dr hab. prof. UR Agnieszka Mac
- Jednostka:
Instytut Neofilologii / The Institute of Modern Languages, Katedra Lingwistyki Stosowanej / The Department of Applied Linguistics - Budynek: Al. mjr. W. Kopisto 2 B
- Pokój: 8
- Nr telefonu: 17 8721161
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-2670-6656
- Konsultacje dla studentów: poniedziałek 8.30-10.00
Informacje
BIOGRAM
UZYSKANE TYTUŁY I STOPNIE NAUKOWE
Tytuł magistra w zakresie filologii germańskiej – Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 1997
Stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo – Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozprawa doktorska: Psycholinguistische Grundlagen der Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF–Unterricht als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen in der zu erlernenden Fremdsprache, 2004
Stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo – Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozprawa habilitacyjna: Textdesign und Bedeutungskonstitution im multimodalen Fernsehtext. Dramatisierungsstrategien in deutschen und polnischen Nachrichtensendungen, 2018
NAUKA
ZAKRES BADAŃ NAUKOWYCH:
- lingwistyka tekstu
- lingwistyka dyskursu
- mediolingwistyka
- kontrastywna lingwistyka tekstów medialnych
- wybrane problemy glottodydaktyki
PROJEKTY NAUKOWE:
- 2009-2010: grant Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej / Stiftung für Deutsch-Polnische Zusammenarbeit pt. Text und Stil; kierownik grantu prof. Zofia Bilut-Homplewicz, Uniwersytet Rzeszowski / Polska
- 2011-2018: międzynarodowy projekt pt. Persuasionsstile in Europa; kierownik projektu prof. Hartmut Lenk, Uniwersytet Helsiński / Finlandia
- 2013-2015: partner naukowy w projekcie pt. Lingwistyka mediów; projekt badawczy realizowany na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego w latach 2013-2015; grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- 2015-2017: realizacja projektu na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego pt. Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung
STYPENDIA ZAGRANICZNE I POBYTY NAUKOWO-BADAWCZE:
- 10.1996 – 02.1997: stypendium semestralne DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej) – pobyt na Uniwersytecie w Augsburgu / Niemcy
- 10.2000 – 07.2001: stypendium roczne DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej) – pobyt naukowo-badawczy na Uniwersytecie w Augsburgu / Niemcy
- 06.2015 – 07.2015: stypendium DAAD (Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej) – pobyt naukowo-badawczy na Uniwersytecie w Greifswaldzie / Niemcy
- 07.2016 – 08.2016: stypendium niemieckiej fundacji Hanns-Seidel-Stiftung – pobyt naukowo-badawczy na Uniwersytecie w Greifswaldzie / Niemcy
INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ:
- 2004-2012: asystent redaktorów w wydawanych przez Instytut Filologii Germańskiej Zeszytach Naukowych, Studia Germanica Resoviensia, Seria Filologiczna (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego)
- od 2015: kolegium redakcyjne czasopisma „tekst i dyskurs – text und diskurs“ wydawanego przez Zakład Językoznawstwa Germańskiego Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego i Ośrodek Badawczo-Dydaktyczny i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacja w Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego
CZŁONKOSTWO W STOWARZYSZENIACH NAUKOWYCH:
- Członek zespołu założycielskiego Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacjana Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego, działalność od 2011
- Internationale Vereinigung für Germanistik, od 2009
- Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, od 2009
- Stowarzyszenie Germanistów Polskich, od 2013
PUBLIKACJE
MONOGRAFIE:
- (2013) Zu den Behaltensleistungen beim Lesen fremdsprachiger Texte in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF-Unterricht. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego (311 stron)
- (2017) Textdesign und Bedeutungskonstitution im multimodalen Fernsehtext. Dramatisierungsstrategien in deutschen und polnischen Nachrichtensendungen. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (668 stron)
PRACE REDAGOWANE:
- (2010) Bilut-Homplewicz, Zofia / Mac, Agnieszka / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Text und Stil. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (575 stron)
- (2017) Bilut-Homplewicz, Zofia / Hanus, Anna / Mac, Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung I. Textsortenfragen im medialen Umfeld. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (241 stron)
- (2017) Bilut-Homplewicz, Zofia / Hanus, Anna / Lüger, Heinz-Helmut / Mac, Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung II. Kontrastive Ansätze im medial geprägten Kontext. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag (256 stron)
- (2020) Buk, Agnieszka / Hanus, Anna / Mac, Agnieszka / Miller, Dorota / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Tekst – Dyskurs – Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Text – Diskurs – Kommunikation. Theoretische, analytische und kontrastive Ansätze. Rzeszów: Wydawnictwo UR (766 stron)
ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH:
- (2004) Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen im DaF-Unterricht. W: Herwig, Rolf (red.): Sprache und die modernen Medien / Language and the modern media. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 513-523.
- (2006) Multimedia und Hypertext als Gestaltungsparameter in der multimedialen Lernumgebung. W: Homa, Jaromin / Wille, Lucyna (red.): Menschen – Sprachen – Kulturen. Marburg: Tectum Verlag, str. 181-192.
- (2010) Zur Textproduktion im Fremdsprachenunterricht am Beispiel des kreativen Schreibens in ausgewählten DaF-Lehrwerken. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Mac, Agnieszka / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Text und Stil. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 555-567.
- (2011) Nauczanie słownictwa uczniów z dysleksją na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego. W: Knieja, Jolanta / Piotrowski, Sebastian (red.): Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego. Tom 167, str. 279-294.
- (2012) Bewertungsmittel in deutschen und polnischen Kommentarüberschriften aus kontrastiver Sicht. W: Lenk, Hartmut E.H. / Vesalainen, Mario (red.): Persuasionsstile in Europa. Metodologie und Empirie kontrastiver Untersuchungen zur Textsorte Kommentar. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 323-348.
- (2013) Komposita als lexikalische Einheiten beim Wortschatzlernen in ausgewählten DaF-Lehrwerken. W: Grucza, Franciszek (red.): Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010. Band 19. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 77-82.
- (2014) Die Rolle der Strategien beim Wortschatzlernen. W: Schöpe, Katrin / Belentschikow, Renate / Bergien, Angelika / Burkhardt, Armin / Ebeling, Karin (red.): Pragmantax II. Zum aktuellen Stand der Linguistik und ihrer Teildisziplinen. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 497-510.
- (2014) Über eine Naturkatastrophe berichten: Dramatisierungsstrategien in einem multimodalen Text am Beispiel deutscher und polnischer Fernsehnachrichten. W: Antos, Gerd / Opiłowski, Roman / Jarosz, Józef (red.): Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum. Wrocław / Dresden: ATUT / Neisse Verlag, str. 193-213.
- (2015) Komentarz i jego warianty w dzisiejszej prasie codziennej. W: Ostaszewska, Danuta / Przyklenk, Joanna (red.): Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom 5: Gatunek a granice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 304-315.
- (2015) Fernsehnachrichtenbeiträge als Mischtextsorte: Hybridisierungsprozesse aus kontrastiver Sicht. W: Hauser, Stefan / Luginbühl, Martin (red.): Hybridisierung und Ausdifferenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse. Bern: Peter Lang Verlag, str. 161-185.
