prof. ucz./dr hab. Alicja Ungeheuer-Gołąb
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: B1, ul. Ks. J. Jałowego 24
- Pokój: 125
- Nr telefonu: 17 8721823
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-3187-7150
- Konsultacje dla studentów: środa: 12.15 - 13.15, piątek: 11.00 - 11.30, pok. 125
Informacje
Alicja Ungeheuer-Gołąb – dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, pedagog i literaturoznawca pracuje na Wydziale Pedagogicznym UR. Zajmuje się badaniami nad literaturą dziecięcą (głównie dla dzieci do 12 roku życia) widzianą w szerokiej perspektywie jej związków z pedagogiką, psychologią, antropologią kultury; obcowaniem dziecka ze sztuką, zwłaszcza literaturą, teatrem i tańcem. Ponadto interesuje ją problematyka przekładu intersemiotycznego; literacka edukacja małego dziecka; odbiór literatury przez małe dziecko; reader response, terapeutyczne funkcje literatury dziecięcej.
Jest twórczynią metody ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, w której wykorzystuje elementy teatralizacji, dramy i ekspresji ciała. Prowadzi warsztaty z zakresu pracy z tekstem poetyckim i biblioterapii. W tle jej badań literaturoznawczych zawsze pozostaje dziecko jako odbiorca literatury. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz kilku książek z zakresu badań nad literaturą dziecięcą, jak:
Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999;
Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów 2007;
Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów 2009;
Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011;
Literackie inspiracje przedszkolaka, Warszawa 2012;
Integracja sztuk. Liryka w edukacji dzieci, Rzeszów 2021.
Somaestetyczne mapy literatury dziecięcej (wybrane przykłady), Rzeszów 2024.
Ponadto jest redaktorem i współredaktorem tomów zbiorowych:
W pobliżu literatury dziecięcej, Rzeszów 2008;
Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, Rzeszów 2012;
O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, Kraków 2015.
Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, Rzeszów 2016.
Jej zainteresowania naukowe są zbieżne z działalnością literacką, wydała bowiem utwory dla dzieci:
O Taju, Jasiu i Rowerku (Kraków 2009);
Przygody Jeżyka spod Jabłoni (Kraków 2011);
Zimowe przygody Jeżyka spod Jabłoni (Kraków 2015)
zbiór wierszy – Dookoła Ciebie (Kraków 2010).
Opublikowała także tomiki liryki dla dorosłych (tłumaczone na język czeski):
Dotknięcia (Rzeszów 1997);
Kęsy życia (Rzeszów 2004);
Wiersze kuchenne (Rzeszów 2016);
Wiersze lekkomyślne (Rzeszów 2019).
Badaczka łączy w swej działalności perspektywę naukową z żywą ekspresywną postawą animatora i twórcy, dopełniając obszar literatury sztukami plastycznymi, teatrem i tańcem.
***
Alicja Ungeheuer-Gołąb – PhD, professor of University of Rzeszów, a pedagogue, a literary scholar and an instructor of folk dance works in a pedagogical department at University of Rzeszów. She deals with research connected with children’s literature (mainly for children under 12 years) considered in wide perspective its reference with pedagogy, psychology and cultural anthropology, children’s communion with art, especially literature, theatre and dance. Moreover, she is interested in intersemiotic translation: literary education and literary reception of a small child, reader response and therapeutic functions of children’s literature.
She is the author of visceral method of performing poetic works, in which she makes use of theatrical elements, drama and body expression. She conducts workshops devoted to dealing with poetic text and library therapy. In the background of literature research it is always a child who is a recipient. She is the author of several dozen of articles, she wrote books dedicated to research of children’s literature:
Childhood Poetry as the way to sensitivity, Rzeszów 1999;
Poetical text in children’s aesthetic education, Rzeszów 2007;
Movement patterns of children’ writing. About children’s literature as a journey, fight, mystery, safe place and fun, Rzeszów 2009;
Development of children’s contacts with literature, Warsaw 2011;
Literary inspirations of a preschooler, Warszawa 2012;
Integration of arts. Poetry in the education of children, Rzeszów 2021.
and an editor and a coeditor of collective items:
In the vicinity of children’s literature, Rzeszów 2008;
Literary noosphere. Upbringing Problems and therapy through children’s literature, Rzeszów 2012;
About what Alicja discovered… In the circle of the research on the topos of the childhood and the children's fiction and young people, Kraków 2015.
Literature and other arts in the child's educational space, Rzeszów 2016.
