Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych
Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych
Rok akademicki 2024/2025
Opiekun naukowy: dr hab. prof. UR Krystyna Barłóg
Powstanie koła: 2009
Zarząd:
Prezes: Natalia Bartnik
Z- ca prezesa: Magdalena Walaszek, Aleksandra Swierżewska
Sekretarz: Aleksandra Domagała, Kamila Błasiak
Kronikarze: Aleksandra Mielnikiewicz, Aleksandra Telega
Skarbnik: Aleksandra Turczyk
Kontakt:
Kolegium Nauk Społecznych
Instytut Pedagogiki,
Zakład Pedagogiki Specjalnej
- ks. J. Jałowego 24
35-010 Rzeszów
Opiekun e-mail: kbarlog@ur.edu.pl
Prezes: nb118494@stud.ur.edu.pl
Misja:
Poznanie wielokontekstowości funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, metod i form pracy z osobami z niepełnosprawnością, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele:
- Próba prowadzenia profesjonalnych badań naukowych,
- Poznanie różnych obszarów funkcjonowania osób, a szczególnie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością,
- Organizowanie konferencji, sympozjów naukowych, prezentacja badań naukowych prowadzonych przez Koło,
- Organizowanie spotkań, wykładów wybitnych profesorów oraz innych osób zajmujących się podejmowaną przez Koło problematyką,
- Poznanie metod i form pracy z osobami z niepełnosprawnością, a szczególnie z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- Nawiązanie współpracy z instytucjami, organizacjami stowarzyszeniami, specjalistami zajmującymi się pomocą dla osób z niepełnosprawnością oraz wsparciem dla ich rodzin,
- Organizowanie interesujących warsztatów dla studentów Koła,
- Organizowanie spotkań dla dzieci o zagrożonym rozwoju, ich rodziców i opiekunów,
- Organizowanie spotkań dla rodziców, rodzin dzieci o zagrożonym rozwoju oraz ze specjalistami,
- Wyjazdy studentów Koła do innych ośrodków akademickich oraz do instytucji specjalistycznego wsparcia.
- Nawiązanie kontaktu z innymi Kołami Naukowymi z innych uczelni, które podejmują podobną problematykę,
- Integracja członków KNPiPS celem wymiany doświadczeń i poglądów,
- Stała współpraca studentów KNPiPS z instytucjami pomocowymi oraz ze studentami z ograniczeniami sprawności,
- Rozpowszechnianie wyników badań prowadzonych przez członków Koła na konferencjach i sympozjach oraz publikacja uzyskanych wyników z badań w studenckich Zeszytach Naukowych i innych pracach pod redakcją.
Zadania:
Zadania zawierają się w następujących problemach badawczych:
- Rodzina jako system wspomagania rozwoju i społecznego wsparcia.
- Między inkluzją, a tendencjami do wykluczania.
- Poczucie sensu i jakości życia osób z niepełnosprawnością oraz ich rodziny.
- Hierarchia wartości oraz postawy wobec inkluzji osób wspomagających.
- Empatia w pomocowych oddziaływaniach wspomagających.
- Trajektoria cierpienia, postawy rodziców, rodzeństwa, dziadków wobec dziecka z niepełnosprawnością.
- Diagnoza dla rozwoju: diagnozowanie potencjałów, specjalnych potrzeb uczniów ze SPE.
- Metody i formy pracy z dziećmi z niepełnosprawnością.
- Edukacja włączająca - wyzwaniem dla szkoły i przestrzeni wspomagającej.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o zagrożonym rozwoju.
- Wspomaganie rozwoju i odkrywanie predyspozycji do uzdolnień u dzieci.
- Wsparcie edukacyjne dzieci ze SPE w szkole masowej.
- Gotowość szkół masowych do przyjęcia dzieci ze SPE.
Formy aktywności:
- Wyjazdy do instytucji organizujących pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzin,
- Spotkania i dyskusje z osobami organizującymi pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzin,
- Zapraszanie teoretyków oraz praktyków zajmujących się działalnością terapeutyczną,
- Organizowanie spotkań z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz z ich rodzicami,
- Prowadzenie badań naukowych: pilotażowych, monograficznych oraz empirycznych w zakresie oddziaływań terapeutyczno-diagnostycznych dotyczących dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera,
- Redagowanie publikacji oraz publikowanie w studenckich czasopismach naukowych,
- Współpraca z Kołami Naukowymi funkcjonującymi przy innych uczelniach,
- Udział w konferencjach naukowych związanych z kanonem zainteresowań Koła Naukowego,
- Realizacja grantów naukowych.