- (2016) Online-Informieren: Zur Ausgestaltung der Textsorte Nachrichten in der Online-Tagespresse – ein kontrastiver Vergleich. W: Baechler, Coline / Eckkrammer, Eva Martha / Müller-Lancé, Johannes / Thaler, Verena (red.): Medienlinguistik 3.0 – Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web. Berlin: Verlag Frank & Timme, 179-191.
- (2016) Zur Besonderheit der polnischen Presselandschaft und zur Stellung des Kommentars in den Tageszeitungen. W: Lenk, Hartmut E.H. (red.): Persuasionsstile in Europa II. Kommentartexte in den Medienlandschaften europäischer Länder. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 203-228 (współautorka: Iwona Szwed).
- (2016) Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech. W: Kita, Małgorzata / Loewe, Iwona (red.): Język w telewizji. Antologia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, str. 168-183 (przedruk).
- (2017) Pressekommentare im Textsortennetz um die Papstwahl in polnischen Tageszeitungen. W: Lenk, Hartmut E.H. / Giessen, Hans W. (red.): Persuasionsstile in Europa III. Linguistische Methoden zur vergleichenden Analyse von Kommentartexten in Tageszeitungen europäischer Länder. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 247-262 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
- (2017) Medienlinguistik und Interdisziplinarität. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Hanus, Anna / Mac Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung I. Textsortenfragen im medialen Umfeld. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 9-16 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Anna Hanus).
- (2017) Interdisziplinäre Analyseperspektiven auf einen multimodalen (Medien)Text am Beispiel von Fernsehnachrichten. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Lüger, Heinz-Helmut / Hanus, Anna / Mac Agnieszka (red.): Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung II. Kontrastive Ansätze im medial geprägten Kontext. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 81-115.
- (2017) Analiza mediolingwistyczna telewizyjnych serwisów informacyjnych – studium przypadku. W: Hofman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne media: Gatunki w mediach. Tom II. Lublin: Wydawnictwo UMCS, str. 77-95.
- (2018) Multimodalna aranżacja tekstu w telewizyjnych serwisach informacyjnych na przykładzie Wiadomości TVP1. W: Hofman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne media: Media multimodalne. Tom drugi: Multimodalność mediów elektronicznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, str. 9-32.
- (2018) Online-Diskurse in der webbasierten Nachrichtenübermittlung. W: Antos, Gerd / Opiłowski, Roman / Jarosz, Józef (red.): Online-Diskurse im interkulturellen Gefüge. Wissenstransfer, Öffentlichkeiten, Textsorten. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 137-159.
- (2019) Badania kontrastywne nad tekstami medialnymi w kontekście ich uwarunkowań kulturowych. W: Hofman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom drugi. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, str. 61-83.
- (2019) Zur visuellen Ausgestaltung der Nachrichtenmoderationen aus medienkulturlinguistischer Perspektive. W: Giessen, Hans W. / Lenk, Hartmut E.H. / Tienken, Susanne / Tiittula, Liisa (red.): Medienkulturen – Multimodalität und Intermodalität. Bern: Peter Lang Verlag, str. 77-98.
- (2019) Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren der überregionalen, regionalen und lokalen polnischen Tagespresse. W: Giessen, Hans W. / Lenk, Hartmut E.H. (red.): Persuasionsstile in Europa IV. Typen und Textmuster von Kommentaren in Tageszeitungen. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 185-209 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
- (2019) Wolfgang Heinemann als Inspirator der Forschungs- und Bildungsstelle Text – Diskurs – Kommunikation. W: Wiktorowicz, Józef / Just, Anna / Owsiński Piotr A. (red.): Facetten der Sprachwissenschaft. Bausteine zur diachronen und synchronen Linguistik. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, str. 51-63 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Dorota Miller, Marta Smykała, Iwona Szwed).
- (2020) Obraz przemocy w wiadomościach telewizyjnych serwisów informacyjnych w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim. W: Hoffman, Iwona / Kępa-Figura, Danuta (red.): Współczesne Media. Przemoc w mediach. Tom drugi. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 57-85.
- (2020) Murals als multimodale Kommunikationsform im öffentlichen Raum: Bilder, (Kurz)Texte, Kommunikate. W:Berdychowska, Zofia / Liedtke, Frank (red.):Prägnante Kürze und mehr. Kurztexte und multimodale Kurzformen im öffentlichen Raum. Berlin u.a.: Peter Lang Verlag, str. 173-192.
- (2020) Zum »Prinzip Perspektivierung« an der Schnittstelle zwischen Fremdsprachendidaktik und Text- und Medienlinguistik − das Schulbuch als Textsorte am Beispiel der DaF-Lehrwerke. W: Buk, Agnieszka / Hanus, Anna / Mac, Agnieszka / Miller, Dorota / Smykała, Marta / Szwed, Iwona (red.): Tekst – Dyskurs – Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Text – Diskurs – Kommunikation. Theoretische, analytische und kontrastive Ansätze. Rzeszów: Wydawnictwo UR, str. 167-187 (współautorka: Marta Smykała).
- (2020) Darstellung von Migrant*innen und Migration in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache in Polen. W: Schütze, Sylvia / Matthes, Eva (red.): Migration und Bildungsmedien. Migration und Educational Media. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, str. 227-242 (współautorka: Marta Smykała).
- (2020) Präferenzen beim Gebrauch von persuasiven Mitteln in Kommentaren unterschiedlicher Zeitungstypen im deutsch-polnischen Vergleich. W: Lenk, Hartmut E.H. / Giessen, Hans W. (red.): Persuasionsstile in Europa. Strategie und Mittel des Überzeugens in Zeitungskommentaren aus kulturkontrastiver Sicht. Berlin: Verlag Frank & Timme, str. 101-122 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
- (2020) Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren der überregionalen, regionalen und lokalen polnischen Tagespresse. W: Giessen, Hans W. / Lenk, Hartmut E.H. (red.): Persuasionsstile in Europa IV. Typen und Textmuster von Kommentaren in Tageszeitungen. Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag, str. 185-209 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
- (2021) Medienlinguistik und ihre Facetten. Zu den Forschungsbeiträgen von Hartmut E. H. Lenk. W: Giessen, Hans W. / Lüger, Heinz-Helmut (red.): Text-, Diskurs- und Kommunikationsforschung. Landau: Verlag Empirische Pädagogik (Schriften zur Kommunikations- und Kulturwissenschaft; 29), str. 1-22. (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed)
ARTYKUŁY NAUKOWE:
- (1998) Computer als Unterrichtsmedium. W: Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. Nr 17, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 44-50.
- (2001) Lernen in der Wissensgesellschaft. W: Kolago, Lech (red.): Studia Niemcoznawcze / Studien zur Deutschkunde. Tom XXII. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, str. 685-699.
- (2002) Internet im Fremdsprachenunterricht als Medium zur Förderung neuer Lernkultur. W: Andrzejewski, Bolesław (red.): Lingua ac Communitas. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 79-93.
- (2003) Computerlinguistik und ihr Fachgebiet. W: Wawrzyniak, Zdzisław / Światłowski Zbigniew (red.): Studia Germanica Resoviensia 1. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 3/2003. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 53-70.
