dr hab., prof. UR Agata Kucharska-Babula
- Jednostka:
Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa - Budynek: A1
- Pokój: 109
- Nr telefonu: (17) 872 1240
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-9535-0067
- Konsultacje dla studentów: czwartek 10.30-12.00 (raz w miesiącu - gdy wypada Rada IPiD 13.30-15.00)
Informacje
Publikacje
- Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta na lekcjach języka polskiego - rozważania o zasadności integrowania sztuk w szkole. - Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2023, T. 36, s. 305-322
- Narodowo-religijna muzyka Wojciecha Kilara w edukacji polonistycznej. - Język- Szkoła- Religia, 2022, Vol. 17, s. 226-238
- "Libri amici, libri magistri". O oczekiwaniach czytelniczych młodzieży licealnej. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, 2021, T. 12, s. 338-349
- [współaut.] Karkut D Misja Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie w procesie wspomagania środowiska oświatowego : 75-lecie działalności. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 178 s.
- [współaut.] Karkut D Lektura wobec wyzwań współczesności / pod redakcją Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, 229 s.
- Bolesława Prusa wariacje na temat...Kilka uwag o wychowaniu do lektury adeptów sztuki muzycznej W: Lektura wobec wyzwań współczesności / pod redakcją Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 65-82
- Jak przybliżyć lekturę do ucznia? Czytanie "Pana Tadeusza" w podstawowej szkole muzycznej. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 2019, T. 10, s. 144-156
- "Grające" lektury dla młodych muzyków : o oczekiwaniach czytelniczych w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 325, [1] s.
- [współaut.] Kopeć U, Bąk M Życie bez miłości jest (nie)możliwe : aspekty nie tylko językowo-literackie / pod redakcją Urszuli Kopeć, Agaty Kucharskiej-Babuli, Marzeny Bąk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 317 s.
- Miłość zapisana słowem i dźwiękiem w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia W: Życie bez miłości jest (nie)możliwe : aspekty nie tylko językowo-literackie / pod redakcją Urszuli Kopeć, Agaty Kucharskiej-Babuli, Marzeny Bąk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 225-238
- Słowem i dźwiękiem... : miłość według gimnazjalistów W: Życie bez miłości jest (nie)możliwe : aspekty nie tylko językowo-literackie / pod redakcją Urszuli Kopeć, Agaty Kucharskiej-Babuli, Marzeny Bąk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 225-238
- Clair de Lune w muzycznej impresji Claude'a Debussy'ego i wierszu Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Szkic o zespalaniu słowa z dźwiękiem na lekcjach języka polskiego. - Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 2018, T. 26, s. 37-54
- Jak nauczać pomimo? : rozważania o polskiej szkole w dobie (nieustających) zmian. - Dydaktyka Polonistyczna, 2016, nr 2(11), s. 162-170
- Muzyka na lekcjach literatury w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 2017, Vol. 8, nr 227, s. 255-267
- "Grająca" literatura - refleksja o lekturach w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia W: Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. nauk. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2017, S. 103-114
- Gdy bohaterem literackim jest muzyk Rozważania na podstawie monodramu Patricka Süskinda Kontrabasista W: Bohaterowie (nie tylko) szkolnych lektur / pod red. Alicji Jakubowskiej-Ożóg i Danuty Hejdy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 315-326
- Gdy fortepian jest źródłem skandalu : rozważania na podstawie powieści Jane Champion i Kate Pullinger W: Sensacja, prowokacja, skandal : o przekraczaniu norm kulturowych / pod redakcją Grażyny Różańskiej. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2016, S. 137-154
- Muzyka w filmie - uczniowskie odczytania ścieżki dźwiękowej oraz twórcze działania uczniów W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Urszula Kopeć. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 272-282
- Pieśni Mieczysława Karłowicza na lekcjach języka polskiego w liceum - rozważania na podstawie wybranych Preludiów Kazimierza Przerwy-Tetmajera W: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie : powszechność i elitarność polonistyki. T. 2 / redakcja naukowa Ewa Jaskółowa, Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpracy Diany Jagodzińskiej i Anny Zok-Smoły. Katowice, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego: 2016, S. 417-429