Lista Członków:
- Zuzanna Kotulska
- Wiktoria Szołek
- Klaudia Przetacznik
- Faustyna Turoń
- Anna Nowak
- Klaudia Strzępek
- Magdalena Walaszek
- Katarzyna Kuśnierczyk
- Nina Potocka
- Weronika Sarzyńska
- Klaudia Pięta
- Aleksandra Domagała
- Weronika Bukała
- Edyta Michałkowska
- Martyna Ciepły
- Karolina Bereś
- Gabriela Białek
- Antonina Biśto
- Marcel Bożek
- Emilia Chorzępa
- Magdalena Gucwa
- Joanna Kendra
- Julia Malik
- Aleksandra Socha
- Aleksandra Twaróg
Projekty badawcze:
- Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły - 2015 r.
- Szkoła przyjazna dla dzieci z niepełnosprawnością - 2015 r.
- Metody i formy pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością - 2016 r.
- Poczucie sensu i jakości życia młodzieży z niepełnosprawnością - 2017 r.
- Między integracją - inkluzją a normalizacją - 2017r.
- Bariery czy zmiana? Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej - 2018 r.
Publikacje:
- Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2017
- Alicja Kurasz (2017), Katechizacja i przygotowanie do sakramentów dzieci z autyzmem (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 48-57.
- Natalia Kwoka (2017) Adaptacja uczniów z autyzmem do warunków szkoły masowej w opinii nauczycieli i wychowawców(w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 81-87.
- Monika Głód (2017) Problemy z komunikacją u dziecka z autyzmem i możliwości terapii (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 102 - 108.
- Karolina Kapica (2017) Współpraca rodziców dzieci z autyzmem z terapeutami(w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 140 - 154.
- Karolina Kapica (2017) Stereotypy społeczne wobec dzieci z autyzmem, (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 166-183.
- Szkoła wspierająca dzieci z niepełnosprawnością, Barłóg, Dominika Karcz, Janusz Kawa, Klaudia Sabat-Zabłotni, Wyd. UR Rzeszów, 2017
- Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2017
- Klaudia Sabat-Zabłotni (2017) Biblioterapia kobiet ofiar przemocy (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 56- 63.
- Katarzyna Ginalska-Połomska, Ewelina Ginalska-Rak (2017) Praca z dzieckiem Metoda krakowska (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych- perspektywa- life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 77- 87.
- Natalia Kwoka (2017) Metoda Ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną - od tradycji ku współczesności (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 88- 94.
- Janusz Kawa (2017) Metody pracy z uczniem zdolnym (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 95-108.
- Aleksandra Warcaba, Gabriela Nagórna (2017) Metoda Weroniki Sherborne w pracy zdziećmi z niepełnosprawnością (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 121-130.
- Karolina Bieniarz, Alicja Eglass, Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi zniepełnosprawnością (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 131- 140.
- Dominka Gołąb, Dominika Szczepanik (2017) Terapia plastyczna w procesie wspomagania rozwoju komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną(w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 143-152.
- Dominika Karcz, Karolina Nowak, Muzykoterapia - wspomaganie terapii poprzez dźwięk imuzykę (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 153-161.
- Barbara Maciąg-Bebło, Justyna Michalewska (2017) Metoda Dennisona jako metodawspomagająca rozwój dziecka z niepełnosprawnością wieloraką (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 162-172.
- Monika Godos, Barbara Szetela, Izabela Zajdel (2017) Rola rodziców wychowaniu dziecka zwadą słuchu (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 195-205.
- Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, 2019
- Marzena Baran (2019) Gotowość kandydatów na nauczycieli do edukacji inkluzyjnej w szkole ogólnodostępnej (w) Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, K. Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, s. 98-113.
- Maciej Kokoszka (2019) Edukacja w procesie readaptacji społecznej skazanych (w) Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, K. Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, s. 114-123.
