roku 2016”;
  2. I nagroda dla dr hab. prof. nadzw. UR Krystyny Barłóg w kategorii Opiekun Naukowy Roku 2016;
  3. III nagroda MNiSW dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych w Konkursie StRuNa w kategorii: KOŁO NAUKOWE ROKU 2017;
  4. I nagroda dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych przyznana na Gali Naukowca Uniwersytetu Rzeszowskiego w kategorii: INNOWACYJNY PROJEKT ROKU 2019;
  5. I nagroda dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych przyznana na Gali Naukowca Uniwersytetu Rzeszowskiego w kategorii: NAJPOPULARNIEJSZE KOŁO ROKU 2019.
  6. Inkluzja symetryczna studentów koła

 

 

Historia koła:

Rozdział IV. Studenci.  Ruch  naukowy,  działalność społeczno-kulturalna, sportowo-turystyczna

Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych zostało powołane przy Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu  Rzeszowskiego  w  Rzeszowie  w 2009 roku  jako  pewnego  rodzaju  kontynuacja   głównych  celów,  zadań  i  założeń prężnie działającego przy Instytucie Pedagogiki pierwszego Studenckiego  Koła  Naukowego Pedagogów,  którego  opiekunem była  dr Zdzisława Płużek.

Opiekunem Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych została dr  hab.  Prof. UR Krystyna  Barłóg. Przewodniczącą Koła Pedagogów i Pedagogów Specjalnych została studentka    pedagogiki Barbara Burek, zastępcą Angelika Zawitowska – Grad, sekretarzem Zofia  Zagroba, kronikarzem: Katarzyna  Tabor.  W  zarządzie  Koła  był  również fotograf: Anna  Wilk. Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów  Specjalnych liczyło  wówczas 22 członków – studentów  pedagogiki.

Misją  Studenckiego  Koła Naukowego  Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych  jest    poznanie  wielu  kontekstów  i  obszarów   zmian  dokonujących  się  we  współczesnej  pedagogice,  pedagogice  specjalnej,  oraz rozszerzenie     wiedzy  i  zainteresowań    w  zakresie    nowatorskich     metod  i  form  pracy  z  dziećmi  i  młodzieżą  ze  specjalnymi  potrzebami   edukacyjnymi  w    edukacji,  rehabilitacji  i  terapii  wsparcia     rodziny.  Zawsze    w   kontekście    procesów     integracji  i  inkluzji, wsparcia,  włączania,  oraz   oddziaływań    normalizacyjnych  i wspomagających.    To  również  prowadzenie  badań  naukowych  pilotażowych, monograficznych, empirycznych oraz   ich  prezentacja  na  konferencjach  naukowych,  publikowanie  tekstów  w  monografiach  naukowych.

                                               Formy  działalności:

-Organizowanie    wykładów naukowych prowadzonych  przez  wybitnych uczonych zajmujących  się nowatorskimi  zmianami  w   pedagogice,  pedagogice specjalnej.

-Realizacja uczelnianych  grantów   badawczych.

-Prowadzenie badań  naukowych.

-Przygotowanie  oraz  publikacja  artykułów naukowych.

-Organizowanie konferencji, sympozjów naukowych.

-Aktywne  uczestnictwo  w  sympozjach, konferencjach naukowych.

-Organizowanie  spotkań  z  nowatorskimi, kreatywnymi  praktykami, udział  w  warsztatach  i  kursach  doskonalących.

-Wyjazdy  naukowe.

-Organizowanie uroczystości, spotkań       do  dzieci     i  młodzieży  z  niepełnosprawnością, rodziców  oczekujących  pomocy  wsparcia.

-Nawiązywanie    kontaktu  z  innymi  kołami   naukowymi,  oraz  instytucjami      oczekującymi  pomocy  w  wsparcia.

