Pracownia Psychologii Rozwoju i Edukacji / Department of Developmental and Educational Psychology

dr Katarzyna Tomaszek - kierownik

dr hab. Antoni Wontorczyk, prof. UR

dr Anna Batory-Ginda

dr Małgorzata Marmola

dr Anna Wańczyk-Welc

Pracownicy Pracowni Psychologii Rozwoju i Edukacji samodzielnie i we współpracy z przedstawicielami innych ośrodków realizowali następujące projekty badawcze:

  1. Badania dotyczące różnych aspektów funkcjonowania systemu rodzinnego i relacji rodzinnych, zarówno małżeńskich, jak i rodzicielskich - m.in. satysfakcji z małżeństwa i jej uwarunkowań w różnych etapach życia małżeńskiego, stylów przywiązania małżonków, funkcjonowania rodziny w zakresie spójności, elastyczności i komunikowania się, a także postaw rodziców wobec dorastających dzieci, stosowanych przez nich technik wychowawczych oraz realnego i idealnego obrazu dziecka.
  2. Badania w obszarze psychologii edukacyjnej i wychowawczej, które uwzględniają jakość wsparcia rodzinnego i szkolnego dla dzieci i młodzieży, samopoczucie adolescentów, a także nasilenie symptomów depresyjnych. Prowadzone dotychczas projekty badawcze dotyczyły także zjawiska alienacji młodzieży, zespołu wypalenia szkolnego i akademickiego, zaangażowania uczniów w aktywności szkolne oraz pozytywnych emocji tj. wdzięczności, pokory, empatii, poczucia szczęścia.
  3. Badania psychospołecznych aspektów funkcjonowania rodziców dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurorozwojowymi, jak również poświęcone wsparciu osób nieneurotypowych. Realizowano projekty dotyczące satysfakcji z małżeństwa rodziców dzieci w spektrum autyzmu, samotnego rodzicielstwa i poczucia osamotnienia, otrzymywanego i oczekiwanego wsparcia, radzenia sobie ze stresem, rozwoju potraumatycznego, partnerstwa i współpracy w relacji ze specjalistami, a także sytuacji studentek i studentów w spektrum autyzmu, z ADHD/ADD i trudnościami w uczeniu się.
  4. Badania dotyczące funkcjonowania dzieci i młodzieży w świecie wirtualnym i znaczenia aktywności online dla realizacji roli ucznia. W tym obszarze badawczym skupiano się na uzależnieniu od mediów społecznościowych, phubbingu oraz cyberagresji, jako czynnikach związanych z wyczerpaniem nauką szkolną.
  5. Badania postaw społecznych wobec grup mniejszościowych - uchodźców, wyznawców innych religii, a także wobec uczniów z niepełnosprawnościami.

The Developmental and Education Psychology Laboratory conducts research projects in the following areas:

  1. family psychology, including studies on marital satisfaction and its determinants in various stages of the family life cycle, attachment styles, family functioning in terms of cohesion, flexibility, and communication, as well as parental attitudes;
  2. educational psychology, including studies on psychosocial support for children and adolescents, students' well-being, school alienation, and school burnout syndrome determinants and consequences;
  3. psychology of people with neurodevelopmental disorders, including studies on neurodiversity, psychosocial aspects of the functioning of parents of children and adolescents with neurological and developmental disorders, support for neuroatypical people;
  4. cyberpsychology, including studies on social media addiction, phubbing, and cyberaggression.
  5. studies on social attitudes towards minority groups - refugees, followers of other religions, and students with disabilities.