- (2006) Testen von Leseverstehens- und Behaltungsleistungen im DaF-Unterricht. W: Wawrzyniak, Zdzisław / Światłowski Zbigniew (red.): Studia Germanica Resoviensia 4. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 35/2006. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 194-210.
- (2007) Zum Verhältnis von L1 und L2 beim Lesen in L2. W: Wawrzyniak, Zdzisław / Światłowski Zbigniew (red.): Studia Germanica Resoviensia 5. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 40/2007. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 267-285.
- (2007) Lernförderung durch Bilder bei der Textarbeit. W: Wawrzyniak, Zdzisław / Światłowski Zbigniew (red.): Studia Germanica Resoviensia 5. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 40/2007. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 286-304.
- (2008) Das Konzept der Lernerautonomie im fremdsprachlichen Unterricht. W: Kolago, Lech (red.): Studia Niemcoznawcze / Studien zur Deutschkunde. Tom XXXVIII. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, str. 425-434.
- (2008) Strategiengebrauch beim Lesen in L2. W: Wawrzyniak, Zdzisław / Światłowski Zbigniew (red.): Studia Germanica Resoviensia 6. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 49/2008. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 188-211.
- (2009) Zur Rolle des Lehrenden und Lernenden im autonomen Sprachunterricht. W: Kolago, Lech (red.): Studia Niemcoznawcze / Studien zur Deutschkunde. Tom XLIII. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, str. 369-380.
- (2009) Zur Förderung der Lernerautonomie am Beispiel der Projektarbeit in den ausgewählten DaF-Lehrwerken für die Grundschule, das Gymnasium und die Oberschule. W: Wawrzyniak, Zdzisław / Światłowski Zbigniew (red.): Studia Germanica Resoviensia 7. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 55/2009. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 223-245.
- (2009) Einige Überlegungen zur Wortbildungslehre im fremdsprachlichen Deutschunterricht. W: Skowronek, Barbara (red.): Glottodidactica. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 103-115.
- (2010) Zastosowanie badań eksperymentalnych w nauczaniu języków obcych na przykładzie przyswajania słownictwa. W: Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. Nr 34. Glottodydaktyka jako nauka. Katowice: Studio noa, str. 265-274.
- (2011) Zur Rolle der Wortbildung in ausgewählten DaF-Lehrwerken am Beispiel der Derivation. W: Zielsprache Deutsch. Eine internationale Zeitschrift für Deutsch als Fremdsprache / Deutsch als Zweitsprache. 38, Heft 1/2011, str. 3-21.
- (2011) Zum Einsatz von authentischem Quellenmaterial im Fremdsprachenunterricht am Beispiel von Fernsehnachrichten. W: Skowronek, Barbara (red.): Glottodidactica. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, str. 73-84.
- (2011) Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech. W: Gajda, Stanisław (red.): Stylistyka XX. Integracja w stylistyce. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, str. 233-249.
- (2013) Ausgewählte stilistische Handlungsmuster in deutschen und polnischen Fernsehnachrichten – eine kontrastive Untersuchung. W: Olszewska, Danuta / Kątny, Andrzej (red.): Studia Germanica Gedanensia. Nr 29. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, str. 38-54.
- (2014) Textsortenvielfalt in den Fernsehnachrichten am Beispiel der öffentlich-rechtlichen Sender in Deutschland und Polen. W: Olszewska, Danuta / Kątny, Andrzej (red.): Studia Germanica Gedanensia. Nr 31. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, str. 140-154.
- (2015) Wie wird das Wetter morgen? Informationsvermittlung in deutschen und polnischen TV-Wetterberichten. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 103-131.
- (2015) Modulare Formen der Berichterstattung: Textsortennetze in der deutschen und polnischen Tagespresse. W: Olszewska, Danuta / Kątny, Andrzej (red.): Studia Germanica Gedanensia. Nr 33. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, str. 210-226.
- (2016) Zu Intertextualitätsrelationen in den Kommentartexten der polnischen Tagespresse. W: Bartoszewicz, Iwona / Hałub, Marek / Małyszek, Tomasz (red.): Germanica Wratislaviensia 141. Acta Universitatis Wratislaviensis No 3715. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, str. 267-283 (współautorka: Iwona Szwed).
- (2018) Zu aktuellen Tendenzen des Kommentierens in der polnischen Presselandschaft. W: Malinowska, Ewa (red.): Stylistyka XXVII. Styl i aksjologia. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, str. 267-290.
- (2018): Multimodale Berichterstattungsmuster in der fernsehspezifischen Nachrichtentextsorte im deutsch-polnischen Vergleich. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs 11, Warszawa – Rzeszów, str. 255-278.
- (2020) Zwischen Information und Persuasion: Mediale Wirklichkeitskonstruktionen in Fernsehnachrichten. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs 13, Warszawa – Rzeszów, str. 311-340.
- (2021) Pamięciotwórczy potencjał murali w przestrzeni komunikacyjnej polskich miast. W: Die Welt der Slaven 66 (2021/2), str. 392–410, DOI: https://doi.org/10.13173/WS.66.2.392.
- (2021) Kommentare zu gesellschaftlichen Themen und ihre charakteristischen Züge in ausgewählten polnischen Tageszeitungen. W: Zeitschrift für Slawistik, 2021, 66(1), str. 121-139, DOI: https://doi.org/10.1515/slaw-2021-0006 (współautorki: Zofia Bilut-Homplewicz i Iwona Szwed).
- (2022) Multimodalna argumentacja retoryczna w konstruowaniu obrazów sytuacji kryzysowych na przykładzie newsów telewizyjnych serwisów informacyjnych. W: Res Rhetorica 9 (4), str. 29-62, DOI: https://doi.org/10.31648/pj.8164.
- (2022) Multimodalność przekazów medialnych – główne założenia analizy tekstów audiowizualnych na przykładzie telewizyjnej prognozy pogody. Perspektywa germanistyczna. W: Prace językoznawcze XXIV/4, str. 81-98, DOI: https://doi.org/10.31648/pj.8164.
RECENZJE:
- (2002) Geni@lnie prosta nauka języka niemieckiego. Recenzja podręcznika do nauki języka niemieckiego w gimnazjum. W: Języki Obce w Szkole: Czasopismo dla nauczycieli. Nr 3/2002. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, str. 161-164.
- (2003) Berliner Platz. Deutsch im Alltag / Niemiecki na co dzień. Recenzja podręcznika do nauki języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych. W: Języki Obce w Szkole: Czasopismo dla nauczycieli. Nr 2/2003. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, str. 171-174.
- (2014) Luginbühl, Martin (2014): Medienkultur und Medienlinguistik. Komparative Textsortengeschichte(n) der amerikanischen „CBS Evening News“ und der Schweizer „Tagesschau“. Bern: Peter Lang Verlag, 557 stron. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 346-349.
- (2021) Sprachwissenschaftliche Forschung in Polen und Deutschland nach der Wende: Kątny, Andrzej (2020) (red.): 30 Jahre germanistische Forschung in Polen und Deutschland. Reflexionen und Erinnerungen – Sprachwissenschaft. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 234 strony. W: Linguistische Treffen in Wrocław 20 (2021/II), str. 425–432, DOI: https://doi.org/10.23817/lingtreff.20-31.
