dr Aneta Lew-Koralewicz
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: Ks. Jałowego 24
- Pokój: 118b
- Nr telefonu: 178721832
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-4193-7014
- Konsultacje dla studentów: wtorek 8.15 - 9.45
Informacje
Pedagog, neurologopeda, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki.
Adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki Kolegium Nauk Społecznych.
Zainteresowania naukowe:
- zachowania trudne u osób z zaburzeniami neurorozwojowymi,
- wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju,
- edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu,
- stosowana analiza zachowania,
- rozwijanie mowy i komunikacji u dzieci z niepełnosprawnością,
- problematyka funkcjonowania rodzin dzieci z niepełnosprawnością.
Publikacje
- [współaut.] Gagat-Matuła A, Gosztyła T, Marczykowska I The Satisfaction Of Parents Of Children With Autism Spectrum Disorders With The Specialist Support For Child And Family. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2024, Vol. 43, nr 1, s. 23-46
- Nietolerancja niepewności a problemy behawioralne osób z ASD - perspektywa matek. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2023, nr 49, s. 91-106
- Osoby z autyzmem w środowisku społecznym : Konteksty teoretyczne i praktyczne / redakcja naukowa Aneta Lew-Koralewicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, 218 s.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu w środowisku rodzinnym W: Wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych marginalizacją w środowisku rodzinnym : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania / redakcja naukowa Katarzyna Plutecka i Anna Gagat-Matuła. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2023, S. 137-155
- [współaut.] Barłóg K, Gruca-Miąsik U, Leśniak J Cohesion and adaptability of a family with a child with intellectual disability and parents' sense of loneliness during the SARS-COV-2 coronavirus pandemic in Poland. - Colloquium, 2022, T. 14, nr 4, s. 5-22
- [współaut.] Gagat-Matuła A Resilience ojców dzieci z ASD w czasie trwania pandemii COVID-19. - Konteksty Pedagogiczne, 2022, T. 1, nr 18, s. 67-81
- [współaut.] Gosztyła T, Grygiel P Skala Praktyk Włączających - polska adaptacja Enabling Practices Scale. - Szkoła Specjalna, 2022, T. 83, nr 3, s. 178-192
- Edukacja włączająca w narracjach uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 98-111
- Psychosocial Functioning and the Educational Experiences of Students with ASD during the COVID-19 Pandemic in Poland. - International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022, Vol. 19, iss. 15
- [współaut.] Frączek B, Gagat-Matuła A Ekonomiczny aspekt terapii dzieci z autyzmem na przykładzie terapii zaburzeń komunikacyjnych. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2021, nr 3, s. 21-32
- [współaut.] Gagat-Matuła A QABF - Polish adaptation and validation of the tool for assessing the functions of challenging behaviors. - Research in Developmental Disabilities, 2021, Vol. 116
- [współaut.] Gosztyła T, Grygiel P Partnerstwo w relacjach ze specjalistami w ocenie rodziców dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. Rodzina-Specjalista. Skala Oceny Partnerstwa - polska adaptacja Family-Professional Partnership Scale. - Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2021, vol. 51, nr 1, s. 5-22
- A functional communication training for developing verbal behavior and treatment of challenging behavior in individuals with autism spectrum disorders. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2021, T. 48, nr 4, s. 507-523
- Znaczenie echolalii odroczonej w procesie komunikacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2020, T. 42, nr 2, s. 186-198
- Ocena funkcjonalna zachowań autoagresywnych osób z niepełnosprawnością a planowanie terapii W: Edukacja, opieka i wsparcie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin / pod redakcją Anny Banasiak i Ewy Repelewicz. Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie: 2020, S. 99-107
- Rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu W: Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania / redakcja naukowa Katarzyna Plutecka, Anna Gagat-Matuła. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2020, S. 137-158
- [współaut.] Gosztyła T, Ślęczkowska M Oddział klasowy dla dzieci ze spektrum autyzmu a problemy integracji społecznej - na przykładzie ogólnodostępnej szkoły podstawowej w Rzeszowie. - Chowanna, 2019, T. 1 (52), s. 211-229
- Integracja dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opiniach ich nauczycieli. - Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 2018, Vol. 18(11), s. 221-237
- Zachowania trudne a satysfakcja z życia matek dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. - Niepełnosprawność : zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2018, nr 2, s. 54-65
- Edukacja inkluzyjna dzieci z autyzmem w perspektywie ich rodziców. - Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, 2017, T. 6, s. 83-96
- Umiejscowienie kontroli rodzicielskiej matek a ich współpraca ze specjalistami w procesie terapii dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. - Forum Pedagogiczne, 2017, nr 2, s. 63-74
- Zachowania trudne małych dzieci z zaburzeniami rozwoju : uwarunkowania, profilaktyka i terapia. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 267, [1] s.
- Kompetencje komunikacyjne a zachowania trudne u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością W: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością : konteksty indywidualne i środowiskowe. T. 4.2 / pod redakcją Katarzyny Parys, Magdaleny Pasteczki i Jacka Sikorskiego. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2017, S. 80-92
- Kompetencje społeczne a funkcjonowanie ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej W: Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 34-47
- Trening komunikacji funkcjonalnej (FCT) jako metoda terapii zachowań trudnych dzieci o zaburzonej komunikacji językowej W: Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi / [redaktorzy tomu Agnieszka Myszka, Katarzyna Ita Bieńkowska, Izabela Marczykowska]. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 135-146
- Wybrane metody rozwijania samodzielności u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście ich autonomii W: Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych - perspektywa life-span : przewodnik metodyczny / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 67-76
- Terapia neurologopedyczna dziecka z zespołem Lennoxa-Gastauta - studium przypadku W: Głos, język, komunikacja. 3 / redakcja naukowa Agnieszka Myszka, Ewa Oronowicz-Kida. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 91-105