Rozważania o dwóch strategiach badawczych pedagogiki. Indukcyjny i dedukcyjny tok wnioskowania...
Prof. APS i US dr hab. Małgorzata Makiewicz, Rozważania o dwóch strategiach badawczych pedagogiki. Indukcyjny i dedukcyjny tok wnioskowania na przykładzie badań z zakresu kultury medialnej nastolatków, w: Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 40, No 3 (2021), s.61-78.
Pani Profesor naukowo zajmuje się dydaktyką matematyki, a także kulturą matematyczną. Jest pomysłodawczynią Międzynarodowego Konkursu "Matematyka w Obiektywie", Jak podkreśla Pani Profesor „ Matematyka posługuje się pojęciami abstrakcyjnymi, trudnymi do poznania za pomocą zmysłów. Dystans społeczny wobec matematyki zmniejszam dzięki fotografii. Ona nie tylko rozwija wyobraźnię, ale i uwrażliwia na widzialne i niewidzialne piękno matematyki, zachęca do własnej twórczości”. Od wielu lat organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukową – Matematyka, nasza niedostrzegalna kultura.
Artykuł, Rozważania o dwóch strategiach badawczych... przedstawia wybrane teoretyczne podstawy badań naukowych nad edukacją. Omówiono w nim dwie strategie wnioskowania: indukcjonistyczną i hipotetyczno- dedukcyjną. Intencją artykułu jest zarysowanie i przybliżenie dwóch sposobów wnioskowania logicznego w postępowaniu badawczym pedagogiki oraz wskazanie uzupełniających się rezultatów obu strategii. Dobrane w artykule przykłady dotyczą kultury medialnej adolescentów (tok indukcjonistyczny) oraz wpływu zastosowania mediów (fotografii) w nauczaniu matematyki na rozwój składników kultury matematycznej ucznia (tok hipotetyczno-dedukcyjny).
Link do artykułu tutaj