O7   grudnia  2010  roku Studenckie Koło Naukowe  Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych    zorganizowało Studencką   Międzynarodową  Konferencję  Naukową   pod  patronatem KNP PAN   Zespołu  Dydaktyki  Ogólnej  Departamentu  Zwiększania Szans  Edukacyjnych    MEN    pt. „EDUKACJA. OCZEKIWANIA  A RZECZYWISTOŚĆ. (ODKRYWANIE TALENTÓW. ZWIĘKSZANIE SZANS EDUKACYJNYCH”. Pokłosiem  konferencji  były       dwie  publikacje  naukowe   pt. „ Odkrywanie talentów. Konteksty  edukacji  i rozwoju”  oraz „Zwiększanie szansedukacyjnych”.Członkowie  Koła współpracowali  ze  Stowarzyszeniem  „TAK ŻYCIU”w  Strzyżowie    organizując dla  dzieci  z   niepełnosprawnością   oraz  ich rodziców wiele imprez  i  uroczystości. Studenci  Koła  zorganizowali  również 24  marca 2011   spotkanie  z  matkami  dzieci  o  specjalnych  potrzebach  edukacyjnych   poznając  trajektorię  ich  cierpienia,  szczególnie  w     odniesieniu  do    spektrum  zaburzeń  dzieci z  autyzmem.  Studenci  Koła 7 kwietnia 2011 roku czynnie  uczestniczyli  w II Ogólnopolskiej  Sesji Kół  Naukowych  w Tarnobrzegu   pt. „Wyzwania XXI wieku-Społeczeństwo, Edukacja, Środowisko”. 23-24  maja 2011  roku    członkowie Studenckiego  Koła Naukowego Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych uczestniczyli  w I Ogólnopolskiej Konferencji  Naukowej pt. „ Od projektu  do profesjonalizmu  w zawodzie pedagoga”organizowanej  przez Wyższą  Szkołę Humanistyczną  TWK  w Szczecinie. Studentki Angelika Zawitowska-Grad  oraz Zofia Zagroba wygłosiły  referat    pt. „ Pedagog wobec problemów trajektorii cierpienia rodziców  dzieci  niepełnosprawnych”. Tekst  ten  ukazał  się     w   punktowanym  czasopiśmie naukowym   TWK.

   W  kolejnych  latach studenci  Koła  uczestniczyli  również  w  wielu  konferencjach naukowych. 13  października  2011  roku w  Filharmonii  Rzeszowskiej studenci  uczestniczyli w   konferencji  naukowej  pt. „ AKTYWNI  ZAWODOWO poświęconej zatrudnianiu  osób  z  niepełnosprawnością intelektualną  na  otwartym  rynku  pracy   zorganizowanej  przez  PSOUU    w  Warszawie  oraz  w  Jarosławiu  i    pracowników  APS  w  Warszawie. Studenci  wysłuchali  wielu  interesujących   wykładów (dr  Ewy  Wapiennik, Małgorzaty  Gorący) oraz  wystąpień samy  osób  z  niepełnosprawnością  intelektualną  w  roli  pracownika   na  otwartym  rynku  pracy,  ich  pracodawców, trenerów  oraz  rodziców. Studenci  poznawali  również nowe,  niekonwencjonalne  metody  pracy  z  osobami  z  niepełnosprawnością.  . in. 24  listopada   2011  roku uczestniczyli  w  spotkaniu z  mgr  Sylwią  Klatką,  która  zapoznała  ich  z  metodą Mechanicznej  Diagnozy    i  Terapii ( MechanicalDiagnosis and Therapy)   jaka  jest   metoda  Robina McKenzi’ego, nowozelandzkiego fizjoterapeuty”. 28  lutego  2012  roku studenci  Koła  uczestniczyli  czynnie  w II Międzynarodowym Sympozjum  Naukowym  pt. „ AGRESJA-PRZEMOC-WSPARCIE   w  PWSTE w Jarosławiu.  Studentka  Koła Ewelina Małek m.  in.  wygłosiła   referat  pt. „ Dzieci  z niepełnosprawnością   intelektualną   w  stopniu  lekkim w  szkole  ogólnodostępnej wobec agresji  i  przemocy”. Studenci  uczestniczyli  również  wKonferencji organizowanej  przez WSPiA  w  Rzeszowie    poświęconej pamięci Janusza Korczaka  pt. „ O mądrym wychowaniu” .  Studenckie Koło Naukowe  Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych  było  również  organizatorem  wykładów  i  warsztatów  Pani  mgr  Joanny Serwińskiej  terapeutki INPP   w  Polsce  i  w Wielkiej  Brytanii   pt. „ Stymulacja niższych  partii mózgu – nowości    edukacyjne  i  terapeutyczne”. Zajęcia  poświęcone  były najnowszym metodom oraz  formom stymulacji  mózgu  takim  jak: INPP, SensoPaka, Platforma Rezonansowa.  Uczestnicy  wykładów   zostali  zapoznani  z  budową  mózgu, zaburzeniami  najniższych partii  mózgu, z  nowoczesnymi  koncepcjami pracy  z  osobami z  wielorakimi zaburzeniami  zmysłów. W  spotkaniu  uczestniczyli  również  zaproszeni pracownicy  placówek rehabilitacyjnych,  nauczyciele,  doktoranci  i  studenci.