- Klaudia Sabat–Zabłotni (2019) Inkluzja społeczna byłych więźniów- szanse czy bariery w perspektywie przyszłych pedagogów resocjalizacyjnych (w) Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej, K. Barłóg, M. Kokoszka, Wyd. UR Rzeszów, s. 125-141.
- Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2019
- Joanna Trzyna, Ewa Materna, Janusz Kawa (2019) Wyzwanie, oczekiwanie i funkcje rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów.
- Klaudia Sabat–Zabłotni (2019) Jakość życia czyli bezsens, a może sens egzystencji studentów z niepełnosprawnością (na przykładzie studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego) (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 86.
- Janusz Kawa, Joanna Trzyna (2019) Poczucie sensu i jakości życia oraz charakter uczestnictwa młodzieży studiującej z niepełnosprawnością w życiu społeczności lokalnej (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 106.
- Katarzyna Ginalska-Połomska, Ewelina Ginalska-Rak (2019) Wykształcenie jako jeden z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnością (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 116.
- Ewa Materna (2019) Poczucie sensu życia niepełnosprawnych studentów i ryzyko zachorowań suicydalnych (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 182.
- Janusz Kawa, Joanna Trzyna (2019) Być albo nie być – dialog niepełnosprawni – pełnosprawni (w) Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie) pełnosprawnością, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 196.
Osiągnięcia:
- Wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w konkursie StRuNa w kategorii „Koło Naukowe Roku 2016”;
- I nagroda dla dr hab. prof. nadzw. UR Krystyny Barłóg w kategorii Opiekun Naukowy Roku 2016;
- III nagroda MNiSW dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych w Konkursie StRuNa w kategorii: KOŁO NAUKOWE ROKU 2017;
- I nagroda dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych przyznana na Gali Naukowca Uniwersytetu Rzeszowskiego w kategorii: INNOWACYJNY PROJEKT ROKU 2019;
- I nagroda dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych przyznana na Gali Naukowca Uniwersytetu Rzeszowskiego w kategorii: NAJPOPULARNIEJSZE KOŁO ROKU 2019.
- Inkluzja symetryczna studentów koła
Historia koła:
Rozdział IV. Studenci. Ruch naukowy, działalność społeczno-kulturalna, sportowo-turystyczna
Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych zostało powołane przy Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego w Rzeszowie w 2009 roku jako pewnego rodzaju kontynuacja głównych celów, zadań i założeń prężnie działającego przy Instytucie Pedagogiki pierwszego Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów, którego opiekunem była dr Zdzisława Płużek.
Opiekunem Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych została dr hab. Prof. UR Krystyna Barłóg. Przewodniczącą Koła Pedagogów i Pedagogów Specjalnych została studentka pedagogiki Barbara Burek, zastępcą Angelika Zawitowska – Grad, sekretarzem Zofia Zagroba, kronikarzem: Katarzyna Tabor. W zarządzie Koła był również fotograf: Anna Wilk. Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych liczyło wówczas 22 członków – studentów pedagogiki.
Misją Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych jest poznanie wielu kontekstów i obszarów zmian dokonujących się we współczesnej pedagogice, pedagogice specjalnej, oraz rozszerzenie wiedzy i zainteresowań w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji, rehabilitacji i terapii wsparcia rodziny. Zawsze w kontekście procesów integracji i inkluzji, wsparcia, włączania, oraz oddziaływań normalizacyjnych i wspomagających. To również prowadzenie badań naukowych pilotażowych, monograficznych, empirycznych oraz ich prezentacja na konferencjach naukowych, publikowanie tekstów w monografiach naukowych.
Formy działalności:
-Organizowanie wykładów naukowych prowadzonych przez wybitnych uczonych zajmujących się nowatorskimi zmianami w pedagogice, pedagogice specjalnej.
-Realizacja uczelnianych grantów badawczych.
-Prowadzenie badań naukowych.
-Przygotowanie oraz publikacja artykułów naukowych.
-Organizowanie konferencji, sympozjów naukowych.
-Aktywne uczestnictwo w sympozjach, konferencjach naukowych.
-Organizowanie spotkań z nowatorskimi, kreatywnymi praktykami, udział w warsztatach i kursach doskonalących.
