dr Agnieszka Długosz
- Jednostka:
Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. Ks. Jałowego 24
- Pokój: 19
- Nr telefonu: brak
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-9663-5008
- Konsultacje dla studentów: czwartek 13.00-14.30
Informacje
Agnieszka Długosz - doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (praca doktorska obroniona w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie).
Zatrudniona w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w Zakładzie Pedagogiki Społecznej. Redaktorka monografii wieloautorskiej, współredaktorka czterech monografii wieloautorskich oraz autorka ponad 60 artykułów w monografiach, czasopismach krajowych i zagranicznych. Wyniki prowadzonych badań prezentowała na ponad 40 konferencjach krajowych i zagranicznych. Odbyła 6 staży zagranicznych (Uniwersytet Mateja Bela w Banskiej Bystrici, Uniwersytet Konstantina Filozofa w Nitre, Uniwerstet w Prešove, III Uniwersytet w Rzymie) i jeden krajowy (Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu). Przez dwa lata (od 1.01.2013r. do 31.12.2014r.) była koordynatorem projektu Innovation Laboratories for the quality assurance of vocational education and training w ramach programu Leonardo da Vinci. W latach 2015-2017 była przewodniczącą komitetu organizacyjnego oraz sekretarzem naukowym Bieszczadzkich Seminariów Naukowych Wartości w pedagogice.
Zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół następującej problematyki:
- świat wartości człowieka w obliczu przemian współczesnego świata;
- umiejętność uczenia się przez całe życie;
- samokształcenie, kształcenie, doskonalenie;
- dydaktyka szkoły wyższej.
Publikacje
- Przygotowanie wychowanków do odpowiedzialności ważnym zadaniem w czasach licznych zagrożeń aksjologicznych. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2023, T. 12-13, s. 150-159
- Refleksje studentów na temat uczenia się w czasie pandemii. - Szkoła, Zawód, Praca, 2021, nr 22, s. 148-158
- [współaut.] Furmanek W, Lenart J Ogólnopolska Konferencja Naukowa Filozoficzne podstawy pedagogiki pracy Rzeszów 15-17 maja 2019 r.. - Szkoła, Zawód, Praca, 2019, nr 17, s. 336-337
- [współaut.] Koziorowska A Wykorzystywanie technologii informatycznych w rozwijaniu kompetencji twórczych studentów. - Dydaktyka Informatyki, 2019, nr 14, s. 89-99
- Key competencies expected on the contemporary labour market. - Szkoła, Zawód, Praca, 2019, nr 17, s. 63-72
- Rozwijanie aktywności twórczej uczniów poprzez gry dydaktyczne. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 4(30), s. 46-52
- Students' Learning Ability as the Basis for Functioning in Information Society. - Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2018, nr 11(1), s. 303-317
- [współaut.] Furmanek W Wartości w pedagogice : uczenie się / pod redakcją naukową Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 284 s.
- Konieczność ciągłego uczenia się wyzwaniem w społeczeństwie informacyjnym W: Wartości w pedagogice : uczenie się / pod redakcją naukową Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, S. 45-53
- [współaut.] Koziorowska A Wykorzystanie laboratorium innowacji i-Lab2 w rozwijaniu kompetencji kluczowych potrzebnych na współczesnym rynku pracy. - Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2017, nr 9, s. 226-236
- Wykorzystanie metody projektów w procesie samokształcenia studentów. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 4 (22), s. 261-267
- [współaut.] Koziorowska A Use of the brainstorm method in the innovation laboratory (i-lab). - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 1(15), s. 51-55
- Wykorzystanie laboratorium i-Lab2 w rozwijaniu kompetencji kluczowych. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 4(18), s. 257-262
- [współaut.] Furmanek W Młodzi Polacy wobec wartości / pod red. nauk. Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 277, [1] s.
- Samokształcenie wartością i warunkiem uczenia się przez całe życie W: Młodzi Polacy wobec wartości / pod redakcją naukową Waldemara Furmanka, Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 151-164
- Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka : Waldemar Furmanek / Agnieszka Długosz. - Labor et Educatio, 2016, nr 4, s. 327-331
- Kompetencje komunikacyjne nauczyciela akademickiego. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2015, nr 1(11), s. 223-229
- [współaut.] Furmanek W Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości / pod red. Waldemara Furmanka, Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 341, [1] s.