   W  kolejnych  latach   2012  na 2013 przewodnicząca  Koła   została    studentka Alicja  Niemiec, zastępcą  Marta Kulasa, sekretarzem Agnieszka  Moskal  oraz  Kronikarzem Dominika  Kozdronkiewicz. Studentki  Koła   były   zaangażowane     jako  wolontariuszki  pracując  społecznie  w  Szkole  Nr  22  w  Rzeszowie  z  Oddziałami Integracyjnymi. Pracowały  głownie  z  dziećmi  z trudnościami  w  słyszeniu,  z afazją,  z alalią,  z Zespołem  Aspergera, z  głębokim  niedosłuchem,  z niedowidzeniem, z autyzmem. Studenci  uczestniczyli  w szczególnej  uroczystości  jaka  jest Dzień  Integracji pod  hasłem: „Sercem  pokaż  mi  świat” oraz w  VII edycji  Konkursu plastyczno-literackiego  pt. „ Inni  a  jednak  tacy  sami”. 6  lutego  2013  roku  studenci  Koła  uczestniczyli  w I  Seminarium Polska-Niemcy-Słowacja –Ukraina. Studenci  brali  udział  w  warsztatach  oraz  wysłuchali  interesujących  wykładów      profesorów  z  wielu  krajów  na  temat:” konsekwencje  upadków    u osób  w  starszym  wieku”. Studenci  Koła  uczestniczyli  również  w V  Międzynarodowych  Dniach  Rehabilitacji. 19  marca  2013 roku  studenci  Koła  uczestniczyli  w Przeglądzie Filmowym    pt. Siła 21 chromosomu”, zbierali  nakrętki  dla  dzieci  z  Podkarpackiego  Hospicjum dla  dzieci.

18  kwietnia  2013  roku  studenci  Koła  Naukowego  Pedagogów  i Pedagogów  Specjalnych  zaprosili    z  wykładem     pt. „ Metoda  Krakowska  - jako  stymulacja rozwoju  funkcji poznawczych” Panią   Profesor  dr  hab. Jagodę Cieszyńską, psychologia, logopedę, pracującą  z  dziećmi  z dysleksją, dwujęzycznością, dyglosją, nabywania i  rozwoju  systemu  językowego   dzieci  niesłyszących, metod  diagnozowania dzieci   z  zaburzeniami  komunikacji  językowej    i  badania  rozwoju   funkcji  poznawczych. Studenci  koła  uczestniczyli  również  w  prowadzonych  przez  Panią  Profesor  J.  Cieszyńską   warsztatach. W  ramach  współpracy  ze  Stowarzyszeniem SOLIS  Radius   studenci  uczestniczyli  w I Rzeszowskich  Obchodach Światowego  Dnia Autyzmu    pod  hasłem” Nie bądź  zielony. Bądź niebieski” 2  kwietnia 2013  roku. Wspólnie  z  wolontariuszkami  z  Chin  i  z Indonezji  studentki  Koła   uczestniczyły  w  wielu  formach  aktywności    dla    Stowarzyszenia na  Rzecz Dzieci z Dysfunkcjami  Rozwojowymi  BRUNO.