INNE PUBLIKACJE:
PRZEKŁADY
- (2009) Tłumaczenie fragmentu książki prof. Zdzisława Wawrzyniaka (1980): Einführung in die Textwissenschaft. Probleme der Textbildung im Deutschen. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tytuły tłumaczonych rozdziałów: 3.3.2. Textverstehen, 3.4. Textpragmatik, 3.4.1. Pragmatische Paraphrasierung, str. 63-71; do tomu: Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Redaktorzy: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar / Smykała, Marta. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, str. 108-115.
- (2015) Tłumaczenie artykułu naukowego: Luginbühl, Martin (2007): Textdesign in Fernsehnachrichten. Multimodale Bedeutungskonstitution durch Sprache, Bild und Geräusch. W: Roth, Kersten Sven / Spitzmüller, Jürgen (Hrsg.): Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft mbH, str. 203-223; do tomu: Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Redaktorzy: Opiłowski, Roman / Jarosz, Józef / Staniewski, Przemysław. Wrocław / Dresden: ATUT/ Neisse Verlag, str. 163-181.
- (2016) Tłumaczenie rozmowy z prof. Martinem Luginbühlem do publikacji: Eckkrammer, Eva Martha / Luginbühl, Martin / Skowronek, Bogusław (2016): Zum Status der Medienlinguistik. Gespräch mit Prof. Eva Martha Eckkrammer, Prof. Martin Luginbühl und Prof. Bogusław Skowronek. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 19-27.
- (2022) Tłumaczenie artykułu naukowego: Stöckl, Hartmut (2016): Multimodalität im Zeitalter des Social Web: Eine forschungsmethodische Skizze. W: Baechler, Coline / Eckkrammer, Eva Martha / Müller-Lancé, Johannes / Thaler, Verena (Hrsg.): Medienlinguistik 3.0 – Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web. Berlin: Frank & Timme GmbH, str. 21-29; do tomu: Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego. Redaktorzy: Czachur, Waldemar / Hanus, Anna / Miller, Dorota. Wrocław – Dresden: ATUT / Neisse Verlag, str. 231-239.
SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI
- (2003) Bericht über das 37. Linguistische Kolloquium in Jena. W: Andrzejewski, Bolesław (red.): Lingua ac Communitas, Poznań, str. 105-107.
- (2012) Bericht über die internationale Fachtagung Persuasionsstile in Europa. 2-3.09.2011, Universität Helsinki. W: Bilut-Homplewicz, Zofia / Czachur, Waldemar (red.): tekst i dyskurs – text und diskurs. Warszawa – Rzeszów, str. 349-351.
CZYNNY UDZIAŁ W KONFERENCJACH NAUKOWYCH
- 11-12.09.1998: IX. Kongres Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu; tytuł wygłoszonego referatu: Computer als Unterrichtsmedium.
- 23.11.1998: Międzynarodowa Konferencja w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie: Charakter i znaczenie certyfikatów językowych w przeddzień przystąpienia Polski do Unii Europejskiej; tytuł wygłoszonego referatu: Grammatiktraining am Computer.
- 07-04.08.2001: Międzynarodowa Konferencja Nauczycieli Języka Niemieckiego: Mehr Sprache – mehrsprachig – mit Deutsch. Lucerna / Szwajcaria; tytuł wygłoszonego referatu: Internet im Fremdsprachenunterricht als Medium zur Förderung neuer Lernkultur.
- 25-27.09.2002: 37. Kolokwium Lingwistyczne w Jenie / Niemcy; tytuł wygłoszonego referatu: Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen im DaF-Unterricht.
- 10-13.09.2008: 43. Kolokwium Lingwistyczne w Magdeburgu / Niemcy; tytuł wygłoszonego referatu: Die Rolle der Strategien beim Wortschatzlernen.
- 02-08.08.2009: Międzynarodowa Konferencja Nauczycieli Języka Niemieckiego: Deutsch bewegt. Jena – Weimar / Niemcy; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Die Rolle des kreativen Schreibens in den ausgewähltenDaF-Lehrwerken; 2. Die Rolle der Wortbildung beim Wortschatzlernen am Beispiel der Derivation in ausgewählten DaF-Lehrwerken.
- 07-09.09.2009: Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego: Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce.Uniwersytet Śląski / Sosnowiec; tytuł wygłoszonego referatu: Zastosowanie badań eksperymentalnych w nauczaniu języków obcych na przykładzie przyswajania słownictwa.
- 07.-07.08.2010: XII. Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów: Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Uniwersytet Warszawski, Sekcja nr 54: Deutsch als Fremdsprache im Wandel. Von der linguistischen Fremdsprachendidaktik zur interkulturellen Fremdsprachenpädagogik; tytuł wygłoszonego referatu: Komposita als lexikalische Einheiten beim Wortschatzlernen in ausgewählten DaF-Lehrwerken.
- 06-08.09.2010: Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego: Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej / Lublin; tytuł wygłoszonego referatu: Nauczanie słownictwa uczniów z dysleksją na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego.
- 02-03.09.2011: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Persuasionsstile in Europa I. Uniwersytet w Helsinkach / Finlandia; tytuł wygłoszonego referatu: Bewertungsmittel in deutschen und polnischen Kommentarüberschriften aus kontrastiver Sicht.
- 06-08.09.2012: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Hybridisierung und Differenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse. 4. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik. Uniwersyet w Zurychu / Szwajcaria; tytuł wygłoszonego referatu: Fernsehnachrichten als Mischtextsorte: Hybridisierungsprozesse aus kontrastiver Sicht.
- 20-21.09.2013: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und im polnischen Kommunikationsraum. Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Germańskiej / Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Germanistisches Institut; tytuł wygłoszonego referatu: Über eine Naturkatastrophe berichten: Dramatisierungsstrategien in einem multimodalen Text am Beispiel deutscher und polnischer Fernsehnachrichten.
- 14-15.11.2013: Konferencja Naukowa: Gatunki mowy i ich ewolucja. Gatunek a granice. Uniwersytet Śląski w Katowicach / Wydział Filologiczny / Instytut Języka Polskiego / Zakład Historii Języka Polskiego; tytuł wygłoszonego referatu: Komentarz i jego warianty w dzisiejszej prasie codziennej.
- 30.01.-01.02.2014: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Medienlinguistik 3.0: Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Sozial Web. 5. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik. Uniwersytet w Mannheim / Niemcy; tytuł wygłoszonego referatu: Online-Informieren: Zur Ausgestaltung der Textsorte »Nachrichten« in der online-Tagespresse – ein kontrastiver Vergleich.
- 26-29.05.2014: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Persuasionsstile in Europa II. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuł wygłoszonego referatu: Zur Besonderheit und Stellung des Kommentars in der polnischen Presselandschaft.
- 27-29.05.2015: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Persuasionsstile in Europa III. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Pressekommentare im Textsortennetz. Zur Spezifik der Berichterstattung in den polnischen Tageszeitungen. 2. Gibt es heute noch prototypische Kommentare? Kommentartypen und ihre charakteristischen Merkmale in der polnischen Presselandschaft (współautorki referatów: prof. Zofia Bilut-Homplewicz, dr Iwona Szwed).
- 04-05.04.2016: Konferencja Naukowa: Współczesne media – Gatunki w mediach. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Multimodalne zasoby tekstowe na przykładzie telewizyjnych serwisów informacyjnych – studium przypadku.
