dr Alicja Kubik
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: B1
- Pokój: 125
- Nr telefonu: (17) 8721823
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0003-1136-6166
- Konsultacje dla studentów: czwartek: tydzień A - 9.45 - 10.30; tydzień B - 9.00 - 9.45
Informacje
Dr nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, pedagog wczesnoszkolny, pedagog terapeuta, logopeda. Od ponad 30 lat nauczyciel akademicki w Uniwersytecie Rzeszowskim - obecnie adiunkt w grupie pracowników dydaktycznych, w Zakładzie Edukacji Literackiej Dziecka. Członek Polskiego Towarzystwa Językoznawczego i Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
Praktykę zawodową łączy z zainteresowaniami naukowymi, do których należą:
- problemy związane z wczesną edukacją dziecka,
- rozwój języka dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
- słownictwo podręczników i lektur szkolnych dla klas I-III szkoły podstawowej.
Publikacje
- Metody aktywizujące w edukacji polonistycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2020, t. 8, s. 174-185
- Aktywność twórcza uczniów w poglądach nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej : komunikat z badań. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2019, t. 7, s. 125-136
- Z badań nad kompetencją komunikacyjną nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej W: Nauczyciel i uczeń we współczesnej szkole / redakcja naukowa Jan Rajmund Paśko ; Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Tarnów, Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej: 2019, S. 127-142
- Świadomość logopedyczna rodziców dzieci w wieku przedszkolnym - relacja z badań. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2018, t. 6, s. 183-192
- Działania pozorne we wczesnej edukacji dziecka W: Kategorie (nie)obecne w edukacji / redakcja Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2017, S. 125-137
- Komponenty i uwarunkowania gotowości szkolnej współczesnych sześciolatków W: Wybrane konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 175-185
- Poziom umiejętności czytania uczniów w młodszym wieku szkolnym : doniesienia z badań W: Medycyna i nauki pokrewne : wybrane zagadnienia / redakcja Beata Zdunek, Monika Olszówka. Lublin, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL Sp. z o. o.: 2016, S. 83-111
- Indywidualizacja w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej - mit czy rzeczywistość. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2015, T. 34, z. 2, s. 112-122
- Kompetencja komunikacyjna nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej W: Wczesna edukacja dziecka : implikacje do praktyki pedagogicznej / red. naukowa Elżbieta Dolata, Sławomira Pusz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 125-138
- Płaszczyzny integracji w edukacji wczesnoszkolnej - mit czy rzeczywistość? W: Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. T. 2, Aplikacje edukacyjne, tradycje i kontynuacje wartości / red. Kazimierz Szmyd, Elżbieta Dolata, Anna Śniegulska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 112-125
- Prawa dziecka w pedagogice Janusza Korczaka W: W trosce o dziecko : rozważania w kontekście pedagogiki Janusza Korczaka. Sanok, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka: 2012, S. 65-82
- Potrzeby edukacyjne dzieci ryzyka dyslekcji - teoria a praktyka szkolna W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 356-362
- Rola aktywności twórczej w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2009, nr 5, s. 291-297
- Kompetencja komunikacyjna uczniów w nauczaniu zintegrowanym W: Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empirycznych / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 343-350
- Z badań nad nabywaniem kompetencji fonologicznej dzieci rozpoczynających naukę czytania W: Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci / pod red. Eugenii Iwony Laski. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 26-33
- Praca z wierszem w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej - teoria i rzeczywistość szkolna. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 187-197
- [współaut.] Hadała A Aspekty procesu integracji europejskiej w opinii studentów W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe. Aneks : wersja elektroniczna / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, CD
- Innowacje pedagogiczne w edukacji wczesnoszkolnej W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 119-129
- O wychowaniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym W: Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce / pod red. Zofii Frączak i Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 238-247
- Z badań nad językiem mówionym nauczycieli klas początkowych. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 66-73
- [współaut.] Hadała A Metody nauczania w edukacji zintegrowanej - relacja z badań W: Język, kultura, nauczanie i wychowanie / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 142-147
- Podstawy edukacji europejskiej w nauczaniu zintegrowanym W: Język, kultura, nauczanie i wychowanie / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S.31-38
- Słownictwo wartościujące w podręczniku "Wesoła szkoła" W: Edukacja humanistyczna, aksjologiczna i estetyczna w świetle programów i potrzeb oświatowych / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2003, S. 249-253
- Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości : Alicja Ungeheuer-Gołąb / Alicja Kubik. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2003), Z. 1, s. 305-307
- Kultura a kształtowanie pojęć historycznych u uczniów w młodszym wieku szkolnym W: Konteksty kulturowe w szkolnej edukacji językowej w Polsce i za granicą / pod red. Jana Kidy i Lubow Wovk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2002, S. 159-170