-Wyjazdy naukowe.
-Organizowanie uroczystości, spotkań do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, rodziców oczekujących pomocy wsparcia.
-Nawiązywanie kontaktu z innymi kołami naukowymi, oraz instytucjami oczekującymi pomocy w wsparcia.
O7 grudnia 2010 roku Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych zorganizowało Studencką Międzynarodową Konferencję Naukową pod patronatem KNP PAN Zespołu Dydaktyki Ogólnej Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN pt. „EDUKACJA. OCZEKIWANIA A RZECZYWISTOŚĆ. (ODKRYWANIE TALENTÓW. ZWIĘKSZANIE SZANS EDUKACYJNYCH”. Pokłosiem konferencji były dwie publikacje naukowe pt. „ Odkrywanie talentów. Konteksty edukacji i rozwoju” oraz „Zwiększanie szansedukacyjnych”.Członkowie Koła współpracowali ze Stowarzyszeniem „TAK ŻYCIU”w Strzyżowie organizując dla dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodziców wiele imprez i uroczystości. Studenci Koła zorganizowali również 24 marca 2011 spotkanie z matkami dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poznając trajektorię ich cierpienia, szczególnie w odniesieniu do spektrum zaburzeń dzieci z autyzmem. Studenci Koła 7 kwietnia 2011 roku czynnie uczestniczyli w II Ogólnopolskiej Sesji Kół Naukowych w Tarnobrzegu pt. „Wyzwania XXI wieku-Społeczeństwo, Edukacja, Środowisko”. 23-24 maja 2011 roku członkowie Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych uczestniczyli w I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „ Od projektu do profesjonalizmu w zawodzie pedagoga”organizowanej przez Wyższą Szkołę Humanistyczną TWK w Szczecinie. Studentki Angelika Zawitowska-Grad oraz Zofia Zagroba wygłosiły referat pt. „ Pedagog wobec problemów trajektorii cierpienia rodziców dzieci niepełnosprawnych”. Tekst ten ukazał się w punktowanym czasopiśmie naukowym TWK.
W kolejnych latach studenci Koła uczestniczyli również w wielu konferencjach naukowych. 13 października 2011 roku w Filharmonii Rzeszowskiej studenci uczestniczyli w konferencji naukowej pt. „ AKTYWNI ZAWODOWO poświęconej zatrudnianiu osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy zorganizowanej przez PSOUU w Warszawie oraz w Jarosławiu i pracowników APS w Warszawie. Studenci wysłuchali wielu interesujących wykładów (dr Ewy Wapiennik, Małgorzaty Gorący) oraz wystąpień samy osób z niepełnosprawnością intelektualną w roli pracownika na otwartym rynku pracy, ich pracodawców, trenerów oraz rodziców. Studenci poznawali również nowe, niekonwencjonalne metody pracy z osobami z niepełnosprawnością. . in. 24 listopada 2011 roku uczestniczyli w spotkaniu z mgr Sylwią Klatką, która zapoznała ich z metodą Mechanicznej Diagnozy i Terapii ( MechanicalDiagnosis and Therapy) jaka jest metoda Robina McKenzi’ego, nowozelandzkiego fizjoterapeuty”. 28 lutego 2012 roku studenci Koła uczestniczyli czynnie w II Międzynarodowym Sympozjum Naukowym pt. „ AGRESJA-PRZEMOC-WSPARCIE w PWSTE w Jarosławiu. Studentka Koła Ewelina Małek m. in. wygłosiła referat pt. „ Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej wobec agresji i przemocy”. Studenci uczestniczyli również wKonferencji organizowanej przez WSPiA w Rzeszowie poświęconej pamięci Janusza Korczaka pt. „ O mądrym wychowaniu” . Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych było również organizatorem wykładów i warsztatów Pani mgr Joanny Serwińskiej terapeutki INPP w Polsce i w Wielkiej Brytanii pt. „ Stymulacja niższych partii mózgu – nowości edukacyjne i terapeutyczne”. Zajęcia poświęcone były najnowszym metodom oraz formom stymulacji mózgu takim jak: INPP, SensoPaka, Platforma Rezonansowa. Uczestnicy wykładów zostali zapoznani z budową mózgu, zaburzeniami najniższych partii mózgu, z nowoczesnymi koncepcjami pracy z osobami z wielorakimi zaburzeniami zmysłów. W spotkaniu uczestniczyli również zaproszeni pracownicy placówek rehabilitacyjnych, nauczyciele, doktoranci i studenci.