- 01-03.06.2016: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Persuasionsstile in Europa IV. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Gesellschaftlich ausgerichtete Kommentare und ihre Typen in ausgewählten polnischen Tageszeitungen. 2. Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren anhand von ausgewählten polnischen Tageszeitungen (współautorki referatów: prof. Zofia Bilut-Homplewicz, dr Iwona Szwed).
- 08-09.05.2017: Konferencja Naukowa: Współczesne media – Media multimodalne. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Multimodalna aranżacja tekstu w telewizyjnych serwisach informacyjnych na przykładzie Wiadomości TVP1.
- 23-25.08.2017: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Medienkulturen – Multimodalität und Intermedialität. 7. internationale Tagung zur kontrastiven Medienlinguistik. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuł wygłoszonego referatu: Multimodale Bedeutungskonstitution in Fernsehnachrichten aus medienkulturlinguistischer Perspektive.
- 16-17.11.2017: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Online-Diskurse im interkulturellen Gefüge. Wissenstransfer, Öffentlichkeiten, Textsorten. Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Germańskiej; tytuł wygłoszonego referatu: Online-Diskurse in der webbasierten Nachrichtenübermittlung.
- 19-20.04.2018: Konferencja Naukowa: Współczesne media – Problemy i metody badań nad mediami. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Badania kontrastywne tekstów medialnych w kontekście ich uwarunkowań kulturowych.
- 06-08.06.2018: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Persuasionsstile in Europa V. Uniwersytet Helsiński / Finlandia; tytuły wygłoszonych referatów: 1. Präferenzen beim Gebrauch von persuasiven Mitteln in Kommentaren unterschiedlicher Zeitungstypen im deutsch-polnischen Vergleich. 2. Sprachliche Kreativität als Persuasionsstrategie in deutschen und polnischen Pressekommentaren (współautorki referatów: prof. Zofia Bilut-Homplewicz, dr Iwona Szwed).
- 18-19.10.2018: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Text- und Diskurswelten in der massenmedialen Kommunikation – Zugänge zur Produktion, Rezeption und Wirkung von multimodalen Textformaten. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; tytuł wygłoszonego referatu: Zwischen Information und Persuasion: Mediale Wirklichkeitskonstruktionen in Fernsehnachrichten.
- 20-21.05.2019: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: ,Was man alles nicht sagen muss.’ Kurztexte und multimodale Kurzformen im öffentlichen Raum. Uniwersytet Jagielloński / Instytut Germanistyki, Kraków; tytuł wygłoszonego referatu: Murals als multimodale Kommunikationsform im öffentlichen Raum: Bilder, (Kurz)Texte, Kommunikate.
- 04-06.10.2019: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Migration und Bildungsmedien / Migration and Educational Media. Jahrestagung der Internationalen Gesellschaft für Schulbuch- und Bildungsmedienforschung e.V. IGSBi. Pädagogische Hochschule Graubünden, Chur / Szwajcaria; tytuł wygłoszonego referatu: Darstellung von Migrant*innen und Migration in Fremdsprachenlehrwerken für Deutsch als Fremdsprache (współautorka referatu: dr Marta Smykała).
- 12.2019: IV. seminarium naukowe Język w mediach. Uniwersytet Śląski / Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej, Katowice; tytuł wygłoszonego referatu: Metody analizy tekstu multimodalnego. Perspektywy i ograniczenia mediolingwistyki i mediolingwistyki kontrastywnej (współautorka referatu: dr hab. prof. UR Anna Hanus).
- 22-23.04.2021: Konferencja Naukowa: Współczesne media – Współczesne dyskursy medialne. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; tytuł wygłoszonego referatu: Dzisiaj o słońcu można było tylko pomarzyć, ale jutro… Telewizyjny dyskurs audycji informacyjnych na przykładzie prognozy pogody.
- 15-20.08.2021: Światowy Kongres Lingwistyki Stosowanej / World Congress of Applied Linguistics: The dynamics of language, communication, and culture in the changing world. Groningen / Niderlandy; tytuł wygłoszonego referatu: News – transnational, translocal, glocal: multimodal patterns of television news reporting in inter- and intra-cultural comparison.
- 09-11.09.2021: Międzynarodowa Konferencja Naukowa: 55. Kolokwium Lingwistyczne: Inter- und intrasprachliche Kontraste. Uniwersytet Rzeszowski; tytuł wygłoszonego referatu: Zum Wandel des Fernsehwetterberichts – eine diachrone Untersuchung der Textsorte aus medienlinguistischer Sicht.
- 25-26.11.2021: XIX Konferencja Polskiego Towarzystwa Retorycznego: Retoryka racji i emocji w czasach kryzysu. Polskie Towarzystwo Retoryczne / Uniwersytet Warszawski, Katedra Italianistyki; tytuł wygłoszonego referatu: Wzorce retoryczne w konstruowaniu obrazów sytuacji kryzysowych na przykładzie wiadomości telewizyjnych serwisów informacyjnych.
- 22-23.09.2022: Międzynarodowa konferencja naukowa: Historia i styl. Uniwersytet Opolski, Instytut Językoznawstwa; tytuł wygłoszonego referatu: Telewizyjna prognoza pogody – analiza gatunku z perspektywy diachronicznej.
- 29–30.09.2022: Internationale Tagung / Międzynarodowa konferencja: Norm – Fehler – Innovation / Norma – Błąd – Innowacja. Uniwersytet Wrocławski, Institut für Germanistik Universität Wrocław / Instytut Filologii Germańskiej; tytuł wygłoszonego referatu: Kreativität in Werbetexten: Zur Originalität von Markenslogans in der Impfkampagne zur Corona-Schutzimpfung.
- 12.2022: IX mediolingwistyczne seminarium naukowe „Język w mediach”: Koncepcje Marii Wojtak w badaniach mediolingwistycznych; Uniwersytet Warszawski / Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Warszawa; tytuł wygłoszonego referatu: Koncepcje Marii Wojtak w germanistycznych badaniach mediolingwistycznych i kontrastywnych (współautorki referatu: Zofia Bilut-Homplewicz i Anna Hanus).
DYDAKTYKA
NAUCZANE PRZEDMIOTY:
- Uniwersytet Rzeszowski (Instytut Filologii Germańskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny – studia III stopnia / doktoranckie): metodyka nauczania języka niemieckiego (wykłady, ćwiczenia), dydaktyka języka niemieckiego na 1. i 2. etapie kształcenia (ćwiczenia), technologia informacyjna w szkole (wykłady, ćwiczenia), najnowsze tendencje w nauczaniu języków obcych (ćwiczenia), przedmioty w ramach praktycznej nauki języka niemieckiego (ćwiczenia), gramatyka języka niemieckiego (ćwiczenia), przygotowanie do pisania pracy dyplomowej (ćwiczenia), seminarium dyplomowe, wykład monograficzny.
- Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Tarnobrzegu, sekcja języka niemieckiego: przedmioty w ramach praktycznej nauki języka niemieckiego (ćwiczenia), seminarium dyplomowe.