Her interests are in phase with literary activity, she published the following items for children:
About Tay, John and a bike (Krakau 2009); Adventures of the Hedgehog from the Apple Tree (Krakau 2011); Winter adventures of the Hedgehog from the Apple Tree (Krakau 2015), a collection of poems Around you (Krakau 2010). She also published volume for adults (translated into Czech), Touches (Rzeszów 1997); Bites of life (Rzeszów 2004), Kitchen Poems (Rzeszów 2016), Light-midned Poems (Rzeszów 2019). Furthermore, she is also the author of lyrics for shanties band Klang with which she published a tape and three compact discs.
The researcher combines scientific perspective with live expressive attitude of animator and creator, topping up literature area with art, theatre and dance.
Publikacje
- Literature as a Remedy for the (De)sensitization of the Contemporary Child. : Attempt of Practical Approach Using the Theme of War. - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2024, Vol. 19, nr 3(74), s. 29-44
- Odbiór utworu Łódeczka Kazimiery Iłłakowiczówny - "odpowiedź czytelnika". - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2024, vol. 19, nr 1, s. 65-81
- Somaestetyczne mapy literatury dziecięcej : wybrane przykłady. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024, 270 s.
- [współaut.] Wądolny-Tatar K Od rymu do wiersza : refleksja nad poezją dla dzieci w drugiej połowie XX i XXI wieku / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Katarzyna Wądolny-Tatar. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2023, 391 s.
- [współaut.] Wądolny-Tatar K (Zmienna) kondycja poezji dla dzieci w drugiej połowie XX i w XXI wieku W: Od rymu do wiersza : refleksja nad poezją dla dzieci w drugiej połowie XX i XXI wieku / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Katarzyna Wądolny-Tatar. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2023, S. 7-23
- Folklor dziecięcy jako aspekt somaestetyczny w wybranych utworach poetyckich dla dzieci W: Od rymu do wiersza : refleksja nad poezją dla dzieci w drugiej połowie XX i XXI wieku / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Katarzyna Wądolny-Tatar. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2023, S. 157-174
- Domowa biblioteka - składnik życia rodziny (wybrane przykłady). - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 2022, T. 20, s. 379-398
- Kim naprawdę chciałby być człowiek...? - o wartościach lektury Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej. - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2022, vol. 17, nr 4, s. 141-155
- "Świerszczyk. Tygodnik dla dzieci" - powojenna rzeczywistość i kształtowanie światopoglądu odbiorcy na łamach rocznika 1945. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 2021, vol. 19, s. 349-365
- Co powiedziały mi skarpetki... wzór bohatera literackiego w prozie Justyny Bednarek. - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2021, vol. 16, nr 4, s. 69-80
- Liryka dla dzieci jako punkt wyjścia do rozmowy o literaturze i sztuce - ujęcie praktyczne. - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2021, vol. 16, nr 1, s. 111-125
- Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 220 s.
- "Konflikt interesów", czyli literatura dla dzieci w przestrzeni edukacyjnej małego dziecka W: Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne : konteksty zmian / red. nauk. Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Justyna Miko-Giedyk. Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe: 2021, S. 247-256
- Gdy płonie czarownica... O żywiole ognia na podstawie wybranych utworów dla dzieci i młodzieży W: Żywioły w literaturze dziecięcej : Ogień / pod redakcją Anny Czabanowskiej-Wróbel, Krystyny Zabawy. Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie: 2021, S. 83-98
- Oko i lęk - notatki z autoodczuwania na podstawie powieści "Tam, gdzie spadają anioły" Doroty Terakowskiej W: Imaginautka zaangażowana : twórczość i biografia Doroty Terakowskiej z perspektywy XXI wieku / red. Katarzyna Slany, Katarzyna Wądolny-Tatar. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2021, S. 79-88
- Literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2020, Vol. 39, nr 3, s. 173-186
- Jeden oddech. O żywiole powietrza w kontekście somy bohatera literackiego W: Żywioły w literaturze dziecięcej : Powietrze / pod redakcją Anny Czabanowskiej-Wróbel, Krystyny Zabawy. Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie: 2020, S. 161-175
- O istocie żywych bytów w literaturze dla dzieci (na przykładzie prozy Justyny Bednarek) W: Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży / pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej, Małgorzaty Wójcik-Dudek. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2020, S. 63-72