W kolejnych latach 2012 na 2013 przewodnicząca Koła została studentka Alicja Niemiec, zastępcą Marta Kulasa, sekretarzem Agnieszka Moskal oraz Kronikarzem Dominika Kozdronkiewicz. Studentki Koła były zaangażowane jako wolontariuszki pracując społecznie w Szkole Nr 22 w Rzeszowie z Oddziałami Integracyjnymi. Pracowały głownie z dziećmi z trudnościami w słyszeniu, z afazją, z alalią, z Zespołem Aspergera, z głębokim niedosłuchem, z niedowidzeniem, z autyzmem. Studenci uczestniczyli w szczególnej uroczystości jaka jest Dzień Integracji pod hasłem: „Sercem pokaż mi świat” oraz w VII edycji Konkursu plastyczno-literackiego pt. „ Inni a jednak tacy sami”. 6 lutego 2013 roku studenci Koła uczestniczyli w I Seminarium Polska-Niemcy-Słowacja –Ukraina. Studenci brali udział w warsztatach oraz wysłuchali interesujących wykładów profesorów z wielu krajów na temat:” konsekwencje upadków u osób w starszym wieku”. Studenci Koła uczestniczyli również w V Międzynarodowych Dniach Rehabilitacji. 19 marca 2013 roku studenci Koła uczestniczyli w Przeglądzie Filmowym pt. Siła 21 chromosomu”, zbierali nakrętki dla dzieci z Podkarpackiego Hospicjum dla dzieci.
18 kwietnia 2013 roku studenci Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych zaprosili z wykładem pt. „ Metoda Krakowska - jako stymulacja rozwoju funkcji poznawczych” Panią Profesor dr hab. Jagodę Cieszyńską, psychologia, logopedę, pracującą z dziećmi z dysleksją, dwujęzycznością, dyglosją, nabywania i rozwoju systemu językowego dzieci niesłyszących, metod diagnozowania dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej i badania rozwoju funkcji poznawczych. Studenci koła uczestniczyli również w prowadzonych przez Panią Profesor J. Cieszyńską warsztatach. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem SOLIS Radius studenci uczestniczyli w I Rzeszowskich Obchodach Światowego Dnia Autyzmu pod hasłem” Nie bądź zielony. Bądź niebieski” 2 kwietnia 2013 roku. Wspólnie z wolontariuszkami z Chin i z Indonezji studentki Koła uczestniczyły w wielu formach aktywności dla Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci z Dysfunkcjami Rozwojowymi BRUNO.
Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych było również współorganizatorem wspólnie z TWK i Zakładem Pedagogiki Specjalnej UR Rzeszów konferencji naukowej 28 maja 2013 roku pt. Ponadczasowość idei Profesra Aleksandra Hulka w teorii i praktyce. / W 20 -stą rocznicę śmierci Profesora Aleksandra Hulka. W konferencji uczestniczyło wielu uczonych, w tym również uczniowie Profesora jak m. in. Prof. G. Dryżałowska, czy mgr Henryk Waszkowski, osobisty sekretarz Profesora. Obok plejady wybitnych uczonych w Konferencji wystąpili również studenci Koła: Alicja Niemiec i Marta Kulasa z referatem, który później doczekał się publikacji naukowej pt. „ Ponadczasowość idei Integracyjnego Systemu Kształcenia Osób Niepełnosprawnych”.
Wznowienie działalności Koła nastąpiło w roku akademickim 2013/2014. I tak już 27 listopada studenci Koła czynnie uczestniczyli w Międzynarodowym seminarium kół naukowych i ich mentorów pt. „ Rodzina – centrum świata” . Studenckie KołoNaukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych w dniach 06-12- 2013 do 07- 12 – 2013 roku było również organizatorem warsztatów pt. „ DOGOTERAPIA W PRAKTYCE” dla studentów Koła oraz całej pedagogiki. Podczas warsztatów studenci poznali cele, formy, standardy dogoterapii, zasady organizacji zajęć w ramach dogoterapii, wymagania psa terapeuty, oraz ćwiczenia z udziałem osób pracujących w dogoterapii. Warsztaty poprowadził Bartłomiej Łyżeń, kynoterapeuta z PSOZUU. Studenci uczestniczyli z zainteresowaniem w warsztatach, którym towarzyszyły dwa psy, pracujące w dogoterapii i otrzymali na koniec certyfikaty uczestnictwa w tego rodzaju szkoleniu.