WYJAZDY ZAGRANICZNE:
- 10-14.05.2010: pobyt na Uniwersytecie w Lublanie / Słowenia w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Univerza v Ljubljani, Department of German with Dutch and Swedish / The Faculty of Arts)
- 09-13.05.2011: pobyt na Uniwersytecie w Lublanie / Słowenia w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Univerza v Ljubljani, Department of German with Dutch and Swedish / The Faculty of Arts)
- 20-24.06.2011: pobyt na Uniwersytecie Koblenz-Landau / Niemcy w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Universität Koblenz-Landau, Institut für fremdsprachliche Philologien)
- 07-18.05.2012: pobyt w Instytucie Herdera na Uniwersytecie w Lipsku / Niemcy (Herder-Institut / Universität Leipzig) w ramach programu Budowa potencjału dydaktycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego na poziomie europejskim; projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
- 11-15.06.2012: pobyt na Uniwersytecie w Grazu / Austria w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Karl-Franzens-Universität, Geisteswissenschaftliche Fakultät / Institut für Germanistik)
- 03-13.10.2012:pobyt w Instytucie Germanistyki na Wydziale Studiów Europy Centralnej, Wschodniej i Północnej na Uniwersytecie British Columbia w Vancouver / Kanada (Department of Central, Eastern and Northern European Studies CENES University of British Columbia / Vancouver); w ramach programu: UR – nowoczesność i przyszłość regionu, projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
- 20-24.05.2013: pobyt na Uniwersytecie w Lublanie / Słowenia w ramach programu ERASMUS (Teaching Staff Mobility) (Univerza v Ljubljani, Department of German with Dutch and Swedish / The Faculty of Arts)
- 04-10.10.2015: pobyt w Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Departement Angewandte Linguistik (Institut für Übersetzen und Dolmetschen), Winterthur / Szwajcaria; w ramach programu: UR – nowoczesność i przyszłość regionu, projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
- 26-30.08.2019: Executive Training Institute, Malta; kurs „Fluency & Language Development for Educational Staff”; w ramach projektu: „Jednolity Program Zintegrowany Uniwersytetu Rzeszowskiego – droga do wysokiej jakości kształcenia” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet IV: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
- 16-26.09.2021: Kurs szkoleniowy w Atlantic Language Galway / Irlandia; w ramach projektu: „Jednolity Program Zintegrowany Uniwersytetu Rzeszowskiego – droga do wysokiej jakości kształcenia” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet IV: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
- 28.04–10.05.2022: Kurs szkoleniowy w Inlingua Language School Edinburgh / Szkocja – Projekt POWER „Jednolity Program Zintegrowany Uniwersytetu Rzeszowskiego droga do wysokiej jakości kształcenia” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet IV: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
PEŁNIONE FUNKCJE I PRACE ORGANIZACYJNE
- od 2019 kierownik Katedry Lingwistyki Stosowanej i kierownik kierunku lingwistyka stosowana
- kierownik sekcji języka niemieckiego w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Tarnobrzegu w latach 2004-2010
- członek zespołu założycielskiego Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacjana Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego, działalność w ośrodku od roku 2011
- współorganizacja międzynarodowych konferencji językoznawczych Text und Stil(2009) i Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung (2015) oraz Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia Germanistów Polskich Gegenwart und Zukunft der Auslandsgermanistik (2013)
- współorganizacja licznych wykładów gościnnych dla pracowników, doktorantów i studentów Instytutu Filologii Germańskiej, Katedry Lingwistyki Stosowanej
- udział w realizacji projektu POWER w Katedrze Lingwistyki Stosowanej / Uniwersytet Rzeszowski; koordynacja szkoleń dla studentów w latach 2018-2022
NAGRODY i WYRÓŻNIENIA
- nagroda specjalna Dyrektora Zespołu Kolegiów Nauczycielskich w Tarnobrzegu za osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej, 2009
Publikacje
- Kreativität in Werbetexten : Zur Originalität von Markenslogans in der Kampagne zur Corona-Schutzimpfung. - Studia Neophilologica, 2024, Vol. 96, iss. 1, p. 144-170
- Medialny obraz kryzysu na przykładzie okładek tygodników opiniotwórczych na temat wojny w Ukrainie : ujęcie kontrastywne niemiecko-polskie. - Forum Lingwistyczne, 2024, T. 12, nr 1, s. 1-19
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A, Kochmańska W [et al.] Teksty, konteksty, podteksty / redakcja tomu Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Wioletta Kochmańska, Agnieszka Mac, Barbara Drozd. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024, 408 s.
- [współaut.] Szwed I Koniec pewnej epoki w dziejach monarchii brytyjskiej na łamach polskiej prasy codziennej W: Teksty, konteksty, podteksty / redakcja tomu Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Wioletta Kochmańska, Agnieszka Mac, Barbara Drozd. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024, S. 247-268
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A Koncepcje genologiczne w badaniach Marii Wojtak oraz w ujęciach germanistycznych. - Studia Medioznawcze, 2023, T. 24, nr 1, s. 42-54
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A Zastosowania dorobku metodologicznego Marii Wojtak w badaniach genologicznych i kontrastywnych w obszarze germanistycznym. - Studia Medioznawcze, 2023, T. 24, nr 1, s. 42-54
- Persuasion in Werbetexten : Inhaltliche Argumentationsstrategien in den Slogans der Kampagne zur Corona-Schutzimpfung. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2023, T. 17, s. 227-256
- Telewizyjna prognoza pogody : analiza gatunku z perspektywy diachronicznej. - Stylistyka, 2023, R. 32, s. 103-128
- [współaut.] Hanus A Mediolingwistyka zakotwiczona w niemieckiej tradycji badawczej W: Encyklopedia mediolingwistyki / redakcja Iwona Loewe. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS: 2023, S. 373- 391
- Multimodalna argumentacja retoryczna w konstruowaniu obrazów sytuacji kryzysowych na przykładzie newsów telewizyjnych serwisów informacyjnych. - Res Rhetorica, 2022, Vol. 9, No 4, 29-62
- Multimodalność przekazów medialnych : główne założenia analizy tekstów audiowizualnych na przykładzie telewizyjnej prognozy pogody. Perspektywa germanistyczna. - Prace Językoznawcze, 2022, Vol. 24, no. 4, s. 81-98
- [współaut.] Stöckl H Multimodalność w dobie sieci społecznościowych : szkic metodologiczny badań / Hartmut Stöckl ; tł. z j. niem. Agnieszka Mac W: Dyskurs, media, multimodalność : przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego / redakcja Waldemar Czachur, Anna Hanus, Dorota Miller. Wrocław, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe: 2022, S. 231-239
- [współaut.] Szwed I, Bilut-Homplewicz Z Kommentare zu gesellschaftlichen Themen und ihre charakteristischen Züge in ausgewählten polnischen Tageszeitungen. - Zeitschrift für Slawistik, 2021, vol. 66, iss. 1, p. 121-139
- Pamięciotwórczy potencjał murali w przestrzeni komunikacyjnej polskich miast. - Welt Der Slaven-Halbjahresschrift Für Slavistik, 2021, Vol. 66, s. 392-410
- Sprachwissenschaftliche Forschung in Polen und Deutschland nach der Wende. - Linguistische Treffen in Wrocław, 2021, Vol. 20, nr 20, s. 425-432
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Szwed I Medienlinguistik und ihre Facetten : Zu den Forschungsbeiträgen von Hartmut Lenk W: Text-, Diskurs- und Kommunikationsforschung : festschrift für Hartmut Lenk / Hrsg. Hans W. Giessen, Heinz-Helmut Lüger. Landau, Verlag Empirische Pädagogik: 2021, S. 1-22
- Zwischen Information und Persuasion: Mediale Wirklichkeitskonstruktionen in Fernsehnachrichten. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2020, T. 13, s. 311-340
- [współaut.] Buk A, Hanus A, Miller D [et al.] Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, 766 s.