- [współaut.] Furmanek W Urzeczywistnianie wartości / pod red. nauk. Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 205 s.
- Profesor Waldemar Furmanek moim mistrzem W: Osoba - wychowanie - praca : księga jubileuszowa profesora Waldemara Furmanka / pod redakcją Wojciecha Walata. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 97-99
- Rozwijanie umiejętności wykorzystania czasu zadaniem rodziców w procesach wychowania do wartości W: Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości / pod red. nauk. Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 38-51
- Trudności nauczycieli związane z rozwijaniem twórczości uczniów we współczesnej szkole. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2014, nr 5, cz. 1, s. 109-115
- Wykorzystanie laboratorium innowacji w rozwijaniu twórczego myślenia uczniów. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2014, nr 5, cz. 1, s. 116-121
- [współaut.] Furmanek W Aksjologia pedagogiczna : napięcia i współistnienie różnych wartości / red. naukowa Waldemar Furmanek, Agnieszka Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 244 s.
- Wspomaganie rozwoju kompetencji twórczych / red. nauk. Agnieszka Długosz. Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE: 2014, 148 s.
- Możliwość wykorzystania laboratorium innowacji (i-Lab) w rozwijaniu twórczości W: Wspomaganie rozwoju kompetencji twórczych / red. nauk. Agnieszka Długosz. Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE: 2014, S. 79-91
- Odpowiedzialność nauczyciela kategorią aksjologiczną W: Aksjologia pedagogiczna : napięcia i współistnienie różnych wartości / red. naukowa Waldemar Furmanek, Agnieszka Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 146-158
- Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka (z aksjologicznego punktu widzenia) : Waldemar Furmanek / Agnieszka Długosz. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2014, nr 5, cz. 1, s. 321-323
- Rozwijanie twórczej aktywności uczniów na lekcjach techniki. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2013, nr 4, cz. 1, s. 71-76
- Granice wolności w edukacji szkolnej W: Wolność, odpowiedzialność, godność we współczesnej pedagogice / red. nauk. Waldemar Furmanek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 49-54
- Problematyka badania umiejętności czytania w refleksji pedagogicznej. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2012, nr 3, cz. 1, s. 272-278
- The importance of images in the communication process W: Celoživotne vzdelávanie v oblasti BOZP 2012 : zborník príspevkov. Nitra, Katedra techniky a informačných technologií. Pedagogická fakulta. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre: 2012, S. 344-347
- Rozwijanie twórczej aktywności uczniów. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2011, nr 2, cz. 1, s. 73-81
- Rozwijanie zainteresowań technicznych uczniów W: Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania : zborník príspevkov 27. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / ved. red. Milan Ďuriš, ed. Ján Pavlovkin. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií: 2011, S. 367-372
- Znaczenie rodziny w wychowaniu do wolności W: Teoria i praktyka wartości w pedagogice / red. nauk. Waldemar Furmanek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 331-36
- Rozwijanie myślenia technicznego graficznego uczniów. - Edukacja - Technika - Informatyka : rocznik naukowy, 2010, nr 1, cz. 1, s. 77-82
- Szóste Bieszczadzkie Seminarium Naukowe. - Gazeta Uniwersytecka, 2010, nr 5, s. 54-55
- The history of the subject of technology. - Technologia Vzdelávania, 2010, R. 18, nr 8, s. 9-12
- Ojczyzna najwyższą wartością W: Ojczyzna jako kategoria współczesnej pedagogiki / pod red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE: 2010, S. 275-282
- Rozwijanie myślenia technicznego uczniów W: Technické vzdelávanie ako súčast všeobecného vzdelávania : Zborník príspevkov 26. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2010, S. 127-131
- Rozwijanie umiejętności czytania rysunków technicznych na lekcjach techniki - na przykładzie klasy 4 szkoły podstawowej W: Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i zawodowej / pod red. Waldemara Furmanka, Wojciecha Walata. Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE: 2009, S. 268-277
- Rysunek techniczny w procesie komunikowania się W: Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania. 1 diel : Zborník príspevkov 25. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2009, S. 124-129
- [współaut.] Długosz A Umiejętność porozumiewania się jedną z umiejętności kluczowych W: Trendy ve vzdělávání 2008 : informační technologie a technickě vzdělávání. Díl 1 ; Olomouc, 4-5 června 2008 / Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci ; [ed. Miroslav Chráska]. Olomouc, Votobia: 2008, S. 39-42
- [współaut.] Długosz A Umiejętność porozumiewania się jedną z umiejętności kluczowych W: Trendy ve vzdělávání 2008 : informační technologie a technickě vzdělávání. Díl 1 ; Olomouc, 4-5 června 2008 / Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci ; [ed. Miroslav Chráska]. Olomouc, Votobia: 2008, S. 39-42
- Problem czasu wolnego u osób pozostających bez pracy W: Wartości w pedagogice : czas jako wartość we współczesnej pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2008, S. 316-322
- Testy osiągnięć szkolnych narzędziem pomiaru wiadomości i umiejętności uczniów z rysunku technicznego W: Technika, informatyka, edukacja : teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. T. 9 / pod red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 135-144
- [współaut.] Długosz A Skuteczność komunikowania się w różnych sytuacjach jedną z kompetencji kluczowych W: Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelavania : konferenčné materiály / red. M. Ďuriš. Banska Bystrica, Univerzita Mateja Bela: 2007, S.