Studenckie  Koło Naukowe  Pedagogów  i Pedagogów Specjalnych  było  również  współorganizatorem   wspólnie  z  TWK  i Zakładem  Pedagogiki Specjalnej  UR  Rzeszów  konferencji naukowej 28  maja  2013  roku  pt. Ponadczasowość  idei Profesra  Aleksandra  Hulka   w  teorii  i  praktyce. / W 20  -stą rocznicę śmierci Profesora Aleksandra  Hulka. W   konferencji  uczestniczyło  wielu  uczonych,  w  tym  również    uczniowie  Profesora    jak  m.  in. Prof. G. Dryżałowska,  czy  mgr  Henryk Waszkowski,  osobisty  sekretarz  Profesora. Obok  plejady wybitnych  uczonych  w  Konferencji  wystąpili również  studenci  Koła:  Alicja  Niemiec  i  Marta Kulasa  z   referatem,  który      później  doczekał  się  publikacji  naukowej  pt. „ Ponadczasowość  idei Integracyjnego  Systemu Kształcenia Osób  Niepełnosprawnych”.

Wznowienie działalności  Koła  nastąpiło  w  roku  akademickim  2013/2014. I  tak  już  27  listopada  studenci Koła  czynnie  uczestniczyli  w  Międzynarodowym  seminarium kół naukowych  i  ich  mentorów   pt. „ Rodzina – centrum świata” . Studenckie  KołoNaukowe Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych   w  dniach 06-12- 2013   do 07- 12 – 2013  roku było  również  organizatorem  warsztatów     pt. „ DOGOTERAPIA W PRAKTYCE” dla studentów    Koła  oraz  całej  pedagogiki. Podczas  warsztatów   studenci  poznali cele,  formy, standardy  dogoterapii, zasady  organizacji  zajęć     w  ramach  dogoterapii, wymagania  psa  terapeuty, oraz ćwiczenia  z udziałem osób pracujących  w  dogoterapii. Warsztaty  poprowadził  Bartłomiej Łyżeń, kynoterapeuta  z PSOZUU. Studenci  uczestniczyli  z  zainteresowaniem  w  warsztatach,  którym  towarzyszyły  dwa  psy, pracujące  w dogoterapii  i  otrzymali    na  koniec   certyfikaty  uczestnictwa  w  tego  rodzaju  szkoleniu.

  W  2014/2015   roku w  skład Zarządu  Koła  wchodzili: przewodnicząca Alicja Niemiec, zastępcy: Mata  Kulasa  i Katarzyna  Mielech, sekretarz: Dorota  Kobylarz  oraz kronikarze: Anna  Handzik  i Natalia Kwoka. 27  marca 2014  roku  studenci  Koła   uczestniczyli  w Seminarium Naukowym    w  WSE  UAM w Poznaniu  pt. „ The Language of Emotions” . Seminarium prowadził dr Andy Bondy   współtwórca  ipropagator  metody pecs. W  tym  też  roku  studenci  realizowali projekt  badawczy  pt. „ WSPARCIE WCZESNOROZWOJOWE DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH I ZAGROŻONYCH NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ ORAZ NOWATORSKIE METODY TERAPEUTYCZNE”.

W  ramach  projektu zorganizowano na  ten  temat   22  maja 2014   studencką  konferencję naukową dla  wszystkich  zainteresowanych problematyką wczesnego wspomagania rozwoju. Pokłosiem  konferencji  była  publikacja naukowa  wydana  przez  Wydawnictwo  Uniwersytetu Rzeszowskiego,  w  której znalazło  się     również  kilka  studenckich    publikacji  naukowych.

     W  roku  akademickim  2015/2016   przewodniczącą  Koła    Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych   zostałam nadal  Alicja Niemiec,  zastępcą  Marta Kulasa. Pozostali  członkowie  Zarządu  to: Dominika  Karcz, Barbara Maciąg, oraz  Janusz Kawa. Koło  liczyło 17   osób.

