Studenckie Koło Edukacja bez granic

Koło Naukowe: Edukacja bez granic

 

Rok akademicki 2024/2025

 

 

 

Powstanie: 2017 rok

 

Misja koła

Aktywizacja i integracja wszystkich grup społecznych zarówno dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie edukacji i wykorzystania w niej różnorodnych środków technologii informacyjno-komunikacyjnych. Koło swoją misją skupia się również na wsparciu przyszłych i aktualnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej w zakresie wprowadzania innowacji pedagogicznych do procesu edukacyjnego.

 

Cele i zadania

 

  1. rozbudzanie zainteresowań w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji,
  2. wykorzystania rozwiązań technologicznych do stymulowania aktywności intelektualnych dzieci, uczniów i młodzieży,
  3. wspieranie nauczycieli w zakresie wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w edukacji,
  4. prowadzenie badań pedagogicznych w zakresie efektywności, skuteczności rozwiązań technologicznych, głównie w obszarze zastosowania rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.
  5. prowadzenie badań pedagogicznych w zakresie aktywizacji intelektualnej uczniów szkół podstawowych poprzez wykorzystanie mat do kodowania i programowalnych klocków.

 

Zarząd

Przewodnicząca: Wiktoria Gierlak

Zastępca: Marta Solecka

 

Opiekun

dr inż. Tomasz Warchoł

 

 

Międzynarodowa Olimpiada Techniki 2018 r

 

W dniu 22.05.2018r. odbyła się Międzynarodowa Olimpiada Techniki w Plzen 2018 (Rep. Czeska). Zorganizowana została przez Katedrę Wychowania Technicznego Wydziału Pedagogicznego na Zachodnioczeskim Uniwersytecie w Plzeniu. W olimpiadzie uczestniczyli studenci z krajów takich jak Czechy, Rosja, Grecja, Słowacja, Serbia oraz z Polski. Uniwersytet Rzeszowski reprezentowały studentki z Instututu Pedagogiki z kierunku edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z koła naukowego Edukacja bez granic.

Prace prezentowane były w trzech kategoriach tematycznych: prace techniczne, prace dydaktyczne i multimedialne oraz prace dyplomowe. W pierwszej kategorii zaprezentowały się Magdalena Szczepanek oraz Karolina Pudełko z pracą pod tytułem: Nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne samodzielnie wykonanego instrumentu muzycznego – gitara elektryczna i wzmacniacz .

W drugiej kategorii zaprezentowały się Anna Solecka oraz Andżelika Sereda z pracą pod tytułem: Badanie skuteczności dydaktycznej modelu układu słonecznego dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.

Tegoroczne prace i projekty były bardzo ciekawe a zarazem ich poziom był bardzo wysoki co związane jest z dużym zainteresowaniem olimpiadą. Nasze studentki mimo tego, że uczestniczyły w olimpiadzie pierwszy raz osiągnęły duży sukces. W kategorii prac technicznych Magdalena Szczepanek oraz Karolina Pudełko zajęły 1 miejsce a w kategorii prac dydaktycznych Anna Solecka i Andżelika Sereda zajęły 2 miejsce.

Opiekunami z ramienia Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, którzy towarzyszyli studentkom podczas wyjazdu byli: dr Waldemar Lib oraz dr inż. Tomasz Warzocha, którzy byli również członkami komisji oceniających prace studentów.

 

Podium dla studentów Instytutu Pedagogiki na Międzynarodowej Olimpiadzie Techniki w Plzen 2019

W dniu 21.05.2019 r. odbyła się Międzynarodowa Olimpiada Techniki w Plzen 2019 (Rep. Czeska). Zorganizowana została przez Katedrę Wychowania Technicznego Wydziału Pedagogicznego na Zachodnioczeskim Uniwersytecie w Plzeniu. W olimpiadzie uczestniczyli studenci z krajów takich jak Czechy, Rosja, Grecja, Słowacja, Serbia oraz z Polski. Uniwersytet Rzeszowski reprezentowały studentki z Instytutu Pedagogiki z kierunku edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z koła naukowego Edukacja bez granic.

Prace prezentowane były w trzech kategoriach tematycznych: prace techniczne, prace dydaktyczne i multimedialne oraz prace dyplomowe. Studentki Uniwersytetu Rzeszowskiego zaprezentowały następujące prace:

Maria Kurecka, Magdalena Czepiel  Badanie efektywności dydaktycznej w klasach I-III na przykładzie modułu programowego „Od wełny do stroju – produkcja tkanin i odzieży w średniowieczu”,

Wioletta Pietraszek, Agnieszka Drozd Badanie efektywności dydaktycznej w klasach I – III na przykładzie modułu programowego „Jak buduje się wytrzymałe konstrukcje – mosty?”