- "Najdłuższa Książka Świata" w Rzeszowie. - Polonistyka. Innowacje, 2019, nr 10, s. 201-205
- O związkach pedagogiki z literaturą dziecięcą w świetle sylwetki Stanisława Jachowicza. - Polska Myśl Pedagogiczna, 2019, Vol. 5, s. 255-271
- On Polish Research into Children's Literature from a Ludological Point of View. - Filoteknos. Literatura Dziecięca - Mediacja Kulturowa - Antropologia Dzieciństwa, 2019, Vol. 9, s. 64-74
- Ruch jako kategoria dziecięcego odbioru literatury. - Paidia i Literatura, 2019, Nr 1, 19-26
- Żywioł ziemi w wierszach dla dzieci Józefa Ratajczaka W: Żywioły w literaturze dziecięcej : Ziemia / pod redakcją Anny Czabanowskiej-Wróbel, Krystyny Zabawy. Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie: 2019, S. 135-152
- Ekspresywne wykonanie tekstów poetyckich w wychowaniu literackim przedszkolaka W: Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. T. 2, Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce / pod redakcją Urszuli Szuścik i Renaty Raszki. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2019, S. 177-186
- Wychowywanie według Antoniny Domańskiej (na podstawie relacji komunikacyjnych między dorosłym i dzieckiem w wybranych utworach pisarki) W: (Re)konstrukcje przeszłości w prozie Antoniny Domańskiej / redakcja naukowa Małgorzata Chrobak, Katarzyna Wądolny-Tatar. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2019, S. 230-243
- Zapomniana kraina : o polskiej liryce dla dzieci W: Kultura - sztuka - edukacja. T. 3 / redakcja Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dzierwa. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2019, S. 103-117
- Braciszek i siostrzyczka. O "tajnym pakcie" miedzy rodzeństwem na przykładzie wybranych baśni. - Literatura Ludowa, 2018, vol. 62, nr 2, s. 42-53
- Dwugłos o prozie fantastycznej dla młodych odbiorców [recenzja]. - Literatura Ludowa, 2018, vol. 62, nr 3, s. 71-77
- Inny ja. O zabawkach jako bohaterach utworów literackich dla dzieci. - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2018, Vol. 13, nr 3, s. 75-93
- Dziecko i śmierć. O poezji dziecięcej jako miejscu wspólnego przeżywania smutku W: Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej / pod redakcją Katarzyny Slany. Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich: 2018, S. 323-341
- O integrowaniu sztuk na przykładzie pracy z wierszem we wczesnej edukacji W: W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane... : księga jubileuszowa dedykowana profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej / redakcja naukowa Anna Guzy, Danuta Krzyżyk, Magdalena Ochwat, Małgorzata Wójcik-Dudek. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2018, S. 199-209
- O tym, jak małe dziecko spotyka się ze sztuką W: Sztuka jako spotkanie : praca zbiorowa / pod redakcją Grzegorza Leszczyńskiego i Joanny Żygowskiej. Poznań, Centrum Sztuki Dziecka: 2018, S. 13-25
- "Pomiędzy słowami" - o starym nowym wychowaniu przez poezję. - Filoteknos, 2017, Vol. 7, s. 108-120
- Roksana Jędrzejewska-Wróbel w trzech odsłonach. O kreowaniu światów poprzez słowo i obraz. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica, 2017, Vol. 5, s. 166-181
- Rozważania na temat aksjologii w wychowaniu literackim na przykładzie toposu królewny. - Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2017, vol. 12, nr 3, s. 27-37
- Co robi rybak na dnie morza? O książce Rybak na dnie morza z tekstem Agnieszki Taborskiej i ilustracjami Józefa Wilkonia W: Żywioły w literaturze dziecięcej : woda / pod redakcją Anny Czabanowskiej-Wróbel, Krystyny Zabawy. Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie: 2017, S. 269-280
- Literatura dziecięca jako narzędzie w badaniach pedagogicznych na przykładzie badań prowadzonych w grupie nauczycieli-wychowawców przedszkolnych W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 12, Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. Cieszyn, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2017, S. 29-41
- Od "wolno ci" do wolności (rozważania o wychowaniu i literaturze dla dziecka) W: Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej / pod redakcją Anny Czabanowskiej-Wróbel, Marty Kotkowskiej. Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie: 2017, S. 19-29
- Wybory czytelnicze współczesnych dziesięciolatków na przykładzie badań prowadzonych w Rzeszowie W: "Stare" i "nowe" w literaturze dla dzieci i młodzieży - małe formy narracyjne / pod red. Bożeny Olszewskiej i Olafa Pajączkowskiego. Opole, Uniwersytet Opolski: 2017, S. 585-598
- O niedziecięcych wierszach dziecięcych (z tęsknoty za liryką dziecięcą). - Guliwer, 2016, nr 1, s. 22-28
- [współaut.] Kopeć U Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Urszula Kopeć. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 360 s.
