Aktualności / News

„SPEKTRUM AUTYZMU – dowiedz się więcej”

"AUTISM SPECTRUM – find out more” was a topic of a scientific seminar organized by the “Pro-Psyche” Students’ Research Group at the Institute of Psychology. The seminar took place on April 24th 2024, and was focused on sharing knowledge about problems and challenges faced by autism spectrum individuals. The aim of  the seminar was to promote neurodiversity awareness and acceptance. The event consisted of two parts: expert panel and student panel. Doctor Tomasz Gosztyła and doctor Anna Lenart from the Institute of Psychology presented resent research and current problems in the field of ASD (Autism Spectrum Disorder) diagnostics.  In the second part of the meeting, the students presented seven papers on the topic of the functioning and difficulties of people with ASD.

 

„SPEKTRUM AUTYZMU – dowiedz się więcej” to myśl przewodnia seminarium naukowego zorganizowanego przez Koło „Pro-Psyche” działające przy Instytucie Psychologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seminarium odbyło się 24 kwietnia 2024 w Uniwersytecie Rzeszowskim i miało na celu upowszechnianie wiedzy na temat funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu oraz propagowanie świadomości neuroróżnorodności. Wydarzenie składało się z dwóch części: panelu eksperckiego oraz sesji studenckiej. W pierwszej części, specjaliści z Instytutu Psychologii UR przybliżyli słuchaczom najświeższe wyniki badań oraz aktualne problemy z obszaru diagnostyki ASD (Autism Spectrum Disorder). Doktor Tomasz Gosztyła przedstawił najnowsze wyniki badań przeprowadzonych m.in. wśród studentów z diagnozą spektrum autyzmu, które obrazują świat akademicki widziany oczami osób neuroatypowych, ich potrzeby i zmagania. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w wieloautorskiej książce „Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i dysleksją” (2024). Z kolei dr Anna Lenart wprowadziła słuchaczy w równie interesujący świat praktycznych aspektów diagnozy spektrum autyzm, standardów i procedur związanych z jej wykonywaniem. Jest to obszar wielu wyzwań, które potęguje rosnące zainteresowanie tą problematyką i związane z tym duże zapotrzebowanie na diagnozy. W sesji studenckiej przedstawiono siedem referatów. Jako pierwsi wystąpili Kamil Rylski-Juruś i Katarzyna Popowicz ze Studenckiego Koła Naukowego Pro-Psyche, prezentując historyczne i współczesne koncepcje wyjaśniające źródła autyzmu. Prezentacja Marleny Wisz (Pro-Psyche) dotyczyła z kolei specyfiki funkcjonowania poznawczego i emocjonalno-społecznego osób z ASD. Kamila Pabiańska i Agata Jakubowska (Pro-Psyche) skupiły się na kobiecym obliczu ASD. Natomiast kwestie związane z tożsamością płciową były przedmiotem analiz w prezentacji Pawła Pragłowskiego (Studenckie Koło Naukowe URequal). Trudności osób dorosłych ze spektrum autyzmu  w obszarze komunikowania się, relacji interpersonalnych i pracy,  a także możliwości ich wsparcia zostały przedstawione przez Julię Barańską i Karolinę Dżugan (Pro-Psyche). Zwieńczeniem refleksji nad tematem były dwa wystąpienia reprezentantek Studenckiego Koła Naukowego wsparcia osób ze spektrum autyzmu „ABC-ASD”. Katarzyna Smyk i Lidia Matwij zaprezentowały wyniki autorskich badań nad postawami wobec osób ze spektrum autyzmu. Podobnie empiryczny charakter miała prezentacja Wiktorii Grabowskiej i Wiktorii Wasik, które przybliżyły słuchaczom świat doświadczeń członków rodzin dzieci z ASD, przedstawionych w ich autonarracjach.

W Seminarium uczestniczyły osoby reprezentujące trzy koła naukowe, co było niewątpliwie wielką zaletą tego wydarzenia, która znalazła odzwierciedlenie w wielości i różnorodności głosów w dyskusji towarzyszącej spotkaniu. Seminarium okazało się inspirującą platformą wymiany myśli naukowej oraz refleksji nad możliwymi formami wsparcia osób z ASD. Rozważania uczestników kierowały się w stronę możliwych systemowych rozwiązań, ale też nieformalnych inicjatyw oddolnych, które mogą pomóc w integracji osób z ASD w środowisku akademickim.

wstecz