W 2014/2015 roku w skład Zarządu Koła wchodzili: przewodnicząca Alicja Niemiec, zastępcy: Mata Kulasa i Katarzyna Mielech, sekretarz: Dorota Kobylarz oraz kronikarze: Anna Handzik i Natalia Kwoka. 27 marca 2014 roku studenci Koła uczestniczyli w Seminarium Naukowym w WSE UAM w Poznaniu pt. „ The Language of Emotions” . Seminarium prowadził dr Andy Bondy współtwórca ipropagator metody pecs. W tym też roku studenci realizowali projekt badawczy pt. „ WSPARCIE WCZESNOROZWOJOWE DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH I ZAGROŻONYCH NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ ORAZ NOWATORSKIE METODY TERAPEUTYCZNE”.
W ramach projektu zorganizowano na ten temat 22 maja 2014 studencką konferencję naukową dla wszystkich zainteresowanych problematyką wczesnego wspomagania rozwoju. Pokłosiem konferencji była publikacja naukowa wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, w której znalazło się również kilka studenckich publikacji naukowych.
W roku akademickim 2015/2016 przewodniczącą Koła Pedagogów i Pedagogów Specjalnych zostałam nadal Alicja Niemiec, zastępcą Marta Kulasa. Pozostali członkowie Zarządu to: Dominika Karcz, Barbara Maciąg, oraz Janusz Kawa. Koło liczyło 17 osób.
W 2015 roku Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych realizowało dwa granty Rektora UR : „ Autyzm wyzwaniem dla współczesnej szkoły” oraz „ Szkoła przyjazna dla dzieci ze specjalnymi potrzebamiedukacyjnymi”.W ramach realizacji I projektu studenci Koła byli organizatorami 9 kwietnia 2015 roku Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Wykłady poprowadziła Pani dr hab. Prof. UR Krystyna Barłóg „Autyzm wyzwaniem naszych czasów” oraz Pani dr Izabela Marczykowska pt. „ Kształcenie terapeutów autyzmu w ramach studiów podyplomowych „Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem”. Studenci uczestniczyli również w interesujących warsztatach. Z zakresu rozwijania komunikacji u dzieci z autyzmem prowadzonych przez mgr Anetę Kotowicz-Urban , neurologopdę oraz terapeutę behawioralną. Warsztat drugi pt „ Uczeń autystyczny w szkole” poprowadziła Pani Magdalena Lech, psycholog, terapeuta behawioralny. Warsztat III pt. „ Prowadzenie diagnozy funkcjonalnej i programowanie terapii dzieci z autyzmem” poprowadziła Pan Mgr Aneta Lew-Koralewicz, natomiast warsztat pt. „ Przedszkole specjalne jako element systemu edukacji dzieci z autyzmem” poprowadziła mgr Katarzyna Łach oligofrenopedagog i Barbara Nicpoń neurologopeda. Jednocześnie w ramach realizacji tego projektu studenci Koła byli organizatorami Studenckiej Konferencji Naukowej pt. AUTYZM- WYZWANIEM DLA WSPÓLCZESNEJ SZKOŁY” - 11 czerwca 2015 roku. Problematyka Konferencji nawiązywała do współczesnych problemów edukacji i rehabilitacji dzieci z autyzmem. Obok wystąpień studentów z różnych ośrodków naukowych w Polsce Dr T. Gosztyła zaprezentował problem: „ Jakość małżeństwarodziców dzieci z autyzmem – doniesienie z badań”, Pani dr D. Ochojska podjęła temat :” Tworzenie relacji terapeutycznej”, a Prof. K. Barłóg temat” Trajektoria cierpienia rodzicówdzieci z autyzmem”. Pani dr Joanna Leśniak temat:” Rozpoznawanie oznak autyzmupoprzez obserwację umiejętności motorycznych małego dziecka”. Pokołosiem konferencji oraz realizowanego projektu jest publikacja naukowa wydana przez Wydawnictwo UR pod tytułem „ Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły”. W ramach drugiego projektu studenci prowadzili badania naukowe dotyczące wsparcia realizowanego w szkołach ogólnodostępnych miasta Rzeszowa dla dzieci z niepełnosprawnością. Badaniami objęto 22 szkoły podstawowe, głownie