- [współaut.] Długosz A Skuteczność komunikowania się w różnych sytuacjach jedną z kompetencji kluczowych W: Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelavania : konferenčné materiály / red. M. Ďuriš. Banska Bystrica, Univerzita Mateja Bela: 2007, S.
- Kompetencje czytania rysunków technicznych wyznacznikiem zadań nauczyciela techniki W: Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki : studia porównawcze polsko - słowackie / red. nauk. Waldemar Furmanek, Milan Ďuriš. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 174-183
- Kompetencje komunikacyjne nauczyciela wyznacznikiem jakości pracy z uczniami W: Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki / pod red. Waldemara Furmanka ; [Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów ; Warszawa, Zakład Dydaktyki Techniki i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2007, S. 317-324
- Rozwijanie umiejętności technicznych uczniów na przykładzie umiejętności czytania rysunków technicznych W: Technika, informatyka, edukacja : teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. T. 7 / red. nauk. Waldemar Furmanek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 130-137
- Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach jedną z kompetencji kluczowych W: IKT v technickom vzdelávaní : odborná monografia z príspevkov 23. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2007, S. 194-198
- Poziom rozwoju wyobraźni technicznej uczniów a umiejętność czytania ze zrozumieniem rysunków technicznych W: Technika, informatyka, edukacja : teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. T. 5 / pod red. Wojciecha Walata. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 61-67
- Poziom rozwoju umiejętności czytania rysunków technicznych poglądowych przez uczniów kończących gimnazjum W: Technika-informatyka-edukacja : teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej. - [T. 2] / red. nauk. Waldemar Furmanek, Aleksander Piecuch, Wojciech Walat. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2005, S. 278-283
- Rozwijanie umiejętności czytania rysunków technicznych W: Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania 2005 : Zborník príspevkov z 21. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencje, Ve¾ká Lomnica, 6- 7 septembra 2005 / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií ; Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Pedagogická faculta. Katedra techniky a informačních technológií ; Prešovská Univerzita v Prešove. Faculta humanitných a prírodných vied. Katedra techniky a digitálnych kompetencií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2005, S. 153-157
- Rozwijanie umiejętności czytania rysunków technicznych W: Trendy technického vzdělávání : technická a informační výchova / red. F. Mezihoraka. Praha, Votobia: 2005, S.