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Szwed I Präferenzen beim Gebrauch von persuasiven Mitteln in Kommentaren unterschiedlicher Zeitungstypen im deutsch-polnischen Vergleich W: Persuasionsstile in Europa : Strategien und Mittel des Überzeugens in Zeitungskommentaren aus kulturkontrastiver Sicht / Hartmut E.H. Lenk/ Hans W. Giessen (Hg.). Berlin, Frank & Timme: 2020, S. 101-122
- [współaut.] Smykała M Darstellung von Migrant*innen und Migration in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache in Polen W: Migration und Bildungsmedien. Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt: 2020, S. 227-242
- [współaut.] Smykała M Zum "Prinzip Perspektivierung" an der Schnittstelle zwischen Fremdsprachendidaktik und Text- und Medienlinguistik - das Schulbuch als Textsorte am Beispiel der DaF-Lehrwerke W: Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 167-187
- Murals als multimodale Kommunikationsform im öffentlichen Raum : Bilder, (Kurz)Texte, Kommunikate W: Prägnante Kürze und mehr : kurztexte und multimodale Kurzformen im öffentlichen Raum. Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2020, S. 173-193
- Obraz przemocy w wiadomościach telewizyjnych serwisów informacyjnych w ujęciu kontrastywnym polsko-niemieckim W: Współczesne media : przemoc w mediach. T. 2 / pod redakcją Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2020, S. 57-86
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A, Miller D [et al.] Wolfgang Heinemann als Inspirator der Forschungs- und Bildungsstelle Text - Diskurs - Kommunikation (ein Gespräch) W: Facetten der Sprachwissenschaft : Bausteine zur diachronen und synchronen Linguistik. Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2019, S. 51-63
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Szwed I Bewerten in gesellschaftlich ausgerichteten Kommentaren der überregionalen, regionalen und lokalenpolnischen Tagespresse W: Persuasionsstile in Europa IV : Typen und Textmuster von Kommentaren in Tageszeitungen / Hans W. Giessen, Hartmut E. H. Lenk (Hrsg.). Hildesheim ; Zürich ; New York, Georg Olms AG: 2019, S. 185-209
- Badania kontrastywne nad tekstami medialnymi w kontekście uwarunkowań kulturowych W: Współczesne media : problemy i metody badań nad mediami. T. 2 / pod redakcją Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2019, S. 61-84
- Zur visuellen Ausgestaltung von Nachrichtenmoderationen aus medienkulturlinguistischer Perspektive W: Medienkulturen - Multimodalität und Intermedialität / hrsg. Hans Giessen, Hartmut E. H. Lenk, Susanne Tienken, Liisa Tiittula. Bern, Peter Lang Publishing Group: 2019, S. 77-98
- Multimodale Berichterstattungsmuster in der fernsehspezifschen Nachrichtentextsorte im deutsch-polnischen Vergleich. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2018, T. 11, s. 255-278
- Zu aktuellen Tendenzen des Kommentierens in der polnischen Presselandschaft. - Stylistyka, 2018, R. 27, s. 267-290
- Multimodalna aranżacja tekstu w telewizyjnych serwisach informacyjnych na przykładzie "Wiadomości" TVP 1 W: Współczesne media : media multimodalne. T. 2, Multimodalność mediów elektronicznych / pod redakcją Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2018, S. 9-32
- Online-Diskurse in der webbasierten Nachrichtenübermittlung W: Online-Diskurse im interkulturellen Gefüge : Wissenstransfer, Öffentlichkeiten, Textsorten / Gerd Antos, Roman Opiłowski, Józef Jarosz (Hrsg.). Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2018, S. 137-159
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung. 1, Textsortenfragen im medialen Umfeld / Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Agnieszka Mac (Hrsg.). Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2017, 241 s.
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A, Lüger H Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung. 2, Kontrastive Ansätze im medial geprägten Kontext / Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Heinz-Helmut Lüger, Agnieszka Mac (Hrsg.). Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2017, 256 s.
- Textdesign und Bedeutungskonstitution im multimodalen Fernsehtext : Dramatisierungsstrategien in deutschen und polnischen Nachrichtensendungen. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2017, 668 s.
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Hanus A Medienlinguistik und Interdisziplinarität W: Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung. 1, Textsortenfragen im medialen Umfeld / Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Agnieszka Mac (Hrsg.). Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2017, S. 9-16
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Szwed I Pressekommentare im Textsortennetz um die Papstwahl in polnischen Tageszeitungen W: Persuasionsstile in Europa III : linguistische Methoden zur vergleichenden Analyse von Kommentartexten in Tageszeitungen europäischer Länder / Hans W. Giessen, Hartmut E. H. Lenk (Hrsg.). Hildesheim ; Zürich ; New York, Georg Olms AG: 2017, S. 247-262
- Analiza mediolingwistyczna telewizyjnych serwisów informacyjnych - studium przypadku W: Współczesne media : gatunki w mediach. T. 1, Zagadnienia teoretyczne, gatunki w mediach drukowanych / pod redakcją Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2017, S. 77-96
- Interdisziplinäre Analyseperspektiven auf multimodale (Medien) Texte am Beispiel von Fernsehnachrichten W: Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung. 2, Kontrastive Ansätze im medial geprägten Kontext / Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Agnieszka Mac (Hrsg.). Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2017, S. 81-115
- [współaut.] Skowronek B, Eckkrammer E, Liginbühl M [et al.] Zum Status der Medienlinguistik. Gespräch mit Prof. Eva Martha Eckkrammer, Prof. Martin Luginbühl und Prof. Bogusław Skowronek / rozm: Anna Hanus, Agnieszka Mac, Marta Smykała ; tł. Anna Hanus. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2016, T. 9, s. 19-27
- [współaut.] Szwed I Zu Intertextualitätsrelationen in den Kommentartexten der polnischen Tagespresse. - Germanica Wratislaviensia, 2016, nr 141, s. 267-283
- [współaut.] Szwed I Zur Besonderheit der polnischen Presselandschaft und zur Stellung des Kommentars in den Tageszeitungen W: Persuasionsstile in Europa II : kommentartexte in den Medienlandschaften europäischer Länder / hrsg. Hartmut E. H. Lenk. Hildesheim ; Zürich ; New York, Georg Olms AG: 2016, S. 203-228
- Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech W: Język w telewizji : antologia / pod red. nauk. Małgorzaty Kity i Iwony Loewe. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2016, S. 168-183
- Online informieren : Zur Ausgestaltung der Textsorte Nachrichten in der Online-Tagespresse - ein kontrastiver Vergleich W: Medienlinguistik 3.0 - Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web / Coline Baechler, Eva Martha Eckkrammer, Johannes Müller-Lancé, Verena Thaler (Hg.). Berlin, Frank & Timme, Verlag für wissenschaftliche Literatur: 2016, S. 179-191
- Modulare Formen der Berichterstattung : Textsortennetze in der deutschen und polnischen Tagespresse. - Studia Germanica Gedanensia, 2015, nr 33, s. 210-226
- Wie wird das Wetter morgen? Informationsvermittlung in deutschen und polnischen TV-Wetterberichten. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2015, nr 8, s. 103-131
- Fernsehnachrichtenbeiträge als Mischtextsorte : Hybridisierungsprozesse aus kontrastiver Sicht W: Hybridisierung und Ausdifferenzierung : Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse / Stefan Hauser, Martin Luginbühl (Hrsg.). Bern, Peter Lang Publishing Group: 2015, S. 161-185
- Komentarz i jego warianty w dzisiejszej prasie codziennej W: Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 5, Gatunek a granice / pod red. Danuty Ostaszewskiej i Joanny Przyklenk. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2015, S. 304-315
- Textsortenvielfalt in Fernsehnachrichten am Beispiel der öffentlich-rechtlichen Sender in Deutschland und Polen. - Studia Germanica Gedanensia, 2014, nr 31, s. 145-154
- Über eine Naturkatastrophe berichten : Dramatisierungsstrategien in einem multimodalen Text am Beispiel deutscher und polnischer Fernsehnachrichten W: Sprache und Bild im massenmedialen Text : Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum / hrsg. von Gerd Antos, Roman Opiłowski, Józef Jarosz. Wrocław, Atut: 2014, S. 193-213
- Die Rolle der Strategien beim Wortschatzlernen W: Pragmantax II : Zum aktuellen Stand der Linguistik und ihrer Teildisziplinen Akten des 43. Linguistischen Kolloquiums in Magdeburg 2008. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2014, S. 497-510
- Ausgewählte stilistische Handlungsmuster in deutschen und polnischen Fernsehnachrichten - eine kontrastive Untersuchung. - Studia Germanica Gedanensia, 2013, nr 29, s. 38-54
- Zu den Behaltensleistungen beim Lesen fremdsprachiger Texte in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF-Unterricht. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 311 s.