Anna Solecka, Andżelika Sereda Badanie efektywności dydaktycznej w klasach I-III na przykładzie modułu programowego „Uproszczony model obiegu wody w przyrodzie”.

Prezentowane prace i projekty były bardzo ciekawe, a ich poziom był bardzo wysoki, co związane jest z dużym zainteresowaniem olimpiadą. Nasze studentki mimo tego, że uczestniczyły w olimpiadzie pierwszy raz osiągnęły duży sukces. W kategorii prac technicznych Maria Kurecka oraz Magdalena Czepiel zajęły 1 miejsce, w kategorii prac dydaktycznych Wioletta Pietraszek i Agnieszka Drozd zajęły 2 miejsce.

Opiekunami z ramienia Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, którzy towarzyszyli studentkom podczas wyjazdu byli: dr Waldemar Lib oraz dr inż. Tomasz Warzocha, byli oni również członkami jury oceniających prace.

 

 

Grant badawczy MEiN

Projekt pt.: Rozszerz swoją wyobraźnię realizowany w ramach programu: Studenckie koła tworzą innowacje finansowany poprzez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Realizacja projektu zaplanowana została w latach 2021-2022, całkowity budżet projektu to: 60 600,00zł.

Do głównych założeń projekty należy prowadzenie badań naukowych przez studentów koła naukowego „Edukacja bez granic” na dwóch grupach badawczych: nauczycieli i uczniów, które mają na celu wskazanie postulowanych cech programów edukacyjnych wykorzystujących technologie rozszerzonej rzeczywistości. Badania prowadzone będą w oparciu o aplikacje edukacyjne. Na podstawie których wskazane zostaną cechy celowo wykonanego oprogramowania wykorzystującego rozszerzoną rzeczywistość, które w szczególności powinno znaleźć się w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Analiza cech szczegółowych zostanie oparta o następujące obszary badawcze tj.,: stymulowanie procesów poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem myślenia konkretno-wyobrażeniowego i myślenia dedukcyjno-indukcyjnego, możliwość wsparcia w zakresie realizacji procesu dydaktycznego, inspirowania i rozwoju zainteresowań.

 

 

Centrum Nauki Kopernik

Dnia 21.11.2018r. odbył się wyjazd koła naukowego Edukacja bez granic działającego na Wydziale Pedagogicznym popularyzującego wiedzę naukową do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Opiekunami naukowymi byli dr Waldemar Lib oraz dr inż. Tomasz Warzocha z Zakładu Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych.

Podczas wyjazdu studentki zdobyły nowe doświadczenia, wiedzę i umiejętności związaną z popularyzacją wiedzy naukowej poprzez uczestniczenie w różnorodnych warsztatach, dokładne analizowanie poszczególnych eksponatów oraz udział w wielu doświadczeniach i eksperymentach. Pobyt w Centrum Nauki Kopernik stał się inspiracją dla opracowania nowych ćwiczeń i pomysłów, które zostaną wykorzystane w prowadzeniu wystaw interaktywnych dla szkół ogólnokształcących organizowanych na terenie Uniwersytetu Rzeszowskiego.

 

 

E-seminarium studentów Instytutu Pedagogiki działających w kole naukowym „Edukacja bez granic”

W dniu 20.05.2021r. studenci z koła naukowego „Edukacja bez granic” przy współpracy pracowników Zakładu Edukacji Nauczycieli zorganizowali e-seminarium naukowe pt. „Edukacja w różnych krajach świata - analiza komparatystyczna”.

Opiekę naukową nad seminarium pełnił dr hab. prof. UR Wojciecha Walat, który zainaugurował spotkanie wystąpieniem dotyczącym współczesnych problemów związanych z różnymi systemami edukacyjnymi świata. Seminarium zorganizował i prowadził dr inż. Tomasz Warchoł.

Podczas spotkania studenci koła naukowego „Edukacja bez granic” dyskutowali w zakresie zaprezentowanych problemów dotyczących funkcjonowania systemów edukacyjnych w Danii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Norwegii i Szwecji.

Na podstawie zaprezentowanych prac opracowane zostały dyrektywy dla polskiego systemu kształcenia, które mogą przyczynić się do poprawienia jego jakości, skuteczności kształcenia, jak również zwiększenie spójności społecznej i aktywności obywatelskiej.