W  2015  roku  Studenckie  Koło  Naukowe Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych realizowało  dwa  granty    Rektora     UR     :  „ Autyzm wyzwaniem  dla  współczesnej  szkoły” oraz  „ Szkoła  przyjazna  dla dzieci  ze  specjalnymi  potrzebamiedukacyjnymi”.W  ramach  realizacji  I  projektu studenci  Koła byli organizatorami  9   kwietnia  2015  roku Światowego    Dnia  Świadomości  Autyzmu.  Wykłady  poprowadziła  Pani dr  hab. Prof. UR  Krystyna  Barłóg  „Autyzm  wyzwaniem  naszych  czasów”   oraz  Pani dr  Izabela Marczykowska  pt. „ Kształcenie  terapeutów  autyzmu  w  ramach studiów  podyplomowych „Edukacja  i  rehabilitacja  osób  z  autyzmem”. Studenci  uczestniczyli  również  w interesujących  warsztatach. Z  zakresu  rozwijania komunikacji  u  dzieci  z  autyzmem   prowadzonych  przez  mgr Anetę  Kotowicz-Urban , neurologopdę  oraz terapeutę behawioralną. Warsztat  drugi  pt „ Uczeń  autystyczny  w  szkole”  poprowadziła  Pani  Magdalena  Lech, psycholog,  terapeuta  behawioralny.  Warsztat  III   pt. „ Prowadzenie  diagnozy  funkcjonalnej i  programowanie terapii  dzieci  z  autyzmem” poprowadziła  Pan  Mgr  Aneta Lew-Koralewicz,  natomiast warsztat  pt. „ Przedszkole  specjalne  jako  element  systemu edukacji dzieci  z  autyzmem”    poprowadziła  mgr  Katarzyna  Łach oligofrenopedagog  i Barbara Nicpoń  neurologopeda.    Jednocześnie  w  ramach  realizacji  tego  projektu  studenci  Koła  byli  organizatorami Studenckiej Konferencji Naukowej  pt. AUTYZM- WYZWANIEM  DLA  WSPÓLCZESNEJ SZKOŁY”   -  11  czerwca 2015  roku. Problematyka  Konferencji nawiązywała  do współczesnych  problemów edukacji  i  rehabilitacji  dzieci  z  autyzmem. Obok  wystąpień  studentów   z  różnych  ośrodków  naukowych  w  Polsce    Dr  T. Gosztyła    zaprezentował problem: „ Jakość  małżeństwarodziców  dzieci  z autyzmem – doniesienie  z  badań”, Pani  dr  D. Ochojska  podjęła  temat :” Tworzenie  relacji  terapeutycznej”, a  Prof. K. Barłóg temat” Trajektoria cierpienia rodzicówdzieci  z  autyzmem”. Pani  dr  Joanna  Leśniak    temat:” Rozpoznawanie  oznak  autyzmupoprzez  obserwację umiejętności  motorycznych  małego  dziecka”. Pokołosiem konferencji  oraz  realizowanego  projektu  jest  publikacja  naukowa  wydana  przez  Wydawnictwo  UR  pod  tytułem  „ Dziecko  z  autyzmem  wyzwaniem  dla współczesnej  szkoły”. W  ramach  drugiego  projektu  studenci  prowadzili  badania naukowe  dotyczące  wsparcia  realizowanego  w  szkołach    ogólnodostępnych  miasta Rzeszowa  dla dzieci  z  niepełnosprawnością.  Badaniami  objęto  22  szkoły  podstawowe,  głownie  ogólnodostępne. Wyniki  z  badań  i  analiz      zaprezentowano  w  publikacji  pt. „ BIULETYN  GOTOWOŚCI SZKÓŁ  MIASTA   RZESZOWA  DO PRZYJĘCIA  DZIECI ZE  SPECJALNYMI  POTRZEBAMI  EDUKACYJNYMI”. Studenci  Koła w  grudniu  2015  roku zorganizowali  pomoc dla Podkarpackiego  Hospicjum dla  dzieci  w  Rzeszowie. Głównym celem  było  podzielenie się  radością i  życzliwością  w  okresie świątecznym. Studenci  zebrali    duże  ilości  słodyczy  i  przekazali  dla dzieci  i  ich  rodzin. Akcja  cieszyła  się     wielkim  zaangażowaniem oraz  serdecznością. Dnia 2-go  czerwca 2016  roku  Koło Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych gościło  z  wykładem  otwartym  panią  Prof. zw  dr  hab. Małgorzatę Sekułowicz   z  Dolnośląskiej  Szkoły Wyższej  we  Wrocławiu. Pani  Profesor  wygłosiła  dwa     interesujące  wykłady    pt. „ Edukacja włączająca- możliwości  i  ograniczenia” oraz  „ Jak  pracować  z  uczniem  ze  spektrum autyzmu  w  szkole”. Studenci  Koła  brali  również  udział  w  FESTIWALU KÓŁ NAUKOWYCH   Uniwersytetu Rzeszowskiego 12  kwietnia    2016  roku.