- Komposita als lexikalische Einheiten beim Wortschatzlernen in ausgewählten DaF-Lehrwerken W: Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit : Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010 / Hrsg. von Franciszek Grucza ; Mitherausgeber Marina Foschi Albert, Annette Kliewer Camilla Badstübner-Kizik, Barbara Sadownik, Kamal El Korso. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2013, S. 77-82
- Bericht über die internationale Fachtagung "Persuasionsstile in Europa" 2-3.09.2011, Universität Helsinki. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2012, [nr] 5, s. 349-351
- Bewertungsmittel in deutschen und polnischen Kommentarüberschriften aus kontrastiver Sicht W: Persuasionsstile in Europa : Methodologie und Empirie kontrastiver Untersuchungen zur Textsorte Kommentar / Hrsg. Hartmut E.H. Lenk, Marjo Vesalainen. Hildesheim ; Zürich ; New York, Georg Olms AG: 2012, S. 323-348
- Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech. - Stylistyka, 2011, T. 20, s. 233-249
- Zum Einsatz von authentischem Quellenmaterial im Fremdsprachenunterricht am Beispiel von Fernsehnachrichten. - Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, 2011, T. 37, s. 73-84
- Zur Rolle der Wortbildung in ausgewählten DaF-Lehrwerken am Beispiel der Derivation. - Zielsprache Deutsch, 2011, Jg. 39, H. 1, s. 3-22
- Nauczanie słownictwa uczniów z dysleksją na przykładzie wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego W: Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się : o kompetencjach, motywowaniu i strategiach / red. Jolanta Knieja, Sebastian Piotrowski. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL: 2011, S. 279-294
- Zastosowanie badań eksperymentalnych w nauczaniu języków obcych na przykładzie przyswajania słownictwa. - Neofilolog, 2010, nr 34, s. 265-274
- [współaut.] Bilut-Homplewicz Z, Smykała M, Szwed I Text und Stil / Zofia Bilut-Homplewicz, Agnieszka Mac, Marta Smykala, Iwona Szwed (Hrsg.). Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2010, 571 S
- Zur Textproduktion im Fremdsprachenunterricht am Beispiel des kreativen Schreibens in ausgewählten DaF-Lehrwerken W: Text und Stil / Zofia Bilut-Homplewicz, Agnieszka Mac, Marta Smykala, Iwona Szwed (Hrsg.). Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2010, S. 559-567
- Einige Überlegungen zur Wortbildungslehre im fremdsprachlichen Deutschunterricht. - Glottodidactica, 2009, t. 35, s. 103-115
- Zur Förderung der Lernerautonomie am Beispiel der Projektarbeit in den ausgewählten DaF-Lehrwerken für die Grundschule, das Gymnasium und die Oberschule. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2009, z. 7, s. 223-245
- Zur Rolle des Lehrenden und Lernenden im autonomen Sprachunterricht. - Studia Niemcoznawcze, 2009, T. 43, s. 369-379
- Das Konzept der Lernerautonomie im fremdsprachlichen Unterricht. - Studia Niemcoznawcze, 2008, t. 38, s. 425-434
- Strategiengebrauch beim Lesen in L2. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, (2008), Z. 6, s. 188-211
- Lernförderung durch Bilder bei der Textarbeit. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2007, Z. 5, s. 286-304
- Zum Verhältnis von L1 und L2 bein Lesen in L2. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2007, Z. 5, s. 267-285
- Testen von Leseverstehens- und Behaltensleistungen im DaF-Unterricht. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2006, Z. 4, s. 194-210
- Multimedia und Hypertext als Gestaltungsparameter in der multimedialen Lernumgebung W: Menschen - Sprachen - Kulturen / hrsg. Jaromin Homa und Lucyna Wille. Marburg, Tectum Verlag: 2006, S. 181-192
- [współaut.] Wawrzyniak Z Psycholonguistische Grundlagen der Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF : Unterricht als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen in der zu erlernenden Sprache / Agnieszka Mac ; prom. Zdzisław Wawrzyniak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski. Wydział Filologiczny. Instytut Filologii Germańskiej: 2004, 313 k.
- Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung als Ausgangspunkt fųr die Behaltensleistungen im DaF-Unterricht W: Sprache und die modernen Medien : Akten des 37. Linguistischen Kolloquiums in Jena 2002 / (Hrsg.) Rolf Herwig. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group: 2004, S. 513-523
- Bericht über das 37. Linguistische Kolloquium in Jena (25-27 September 2002). - Lingua ac Communitas, 2003, Nr 13, s. 105-107
- Computerlinguistik und ihr Fachgebiet. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, (2003), Z. 1, s. 53-70
- Berliner Platz : Deutsch im Alltag. Niemiecki na co dzień : Christine Lemcke, Lutz Rohrmann. - Języki Obce w Szkole, 2003, nr 2, s. 171-174
- Internet im Fremdsprachenunterricht als Medium zur Förderung neuer Lernkultur. - Lingua ac Communitas, (2002), Nr 12, s. 79-93
- Genial : Deutsch als Fremdsprache fü Jugendliche. - Języki Obce w Szkole, 2002, nr 3, s. 161-164