ogólnodostępne. Wyniki z badań i analiz zaprezentowano w publikacji pt. „ BIULETYN GOTOWOŚCI SZKÓŁ MIASTA RZESZOWA DO PRZYJĘCIA DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI”. Studenci Koła w grudniu 2015 roku zorganizowali pomoc dla Podkarpackiego Hospicjum dla dzieci w Rzeszowie. Głównym celem było podzielenie się radością i życzliwością w okresie świątecznym. Studenci zebrali duże ilości słodyczy i przekazali dla dzieci i ich rodzin. Akcja cieszyła się wielkim zaangażowaniem oraz serdecznością. Dnia 2-go czerwca 2016 roku Koło Pedagogów i Pedagogów Specjalnych gościło z wykładem otwartym panią Prof. zw dr hab. Małgorzatę Sekułowicz z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Pani Profesor wygłosiła dwa interesujące wykłady pt. „ Edukacja włączająca- możliwości i ograniczenia” oraz „ Jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu w szkole”. Studenci Koła brali również udział w FESTIWALU KÓŁ NAUKOWYCH Uniwersytetu Rzeszowskiego 12 kwietnia 2016 roku.
Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych UR uczestniczyło również w roli wystawcy w Targach Kół Naukowych i Organizacji Studenckich, które odbyły się 26 kwietnia 2016 roku w ramach Tygodnia Kultury i Nauki PRZODEM Rzeszowskich Juwenaliów. Studenci Koła aktywnie uczestniczyli również w uroczystości dla Dzieci z Hospicjum pt. KOLOROWY DZIEŃ DZIECKA.W dniu 18 czerwca 2016 roku organizując dla dzieci wiele imprez oraz niespodzianek.
W dniu 8 - go czerwca 2016 roku studenci Koła uczestniczyli w Sympozjum Naukowym pt. „ W trosce o potrzeby dziecka Pamięci Profesor Barbary Czeredreckiej (1936 – 2006), które zostało zorganizowane przez Międzywydziałowe Studenckie Koło Naukowe Vita Activa.
W roku akademickim 2016 na 2017 zarząd Koła składał się z czterech osób. Przewodniczącą Koła Pedagogów i Pedagogów Specjalnych została: Klaudia Sabat – Zabłotni studentka II roku resocjalizacji, zastępcą: Dominika Karcz studentka IV roku edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Kronikarzem: Natalia Kwoka studentka Edukacji i Rehabilitacji I roku studiów magisterskich oraz Janusz Kawa student piątego roku Pedagogiki resocjalizacyjnej. Na liście członków Koła było wstępnie 14 osób, ale ilość studentów zaangażowanych w parce Koła systematycznie wzrastała.
26.10. 2016 roku Studenci koła uczestniczyli w Festiwalu Studenckich Kół Naukowych organizowanym na Wydziale Pedagogicznym UR. Studenci zaprezentowali dotychczasowe osiągnięcia Koła oraz plany na kolejny rok akademicki. Stoisko Koła cieszyło się ogromnym zainteresowanie4 co spowodowało w konsekwencji znaczne powiększenie się ilości członków Koła. Studenckie Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych uczestniczyło również w Salonie Maturzystów - które miało miejsce w budynku AO Uniwersytetu Rzeszowskiego przy ul. Pigonia.
W dniach 26 - 27 października 2016 roku studenci Koła uczestniczyli czynnie w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej przez Zakład Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogicznego UR z cyklu „ Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej” pt. „Aktualne konteksty aktywności i uczestnictwa osób z niepełnosprawnością” . Studenci Koła wysłuchali wystąpień wielu wybitnych uczonych prezentujących najnowsze trendy i tendencje w pedagogice specjalnej jak m. in. Prof. zw dr hab. Andrzeja Twardowskiego, Prof. zw dr hab. Prof. zw dr hab. Marzeny Zaorskiej, Prof. zw dr hab. Małgorzaty Sekułowicz i wielu innych. M. In. Student Janusz Kawa reprezentujący Koło Pedagogów i Pedagogów Specjalnych przedstawił referat na temat działalności i osiągnięć Koła.