- Młodopolskie nastroje w muzyce programowej Mieczysława Karłowicza. - Dydaktyka Polonistyczna, 2015, nr 1(10), s. 24-30
- Tajemnica "efektu Mozarta" - rozważania na podstawie powieści Doroty Terakowskiej "Ono" W: Kulturowy obraz tajemnicy / pod redakcją Jolanty Bujak-Lechowicz. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2015, S. 149-158
- Polski rock początku lat osiemdziesiątych jako ostoja tożsamości narodowej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2014, Z. 9, s. 92-107
- Mężczyzna muzyczny Janusza Leona Wiśniewskiego - błogosławieństwo czy przekleństwo? W: Mężczyzna w literaturze i kulturze / pod red. Grażyny Różańskiej. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2014, S. 271-282
- Wyspiański - Smarzowski - Kasprzycki. Wesele jako uczta obnażająca prawdę o Polakach W: Kulturowy obraz uczty / pod red. Jolanty Bujak-Lechowicz. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2014, S. 47-58
- Literacko-muzyczny obraz ceremonii pogrzebowej w wierszu Cypriana Kamila Norwida Bema pamięci żałoby rapsod, Sonacie b-moll op. 35 Fryderyka Chopina, pieśni Czesława Niemena i improwizacji jazzowej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2013, Z. 8, s. 89-97
- [współaut.] Jakubowska-Ożóg A, Kozłowska E Integracja wczoraj i dziś w kształceniu polonistycznym. T. 1 / pod red. nauk. Alicji Jakubowskiej-Ożóg, Elżbiety Kozłowskiej, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 210, [2] s.
- Literatura i muzyka na lekcjach języka polskiego w klasach 4-6 szkoły podstawowej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 230 s.
- Andrzej Listwan - człowiek renesansu z Podkarpacia W: Mała ojczyzna wobec wielokulturowej Europy / pod red. Grażyny Różańskiej. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2013, S. 31-44
- Integracja literatury i muzyki na lekcjach języka polskiego w dobie reformy II etapu kształcenia W: Integracja wczoraj i dziś w kształceniu polonistycznym. T. 1 / pod red. nauk. Alicji Jakubowskiej-Ożóg, Elżbiety Kozłowskiej, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 59-67
- Tekst literacki jako "partytura wykonawcza" dla śpiewaków i tancerzy (model lekcji dla klasy piątej szkoły podstawowej). - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2012, Z. 7, s. 153-166
- Dzieło literackie a utwór muzyczny : wspólne cechy tworzywa kształtującego obie sztuki W: Problemy integracji i zagadnienia aksjologiczne w edukacji polonistycznej / pod red. Elżbiety Mazur, Danuty Hejdy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 128-147
- Mazurek h-moll op. 30 nr 2 Fryderyka Chopina w poetyckim tłumaczeniu Kornela Ujejskiego. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2011, Z. 66, s. 128-143
- Muzyka jako most łączący dwa światy (zapis refleksji po cyklu lekcji na temat Poczwarki Doroty Terakowskiej). - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, 2011, [Nr] 3, s. 142-151
- Chopin śpiewany poezją i jazzem W: Chopin w polskiej szkole i kulturze / pod red. Zofii Budrewicz, Marii Sienko, Romualdy Ławrowskiej. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2011, S. 167-178
- Muzyka - klucz do zrozumienia "dzieci gorszego Boga"?. - Polonistyka, 2010, nr 8, s. 38-43
- Różne sposoby odzwierciedlenia echa - czyli o muzycznośći literatury i literackości muzyki (na podstawie fragmentu "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery'ego i madrygału "Ola, o che bon echo!" Orlando di Lasso) W: Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej / pod. red. Doroty Karkut, Tadeusza Półchłopka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 207-215
- Intertekstualność i semiotyka - czyli teoretyczne uzasadnienie integracji sztuk na lekcjach polskiego. - Kwartalnik Polonistyczny, 2008, R. 1, nr 3, s. 105-112
- Muzyka w roli bohatera w scenie VIII "Dziadów" cz. III. - Polonistyka, 2008, nr 5, s. 39-43
- Skąd potrzeba integracji w szkole? : rozważania na temat zasadności korelowania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin sztuki. - Kwartalnik Polonistyczny, 2008, R. 1, nr 1, s. 121-131