- "Śpiew i skowyt". Autorefleksja o odbiorze i tworzeniu liryki W: Ekspresja ruchu : ciało - kreacja - komunikat / [redaktorzy naukowi Małgorzata Łączyk, Aleksandra Pyrzyk-Kuta]. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2016, S. 27-45
- Dziecko wśród sztuk (uwagi z próby badawczej) W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Urszula Kopeć. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 81-89
- Dziecko, komizm i muzyka - trzy komponenty życia W: Do śmiechu : komizm w sztuce dla dziecka : praca zbiorowa / pod redakcją Grzegorza Leszczyńskiego ; współpraca: Hanna Gawrońska. Poznań, Centrum Sztuki Dziecka: 2016, S. 125-142
- Infantylizacja w tekstach kultury dorosłych na przykładzie teledysku do piosenki Chandelier w wykonaniu Sii Furler W: Światy dzieciństwa : infantylizacje w literaturze i kulturze / redakcja Małgorzata Chrobak, Katarzyna Wądolny-Tatar. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS: 2016, S. 203-218
- Literatura dla dzieci i młodzieży - wartość rozwojowa W: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej / pod redakcją Krystyny Chałas, Adama Maja. Radom, Polwen - Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne: 2016, S. 540-550
- O dobrej dziewczynie (na podstawie wybranych baśni ludowych) W: Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji / pod red. Urszuli Chęcińskiej. Szczecin, Uniwersytet Szczeciński: 2016, S. 71-84
- O trudnej - nietrudnej poezji dziecięcej W: Dziecko i poezja w kontekście wczesnej edukacji / pod redakcją Urszuli Chęcińskiej. Szczecin, Uniwersytet Szczeciński: 2016, S. 51-68
- Rytm wiersza dla dzieci jako jeden z pierwszych wyznaczników sztuki W: Emil Jaques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii / pod redakcją Ewy Szatan, Ewy Antoniny Muzioł, Alicji Komorowskiej-Zielony. Gdańsk, Uniwersytet Gdański: 2016, S. 110-120
- Gdy tańczę, to mówię. Pro- i parataneczne komunikowanie się dziecka ze światem. - Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej, 2015, nr 27, s. 66-70
- Obrazek na całe życie. O roli pierwszych obrazów/ilustracji w życiu dziecka na przykładzie autodoświadczenia. - Chowanna, 2015, T. 2 (45), s. 105-117
- [współaut.] Chrobak M, Rogoża M O tym, co Alicja odkryła... : w kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb, Małgorzaty Chrobak, Michała Rogoża. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2015, 413 s.
- Intersemiotyczne ceremonie Alicji Baluch W: O tym, co Alicja odkryła... : w kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb, Małgorzaty Chrobak, Michała Rogoża. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2015, S. 22-32
- Literatura dla dzieci jako narzędzie pedagogiki W: W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka / red. nauk. Sabina Guz, Małgorzata Centner-Guz, Iwona Zwierzchowska. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2015, S. 307-316
- Małe dziecko i literatura, czyli o tym, jak cała Polska czyta dzieciom nie wiadomo co W: (Przed)szkolne spotkania z lekturą / redakcja naukowa Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpracy Aleksandry Zok-Smoły. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2015, S. 41-52
- Najpierw jest dziecko, czyli Remanent Wandy Chotomskiej W: Twórczość Wandy Chotomskiej jako źródło wartości kształtujących osobowość dziecka : studia / redakcja Maria Czaplicka-Jedlikowska. Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy: 2015, S. 170-182
- O terapeutycznych wartościach dzieła literackiego i wynikających stąd wątpliwościach W: Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 62-71
- Children's theatricalization of the world : or between "for real" and "make-believe". - Filoteknos, 2013/2014, Vol. 4, s. 195-203
- O dobrej dziewczynie (na podstawie wybranych baśni braci Grimm). - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2014, T. 14, s. 173-186
- Badania nad literaturą dla dzieci w Polsce inspirowane typologią zabaw Rogera Cailloisa W: Polska i obca literatura dla dzieci i młodzieży na warsztacie współczesnych badaczy : praca zbiorowa / pod red. Danuty Muchy. Piotrków Trybunalski, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego: 2014
- Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla W: Wyczytać świat - międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży / red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpr. Aleksandry Zok-Smoły. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2014, S. 125-141
- Literatura dla dzieci jako alternatywna forma wprowadzenia dziecka we współczesną kulturę W: Edukacja wobec wyzwań współczesności : rodzina, szkoła, region, kultura. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia: 2014, S. 373-379
- O dziecku tańczącym W: Muzyczne związki w sztuce dla dziecka : praca zbiorowa / pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, współpr. Hanna Gawrońska. Poznań, Centrum Sztuki Dziecka: 2014, S. 145-161
- O muzyce ukrytej w wierszach Wandy Chotomskiej W: Wandalia ponownie / pod red. Joanny Papuzińskiej. Łódź, Wydawnictwo Literatura: 2013, S. 10-28
- Siedząca na drzewie... : w poszukiwaniu żeńskich wzorców osobowych w literaturze dla dzieci W: Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań / red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2013, S. 193-209
- [współaut.] Chrobak M Noosfera literacka : problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb, Małgorzaty Chrobak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 378 s.
- Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka. Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich: 2012, 156 s.
- "Łzy i dreszcze". O emotywnym odbiorze literatury dziecięcej W: Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych / pod red. Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz ; przy współpr. Sylwii Gajownik. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2012, S. 45-57
- Noosfera literacka wczesnego dzieciństwa W: Noosfera literacka : problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb, Małgorzaty Chrobak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 106-122
- Obraz morza w polskiej liryce dziecięcej. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2011, nr 11, s. 210-223
- Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. - Chowanna, 2011, T. 1 (36), s. 151-161
- Przygody jeżyka spod jabłoni. Kraków, Wydawnictwo Skrzat: 2011, 86, [2] s.
- Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą : podręcznik. Warszawa, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich ; [Rzeszów] : Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 122, [2] s.
- Problemy wspomagania rozwoju dziecka uzdolnionego literacko W: Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej / pod red. Elizy Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 20-27
- Wzorce ruchowe utworów dla dzieci : o literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie : Alicja Ungeheuer-Gołąb. - Filoteknos, 2011, s. 210-212
- Nowy dydaktyzm : (od Jachowicza do Kerna). - Guliwer, 2010, nr 3, s. 12-18
- O smoku i dziecku. - Guliwer, 2010, nr 1, s. 5-9
- Pieśń dla wnuków : (o liryce dziecięcej Karoliny Kusek). - Poezja i Dziecko, 2010, nr 1/2, s. 85-99
- Dookoła ciebie. Kraków, Wydawnictwo Skrzat: 2010, [48] s.
- "Wrażliwe" wiersze Anny Onichimowskiej i ich wykorzystanie w praktyce szkolnej W: Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych : werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju : praca zbiorowa / pod red. nauk. Jana Malickiego i Katarzyny Krasoń ; Biblioteka Śląska [et al.].. Katowice, Biblioteka Śląska: 2010, S.29-37
- [współaut.] Mach A Percepcja literatury przez dziecko a praca z tekstem poetyckim w grupie dzieci niewidomych W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 345-355
- Intersemiotyczne walory poezji dla dzieci i ich wykorzystanie w edukacji literackiej dziecka W: "Stare" i "nowe" w literaturze dla dzieci i młodzieży / pod red. Bożeny Olszewskiej, Elżbiety Łuckiej-Zając. Opole, Uniwersytet Opolski: 2010, S. 411-419
- Między "naprawdę" a "na niby" : o zabawie dramatycznej jako formie proteatralnej W: Między teatrem a światem : w kręgu dramatu, sztuki scenicznej i teatralnej kultury / red. Ryszard Strzelecki. Bydgoszcz, Wydaw. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego: 2010, S. 185-193
- Pragnienie wolności i lotu : wspomnienia W: Resovia Saltans 1975-2010 : taniec i życie / red. Marian Żurek, Romuald Kalinowski, Piotr Cyrek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 30-32
- Życiodajna powieść Kobiety-Babki-Poetki. - Akant, 2009, R. 12, nr 3, s. 28-30
- Czytając Wiosenną piosenkę Tove Jansson. - Kwartalnik Polonistyczny. Konteksty Kulturowe, 2009, nr 1-2, s. 201-210
- O istocie rymowanek (z zagadnień odbioru literatury przez dziecko). - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2009, nr 5, s. 298-303
- Od przechwałki do zagadki : współzawodnictwo jako kategoria odbioru literatury przez dziecko. - Studia Słowianoznawcze, 2009, T. 8, s. 343-356
- O Taju, Jasiu i rowerku. Kraków, Wydawnictwo Skrzat: 2009, 158, [10] s.