Szczególnym wydarzeniem dla studentów Koła była organizacja Studenckiej Konferencji Naukowej pt. „ Metody i formy pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością”, która odbył się 19 grudnia 2016 roku, jako zwieńczenie pracy studentów koła na projektem realizowanym w tym roku pod tym samym tytułem. Konferencja miała wymiar szczególny, gdyż była pod patronatem Dziekana Wydziału Pedagogicznego Prof. dr hab. Ryszarda Pęczkowskiego a w konferencji uczestniczył J. M. Rektor UR Prof. dr hab. Sylwester Czopek. W części wstępnej Konferencji studenci zaprezentowali interesujący program świąteczny prezentując ballady świąteczne własnego autorstwa. W Sympozjum uczestniczyli studenci nie tylko Uniwersytetu Rzeszowskiego, ale i studenci wielu innych Uczelni, w tym również studenci niepełnosprawni. Tematyka wystąpień koncentrowała się wokół zagadnień dotyczących: terapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością, form pracy z dziećmi z niepełnosprawnością oraz metod, sposobów pracy z dziećmi z niepełnosprawnością oraz z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. Pokołosiem tego wydarzenia jest złożona do druku monografia z tekstami studentów recenzowana przez Prof. dr hab. Piotra Majewicza z AP w Krakowie.
Wielkim wydarzeniem dla wszystkich studentów Koła Pedagogów i Pedagogów Specjalnych było zaproszenie do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dnia 27 stycznia 2017 roku Pan Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosław Gowin wręczył nagrody laureatom 6 edycji StRuNa (Studencki Ruchu Naukowy). Koło Pedagogów i Pedagogów Specjalnych reprezentowała Dominika Karcz i Janusz Kawa oraz opiekun dr hab. Prof. UR Krystyna Barłóg. Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych z Uniwersytetu Rzeszowskiego otrzymało wyróżnienie w kategorii „ Koło Naukowe Roku 2016”. Jednocześnie Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosław Gowin wręczył I nagrodę opiekunowi Koła w kategorii „ Opiekun Naukowy Roku 2016” statuetkę StRuNy.
W dniu 2 kwietnia 2017 roku Koło Naukowe Pedagogów i Pedagogów Specjalnych było organizatorem Światowego Dnia Świadomości Autyzmu który został zorganizowany na Wydziale Pedagogicznym UR. Dzień Autyzmu zorganizowano dla rodzin z dziećmi o zagrożonym rozwoju, nauczycieli, terapeutów, specjalistów oraz studentów i wszystkich zainteresowanych tą tematyką. W programie odbyła się projekcja filmu „ Życie animowane” oraz warsztaty dla rodziców dzieci o zagrożonym rozwoju.
Warsztat I pt. „ Jak radzić sobie z zachowaniami trudnymi dzieci z autyzmem” poprowadziła Dr Aneta Lew- Koralewicz, warsztat II pt. „Praca z dziećmi z autyzmem w przedszkolu” poprowadziła mgr Marzenia Jakubek oraz Dr Joanna Leśniak. Warsztat III pt. „ Klocki Lego i ich rola we wspomaganiu zachowań przystosowawczych dzieci z autyzmem” Dr Agnieszka Łaba. Studenci zorganizowali również Biuro do rozmów rodziców dzieci ze specjalistami, które prowadził m. in. psychoterapeuta Pan mgr Ireneusz Marciniec doktorant Wydziału Pedagogicznego oraz salę zabaw, spotkań i odpoczynku dla dzieci. Cały Wydział Pedagogiczny został przystrojony na niebiesko. Uczestnicy tego wydarzenia a zwłaszcza rodzice i dzieci byli bardzo zadowoleni oraz wdzięczni studentom za tak profesjonalne i miłe wspólne spotkanie, ale i merytoryczne i pełnie radości.