- Rysunek techniczny podstawowym językiem komunikacji techników W: XVIII. DIDMATTECH 2005 : medzinárodná vedecko-odborná konferencia / pod red. Jan Stoffa, Jozefa Pavelka. Prešov, Prešovská Univerzita: 2005, S. 85-88
- Umiejętność czytania ze zrozumieniem rysunków technicznych poglądowych W: XVIII Didmattech 2004 : technika - informatyka - edukacja / red. nauk.Waldemar Furmanek, Wojciech Walat. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski. Zakład Dydaktyki Techniki i Informatyki: 2004, S. 167-171
- Umiejętność komunikowania się za pomocą rysunków technicznych W: Trendy technického vzdělávání : technická a informační výchova : mezinárodní vědecko-odborná konference / [pořadatel] Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Praha, Votobia: 2004, S. 74-76
- Umiejętność komunikowania się za pomocą rysunków technicznych W: Trendy technického vzdělávání 2004 : technická a informační výchova : mezinárodní vědecko-odborna'21 konference konaná pod záštitou děkana Pedagogické fakulty UP prof. PhDr. Františka Mezihoráka, 22.-23. června 2004 / [Miroslav Chráska, Jiří Kropáč] ; Katedra technické a informační výchovy Pedagogické Fakulty UP v Olomouci. Praha ; Olomouc, Votobia: 2004, S. 74-76
- Umiejętność komunikowania sie za pomocą rysunków technicznych W: Trendy technického vzdělávání : technická a informační výchova / Miroslav Chráska, Jiří Kropáč. Praha, Votobia: 2004, S. 74-76
- Elementy rysunku technicznego w edukacji wczesnoszkolnej. - Edukacja Ogólnotechniczna Inaczej, 2003, nr 1 (32), s. 37-38
- Rozwój wyobraźni a umiejętność czytania rysunków technicznych W: Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i informatycznej / red. Waldemar Furmanek, Wojciech Walat. Rzeszów, Zakład Dydaktyki Techniki i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2003, S. 183-193
- Rysunek w procesie komunikowania się w świecie techniki W: Problemy współczesnej dydaktyki techniki / red. Waldemar Furmanek, Wojciech Walat. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2003, S. 120-141
- Umiejętność czytania rysunków technicznych przez studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego W: Problemy współczesnej dydaktyki techniki / red. Waldemar Furmanek, Wojciech Walat. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2003, S. 142-260
- Umiejętność czytania ze zrozumieniem rysunków technicznych W: XVI. Didmattech 2003. Cz. 2 : sborník z miezinárodní konference / red. Jan Stoffa, Miroslava Chráska. Olomouc, Nakladatelstvi Votobia Praha: 2003, S. 487-490
- Potrzeba powszechnego wychowania komunikacyjnego zadaniem szkoły. - Edukacja Ogólnotechniczna Inaczej, 2002, nr 30, s. 46-47
- Testy osiągnięć szkolnych. - Edukacja Ogólnotechniczna Inaczej, 2002, nr 30, s. 24-28
- [współaut.] Piecuch A Elementy rysunku technicznego w edukacji wczesnoszkolnej / Univerzita Mateja Bela V Banskej Bystrici. Fakulteta Prírodných Vied. Katedra technickej výchovy W: Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelania : konferenčné materiály, Vel'ká Lomnica, 3.-4. septembra 2002 / red. Rozmarín Dubovská. Banska Bystrica, Katedra technickej výchovy. Fakulteta prírodných vied. Univerzita Mateja Bela.: 2002, S. 128-133
- Umiejętność czytania rysunków technicznych W: Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci: 2002, S. 328-333
- Wpływ wyobraźni na umiejętność czytania rysunków W: XV Didmattech 2002 / ed. Jan Stoffa, Veronika Stoffová. Nitra, Pedagogická Fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre: 2002, S. 472-475
- Czynniki warunkujące rozwój sprawności czytania ze zrozumieniem rysunków technicznych W: XIV Didmattech 2001 : materiały międzynarodowej konferencji naukowej / pod red. Waldemara Furmanka, Stefana M. Kwiatkowskiego, Feiksa Wojtkuna ; Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego. Wydział Mechaniczny, Wydział Nauczycielski, Instytut Technologii Ekslopatacji. Radom, PR ; ITE: 2001, S. 359-364
- Rozwój sprawności czytania ze zrozumieniem rysunków technicznych W: Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelavania : konferenčné materiály / red. Rozmarín Dubovská. Banska Bystrica, Univerzita Mateja Bela: 2001, S. 198-203
- Zastosowanie komputera w edukacji wczesnoszkolnej W: Multimédiá v pedagogickom vdelávaní : zbornik medzinárodnej vedeckej konferencie. Trnava ; Bratislava, Slovenská Technická Univerzita v Bratislave: 2001, S. 131-134
- Znaczenie rysunku technicznego w procesie komunikacji W: Trendy technického vzdělávání / red. J. Kropac. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci: 2001, S. 172-176