Koło Naukowe Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych UR  uczestniczyło również  w roli  wystawcy w  Targach Kół Naukowych  i Organizacji  Studenckich,  które  odbyły  się    26  kwietnia   2016  roku   w  ramach Tygodnia Kultury  i Nauki PRZODEM Rzeszowskich  Juwenaliów. Studenci  Koła    aktywnie  uczestniczyli  również  w  uroczystości  dla   Dzieci  z Hospicjum  pt. KOLOROWY DZIEŃ DZIECKA.W dniu  18  czerwca  2016  roku organizując  dla  dzieci    wiele    imprez  oraz  niespodzianek.

 

 

W dniu  8 - go czerwca  2016  roku   studenci  Koła  uczestniczyli    w Sympozjum Naukowym pt. „ W  trosce  o potrzeby dziecka  Pamięci Profesor Barbary Czeredreckiej (1936 – 2006),  które  zostało  zorganizowane    przez Międzywydziałowe  Studenckie Koło Naukowe   Vita  Activa.

            W  roku  akademickim 2016  na  2017    zarząd  Koła       składał  się  z      czterech  osób. Przewodniczącą  Koła    Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych  została:  Klaudia Sabat – Zabłotni  studentka  II roku  resocjalizacji,  zastępcą: Dominika Karcz   studentka  IV  roku edukacji  wczesnoszkolnej  i  przedszkolnej, Kronikarzem:  Natalia Kwoka  studentka Edukacji  i  Rehabilitacji  I  roku   studiów  magisterskich  oraz  Janusz Kawa student  piątego  roku  Pedagogiki resocjalizacyjnej.  Na  liście  członków  Koła     było  wstępnie  14  osób, ale    ilość     studentów  zaangażowanych  w  parce  Koła   systematycznie  wzrastała.

26.10. 2016  roku  Studenci  koła uczestniczyli  w Festiwalu  Studenckich Kół Naukowych    organizowanym  na  Wydziale Pedagogicznym  UR. Studenci  zaprezentowali  dotychczasowe  osiągnięcia Koła oraz  plany  na  kolejny  rok akademicki. Stoisko  Koła   cieszyło  się  ogromnym  zainteresowanie4  co  spowodowało  w  konsekwencji znaczne  powiększenie  się  ilości członków  Koła. Studenckie  Koło Naukowe Pedagogów  i  Pedagogów  Specjalnych  uczestniczyło  również  w Salonie Maturzystów  - które  miało  miejsce  w  budynku AO  Uniwersytetu Rzeszowskiego   przy  ul. Pigonia.

 

W dniach 26 - 27 października 2016  roku studenci  Koła uczestniczyli  czynnie  w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej  przez Zakład Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogicznego   UR  z  cyklu „ Współczesne  tendencje  w pedagogice  specjalnej”  pt. „Aktualne  konteksty  aktywności  i  uczestnictwa osób  z  niepełnosprawnością” . Studenci  Koła  wysłuchali    wystąpień  wielu  wybitnych uczonych  prezentujących  najnowsze  trendy  i  tendencje  w pedagogice specjalnej   jak  m.  in. Prof. zw  dr  hab. Andrzeja Twardowskiego, Prof. zw  dr  hab. Prof. zw  dr  hab. Marzeny  Zaorskiej, Prof. zw  dr  hab. Małgorzaty  Sekułowicz  i  wielu    innych. M. In. Student  Janusz Kawa reprezentujący  Koło  Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych przedstawił   referat  na  temat  działalności  i osiągnięć  Koła.