- Wzorce ruchowe utworów dla dzieci : o literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, 336 s.
- Przewodnik po Krakowie : książeczka dla dzieci i rodziców W: Kraków mityczny : motywy, wątki, obrazy w utworach dla dzieci i młodzieży / pod red. Alicji Baluch, Małgorzaty Chrobak, Michała Rogoża. Kraków, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego: 2009, S. 313-321
- W pobliżu literatury dziecięcej / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 212 s.
- Jak ciało "czyta" tekst (na podstawie utworów dla najmłodszych) W: W pobliżu literatury dziecięcej / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 132-139
- Wprowadzenie W: W pobliżu literatury dziecięcej / pod red. Alicji Ungeheuer-Gołąb. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 7-10
- O dydaktycznych utworach Stanisława Jachowicza. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2007, z. 4, s. 155-164
- Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka : o metodzie ekspresywnego wykonywania utworów poetyckich. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, 102 s.
- Czytelnicze "powroty", czyli literatura dziecięca w recepcji dorosłych W: Edukacja i animacja społeczno - kulturalna dorosłych : (diagnoza - potrzeby - prognozy) / pod red. Adama Horbowskiego, Jerzego Potocznego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 437-445
- Liryczny dydaktyzm wierszy dla dzieci Marii Konopnickiej W: Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empirycznych / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 400-407
- Metody pracy z tekstem poetyckim a wychowanie przez sztukę W: Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci / pod red. Eugenii Iwony Laski. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 183-189
- Pies (nie)poetycki?. - Guliwer, 2006, nr 3, s. 56-61
- Poetyckie zabawy Joanny Pollakówny. - Guliwer, 2006, nr 2, s. 10-14
- Wiersze kuchenne. - Fraza. Poezja - proza - esej, 2006/2007, nr 4/1, s. 183-185
- Wzorzec dydaktyczny a sytuacja komunikacyjna w tekście w pierwszych polskich utworach dla dzieci. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 198-203
- Dydaktyzm w poezji dla dzieci a wartości patriotyczne tekstów W: Edukacja wobec wyzwań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 220-228
- Lektura literatury dziecięcej jako sposób na egzystencjalne niepokoje W: Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce / pod red. Zofii Frączak i Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 217-223
- O tym jak lektura "Dzieci z Bullerbyn" Astrid Lindgren ratuje przed "czarną nocą". - Guliwer, 2005, nr 1, s. 14-18
- Różne wiersze w jednym dziecku : (o poezji Joanny Papuzińskiej). - Guliwer, 2005, nr 3, s. 8-12
- Poezja żartobliwa a wybory lekturowe nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 52-56
- Wykorzystanie wierszy Anny Onichimowskiej w praktyce szkolnej. - Biblioterapeuta, 2004, nr 3, s. 15-19
- Kęsy życia. Rzeszów, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu: 2004, 71 s.
- Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, 207 s.
- Działania ekspresywne dziecka a praca z tekstem poetyckim W: Język, kultura, nauczanie i wychowanie / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 387-389
- Metoda ekspresywnego wykonywania utworów poetyckich W: Ekspresja twórcza dziecka : konteksty-inspiracje-obszary realizacji / pod red. Katarzyny Krasoń i Beaty Mazepy-Domagały. Katowice; Mysłowice, Librus; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda: 2004, S. 177-184
- Pozytywne wzorce wychowawcze na przykładzie lektury "Dzieci z Bullerbyn" Astrid Lindgren W: Język, kultura, nauczanie i wychowanie / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S.163-168
- O zrozumiałych dla dziecka cechach artystycznych tekstu poetyckiego : (wiersze i ekspresja) W: Edukacja humanistyczna, aksjologiczna i estetyczna w świetle programów i potrzeb oświatowych / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2003, S. 44-48
- Optymistyczny dydaktyzm. - Guliwer, (2002), nr 2, s. 17-21
- Słowa - obrazy jako elementy kultury w wierszu "Nasze dźwierza" Janiny Porazińskiej W: Konteksty kulturowe w szkolnej edukacji językowej w Polsce i za granicą / pod red. Jana Kidy i Lubow Wovk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2002, S. 145-149