Szczególnym  wydarzeniem  dla studentów  Koła  była   organizacja Studenckiej  Konferencji  Naukowej pt. „ Metody  i  formy  pracy z  dziećmi  i  młodzieżą  z niepełnosprawnością”,  która  odbył  się 19  grudnia  2016  roku,  jako  zwieńczenie pracy  studentów  koła  na  projektem  realizowanym  w  tym  roku  pod     tym  samym  tytułem. Konferencja  miała    wymiar  szczególny,  gdyż    była  pod  patronatem  Dziekana Wydziału  Pedagogicznego  Prof.  dr  hab. Ryszarda Pęczkowskiego    a   w  konferencji  uczestniczył J. M. Rektor  UR  Prof.  dr  hab. Sylwester  Czopek. W  części  wstępnej Konferencji  studenci  zaprezentowali interesujący     program  świąteczny    prezentując    ballady  świąteczne   własnego  autorstwa. W   Sympozjum  uczestniczyli  studenci   nie  tylko  Uniwersytetu  Rzeszowskiego, ale  i  studenci  wielu  innych  Uczelni,  w  tym  również studenci  niepełnosprawni.  Tematyka  wystąpień  koncentrowała  się  wokół  zagadnień  dotyczących: terapii  w pracy  z  dziećmi  z  niepełnosprawnością, form  pracy  z  dziećmi  z niepełnosprawnością   oraz  metod,  sposobów  pracy  z  dziećmi  z niepełnosprawnością  oraz    z  rodziną  dziecka  z niepełnosprawnością. Pokołosiem  tego  wydarzenia  jest  złożona  do  druku  monografia  z  tekstami  studentów  recenzowana  przez  Prof.  dr  hab.  Piotra  Majewicza  z  AP  w Krakowie.

Wielkim  wydarzeniem dla  wszystkich  studentów  Koła Pedagogów  i Pedagogów  Specjalnych  było  zaproszenie  do  Ministerstwa Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego. Dnia  27  stycznia  2017  roku Pan Minister  Nauki  i Szkolnictwa  Wyższego Jarosław  Gowin wręczył nagrody  laureatom 6  edycji StRuNa  (Studencki  Ruchu  Naukowy). Koło  Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych  reprezentowała  Dominika Karcz  i  Janusz  Kawa  oraz   opiekun  dr  hab. Prof. UR Krystyna  Barłóg. Koło Naukowe Pedagogów  i Pedagogów Specjalnych z Uniwersytetu  Rzeszowskiego  otrzymało wyróżnienie w  kategorii „ Koło  Naukowe  Roku  2016”. Jednocześnie   Minister  Nauki  i Szkolnictwa  Wyższego  Jarosław  Gowin  wręczył I  nagrodę opiekunowi  Koła w kategorii „ Opiekun Naukowy Roku  2016”  statuetkę  StRuNy.

 

W dniu 2  kwietnia    2017  roku  Koło Naukowe Pedagogów  i  Pedagogów Specjalnych było  organizatorem Światowego  Dnia Świadomości   Autyzmu który  został   zorganizowany   na  Wydziale Pedagogicznym UR. Dzień  Autyzmu  zorganizowano  dla rodzin  z  dziećmi  o  zagrożonym  rozwoju, nauczycieli, terapeutów, specjalistów  oraz studentów i  wszystkich  zainteresowanych  tą tematyką.   W  programie   odbyła  się projekcja  filmu „ Życie  animowane”  oraz  warsztaty  dla    rodziców  dzieci  o  zagrożonym  rozwoju.

Warsztat  I   pt. „ Jak  radzić  sobie   z  zachowaniami  trudnymi dzieci  z autyzmem”  poprowadziła  Dr Aneta Lew- Koralewicz,  warsztat  II   pt. „Praca  z  dziećmi  z  autyzmem  w przedszkolu” poprowadziła   mgr Marzenia Jakubek  oraz  Dr Joanna Leśniak. Warsztat  III   pt. „ Klocki  Lego  i  ich rola  we  wspomaganiu zachowań przystosowawczych dzieci  z  autyzmem” Dr  Agnieszka Łaba. Studenci  zorganizowali  również Biuro  do  rozmów  rodziców  dzieci  ze  specjalistami,  które  prowadził  m.  in.   psychoterapeuta  Pan  mgr Ireneusz Marciniec  doktorant  Wydziału Pedagogicznego  oraz   salę  zabaw,  spotkań  i  odpoczynku  dla  dzieci. Cały  Wydział    Pedagogiczny został przystrojony   na  niebiesko. Uczestnicy  tego  wydarzenia  a  zwłaszcza  rodzice  i  dzieci  byli    bardzo  zadowoleni  oraz  wdzięczni  studentom  za  tak  profesjonalne  i  miłe  wspólne  spotkanie, ale  i merytoryczne  i pełnie  radości.